Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

 

Vet det er en del yrkesjåfører her inne, samt mye annet av faglig kompetanse som helt sikkert vet mer om dette enn meg. Jeg henvender meg derfor til dere med denne kunnskapen, for råd og tips! ;)

 

Skal ila. uken flytte til ny leilighet, og flyttelasset må selvfølgelig med. Har sjekket litt priser, og det ser ut til at prisene for å leie en 9m2 stor henger koster omtrendt like mye som å leie en 6m2 stor varebil av typen Toyota Hiace.

 

Her i Trondheim er det vinterføre med henholdvis snø/is på veiene. Det er en del svinger og bakker hvor jeg skal hente lasset, såppas at en vanlig bil kan få litt problemer.

 

Av erfaring vet jeg at Hiace ikke er den beste vinterbilen, men har dere kunnskapsrike mennekser noen formening om hva som vil være lurest å leie med tanke på framkommelighet på vinterføre, henger eller varebil?

Skrevet

Har kjørt VW LT og Mercedes Sprinter (lastebilkonfigurasjon) de siste to vintrene, særs mye denne vinteren (turné og div). Kjører Caravelle til hverdags, som jo ikke er så langt unna hiace. Det å kjøre på vinterføre med slike biler kan fort bli keisamt, for å si det slik, du har mye bil, og firehjulstrekk er vel ikke det vanligste i denne klassen. Det går forsåvidt fint med disse bilene i Molde, som jo er en eneste stor bakke opplangs lia, men piggdekk anbefales for bruk til større lass! En henger kan jo være vel så bra det, med en skikkelig vinterbil til å trekke den. Her blir jo vektfordeling særs viktig, feil balanse på hengerenkan fort gjøre at drivhjulene får alt for liten del av vekten på seg. En henger kan jo også ha forskjellige bremseegenskaper enn bilen, og er du uheldig med situasjon og føre kan den jo i værste fall få sleng til siden, og i forskjellige bakker og kurver kan jo dette igjen påvirke bilen, for ikke å nevne at den kan treffe andre ting ig traffikanter. Det er jo worst-case scenario, dog :)

 

Personlig ville jeg gått for kassebilen, men kanskje mest fordi jeg har mye mer erfaring med den framfor henger på glatta.

Skrevet

Henger er bare "død" vekt som du ikke får hjelp av på vinteren så sant du ikke har løft på den fremste akslingen (men da snakker man om langt større påhengs hengere enn til personbil :grin:) og har en bakhjulsdrevet bil hvor det tyngste er plassert foran på hengeren. Skal man på død og liv bruke henger på denne tiden av året, så anbefales det at hengeren er utstyrt med piggdekk/vinterdekk. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg valgt varebil istedenfor å dra på en "død" tilhenger.

 

Snakker man om dårlig fremkommelighet på vinteren, så prøv en Ford Transit før 2002. Kanskje man får en helt annen oppfattelse på dårlig fremkommelighet da? ;)

 

Tips: Er varebilen fremhjuldreven, så prøv å få mest mulig tungt foran. Er varebilen bakhjulsdrevet, så prøver man å få mest mulig vekt bakerst.

Skrevet

Varebil! Er ikke den store eksperten, og har ikke kjørt veldig lenge. Men om du først glir i vei kan det være greit å ikke ha altfor mange baller å holde på "rett"-kurs. Især om du glir bakover i bakke, og også når du kjører i større hastighet og du skulle komme ut for å få sleng. Da vil vel hengeren nesten ha effekt som en pendel, den vil iallfall ikke hjelpe deg :) . Men dette er hva jeg tror, en dum 18-åring.

Skrevet
Snakker man om dårlig fremkommelighet på vinteren, så prøv en Ford Transit før 2002. Kanskje man får en helt annen oppfattelse på dårlig fremkommelighet da?

 

Tips: Er varebilen fremhjuldreven, så prøv å få mest mulig tungt foran. Er varebilen bakhjulsdrevet, så prøver man å få mest mulig vekt bakerst.

Ja det er litt greit å passe på at man ikke leier noe gammelt, Hiace var jo også bakhjulstrekk til noe rundt 2005 (eller noe sånt), og skal man da feks kjøre tom ene veien er ikke fremkommeligheten imponerende akkurat, dvs ekstremt dårlig... :grin:

 

De nye er jo ganske greie så lenge man ikke har alt for mye vekt baki. Skal du kjøre med forholdsvis mye vekt, og på en vei hvor "vanlige" biler sliter, så ville jeg nok prøvd å få en varebil med firehjuls trekk altså. Jeg vil hevde at varebiler generelt har dårligere fremkommelighet enn personbiler når vekten ikke kan plasseres ideelt for typen.

 

God tur!

 

 

Skrevet

At varebiler er generelt dårligere fremkommelighet enn personbiler, skulle bare mangle igrunn. Men da tar man ikke hensyn til vis versa en varebil og en personbil med tung henger hengende slepende etter seg?

 

Last en varebil med sofa, stoler og annet foran og vaskemaskin med helst andre tyngre hvitvarer bakerst på en bakhjulsdrevet varebil, så får du en helt annen fremkommelighet enn om man plasserte f.eks. vaskemaskinen først (motsatt hvis det er fremhjuldreven varebil). Plassering av tyngde har alt å si på vinteren MAO :)

 

Du kan bare forespeil deg at du med en personbil på 1,4 tonn skal trekke en henger på 1 tonn etter deg. Du vil da få de samme problemene som det utenlandske vogntog gjør på vinterstid da de som oftest har fordelt den tyngste lasten på de 3 akslingene på semitilhengeren og det letteste foran på semitilhengeren som da har trykk over drivhjul og styrehjul.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...