Kenneth Rønning Skrevet 8. januar 2011 Skrevet 8. januar 2011 Hei. Har bestilt nett fra Nextgentel til huset vårt fra nextgentel, og vi har nå hatt de som levrandør i 1 måned og 2 uker. Men internett, nei det lar seg ikke gjøre. Og må vi betale så det griner etter? Nåja, det skal være sikkert. Vi ringer, og ringer. Og hver gang får vi samme beskjed, nemlig at denne gangen skal det ordne seg. Men gjør det det? Nei.. Så nå som det har gått en måned og 2 uker begynner jeg og bli temmelig lei av nextgentel. Problemet er jo bare at det er skrevet en avtale som binder i 1 år, og hva i helvete kan man da gjøre? Takk hvis noen har noe forslag. De oppfører seg bokstavlig talt som et dritt selskap av dimensjoner drevet av unger. Er det noen som vet? De kan da vel ikke kreve en krone av oss når de ikke klarer å levere? Og uansett vi har brukt flere 1000 kr. i telefon samtaler med dem. Siter
Bjørn Svendsen Skrevet 8. januar 2011 Skrevet 8. januar 2011 Jeg hadde nextgentel tidligere og maken til elendig service har jeg ALDRI vært borti. Jeg måtte bruke hundrevis av kroner på kundesenter-tlf (aka. vente-musikk), og montører som aldri dukket opp, og når de først svarte på tlf. så var det "ja vi skal fikse det" men ingen ting skjedde. Eneste rådet jeg kan gi deg er å kontakte forbrukerombudet om dette. De får allerede inn ca.1000 klager i året på NextGenTel. Siter
Gjest Aleksander Milde Skrevet 8. januar 2011 Skrevet 8. januar 2011 Nextgentel er også noe av det verste jeg har vært borti mtp kundeservice også. Er til å grine av. Hadde også problemer med nettet etter de hadde montert det. Ringte, og de skulle ordne det, men neida. Endte opp med at vi fikk nett fra Canal Digital istedenfor. Meget fornøyd Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 8. januar 2011 Skrevet 8. januar 2011 Fikser de det ikke så er det kontraktsbrudd. Det funket å si det til dem når jeg anskaffet nytt abo og måtte vente på montør. 2 dager etterpå var montøren her hjemme. :grin: Man kommer langt på å dra kjeft og minne de om hva de forplikter seg til. Siter
Gjest Aleksander Milde Skrevet 8. januar 2011 Skrevet 8. januar 2011 Den der var ikke dum He he Siter
Kenneth Rønning Skrevet 8. januar 2011 Forfatter Skrevet 8. januar 2011 Tidligere hadde vi ventelo, men nå som vi har flyttet så har vi byttet levrandør. Hvorfor vet jeg ikke, men sjefen bestemmer så jeg får ikke gjort noe med det . Uansett så er det for sent nå som det er skrevet avtale, og all ting. Jeg var iallefall svært fornøyd med Ventelo, og bedre levrandør tror jeg man skal lete svært lenge etter! Paul-Andre: Det er forbindelse her, montør har vært her og sjekket. Jeg trodde også at det var problemet, men neida det viste seg å ikke være tilfelle. Siter
Raymond Bergseng Skrevet 8. januar 2011 Skrevet 8. januar 2011 Jeg har hatt Nextgentel i 4-5 år nå, og er egentlig ganske fornøyd. Jeg hadde riktignok noen problemer en gang hvor hastigheten på nettet mitt plutselig falt dramatisk (vi snakker nesten dial-up hastighet her). Etter noen telefoner frem og tilbake, og beskyldninger om blant annet feilkobling hos meg (selv om jeg ikke hadde koblet om noen ting før problemene startet) fikk jeg dem til å sjekke deres egne systemer. Noen timer senere hadde jeg igjen fått den farten på nettet jeg betaler for. Men en ting må jeg si om Nextgentel. De har et ganske stabilt nett når man får det oppe å gå, ihvertfall her hos meg. Bortsett fra det nevnte problemet, kan jeg ikke huske å ha hatt noe nedetid, i hvert fall ikke noe som ikke har vært varslet på forhånd. Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 8. januar 2011 Skrevet 8. januar 2011 Enig Raymond. Når de først kom opp, har det tikket og gått uten problemer her. Foruten en og annen restart av en gammel trådløs router da :whistle: Siter
