Lars B. Frostad Skrevet 7. januar 2011 Skrevet 7. januar 2011 Tenerife, Desember: 2010 m/ fly/bil/båt: Så kommer en ganske så fersk "multi"-tripreport fra den herlige (og største) kanariøyen: Tenerife med fjellet Teide som vel de fleste sikkert forbinder med denne øyen, der ute i vest. Her kommer bilder og tekst (i varierende kvanta) fra både Los Gigantes, Puerto de La Cruz, Teide og Timanfaya nasjonalpark, naboøyen La Gomera, skipsbilder (Fred.Olsen Express og Armas), og litt bil (nye Opel Astra). Jo da, så ble det jommen chartertur igjen - og pinadø TUIfly Nordic med sine B737-800 (de jeg prøver å unnvære). Men rett skal være rett, TUIfly Nordic har et godt servicekonsept; og får man booket plasser ved nødutgang eller fremste rad på enten babord eller styrbord-side så overlever man faktisk (og vel så det), så lenge man ikke tilfeldigvis havner ved siden av en "charter-svein" type eller lignende! Installert på Rad:16 på en av TUIfly Nordic sine knallblå B738-maskiner, er nok ikke nødvendig å ta "knyttneve-testen" her nei.. Over: så er innflyvningen påbegynt, og man kan se fjellet Teide hilse en velkommen til Tenerife - og før man vet ordet av det; har man landet på Tenerife: Sur: "Reina Sofia" (TFS/GCTS) flyplass. Over: Los Giantes / Santiago-området er som regel fast tilholdssted på Tenerife, langt unna Playa del Las Americas / Los Christianos. Over: fjellet Teide, eller rettere sagt: "Pico del Teide" (med sine 3717 meter) ruver godt i Timanfaya-nasjonalpark, Teide inkl. nasjonalparken ble oppført på UNESCO's liste over verdens naturarv i 2007. Teide er for tiden en "sovende vulkan" og har ikke vært aktiv siden 1909, men man regner med at fremtidige utbrud er "sannsynlig" - da vil det være en fordel å ikke være i nærheten (med mindre man ønsker å bade i lava-elv eller lignende selvsagt - vi er alle forskjellige!). Over: helt nord på Tenerife, finner vi den flotte byen "Puerto de la Cruz". Over: er fortsatt en del som også velger å bo på hotell her, dog må man regne med mer ustabilt vær, noen grader kjøligere - og mer regn her i nord. La oss sette kursen enda lenger vest, og besøke naboøyen: La Gomera: Over: La Gomera. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 7. januar 2011 Forfatter Skrevet 7. januar 2011 Øyen: "La Gomera" er nest minst av de bebodde Kanariøyene, og er i likhet med La Palma og El Hierro lite preget av den lille turismen som finnes der. På La Gomera bor de fleste i hovedstaden: "San Sebastian" (hvor man ankommer med båt) og i "Valle Gran Rey" på nordvestkysten. La Gomera er en øy bestående av basalt, og er den eneste av Kanariøyene som ikke har aktive vulkaner. La Gomera er utrolig fascinerende, og ikke minst veldig grønn! Her har man alt fra ørkenaktige landskap med stupbratte fjellsider og juv, samt temperert regnskog i dal og fjellsider. La Gomera er 22 km på det bredeste, og den høyeste fjelltoppen er "Garajonay" på 1.487 m. Nasjonalparken på La Gomera (som bærer samme navn, som den høyeste fjelltoppen) altså Garajonay har stått på Unesco sin liste over kulturarv siden 1986. En egen skog ble bl.a. plantet, kun for å beskytte øyens laubærtrær. Parken ligger på den høyste delen av øyen, som befinner seg midt på. Ti prosent av La Gomera er nasjonalpark, og 70% av parken er dominert av skog. Det har blitt funnet og katalogisert hele 450 ulike plantearter i skogen, av disse er det 34 ulike typer som kun finnes på La Gomera. På vei til/fra La Gomera, reiste vi med Fred.Olsen Express sitt kanskje mest imponerende fartøy - nemlig trimaranen: "Benchijigua Express" som ser ganske så anderledes ut enn flere av de andre (også imponerende) fartøyene i Fred.Olsen Express-flåten; som alle er katamaraner bortsett fra altså "Benchijigua Express" som er en trimaran. Overfarten fra Los Christianos på Tenerife, og over til San Sebastian på La Gomera. Jeg har skrevet en del tidligere (med bl.a. bilder av andre Fred.Olsen Express- fartøy på bl.a. Gran Canaria) om nordmannen Fred Olsen, som altså eier og kontrollerer dette rederiet som opererer hurtiggående fartøy mellom de fleste av Kanariøyene. Derfor lister jeg ikke opp en masse fakta og info her, men Fred Olsen har gjort mye for øyene - ikke bare i form av rederiet Fred.Olsen Express (eller "Lineas Fred. Olsen Express" som det egentlig heter), men også oppbygd og gjort mye for øyene - ikke minst Tenerife og La Gomera. Bl.a. eier Fred Olsen ferie-resorten: "Jardin Tecina" (4-stjerners) helt vest på La Gomera (i Playa de Santiago-området), som ligger for seg selv på en klippe med fantastisk utsikt over