Sivert Indergaard Skrevet 22. desember 2010 Skrevet 22. desember 2010 Hvilkne gate's er ut/inn-land på flyplassene? Vil bare vite, sånn i tilfelle^^ Siter
Anders Merch Grønmyr Skrevet 22. desember 2010 Skrevet 22. desember 2010 ENGM: 2-28 Domestic 30-34 Domestic og International ettersom behov 36-53 International, litt usikker men mener 48-53 er non-schengen Siter
Sivert Indergaard Skrevet 22. desember 2010 Forfatter Skrevet 22. desember 2010 Ahh ok takk Anders Hva med Flesland og Sola? Siter
Anders Merch Grønmyr Skrevet 22. desember 2010 Skrevet 22. desember 2010 Har jobba et par år på ENGM så den er ikke noe stress! Flesland aldri besøkt! mener laveste nr i sirkelen er utland høyest innland. men her er sikkert andre bedre kjent. Sola har jeg besøkt men samme problem tror det er motsatt av Flesland sjekk flyplassene på avinor.no og se rutetabellen for et helt døgn da ser du mønsterne! (pleier jeg selv å gjøre med god tid og high-tech gate simulering) Siter
Sivert Indergaard Skrevet 22. desember 2010 Forfatter Skrevet 22. desember 2010 Roger. Sikker noen fra BGO/SBG som svarer før jeg rekker og følge med en tabell^^ Siter
Thomas Hjelset Skrevet 22. desember 2010 Skrevet 22. desember 2010 Flesland Gate 21 - UTLAND (Også bussgate utland) Gate 22 - UTLAND (Også bussgate utland) Gate 23 - KOMBI UTLAND/INNLAND Gate 24 - KOMBI UTLAND/INNLAND Gate 25 - KOMBI UTLAND/INNLAND Gate 26 - KOMBI UTLAND/INNLAND Gate 27 - KOMBI UTLAND/INNLAND Gate 28 - INNLAND Gate 29 - INNLAND Gate 30 - INNLAND Bussgate Gate 31 - INNLAND Gate 32 - INNLAND Remoteparkeringene brukes til både utland og innland Siter
Jan Tore Elvheim Skrevet 22. desember 2010 Skrevet 22. desember 2010 Når det gjeld foreks ankomster så kan gjerne flighter fra utlandet få innlandsgate om dem skal videre i Norge på neste leg, samme med flighter fra innlandet som skal videre på utlandet, at dem får utlandsgate. Så man kan jo si at ingen regel er spikra Ingen garantier men sånn noe lunde ENBR Fasiten er over :grin: ENZV Har blitt fortalt at det er den sørlige delen, type 8-14. Værnes så er vel 41-49 som er mye brukt(41-44 for medium size fly), er vel også der charter terminalen er. Siter
Sivert Indergaard Skrevet 22. desember 2010 Forfatter Skrevet 22. desember 2010 Se der ja ! Tusen takk til deg og Thomas og Jan Tore! Siter
A L Skrevet 22. desember 2010 Skrevet 22. desember 2010 Det er slik ENZV operer med per dags dato Gate 23 - INNLAND Gate 22 - INNLAND Gate 21 - INNLAND Gate 20 - INNLAND Gate 19 - INNLAND Gate 18 - INNLAND Gate 17 - INNLAND Gate 16 - UTLAND/INNLAND Gate 15 - UTLAND Gate 14 - UTLAND Gate 13 - UTLAND Gate 12 - UTLAND Gate 11 - UTLAND Gate 10 - UTLAND Gate 9 - UTLAND Gate 8 - UTLAND Gate 7 - UTLAND Siter
Sivert Indergaard Skrevet 22. desember 2010 Forfatter Skrevet 22. desember 2010 Der ja, Tusen takk! Da har jeg alle Siter
Thomas Hjelset Skrevet 22. desember 2010 Skrevet 22. desember 2010 Når det gjelder ankomster, som Jan Tore nevner... (Gjelder Flesland) INNLAND -> UTLAND - Går på KOMBI eller ren UTLAND gate. Hvis den går på ren utlandgate, så må innkommende pax busses til innland og innlandsbussgate 30. Går den på KOMBI sluses pax'en til innland gjennom slusegangen ytterst på terminalen UTLAND -> INNLAND - Går som regel alltid på KOMBI. Om flighter fra utlandet skal på INNLAND, krever det følgende: Ingen passasjerer i avgangshallen for INNLAND. Altså ingen utgående fly. Pax'en sluses gjennom avgangshallen via Tax Free'en til UTLAND. Det kreves også securitas der for å følge med. Skjer stort sett kun lørdagskveldene da det kommer inn masse fly fra UTLAND og ingen fra INNLAND. Disse skal igjen da står klar til søndag morgen og flightene som skal ut da Håper noen fant infoen nyttig haha Siter
