Gå til innhold

Arbeidsklær - Forslag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg søker dere som jobber med vedlikehold, bygg og anlegg, elektrikere, håndverkere osv..og trenger noen tips fra dere.

Går selv flyteknisk fag, der vi bruker blå bukse og jakke levert av Univern. Helt ok klær mtp på HMS og pris.

Men så kommer vår lille hake. Etter juleferien nå skal vi ut fra vår respektive hangar og bort til forsvarets lokaler lenge borte ved Sola sjø, grunnet oppussing i Hangaren. Det vil si at mye av vår praksis på flyene vil skje utendørs så lenge det er opphold. Det vil jo selvsagt bli et skikkelig telt over, men kaldt vil det bli! Derfor trenger vi noen varmere klær!

Hva kan dere annbefale? i første omgang er jeg på utkikk etter noe alá collegegensere. Uten hette. Noe og anbefale? De trenger ikke være spesielt varme, men kun noen som er bedre enn polyester. Må selvsagt også være ok i pris, og vi trenger også trykk på genserene.

Håper på svar.

Skrevet

Ja du...

Har du prøvd noen gensere der? Hva er prisen? Leverer dem med trykk? osv...

Jeg har også sjekket med de største levrandørene. Og de har, men ville gjerne høre på noen tips...

Skrevet

Du mener at vi skal mekke på fly i nato genser?

Jeg skjønner at detta kan dere. Håndverkere er dere vel også? med firmaklær tenker jeg på?

Skrevet

du sier mye av arbeidet skal foregå utendørs, ja til Natogenser sier jeg da om du skal bruke genser og ikke jakke, går helt fint å mekke i nato, trykk, går fint ann å sy på noe logo på armene ihvertfall om det holder!

Det er ihvertfall mitt tips, har jobbet en del ute på kalde guffne ENGM og natogenser er tingen ;)

Skrevet

Ta i betrakning at vi skal skru på fly her Anders. En hårete genser er nok ikke tingen i dette tilfellet. Det samme gjelder statisk elektrisitet... Ull er nok ikke noe og rope hurra for :)

Leser igjennom posten min nå og ser at jeg sier det blir kaldt ute, og vi trenger gensere, men varme trenger dem ikke og være :grin:

Jeg mente selvfølgelig at jakker er vi igang med og skaffe, men det kan ofte bli litt mye. Derfor en mellomting :)

Skrevet

Trodde man mekka med henda og verktøy og ikke genseren, så feil man kan ta angående uvitende bransjer :grin:

Good luck med å finne ditt produkt!

sånn btw, har aldri hatt problem med at NATO`genserene er spesielt hårete og elekstrisitet fra de har meg vært totalt fraværende sånn for å støtte disse genserene jeg elsker :)

Skrevet

HMS Anders, HMS...

Ull er i det vi kaller den "triboelektriske" lista..Noe som i og for seg ikke er noe problem.

Statisk elektrisitet oppstår når en gjenstand ikke lenger er nøytral. Altså positiv eller negative elektroner har flyttet seg og gjort gjenstanden for eks. en vaier positiv/negativ ladet.

Det kan skje ved at for eks. ull gnis mot flyskroget, eller en vaier inne i flyet. Noe som kan få utslag. Sjansen er liten, men den er der. Murphys lov sier at alt som kan gå galt vil gå galt. Så la oss heller bare droppe ullen :)

Vet heller ikke hvor mye du har vært under dørkene på en 737, eller i en e&e compartment? Ganske mye du kan gni borti med genseren :)

Skrevet

Nå vet jeg lite om fly-mekking, utover at alt er strengt regulert. Men i bilbransjen vet jeg vi har kjøpt en del slike ting fra bla Wurth, og også Tess har brukbart utvalg av godt arbeidstøy. (Hvis ikke linkene virker er det "Bekledning, sko og verneutstyr" hos Wurth, og "Vern" hos Tess du vil se på)

Vinterjakkene er fra Helly Hansen, og veldig bra. Dog litt usikker på om de kommer fra en av de nevnte eller ikke. Er jo primært innejobb, men skjebnen dikterer at det tidvis kan bli en del ute også, jo kaldere og mer snø, jo mer ute... :grin: Viktige egenskaper er godt og varmt, mange og store lommer, enkelt, og uten løse snorer og denslags.

Gensere og t-skjorter med trykk er "Tracker", men vet ikke hvor de er trykket. Det er middels varme gensere som er myke "for-aktige" på innsiden, og glatte utenpå. Statisk elektrisitet kan være noe uheldig hvis man sitter med en airbag i hånden også, men er sannelig ikke sikker på hvor gode de er i så måte. Er ikke merkbart statisk.

Er vel opp til fler som jobber med fly her, og som kan gi deg skikkelig svar. Ville bare pense i retning av noen jeg vet selger mye arbeidstøy for både ute og innebruk. :)

Skrevet

Takk for svar Christian.

Har selv sett litt på gensere fra Tracker, og vi fikk noen sånne da jeg spilte hockey. De er jo helt ok. Billige ihvertfall. Det er vist nok det alle sponsorer gir bort :grin:

65% cotton og 35% polyester er en ok kombinasjon. Når det gjelder trykk går det fint ann og bare bestille gensere og sende de vidre til et trykkere uten at det koster særlig mye. :)

Skrevet

Alexander, skal du holde deg varm ute, så bruk flerlagsprinsippet. En skikkelig tjukk genser vil ikke nødvendigvis hjelpe, bruk flere lag med relativt tynne plagg under, og bruk arbeidsklær utenpå, så får du varmet opp luften mellom lagene som igjen holder deg varm.