havet. Det finnes også en 18-hulls golfbane på resort-området. Totalt seks hurtiggående fartøy er i Fred.Olsen Express-flåten, og trimaranen "Benchijigua Express" er helt klart en av de mest imponerende. Dette var fartøyet vi reiste over til La Gomera med, fra Los Christianos på Tenerife: "Benchijigua Express": Type skip: Trimaran Rute: Tenerife-La Gomera Distanse/tid: 39 km (ca. 35 minutter) Lengde: 126.65 meter Bredde: 30.40 meter Fart: 42 knop (74 km/t) Passasjerer: 1.291 Biler: 341 (dersom ikke hengere ombord) Velkommen ombord i flotte: "Benchijigua Express": "Benchijigua Express" er altså en trimaran, og ikke katamaran som resten av flåten består av - her er et bilde jeg har tatt tidligere på Gran Canaria av "Bentago Express" som er en katamaran. Fartøyet ovenfor er riktignok noe mindre enn "Benchijigua Express", men "Bentago Express" har også imponerende ytelser (sammen med søsterfartøyet: "Bencomo Express" som er helt likt, eneste forskjell er noe i antall max pax. "Bentago Express": Type skip: Katamaran Rute: Gran Canaria-Tenerife Distanse/tid: 67 km (ca. 60 minutter) Lengde: 95.47 meter Bredde: 26.16 meter Fart: 38-40 knop (70 km/t) Passasjerer: 891-871 Biler: 271 På ruten mellom Tenerife (Los Christianos) og La Gomera, går også en mindre katamaran: "Benchi Express". Denne går innom totalt tre havner på La Gomera, i tillegg til San Sebastian, går den også til Playa de Santiago og Valle Gran Rey. Denne er langt mindre, tar kun passasjerer - og har ikke høy fart. Dog koster den noe mindre å reise med: "Benchi Express": Type skip: Katamaran Rute: Tenerife-La Gomera Distanse/tid: 39 km til første anløp (ca. 50 minutter) +18min til Playa de Santiago, og ytterligere +25min til Valle Gran Rey Lengde: 40.20 meter Bredde: 10.10 meter Fart: 30.5 knop Passasjerer: 327 "Benchi Express" er en 1993-modell, bygget av Kværner Fjellstrand, på Fjellstrand i Norge. Har tidl. operert for DS Øresund som "Søløven II", fra den ble sjøsatt i 1993 (Flybåttrafikk mellom København og Malmø). Så i 2002 ble fartøyet solgt til Italienske SNAV, og har vært i rederiet fra April 2002 frem til Mars 2009 - da fartøyet ble utchartret til Fred.Olsen Express og omdøpt til "Benchi Express". Mer info om Fred.Olsen Express, fartøyene og rutene kan sees på den engelske versjonen av rederiets hjemmeside: http://www.fredolsen.es/en-us/index.aspx Siter
Lars B. Frostad Skrevet 7. januar 2011 Forfatter Skrevet 7. januar 2011 Rederiet: "Naviera Armas" (som regel kalt kun Armas) har også en rekke ruter mellom Kanariøyene, samt via Madeira og opp til fastlandet: både Spania og Portugal (samt rute til Afrika: Mauritania). Skipet: "M/S Volcan de Taburiente" går på ruten mellom Los Christianos på Tenerife, og La Gomera - samt videre til øyen El Hierro. Skipet ble levert nytt til Armas: juni 2006, fra verftet i Vigo, Spania. "M/S Volcan de Taburiente": Rute: Tenerife-La Gomera Distanse/tid: 39 km til første anløp (ca. 60 minutter) Lengde: 130.45 meter Bredde: 21.60 meter Fart: 22 knop Passasjerer: 1500 Biler: 305 Så over til litt bil; leiebil pleier jeg som regel fast å leie fra Cabrera Medina / Cicar på Kanariøyene. Godt utvalgt av biler til en bra pris, profesjonellt og stort utleieselskap som er meget godt dekket på alle de syv største kanariøyene. Denne gangen ble det den nye Opel Astra (ble oppgradert fra en annen bilgruppe, skulle egentlig hatt Opel Astra GTC, 2-dørs coupe) - men den nye Astra var en fin-fin erstatning som jeg ikke hadde kjørt enda. Opel Astra, 2010-modell (gått ca. 11.000 km når vi fikk den levert). Bilen var utstyrt med en 1.6 liters bensinmotor, og yter 115 hester, seks-trinn manuell (huff) girkasse. Ikke noen racer med andre ord, men den var utvilsomt meget behagelig å kjøre - og betydelig økt komfort i forhold til forrige Astra-modell med mer støysvak kupé: Over: solnedgang, på stranden i Los Christianos - 15. desember 2010. Alle bilder er tatt med et kompaktkamera, Canon Digital IXUS990is - som har spec. på 12.1 megapixler og 5x zoom. Bildene er redigert på LCD-skjerm, som kan medføre at brukere av visse eldre CRT-skjermer - kan oppleve bildene som noe mørke. Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig! Siter
Fredrik Wold Skrevet 7. januar 2011 Skrevet 7. januar 2011 Kjempeflott reportasje som alltid Lars! Alltid hyggelig lesestoff som omhandler noe anna enn flightsimulator Ser ut som om du har hatt en riktig hyggelig tur. Har selv ikke vært på noen kanariøyer, men det frister med tur til de øygruppene også en gang Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.