Lars Hassel Skrevet 8. januar 2011 Skrevet 8. januar 2011 Jeg er også godt fornøyd med nextgentel, ingen problemer foreløpig, og de få gangene jeg har ringt til kundeservice så har jeg fått hjelp med engang! synd at alle ikke er like heldige! Siter
Christian Paulsen Skrevet 8. januar 2011 Skrevet 8. januar 2011 Paul-Andre: Det er forbindelse her, montør har vært her og sjekket. Jeg trodde også at det var problemet, men neida det viste seg å ikke være tilfelle Mener du at en tekniker fysisk var i huset og sjekket, men dro igjen uten at modem hadde Internett, eller har du hatt nett, og mistet det igjen? Dersom han dro uten at du hadde nett, hva var forklaringen på det? Det går jo ellers også et ganske klart skille mellom ansvarsområder, alt etter akkurat hvor det stopper opp, og avtaleform. NGT har i utgangspunktet ansvar til og med modem-boksen, og jeg vil jo si det høres ut som et klart kontraktsbrudd dersom denne ikke har hatt nett i 6 uker etter dato avtalt som start-dato. Det burde gi rom for både å si opp avtalen, og/eller få penger tilbake for perioden varen ikke er levert grunnet feil og mangler hos NGT selv. Dette hadde jeg aldri gitt meg på, dersom jeg har oppfattet saken korrekt. Nett som faller ut, er ustabilt, eller problemer med utstyr på innsiden av modem er derimot ikke fullt så klart. Da må man lese avtalen og alt med liten skrift nøye. NGT har jo forøvrig ikke så veldig godt rykte når noe går galt. Jeg trodde i grunn kundeservice hadde tatt seg litt opp der, men det høres jo ikke sånn ut. Hvor godt selve produktet de forskjellige leverer er, kan man i grunn ikke generalisere så mye om. Man kan mene noe om modem og utstyret de leverer, men bortsett fra dette så vil det jo variere enormt med akkurat hvor man bor. Både Ventelo og NGT er leverandører som har eget utstyr i en del områder, så det er altså ikke bare snakk om å levere tjenester kjørt over Telenors utstyr slik det ofte er ellers. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 8. januar 2011 Forfatter Skrevet 8. januar 2011 Mener du at en tekniker fysisk var i huset og sjekket, men dro igjen uten at modem hadde Internett, eller har du hatt nett, og mistet det igjen?Dersom han dro uten at du hadde nett, hva var forklaringen på det? Stemmer, det var en tekniker her å fysisk sjekket i huset om alt var i orden. Nå har ikke jeg fått med meg hele denne storyen, eneste jeg vet er at han sjekket og fikk forbindelse, og at han ikke jobber for nextgentel. Jeg antar, og er ganske sikker på at vedkommende kan ha vært bekjentskaper av far eller noe slikt. Skulle vi ha venta på nextgentel hadde vel det tatt opptil 3 månder om vi hadde vært heldig kanskje? Siter
Christian Paulsen Skrevet 8. januar 2011 Skrevet 8. januar 2011 Det er dessverre vanskelig å svare noe skikkelig på det, utover hva som allerede har blitt sagt i tråden, uten alle detaljene. Dere har åpenbart bestilt en "gjør det selv pakke", og da stopper NGTs ansvar ved modem-boksen. Dermed er det helt essensielt akkurat hva slags kontakt modemet har. Dette kan generelt sjekkes i selve modem, og enda mer generelt er det normalt to lamper, en for linje, og en for Internett som må lyse. Hvis han som skjekket har funnet dette i orden, så høres det ut som problemet er innenfor modem, eller i selve modem/ruter. Sistnevnte betyr at NGT må sende ett nytt, førstnevnte er ikke NGTs ansvar ved "gjør det selv" pakker. Men som sagt, det mangler litt for mye her til å kunne si allverden. Som akkurat hva status er, og hva er det NGT sier de skal fikse. Det er også viktig å skille mellom bestillingsdato og oppstartsdato. At det tar 4-6 uker fra man bestiller er helt normalt, at man derimot ikke har nett 6 uker etter at man skulle hatt det, er ikke normalt. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 8. januar 2011 Forfatter Skrevet 8. januar 2011 Altså for å være presis, oppstartsdato var for rundt 6 ukers tid siden. Bestiltdato var 2 uker før det igjen, dette ble bestilt slik at vi skulle ha det i vårt nye hus, slik at vi slapp ventetid å slikt. Dessverre ville nextgentel det anderledes, men men. Siter
