Posted January 6, 201114 yr Link til NRK Nordland Vær foreløpig forsiktig med å satse på en karriere i Avinor altså
January 6, 201114 yr Er jo egentlig ikke så veldig praktisk. Flygelederne kan jo ikke se trafikken på bakken med øynene såvidt jeg kan lese.
January 6, 201114 yr Det er den naturlige utviklingen av det meste, ting automatiseres, automatiserte fly kontrolleres av automatiserte kontrolltårn. Dette ligger selvfølgelig litt inn i fremtiden, men at det kommer er jeg ikke i tvil om.
January 6, 201114 yr Author Vil nok uansett ta laaang tid før dette kan bli realisert i stor skala, men tanken er jo interessant. Neste blir kanskje "førerløse" fly, tog, busser osv.. Til slutt trenger vi ikke mennesker i det hele tatt :confused:
January 6, 201114 yr Jeg syns det er så fint at man ønsker å automatisere så mye som mulig, slik at vi slipper å ha folk i arbeid. Da får jo folka på NAV noe å henge fingrene i, i allefall! Men fra spøk til revolver, tog er det eneste jeg har særlig tro på som et fullstendig automatisert transportmiddel (dette finnes jo), av den enkle grunn at det går på skinner. Å lede fly gjennom fri luft og busser gjennom trafikk, kun styrt av datamaskiner er ikke noe jeg noen gang kommer til å føle meg bekvem med. Man kan godt kalle meg paranoid, men jeg har for mange bluescreens på samvittigheten til å sette meg i noe som skal fly av seg selv/bli ledet av datamaskiner, uten menneskelig kontroll (selv om dette statistisk sett ville være tryggere en med piloter/flyveledere).
January 6, 201114 yr Etter hvert som mer automatiseres i trafikken vil utrykket "blue screen of death" være et utrykk som blir stadig mer bokstavelig...
January 6, 201114 yr Svenske SAAB har utvilket systemer for dette, og testet det i 2009. Sundsvall ble kontrollert fra Mamlø. Noen linker: http://www.saabgroup.com/en/Civil-security/Air-Transportation-and-Airport-Security/Air-Traffic-Management-Solutions/Remote-Tower/ http://www.lyyn.com/case-story/security/aviation/saab-security-art http://www.militaryaerospace.com/index/display/article-display/8911712937/articles/avionics-intelligence/news/2010/12/remote-air_traffic.html
January 6, 201114 yr Hvorfor snakker dere om automatisering? det er snakk om fjernstyring, ikke det samme
January 7, 201114 yr Author Du har selvfølgelig helt rett . Altfor lett å blande begrepene "i kampens hete". Kanskje det blir behov for nesten like mange kontrollere som i dag, bare at de sitter på andre steder (sentralisering). Dette vil nok uansett være en prosess som vil ta noe tid.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.