Even Moe Egenes Skrevet 3. desember 2010 Skrevet 3. desember 2010 Har aldri lekt meg noe spesielt, og har derfor heller aldri blitt stoppet av politiet. Det virker som at du Kenneth er ute etter politiet, nettopp for at de stoppet deg for at du lekte deg på en parkeringsplass - som jeg trodde var ulovelig. Må man ikke også ha tillatelse fra grunneier for å gjøre det? Leke seg på f.eks en parkeringsplass. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 3. desember 2010 Skrevet 3. desember 2010 Skal du "leke" kjøre uansvarlig dvs, drifte, sladde eller brekke skal dette gjøres på avstengt vei eller bane. Det var derfor jeg sa til Steinar det jeg gjorde, det er ikke noe bedre og leke seg på en parkeringsplass en på veien, det er like ulovelig. Siter
Even Moe Egenes Skrevet 3. desember 2010 Skrevet 3. desember 2010 Netopp. Da er vi jo enige Geir! Siter
Christian Paulsen Skrevet 3. desember 2010 Skrevet 3. desember 2010 Kul video og bra kjøring der Geir! Ser veldig kontrollert og fint ut, og når det ser så enkelt ut at selv bestemor skulle klart det, så vet man at det er en sjåfør med god "feel". Og ikke minst, dette må jo være trådens beste salt-reklame så langt, snø og is er bare for dem med undermotoriserte kjøretøyer... :cool: :grin: Siter
Steinar Grindstein Skrevet 3. desember 2010 Skrevet 3. desember 2010 Skal du "leke" kjøre uansvarlig dvs, drifte, sladde eller brekke skal dette gjøres på avstengt vei eller bane. Det var derfor jeg sa til Steinar det jeg gjorde, det er ikke noe bedre og leke seg på en parkeringsplass en på veien, det er like ulovelig. Er både enig i å klar over det Geir. Men poenget mitt var at det tross alt er bedre om dem driver inne på en tom parkeringsplass en ute på en trafikert vei. Dem setter i allefall ikke andre billister/trafikanter i fare. Siter
Bjørn J. Jensen Skrevet 3. desember 2010 Skrevet 3. desember 2010 Gjør i hvertfall ikke som meg og legg bilen brei når du møter en politibil bak svingen... Siter
Magnus F. Meese Skrevet 3. desember 2010 Skrevet 3. desember 2010 Hehe, tenker det var en gøy situasjon, ja! Siter
Kenneth Rønning Skrevet 3. desember 2010 Forfatter Skrevet 3. desember 2010 Er både enig i å klar over det Geir. Men poenget mitt var at det tross alt er bedre om dem driver inne på en tom parkeringsplass en ute på en trafikert vei. Dem setter i allefall ikke andre billister/trafikanter i fare. Helt enig i det! Gjør du det etter veien så setter du andre bilister i fare, men gjør du det på en parkeringsplass så kan jeg helt ærlig ikke si jeg helt ser problemet. Selv om det er ulovlig finnes det forskjellige grader av alvorlighet. Er litt det samme som om man kjører i 60 i 30-sona og blir stoppa, for så å fortelle politiet at en kompis ble stoppet 125 i 90-sona men at han behold lappen. Mye man kan gjøre ulovlig, men fortsatt på en ansvarlig og trygg måte, som gjør at det kan aksepteres. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 3. desember 2010 Forfatter Skrevet 3. desember 2010 Gjør i hvertfall ikke som meg og legg bilen brei når du møter en politibil bak svingen... Hmm, de kunne da vel ikke si så mye på det? Med mindre de hadde mer på deg da. Du kom deg vel unna tenker jeg? All tvil skal jo komme tiltalte tilgode. Siter
Bjørn J. Jensen Skrevet 3. desember 2010 Skrevet 3. desember 2010 Jada, jeg rakk heldigvis å rette opp idet jeg så politibilen. De hadde tydeligvis annet å gjøre heldigvis ettersom de ikke snudde. Er det en tin politiet ikke liker så er det nettopp slikt. Siter
Magnus F. Meese Skrevet 3. desember 2010 Skrevet 3. desember 2010 I 30-sona mister du lappen på 54km/h, i 90-sona mister du lappen i 134km/h. Så det er ikke rart at han ikke mista lappen, gitt, mens om du blir stoppa for 60 i 30-sona, sliter du litt mer! Siter