Christian Paulsen Skrevet 8. januar 2011 Skrevet 8. januar 2011 Ja da er jo den siden av saken veldig grei Kenneth. Det står og faller på hva problemet er rent teknisk, samt hva som er gjort for å løse det. Som nevnt; sjansen for rimfrost i hel*ete, eller at du setter deg ombord i en Concorde og hører min stemme ønske velkommen ombord, er større, enn at jeg hadde funnet meg i å betale/være bundet til en leverandør som ikke leverer etter 6 uker. Under forutsetning da av at vi snakker om et modem som ikke har nett, og en support som bare sier jada jada jabb jabb. Så om det er tilfellet, ikke gi dere på det med det første. Men akkurat hva som er i dette tilfellet kan jeg dessverre ikke si noe mer om, uten nærmere info. Så må bare ønske lykke til, og håpe at dere får løst det snarest. Jeg bruker forresten ofte mail til support. Det er ikke alltid det er mest hensiktsmessig (avh av sakens natur), men da har man dokumentasjon på all korrespondansen. Det kan være nyttig. Man slipper i tillegg å vente ved røret, eller betale. Siter
Marius Sparby Skrevet 9. januar 2011 Skrevet 9. januar 2011 Mye rart i denne tråden. Nextgentel har, i likhet med alle andre internett-tilbydere, inget ansvar videre inn i nettet ditt enn modemet de har levert. For å påvise kontraktsbrudd, så MÅ det bevises at modemet mister kontakta med DSLAM'en. Om dette ikke gjøres, så har desverre NGT sitt på det tørre. Og NGT løfter ikke en finger for å feilsøke nettet på innsiden av modemet. Siden du nå engang har NGT, så tipper jeg du har fått et Speedtouch-modem. Disse har sitt eget webgrensesnitt som du kan gå inn og sjekke litt på, samt sjekke logger etc. Om du derimot har bridget modemet slik at det er ruteren din (om du har en) som styrer ting, så er du egentlig up shit creek without a paddle. NGT vil, og det så godt som uten unntak, ikke ta ansvar for modemet i den konfigurasjonen, og vil be deg om å resette modemet. Enkleste måten til feilsøking er å kjøre ping over tid (ping -t ) til både en ekstern adresse (vg.no, f.eks), modemets interne adresse (stort sett alltid 10.0.0.1) samt til en evt. ruter du måtte ha (disse har nesten utelukkende 192.168.0.1 som adresse). Dermed får du et bedre bilde av hvor trafikken evt. stopper, og har bedre basis for å gå på NGT HVIS det jaller for modemet. Tipper at det står ganske klart beskrevet i papirene som fulgte med modemet og/eller i kontrakten at NGT's ansvar er begrenset. Og alle internett-tilbydere bruker dette for alt det er verdt, ikke bare NGT. Siter
Christian Paulsen Skrevet 9. januar 2011 Skrevet 9. januar 2011 Jeg holdt med vilje innlegg i tråden på så lavt som mulig teknisk nivå. Men vil bare legge til det Marius sier, at den letteste måten å komme seg inn i modem/ruter med Windows-Vista/7 er å trykke Startknappen - Nettverk (evnt skrive "nettverk" dersom snarveien ikke ligger der). Da vil modem/ruter dukke opp i neste vindu som feks "Speedtouch 546". Høyreklikk bare på ikonet for det man vil inn på, og velg "Vis webside for enhet". Siter