Arbeidsklær har jeg ingen peiling på, men å holde seg varm, det kan jeg love deg at jeg kan. :)

Skrevet

Hørt det før, men kjekt og bli minnet på det.

Litt av poenget med disse genserene som jeg skrev tidligere var at det er kjekt og ha en mellomting. Ikke en kavtung stor jakke, og ikke en kald polyester jakke. :)

Skrevet

Når man skal oppholde seg utendørs så er det vel ingenting som slår godt undertøy..

Etter utallige kalde timer både i jobbsammendheng og ikke minst aktiv jakt, kan jeg trygt anbefalle Brynje undertøy.

Har mista tellinga på hvor mange sett av forskjellige slag jeg nå har av dette, men det er det absolutt eneste jeg bruker.

http://www.brynje.no/

Hvis du sjekker ut Brynje Artic Double så er dette min favoritt.

To lag der det underste er den gode gamle Brynja, mens lag nr to er til for å spre fuktighet og lufte ut dette.

Kan også legge til at denne Artic modellen også er godkjent som røykdykker underbekledning pga sin isolasjons og fukt transporterings evner.

Anbefalles sterkt uansett vær..

Lykke til.

Skrevet

Den største utfordringen er vel i grunn hender og fingre, all den tid det ikke er slegge og slugger-mekking man skal holde på med. Å skru finmekanikk/elektro/elektronikk med hansker er ikke enkelt, og metall eller aluminium i minusgrader er ikke særlig behagelig å holde i over tid.

Hehe, men du jukser vel ofte litt Øyvind, koser deg rundt leirbålet og holder greit varmen der..!? :grin:

Skrevet

Hehe, men du jukser vel ofte litt Øyvind, koser deg rundt leirbålet og holder greit varmen der..!?

Joa der har da hendt en gang eller to det.. Gliser..

Men jeg har også opplevd å bli så blaut og kald på beina at jeg har måtte stoppe i snøhaugen og tenne bål for å redde stettene.

Alt dette pga ett dårlig innkjøp av noen begredelige Ve.... Ulv... sokker med alt annet enn ull i seg uten tvil.

Det er så sant som det er sagt en million ganger..

Fryser du enten på beina eller i huet, blir du kald i resten av kroppen også..

Ull er vel også det eneste vettuge man kan bruke en sau til spør du meg..

Skrevet

Nja, i følge god norsk kulturarv er vel ikke det helt riktig Øyvind, det finnes flere ting på sau;

9495FA7545E8315FCA76370F2A4B3.jpg

:grin:

Men "delikatesser" til side, så var det kun en spøk ja. Jeg tror så gjerne du får testet klær, sko, osv temmelig godt, og det er en av mange grupper jeg av forskjellige grunner tar av hatten for. Akkurat som jeg gjør det for forskalingssnekkere, militære, og mange andre ute i kulda. ;)

Skrevet

Ser gastronomen Paulsen og realisten Johnslien har noe forskjelig syn på gjenbruk av brekedyret. For min del kaller jeg dette underlige kreket for Jervmat.

Vil legge til att Synfiber hsr gode klr, men sliter med leveransa. Kjøpte nr 2 for året i går (skift for vask) men måtte desverre gå fra en bestilt parkas til pilot versjonen.

Fandens Kinesiske oldemor altså. Var så mye enklere når ting blei laga i Sogn, Værdaln og Kvikne og så burtetter. :whistle:

Skrevet

Haha, "gastronomen". Mon tro om det var et grovt personangrep, eller et kompliment... :whistle:

Får vel invitere på middag en dag å finne ut! :grin:

Synfiber som du nevner er av de merker jeg vet at tidligere nevnte Wurth forhandler Per. Hovedkontor/lager med butikk ligger på Gjelleråsen. Utsalg mange andre steder også.

Hva de har på lager av akkurat klær kjenner jeg ikke noe til, eller om Synfiber sliter tidligere i kjeden (var kanskje det du mente?). Men Wurth sliter så avgjort ikke med leveringen generelt i hvertfall. De har faktisk et ganske imponerende automatisert pakke/logistikk-system som betjener store deler av norsk verkstedbransje. :)

Skrevet

Ja men, får du ikke arbeidsklær av arbeidsgiver som er det samme som resten av de ansatte. Da får du varme klær og sånt, gjør du ikke?

Skrevet

Joda Cristian, Flere som forhandler Synfiber men vi handler nede i kjøttbyen. De sliter vist med klima endringa som har gjort att slaget tok av noe mer enn venta. Og skal du ha ny forsyning fra Kina tar det vist noe mer tid enn fra Gulen i fagre Sogn :grin:

Klærne deres er hvertfall upåklagelig. Kjøpte ei "ventejakke" hos JULA borti gata og den holdt akurat de to ukene frem til Synfiber fikk inn nytt vareparti :blush: Limte sømmer ække noe å by på for en handyhunk som meg :whistle:

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...