Kenneth Rønning Skrevet 3. desember 2010 Forfatter Skrevet 3. desember 2010 Egentlig synes jeg de limitene der er altfor store! Burde maks vært 15 over 40 og oppover og 10 over i 30 sonen. Tror det er mange som tenker at "Jaja, jeg kan kjøre oppunder limit og ikke fortere i tilfelle det er kontroll, fordi da berger jeg lappen uansett." Skjønner ikke hvorfor de ikke kan sette ned denne. Tror mye av grisinga forsvinner da. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 3. desember 2010 Skrevet 3. desember 2010 Det er jeg ikke enig med deg i gitt, men det kommer kansje ikke som en bombe _:-) 90 og 100 grensa kunne godt ha blitt flytta laaaaaaangt over den limiten. Siter
Steinar Grindstein Skrevet 3. desember 2010 Skrevet 3. desember 2010 Geir. Se på Tyskland. Der har de i det siste startet med å sette ned hastigheta på sine motorveier pga at farta dreper. Så hvorfor skal man gjøre det motsatte i Norge? Som du sa så fint lengre opp i tråden. Sladding, drifting og annen leking med bil skal foregå inne på lukkede områder. Det samme mener jeg om å kjøre i høye hastigheter. Da mener jeg ikke at man ikke skal kunne ligge i 115 i hundre sona nordover ifra Oslo til Gardermoen. Men at hastigheter over 125 og oppover ikke har noe ute på vanlige veier å gjøre. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 3. desember 2010 Skrevet 3. desember 2010 Det er jeg ikke enig i Steinar. 125 kmt? legg på 5 til 10 til, så har du normal fart fra Gardermoen til Oslo i 100 sonen. Har ikke hvert en skade pga hastighet så langt jeg vet. Det er vei standar som dreper, kansje bygge sikre veier isteden for og redde regnskogen på andre siden av jorda? Det er ikke og leke det og kjøre fort på gode veier. Siter
Steinar Grindstein Skrevet 3. desember 2010 Skrevet 3. desember 2010 Veistandar som dreper? Beklager Geir. Men husk at veitrafikkloven sier at man skal avpasse farten etter vei og føreforhold. Så uansett hvordan du snur å vender på det er veistandaren ALDRI den eneste årsaken til at ulykker skjer. At vei og føreforhold har bidratt til ukykker stemmer. Men så kan man stille seg spørsmålet. Har da føreren av bilen vert tilstrekkelig varsom om han havner i grøfta i 70km i timen i en 80 sone? Selvom at det står 80 på skiltet betyr ikke det at MAN SKAL ligge i 80, men at det max tillate hastighet. Fartsglade personer har etter min mening ingen verdens ting ute på trafikerte veier og gjøre. De får leie seg inn på baner å kjøre fort der. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 3. desember 2010 Skrevet 3. desember 2010 Ok hva med Oslo - Gardermoen? er 125 for mye? som du sier Siter
Bjørn J. Jensen Skrevet 3. desember 2010 Skrevet 3. desember 2010 Eller Svinesund - Oslo. "Alle" ligger jo i 120-130 på speedometeret uansett... Siter
Steinar Grindstein Skrevet 3. desember 2010 Skrevet 3. desember 2010 Generlet sett mener jeg at 125 er for mye ja. Men veien mellom Oslo og Gardermoen klarer uten problemer 125. Men problemet er at om fartsgrensa er 125, så vil det altid være en viss antal prosent som ikke respekterer det, og legger seg i 135 til 150km i timen. Da skal man være veldig oppmerksom,og planlegge kjøringa godt for at det kan karaktiseres for å være forsvarlig. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg har en følese av at du er i de prosentan som ikke hadde akseptert 125 på strekninga Oslo-Gardermoen. En annen ting er at minn oppfatning er at 120km i timen er mye nermere snittet en 125 til 130 er på den strekninga. I ca 9 uker kjørte jeg Maura-Lillestrøm-Maura fem dager i uka sist sommer. De gangene jeg lå i 120 i venstre fila var det svært få biler som faktisk tok meg igjen. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 3. desember 2010 Skrevet 3. desember 2010 Jeg er nokk en av de som kansje tøyer strikke litt, sant skal være sant...men har nå kjørt bil i 25 år uten en liten bulk en gang, så jeg mener fortsatt at bilkjøring handler om veistandar, for mye playstaion uten erfaring, og ingen tilbud for hormon sjafører. Det og si at du må konsentrere deg over 125 det sier meg at du har kjørt for mye traktor, sett ned skatten så du kan kjøpe deg ordtlig bil og få bedre veier så skal du se du ikke blir so skremt ja :-) Siter