per berge Skrevet 9. januar 2011 Skrevet 9. januar 2011 Har ikke lest hele tråden ensa men greier ikke dy meg med en liten komentar, om enn litt ved siden av det gjeldende problemet kansje. Men den største feilkilden for nettleverandører virker som er manglende komunikasjon mellom utbygigs avdeling og salgs avdeling. Styret og administrasjonen virker somd e har kontakt med begge men ikke 3 veis. Hva jeg legger i det er att styret sier til utbygger att de må bygge ut mer, samtidig sier de til selgern att han nå får mer å selge. selger skjønner ikke att de bør ta kontakt med de som fysisk bygger ut nettet men starter salg umidelbart ivrige etter provisjon, naturligvis. Så begynner kundene å etterspørre det de har fått kontrakt på, blir videreført til feilmelding som selfølgelig ikke kan finne feil i og med tråden til kunden ikke eksisterer. Noen feilmeldere sier da att de ikke finner noen feil (underforstått en tilfeldig ansatt student med heller begrenset ansvars forhold til den kvelds/ekstrajobben vedkomende har tatt under studiene) Kunden ringer ei uke senere og etterspør løsning på problemet, og kan gjerne fortsette med det i 1 eller 2 år. ja je har møtt på kunder som har venta ifølge dem selv inntil 2 år. da lurer jeg på om vedkomende faktisk fortjener noe annet enn å vente. Det er tross alt mulig å "drite" i hele selskapet og høre med noen andre. Uansett er dette sansynligvis den største feilkilden hos dagens nettleverandører, og telenor er ikke noe untak. De ga meg 6 mnds, fri bruk og sløyfa siste telefon regning på over 2 lapper som ett plaster på såret. Skal ta meg tid til å lese tråden etter midag. Fortsat god søndag. Per Siter
TOS Skrevet 10. januar 2011 Skrevet 10. januar 2011 Hadde tidlegare NGT. Og då me skulle flytta, leverte eg flyttemelding 3 veker i forkant, slik eg var plikta til iflg kontrakten. 5 (FEM!!) veker etter at me hadde flytta inn i ny bolig, fekk eg beskjed om at dei ikkje kunne levere til oss pga manglande kapasitet. (Eg hadde på dette tidspunktet fått fleire bekreftelsar ifrå NGT skriftleg om at internett var like rundt hjørnet). Etter nokre veker fekk eg brev om at dei ansåg kontrakten som avslutta. Eg tok då kontakt med ein anna leverandør, og hadde internett i orden i løpet av nokre få dagar. Litt trøbbel med eit modem som ikkje funka, men det vart raskt erstatta etter ein telefon til kundesenteret. Nokre veker seinare fekk eg ei rekning ifrå NGT for 9 mnd med internettservice (fram i tid). Då eg kontakta dei, fekk eg beskjed om at dette var fordi eg hadde brote kontrakta mi før bindingstida hadde gått ut. Legg merke til at eg fekk brev ifrå NGT om at DEI ansåg kontrakten som oppheva, og at eg ikkje hadde sagt opp kontrakta mi enno. Enda på visa var at eg ringte NGT ein siste gang, fekk ein frekk beskjed om at eg berre måtte betala eller så kom det til å gå til inkasso. Eg svara at eg ikkje kom til å betala for ei vare som NGT allereie har sagt dei ikkje kan levera, og slett ikkje betala for ein avtale som NGT sa opp på eige initiativ. Eg fekk purring, enno ei purring og eit inkassovarsel. Eg kontakta forbrukarombodet, og dei tok saka. Det gjekk nøyaktig fire virkedagar før eg hadde eit brev i posten ifrå NGT kor dei trekte attende rekninga, og eg fekk attendebetalt for dei vekene eg ikkje hadde internett ifrå dei. No sit eg på 20Mbit linje, og betalar 150 kr pr mnd mindre enn eg gjorde for ei 8Mbit linje med NGT, samt mykje meir stabilt nett. Så mitt råd er: Styr unna NGT så godt som ein kan. Dei er ein gjeng kjeltringar utan like. Siter
per berge Skrevet 10. januar 2011 Skrevet 10. januar 2011 Det er alltid iriterende å høre folk sliter med sånne leverandører. Mitt råd i slike tilfeller er ved første kontakt legge ved en faktura der du setter samme gebyr for behandling av deres klage. Målet med det er att de da vil rette oppmerksomheten til nettop din henvendelse i og med den fraviker fra standrad prosedyre og mest sansynlig vil du da oppleve att det ryddes opp. En slik henvendelse fra kunden vil mest sansynlig viderføres til mer jurisdisk personell enn de deltids ansatte studentene som normalt mottar klager fra kundene. Nesten litt småbarnspedagogik som trengs overfor enkelte tilbydere Siter
