Skrevet 23. desember 2010 14 år Fordi du "spammer" radaren med unødvendig info når du er på gnd! all info som kommer opp med alle fly på gnd med charlie er irrelevante, spesielt etter landing!
Skrevet 23. desember 2010 14 år hva er tungvint? C-mode da er transponder aktiv og sender ut info, i stby så er den jo av kan du si! så i stby så slipper man få info på radaren, da kommer den heller opp i lister som "flightstrips". Tungvint å veksle mellom C og S for en pilot er det neppe!
Skrevet 23. desember 2010 14 år For piloten er det snakk om å trykke på en knapp eller kjapt vri en bryter. Ikke spesielt vanskelig, og fort gjort i både SB og FSInn...
Skrevet 23. desember 2010 14 år Men er egentlig dette så relevant lenger nå når de aktuelle radardekningne er bygget inn i ES-filene til Fosse? Når flyene er under, eller havner under radardekning, så er vel problemet akademisk nå tildags...? Og på Gardermoen er det jo bakkeradar som gjør at flyene har på transponderen fra de pusher fra gate (hvis jeg husker riktig)...
Skrevet 23. desember 2010 14 år Riktig Tore! Jeg kjører realistic radar-mode i ett vindu og et annet vindu med Ground mode, så problemet er ikke eksisterende for meg! Værre før med gamleprogrammet VRC, da lå taggene i en haug når det var mange som squawka charlie på samme flyplass, unødvendig clutter på skjermen. Men bunnlinjen bør jo være at den stort sett skrus av på bakken i virkeligheten, så da får vi vel følge det! As real as it gets!
Skrevet 23. desember 2010 14 år For min del, jeg er fortsatt best på å bruke easy mode! Men gjør det enkelt og realeser tracket for arrival! Kan ikke huske sist jeg ba noen om å sette stby, men å sette charlie derimot det intreffer støtt! Og det var vel også et forsøk på forenklet svar til en guttunge
Skrevet 23. desember 2010 14 år Kom också ihåg att vissa flygplatser har radartäckning hela vägen ner på marken. I sverige ger C-transpondrar på både Arlanda och Malmö utslag på radar om dom står på vid gate. Man ska också minnas att transpondrarna som körs på ENGM och även ESSA från gate i real life är mode A som alltså inte sänder höjddata, detta är något vatsim tyvärr inte simulerar (ännu), så med det i åtanke är det också (enligt mig) mer realistiskt att köra på läge S snarare än läge C även ifall man i verkliga livet har aktiv transponder på marken på flygplatsen. Men den viktigaste poängen var egentligen att även med realistisk radartäckning kan en mode-C transponder på marken orsaka onödigt klutter på radarn.
Skrevet 26. desember 2010 14 år Det er ikke noe problem å fjerne alle som squawker mode C på bakken i VRC. Tar 4-5 sekunder å gå i settings -> Filters -> configure filters: Sett radarfloor til 100 og fjern checkboksen nederst som sier noe slikt som "below my radar floor, display data tags".
Skrevet 29. desember 2010 14 år Heisann og god jul til alle simmere. Skal piloten vente med å sette squawk C til han er ved holding point eller? Samme ved landing. Når skal piloten skifte til squawk standby? mvh Tony
Skrevet 30. desember 2010 14 år Hei, Tony og god jul til deg også. Sett C-mode på holding og standby etter landing Som du sikkert ser av tidigere poster, kan det være lurt å la dette være en rutine.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.