Karl R Pettersen Skrevet 30. oktober 2002 Skrevet 30. oktober 2002 ...av sideveis krefter under landing, før hjul skriker og legger knekker? Bare sånn cirka altså. Har lagd en gauge som måler påkjenningene sideveis alt etter hvor nesa peker i forhold til fartsretningen når ett hjul tar bakken, og har lyst å sjekke om "beregningene" holder mål. Noen annslag på 172, Baron, eller 737? Siter
Pilot1 Skrevet 30. oktober 2002 Skrevet 30. oktober 2002 Leste et sted at en 747 kan lande med 45 graders forskjell mellom RWY og aksen av flyet, uten at landingssystemet ville få skader av det. Hjelper deg kanskje ikke så mye men... Siter
Karl R Pettersen Skrevet 31. oktober 2002 Forfatter Skrevet 31. oktober 2002 747'en har vel hjulsett med frie akser som justerer seg selv? Må innrømme jeg kjenner ikke til 747'er eller større fly generelt så meget. Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 31. oktober 2002 Skrevet 31. oktober 2002 747 er litt spesiell i så måte. Pga de lave motoren kan den ikke lande med lav vinge slik som de fleste andre fly i sidevind, den må derfor lande med nesa inn i vinden. Siter
Kjell Lavoll Skrevet 31. oktober 2002 Skrevet 31. oktober 2002 Cessna 172: 20-30 knop Cessna 310: 30 knop Det kommer an paa piloten sin erfaring. En ny pilot klarer som oftest ikke mer enn 5-15 knop i en Cessna 172. Siter
Øyvind Hansen Skrevet 31. oktober 2002 Skrevet 31. oktober 2002 quote: Opprinnelig postet av Tarjei Lundarvollen: 747 er litt spesiell i så måte. Pga de lave motoren kan den ikke lande med lav vinge slik som de fleste andre fly i sidevind, den må derfor lande med nesa inn i vinden. B-52 landes jo også med nesen inn i vinden, og men der kan alle hjulene dreies slik at de peker i samme retning som rullebanen. Siter
john lysebraate Skrevet 31. oktober 2002 Skrevet 31. oktober 2002 Om det var slik at en 747 bare kunne landes med nesa inn i vinden, ville dette ha lagt for store begrensninger på flyets brukbarhet.Heldigvis er det ikke slik, men flyet kan som andre lavvingete fly med pilformete vinger ikke landes med mye bank uten fare for vingtip eller motor. Siter
Jo-Arne Kristoffersen Skrevet 31. oktober 2002 Skrevet 31. oktober 2002 Har noen sett den filmer av en 747 som lander i Hong Kong med kraftig sidevind... Det er nesten så den skraper vingen nedi rullebanen...... Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 31. oktober 2002 Skrevet 31. oktober 2002 Det finnes MANGE videoer og bilder av 747 som lander i Hong kong, og ikke bare nesten, men skraper nedi med både vinger og motorer. Dessverre er den siden jeg har url til nede nå, men det finnes sikkert flere som har linker til slike videoer / bilder. Siter
Tomas Foosnæs Skrevet 31. oktober 2002 Skrevet 31. oktober 2002 Men så var det vel ikke 747 dette emnet dreide som heller?! Siter
Karl R Pettersen Skrevet 31. oktober 2002 Forfatter Skrevet 31. oktober 2002 Har sett noe sånt ja Tipper passagerene følte ett aldri så lite ubehag når de kikka ut langs vingen Men, litt tilbake til spørsmålet - masete nå Sånn cirka hvor mange grader skeivt kan en plante hjula på en 172 før det går galt. Regner med nå en steilet vinge som ikke gir løft, farten akkurat på steilepunktet, lav vertikalhastighet og perfekt friksjon. En ellers perfekt landing altså. (?) Anyone? Siter
Antun Pejakovic Skrevet 1. november 2002 Skrevet 1. november 2002 Når det gjelder C172, så tåler den veldig mye julig. Manualen sier max demostrated X-wind 15kts. Lander du helt på stall-speed og vil ha nesa rett med CL, tåler ikke flyet noe særlig mer enn 15kts. Hvis du derrimot lander med mindre flaps, og holder en høyre touchdown speed, kan du kanskje klare rundt 20-22kts. Med sterkere vind enn 20kts har du ikke lenger nok sideror til å holde flyet lined-up med CL. Hvor mye crab du kan lande med uten at dekkene sier puff, kommer helt an på hva slags underlag du lander på, hvor mye avdrift du har, landingsteknik og hvor mye slitt dekkene er fra før. Det sier seg selv at vått gress er bedre å lande på i x-wind enn tørr astfalt. Har selv landet en C-152på vått gress, som har max x-wind 12kts, i 25-26kts. Selv med ca 20% exstra speed, 20grader flaps og vingen senket nesten ned til bakken, hadde jeg ca 30grader vindopplegg. Dette hadde selvfølgelig ikke gått bra på astfalt. Men for å komme tilbake til spørsmålet ditt; det finnes ikke noe fasitsvar. Men med god landingsteknikk og riktige baneforhold, tenker jeg du kan klare ca 25 grader crab med en C172 på tørr astfalt uten å slite dekkene for mye. For å knekke leggene må du vel steile ut flyet i noen meters høyde med "feil" vinge senket i sidevind. Siter
Jo-Arne Kristoffersen Skrevet 1. november 2002 Skrevet 1. november 2002 Jeg vet om en side der det er videoer av fly som er på " utur " Her er den! http://www.airsidetv.com/ Siter
Karl R Pettersen Skrevet 1. november 2002 Forfatter Skrevet 1. november 2002 quote: Opprinnelig postet av Antun Pejakovic: Men med god landingsteknikk og riktige baneforhold, tenker jeg du kan klare ca 25 grader crab med en C172 på tørr astfalt uten å slite dekkene for mye. Såppass ja? Ok, da har jeg i hvertfall en pekepinn å gå etter for "success-o-meteret" mitt Takker for input. Tror jeg hadde kritisert piloten hvis han hadde landet med 25° crab hvis jeg var pax Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.