Kenneth Rønning Skrevet 10. januar 2011 Forfatter Skrevet 10. januar 2011 Ja, Marius. Jeg har resatt modemet mange ganger nå i håp om at det skulle løse seg, mens jeg snakka med de. Jeg skjønner ikke hvordan du kan si at dette ikke kan være nextgentel sitt ansvar når vi har kontakt inn til huset?! Har også prøvd å gjort noen instillinger inne på modemet, uten at det hjalp noe særlig. Det siste som ble gjort var et eller annet med PPPoE instillinger, og lovnad om at nå skulle de ordne det i løpet av dagen. Vel dagen er i ferd med å gå ifra oss, og med min tidligere erfaring har jeg mine tvil. Og ja Per, hadde det vært opp til meg hadde jeg nekta blankt å betale noe som helst for nettet. Men nå er det en gang slik at det ikke er jeg som bestemmer.... Siter
Christian Paulsen Skrevet 10. januar 2011 Skrevet 10. januar 2011 Jeg skjønner ikke hvordan du kan si at dette ikke kan være nextgentel sitt ansvar når vi har kontakt inn til huset?! Skillet går som tidligere nevnt ved modemet, og avhengig av hva man har bestilt. Bestiller man Internett med montør vil montøren sette opp modem, og koble til en datamaskin slik at Internett fungerer på den. NGT tror jeg også inkluderer oppsett av en mail i den pakken, men litt usikker. Her må man lese alt med liten skrift. Bestiller man derimot "Gjør det selv pakke" har ikke NGT noe ansvar utover å få selve modemet på nett. Hvorvidt du så klarer å få Internett inn på din datamaskin eller ei, er ikke deres problem, eller ansvar. Så derfor kan Marius si det han gjør, selv om han kanskje var litt upresis. Så mye som dere har styret med dette, kontakt med support, og angivelig lovnader om løsning, osv, så må jeg jo anta at modem i dette tilfelle ikke er på nett, og ansvaret dermed ligger hos NGT. Men det er som sagt umulig for meg å egentlig svare på uten mer presis info. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 10. januar 2011 Forfatter Skrevet 10. januar 2011 Stemmer, alle lamper på modem lyser unntatt Ethernet og Internett. Og de har som allerde sagt pr. tlf kommet med gjentatte lovnader om at denne gangen. Men jeg tror jeg gir opp, og skaffer meg noe annet. Skal iallefall prøve å få vett inn i haue på sjefen. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 29. januar 2011 Forfatter Skrevet 29. januar 2011 Må bare ta opp denne igjen, nå som vi omsider har fått internett. Helt vanvittig dårlig av nextgentel må jeg si. Nå som det omsider er oppe, så er det faen meg så ustabilt å ubrukelig som det får blitt. Tåler ikke at flere bruker nettet på samme tid, og feks. spotify og youtube er blitt ubrukelige tjenester. Om noen måtte lure så lå feilen hos nextgentel, alt var i sjønneste orden inn til huset. Var de som hadde glemt å aktivere noe? Takk til nextgentel, og ikke nok med dette i tillegg måtte de ha igjen det jævla modemet som er like ubrukelig som dem. Og en ting, nå krev jo nextgentel penger for at vi sier opp før abonnementet utløper. Hvordan kan helvette de gjøre det? grunnen til at vi sier opp er vel kanskje at de ikke har levert. Kan ikke fatte hvem som drifter dette selskapet, må jo være en gjeng med drittunger eller iallefall ikke så veldig langt unna. Hadde det vært opp til meg hadde jeg aldri betalt doe oppsigelsen. Den gode nyheten er at nytt nett fra telenor er bestilt, såkalt super-brednbånd som de i månedsskifte nå. Skal bli så godt, å få noe som duger. Forhåpentligvis iallefall. Siter
