andreas nærbø Skrevet 13. desember 2010 Skrevet 13. desember 2010 Hei Har skaffet meg en Scanner av typen NETSET PRO-44. Har lagt inn de frekvensene jeg skal bruke og skal sette meg ned for og høye litt på Stavanger Controll. Inginting skjer og fly kommer og forlate sonen. Jeg skifter over til Approach. Ingenting ksjer. Jeg tenkte at det er veldig rolig. Skifter over til tower da jeg ser en NAX maskin som er inn for landing. Jeg tuner opp på TWR 118.350 . Noen som vet hva som er galt og kan hjelpe meg ? Andreas Siter
Sandro Stanojevic Skrevet 13. desember 2010 Skrevet 13. desember 2010 Kan være at du bor langt vekke fra Sola, det skjer med meg også.J eg får ikke inn tårnet og Stavanger Controll, men får inn det flyene sier akkurat når de kommer over huset og det pleier å være "Cleared to land" og noe mer. Siter
Tore Stabell Kuloe Skrevet 13. desember 2010 Skrevet 13. desember 2010 du bor jo så nære Sola at hvis du ikke hører fly på approach, tror jeg det er noe galt et sted. Antennen er ikke i kontakt med radioen, eller noe lignende. Hvis du setter den på approach, og skrur av squelch slik at den står og suser, hører du absolutt ingenting inni suset da? Siter
Sandro Stanojevic Skrevet 13. desember 2010 Skrevet 13. desember 2010 Jeg som bor på Randaberg og det er litt vekke fra Sola så hører ikke Sola tower, men greide en gang å få inn tower hørte bare surring, men da måtte jeg strekke meg godt ut fra vinduet. Det kan jo være hvordan huset ditt ligger i forhold til bakken. Bor ikke du på en plass ved Rennesøy? Siter
andreas nærbø Skrevet 14. desember 2010 Forfatter Skrevet 14. desember 2010 Bor på Mosterøy. Hørte fly i morges men hadde på squelch da. Kan jeg ikke ta av squelch ? Plager litt og høre skurring hele tida. Siter
Sandro Stanojevic Skrevet 14. desember 2010 Skrevet 14. desember 2010 Du kan jo vri den fra minimum og opp over til max og i det surringen stopper, så kan du stoppe å vri den. Siter
Tore Stabell Kuloe Skrevet 14. desember 2010 Skrevet 14. desember 2010 du skrev jo at du ikke hørte noen ting som helst. Nå hører du fly, men det suser? Da får du skru squelchen forsiktig oppover akkurat til der det blir stille, men ikke lenger, så blir det stille. Hører du noen fly da (når det nå og da blir sagt noe på radioen)? Eller? Siter
andreas nærbø Skrevet 15. desember 2010 Forfatter Skrevet 15. desember 2010 Hei TEster nå scanneren og streamen over ENZV APP blir nok oppe til kloken 8 i kveld. Video Platform Setter den på ATIS nå i 5 minutter og s setter jeg på Approach. Gi en tilbakemelding. ANdreas Siter
Sandro Stanojevic Skrevet 15. desember 2010 Skrevet 15. desember 2010 Hører bare surring på ATIS'en. Tror det er litt vanskelig å få inn fly nå siden de lander på 36 Siter
Christian Zhang Skrevet 15. desember 2010 Skrevet 15. desember 2010 Jeg hører NAX188 nå. Ser på Flightradar24 samtidlig. Funker bra, men mye surring som Sandro sa ja, hele tiden. Siter
A L Skrevet 15. desember 2010 Skrevet 15. desember 2010 Du kan høre fly på approach som evt flyr over deg, men ikke ATC pga senderen står på Sola... Om du bor nærmere Rennesøy kan du bare glemme og få inn ATC. Samma gjelder ATIS... Siter
Sandro Stanojevic Skrevet 15. desember 2010 Skrevet 15. desember 2010 Det samme skjer med meg får ikke inn ATC, som du sier Alexander. Men jeg som bor på Randaberg (hvis du vet hvor det er?) kunne ikke jeg fått inn ATC? Hvis jeg hadde kjøpt meg en god antenne og noen ting til. Siter
Even Rognlien Skrevet 15. desember 2010 Skrevet 15. desember 2010 Du kan sikkert få inn ATC om du får deg en god antenne, Andreas. Du bor ca 25 km i luftlinje unna Sola, gjør du ikke? Jeg bor 30 km (i luftlinje) unna Gardermoen, og selv med en del "østlandsterreng" mellom meg og flyplassen får jeg allikevel inn flyene på bakken. Hvordan er terrenget mellom deg og Sola? Og om du er litt kreativ lager du en knallgod antenne helt selv! Har fulgt omtrent samme oppskrift som denne, og resulatet er overraskende bra. Ferdigbygget får du vel en like god antenne og ledning til litt over tusenlappen. Gardermoen streamen er oppe og går litt forresten: Live Broadcasting Selv bruker jeg en sikringsradioantenne som egentlig er tilpasset for 136-170 MHz, men den funker bra. Likner på den på tegningen. Siter
Gjest Erik Olsen Bru Skrevet 15. desember 2010 Skrevet 15. desember 2010 Jeg bor på Bru i Rennesøy og får ATC, ATIS, sola control og mye mer inn helt perfekt. Men jeg har jo kanskje litt bedre enn Andreas? Hvordan setter dere opp sånn stream? Siter
Even Rognlien Skrevet 15. desember 2010 Skrevet 15. desember 2010 Først trenger du en slik kabel med minijack i begge ender: Den ene enden kobler du i headsett-utgangen på scanneren, den andre inn i 'line-in'/'innlinje' bak på PC'en. Så lager du deg en bruker på www.ustream.tv og følger instruksene der... Edit: Husk å velge riktig lydenhet i ustream når du skal starte streamen. For eks. 'Line In (Realtek...' som det heter hos meg... Siter
Sandro Stanojevic Skrevet 15. desember 2010 Skrevet 15. desember 2010 Har du en nettside hvor man kan få kjøpt en sånn antenne du har laget Even? Siter
Even Rognlien Skrevet 15. desember 2010 Skrevet 15. desember 2010 Har egentlig ikke sett noen til salgs som er lik den jeg har laget. En av fordelene ved å bygge selv, utenom prisen, er at du kan optimalisere den til et visst frekvens-område. Er noen scanner-antenner her: http://radiosalg.com/index.php?main_page=index&cPath=37 Siter
Sandro Stanojevic Skrevet 15. desember 2010 Skrevet 15. desember 2010 Takker, har tenk på å bygge en selv. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.