Jens Leo Iversen Skrevet 23. desember 2010 Skrevet 23. desember 2010 Finner ikke gate 30 på ENBR kartene. Hvor ligger den? Siter
Eirik Mikal Aronsen Skrevet 23. desember 2010 Skrevet 23. desember 2010 Det er en bussgate, dvs at det busses ut til remote. Dermed er det en passasjergate, ikke en stand hvor flyene står. Samme som på Gardermoen; du finner ikke 37B på kartet, men det er en bussgate, hvor passasjerene busses ut til en remote stand (f.eks. 175). Håper dette hjalp litt. Siter
Andreas Nysveen Skrevet 23. desember 2010 Skrevet 23. desember 2010 Ikke glem 20 på Flesland, samme funksjon som 30, den er bare en trapp ned til tarmac (bussgate). Kan ellers nevne at 22 er Non-Schengen, man kan også åpne dørene på lik linje med når man veksler mellom inn/utland, slik at 22->27 blir non-schengen, har dog aldri vært med på å ta inn noe slikt lenger borte enn fra 25. Dette fordi gatene i mellom blir ubrukelige for vanlige utlandsflighter så lenge det er åpent til passkontrollen. Siter
Jens Leo Iversen Skrevet 23. desember 2010 Skrevet 23. desember 2010 Interessant. Har brukt de fleste gatene på Flesland som passasjer, men dette var nytt for meg. Alltid kjekt å lære noe nytt . Regner med du jobber på Flesland Andreas? Siter
Andreas Nysveen Skrevet 24. desember 2010 Skrevet 24. desember 2010 Det stemmer, jeg er på trafikk avdelingen til SAS Ground Handling. Siter
Andreas Nysveen Skrevet 24. desember 2010 Skrevet 24. desember 2010 mens vi er inne på det jeg vil si er mer fun facts, enn nødvendig kunnskap. Det er kun, 24 som kan ta inn større fly type 747 (at flyet er tilgjengelig i dockingsystemet altså). I følge Avinor skal også 27 kunne gjøre det, men da denne er veldig upraktisk for bruk til utland, har jeg ikke selv sett det enda. Siter
Jens Leo Iversen Skrevet 24. desember 2010 Skrevet 24. desember 2010 (Fortsatt for de spesielt interesserte....) AIP Norge sier: "ACFT with wing span exceeding 52 M (ACFT code E and F) shall use TWY F to/from stand 24 or TWY G to stand 1". Da tenker jeg at kun stand 24 (og remote stand 1) kan brukes for A330, A340, B747, B777. I tillegg skal (iflg AIP Norge) remote stands 8 og 11 være tilgjengelig for ACFT code D (B752, B753, B763, MD11). B752 (men ikke B753) kan dessuten bruke stand 21 og 22 ved terminalbygningen. Concorde kommer i en særstilling. Vingespenn på bare 25,6 m men 62 meter lang. Bruker vel samme stands som code D (24 og remote stands 1, 8, 11). Ellers er det bare plass til "vanlige fly" på ENBR, dvs ACFT code C eller mindre. Dette er sånn jeg har forstått de ofisielle AIP dokumentene. Hvordan stemmer det med praksis? (ja jeg vet at det ikke kommer Concorde i virkeligheten :cool:) Siter
Thomas Hjelset Skrevet 25. desember 2010 Skrevet 25. desember 2010 753 kan bruke 22 på Flesland. Har selv hatt en 753 inn der Har ikke docking system til den, så måtte vinke den manuelt Siter
Andreas Nysveen Skrevet 25. desember 2010 Skrevet 25. desember 2010 Det har du nok rett i Thomas, jeg vet mindre enn deg om størrelsen på rampen, jeg er stort sett bare borti dockingsystemet. Siter
andreas nærbø Skrevet 25. desember 2010 Skrevet 25. desember 2010 Alexander : På ENZV brukes 14 15 16 for INNALND OG UTLAND Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.