per berge Skrevet 29. januar 2011 Skrevet 29. januar 2011 I deres tilfelle vil jeg tru dere hadde en god sak om dere nekta betale begrunna i mistillit til leverandøren. Du sier jo rett ut ger nå att feilen lå hos dem hele tida. Angående båndbredde er dette noe helt anna. Disse lavkost levenardørene leier nettkapasitet hos Telenor og Netcom og sier ikke noe om garantert båndbredde men opptil så og så mye. Er en vesens forskjel her. Telenor er meg bekjent de eneste som garaterer den båndbredden du bestiller/kjøper og grunnen til det er ganske naturlig, Telenor selger nettkapasitet til disse lavkost selskapene uansett som de da tjener på. Serlv vil de opprettholde en viss kvalitet til sine kunder (som edks, meg) som også betaler litt mer enn hos disse "yalla" selskapene En får det en betaler for. Ett anna moment når det gjelder nettselskaper er att de ikke har egne ansatte montører slik att kundene må forholde seg til ett hav av kabelselskaper, grave entreprenører og montører. La stein hos en kunde i fjor. I krysset der hadde CanalDigital en koblingsboks som bare på en dag var besøkt av ikke mindre enn 5 forskjelige kabelselskaper. Kunder bortover gata hadde bestilt nett hos forskejlige leverandører og du kan se for deg kaoset inni den boksen etter dagens slutt. For ikke å si iritasjon hos kundene som kom hjem og ikke hadde hverken telefon, V eller internett fordi deres leverandør ikke hadde fått kommet til boksen den dagen. Siter
TOS Skrevet 29. januar 2011 Skrevet 29. januar 2011 Telenor er meg bekjent de eneste som garaterer den båndbredden du bestiller/kjøper og grunnen til det er ganske naturlig, Telenor selger nettkapasitet til disse lavkost selskapene uansett som de da tjener på. Dette stemmer slett ikkje. Telenor garanterar ikkje den bandbreidda du tingar. Dei kan også kun levere "opptil" så og så mykje. Svigermor har bestillt, og betalar for det høgste adsl abbonnementet som Telenor har. Men ho får langt på veg den høgste farta. Dette pga linjene til Telenor ikkje har kapasitet til denne datatrafikken. Så dei er nok som alle andre "lågprisselskap", og garanterar kun at du får kontakt med internett. Men ikkje at du kan nytta internett til noko. Siter
Marius Sparby Skrevet 29. januar 2011 Skrevet 29. januar 2011 Så godt som samtlige tilbydere av internett over kobberlinjer (som ADSL/SHDSL er) leverer etter "Best Effort"-prinsippet. De garanterer kun at du får internettforbindelse, men de kommer i omtrent alle tilfellene til å skylde på linjedistanse fra modem til sentral samt dårlig kobber i bakken når det gjelder hastighetsproblemer. Selv betaler jeg for 20/1mbit, men får i realiteten 9mbit/768kbit grunnet avstand fra DSLAM (1.7 kilometer). Har uansett fått krangla meg til bl.a. fast IP og litt sånt, så prisen bryr jeg meg lite om. Dette er ting som står i kontraktene, men som få folk gidder å lese. Så internett-tilbyderne har faktisk sitt på det tørre. Siter
per berge Skrevet 29. januar 2011 Skrevet 29. januar 2011 Da har dem isåfall endra det i seinere tid, men jeg tviler egentlig. Du sier de selger opptil en viss båndbredde men har de også en nedre grense for levering? Det hjar nemlig ingen andre. Kan være att Telenor har endra vilkårene ettersom de ikke lenger har samme krav fra myndighetene å holde en strengere standard til seg selv enn deres konkurenter. Telenor har i alle år hatt temmelig ufordelaktig krav mot seg i forhold til sine konkurenter og alt bestemt av våre "velmente" politkere :grin: Men det var nutt for meg isåfall. Nå har ikke jeg hatt trøbel med telenor eller merka noe dårlig båndbredde til nå. Kan jo være att de fleste av naboene velger "yalla" selskapene som jeg i neste omgang tjener på Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.