Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har skaffet meg en Scanner av typen NETSET PRO-44. Har lagt inn de frekvensene jeg skal bruke og skal sette meg ned for og høye litt på Stavanger Controll. Inginting skjer og fly kommer og forlate sonen. Jeg skifter over til Approach. Ingenting ksjer. Jeg tenkte at det er veldig rolig. Skifter over til tower da jeg ser en NAX maskin som er inn for landing. Jeg tuner opp på TWR 118.350 . Noen som vet hva som er galt og kan hjelpe meg ?

Andreas

Skrevet

du bor jo så nære Sola at hvis du ikke hører fly på approach, tror jeg det er noe galt et sted. Antennen er ikke i kontakt med radioen, eller noe lignende. Hvis du setter den på approach, og skrur av squelch slik at den står og suser, hører du absolutt ingenting inni suset da?

Skrevet

Jeg som bor på Randaberg og det er litt vekke fra Sola så hører ikke Sola tower, men greide en gang å få inn tower hørte bare surring, men da måtte jeg strekke meg godt ut fra vinduet. Det kan jo være hvordan huset ditt ligger i forhold til bakken. Bor ikke du på en plass ved Rennesøy?

Skrevet

du skrev jo at du ikke hørte noen ting som helst. Nå hører du fly, men det suser?

Da får du skru squelchen forsiktig oppover akkurat til der det blir stille, men ikke lenger, så blir det stille. Hører du noen fly da (når det nå og da blir sagt noe på radioen)?

Eller?

Skrevet

Du kan høre fly på approach som evt flyr over deg, men ikke ATC pga senderen står på Sola...

Om du bor nærmere Rennesøy kan du bare glemme og få inn ATC. Samma gjelder ATIS...

Skrevet

Du kan sikkert få inn ATC om du får deg en god antenne, Andreas. Du bor ca 25 km i luftlinje unna Sola, gjør du ikke? Jeg bor 30 km (i luftlinje) unna Gardermoen, og selv med en del "østlandsterreng" mellom meg og flyplassen får jeg allikevel inn flyene på bakken. Hvordan er terrenget mellom deg og Sola?

Og om du er litt kreativ lager du en knallgod antenne helt selv! Har fulgt omtrent samme oppskrift som denne, og resulatet er overraskende bra. Ferdigbygget får du vel en like god antenne og ledning til litt over tusenlappen.

ground-plane-airband_1.png

Gardermoen streamen er oppe og går litt forresten:

:) Selv bruker jeg en sikringsradioantenne som egentlig er tilpasset for 136-170 MHz, men den funker bra. Likner på den på tegningen.
Gjest Erik Olsen Bru
Skrevet

Jeg bor på Bru i Rennesøy og får ATC, ATIS, sola control og mye mer inn helt perfekt.

Men jeg har jo kanskje litt bedre enn Andreas?

Hvordan setter dere opp sånn stream?

Skrevet

Først trenger du en slik kabel med minijack i begge ender:

3m%20stereo%20to%20stereo%20cable.jpg

Den ene enden kobler du i headsett-utgangen på scanneren, den andre inn i 'line-in'/'innlinje' bak på PC'en. Så lager du deg en bruker på www.ustream.tv og følger instruksene der...

Edit: Husk å velge riktig lydenhet i ustream når du skal starte streamen. For eks. 'Line In (Realtek...' som det heter hos meg...

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...