Gå til innhold

Dash-8-300

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er helt riktig som svart. Q står for Quit og Widerøe har 4 stykk DHC8 - 300Q (LN WFE,WFO,WFP,WFS) + 3 Q400

Selve q systemet består av mange microfoner som sitter i høyde med hode som registrerer støy.Derretter er det et system som lager motstøy ( mener at der noen "små hammere"),som da gjør at det blir stillere inne i flye.Skulle ikke systemet være riktig kalibrert så lager det mere støy

Med hilsen

Knut Syvertsen

Kaptein Widerøe

Skrevet

Små hammere ? Sikker ?

Jeg skal ikke påstå noe, siden jeg ikke har typeutsjekk på dash (eller andre fly med dette systemet for den saks skyld "[smil]" ).

Men vanligvis fungerer dette systemet ved at mikrofoner fanger opp lyden, sender den til en maskin som snur fasen 180 grader og sender den ut igjen i høyttalere. Denne lyden kanselerer da ut "originallyden" siden fasen er 180 grader forskjøvet.

Vet ikke helt hvordan jeg skal sammenlignet det, men la oss si at to like biler (med lik masse) kolliderer front mot front, bilene vil nok stoppe ganske nøyaktig der dem treffer hverandre, fordi kreftene utligner hverandre.

At det fungerer slik i dash 8 flyene som har dette systemet kan jeg som sagt ikke si, men jeg har alltid trodd det var slik det fungerte også i disse flyene.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...