Steinar Grindstein Skrevet 3. desember 2010 Skrevet 3. desember 2010 Traktor? Jeg hater traktorer bare for å ha det sagt :mad: Jeg er ikke lettskremt i trafikken. Men jeg har mistet en god venninne i trafikken pga av at en annen sjofør tøyde grensene i 80 sona. Er jo bra at du har kjørt skadefritt i 25 år Geir. Men det er MANGE sjofører på norske veier som overvurderer sine egne egenskaper bak rattet. Jeg er slettes ikke sikker på at det for den gruppen sjofører er gunstig at farten økes på for eksempel Oslo-Gardermoen. Og ikke for å glemme alle de tullingene som leser avsia, skriver textmelding osv når de kjører på motorveien. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 3. desember 2010 Skrevet 3. desember 2010 Traktorer er noe drit, men synd med erfaringen din med tapet av en venninde. Ser at slikt kan sette spor som gjør at man tenker anndeledes. Siter
Steinar Grindstein Skrevet 3. desember 2010 Skrevet 3. desember 2010 Ja du er inne på noe der Geir. Men jeg har også jobbet i mange år på å langs veiene som maskinfører,og har sett mye rart som ikke har noe bak rattet å gjøre. Så jeg kan oppsumere min tankegang på denne måten. Med det jeg har sett på veiene igjnom min jobb, kombinert med at jeg har misstet en god vennine i trafikken gjør at jeg i motsettning til mange andre har et litt mere refelktert oppfatning av dette temaet. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 3. desember 2010 Forfatter Skrevet 3. desember 2010 Eller Svinesund - Oslo. "Alle" ligger jo i 120-130 på speedometeret uansett... Og akkurat da burde lappen ha røkki for lengst. Det er ikke normal kjøring, og langtifra. Hvis fartsgrensa hadde vært satt opp hadde det derimot vært noe annet. Men med dette viser man jo at man driver aggressiv kjøring, og da kan det(og sannsynligvis) er det at man driver med dette på andre steder og. Der det absolutt ikke egner seg å kjøre så fort. Vil si at det å sladde og leke seg med bil er så mange ganger bedre, mye mindre krefter ute å går da. Med fart derimot blir kreftene så mye større, vanskeligere å håndtere og ekstremt mye farligere for andre trafikanter. Det er enorme krefter i sving i en sånn fart som 115-125km/t. Men Om det først skal gå så fort må det jo være på en rett og fin vei med bra standard. Selv har jeg "mista" bilen min en gang i 60-65 km/t, det skal jeg innrømme. På tross av dette var det ikke uansvarlig kjøring, men bare særdeles glatt vei. Og når den da tok tak igjen(noe den heldigvis gjorde) var det helt sykt, bærbaren fløy i døra, jeg hang i beltet, det var spor i veibanen og lukta brent gummi når jeg stoppa. Og Geir, det er hverken farten eller veistandarden som dreper. Det er stoppen. Og det er sjåføren sin skyld stort sett, kun et fåtall av ulykker der teknisk svikt er årsak. Siter
Bjørn J. Jensen Skrevet 3. desember 2010 Skrevet 3. desember 2010 Og akkurat da burde lappen ha røkki for lengst. Det er ikke normal kjøring, og langtifra. Hvis fartsgrensa hadde vært satt opp hadde det derimot vært noe annet. Men med dette viser man jo at man driver aggressiv kjøring, og da kan det(og sannsynligvis) er det at man driver med dette på andre steder og. Der det absolutt ikke egner seg å kjøre så fort. 120km/t er da absolutt ikke for fort på den strekningen. Hvorfor skulle lapp-grensa vært lavere enn det den allerede er? Er det ikke nok med svindyre forelegg bare man er noen få km over? Og 20% over fartsgrensa betyr ikke nødvendigvis aggresiv kjøring. Siter
Morten Ruud Skrevet 4. desember 2010 Skrevet 4. desember 2010 Jeg har ingen forståelse for at dere ønsker å kjøre så fort. Uansett veistandard, bilstandard, sikkerhetsutstyr osv. tåler ikke en mennesekropp mye mer enn en kollisjon i 70 km/t-> 0 km/t. Der går "døds-grensa" for hva innvollene tåler av g-krefter, og man vil dø av indre blødninger, selv om du ikke har noen "synlige skader" i den forstand. Vtrl. er ekstremt firkantet. Derfor har politiet et visst skjønn på hva overtredelsen faktisk er. Derfor kan man få alt fra litt tilsnakk, bot og i noen tilfeller miste lappen ved sladding. Siter
Bjørn J. Jensen Skrevet 4. desember 2010 Skrevet 4. desember 2010 Fordi man sparer både tid og drivstoff? Når jeg kjører hjem fra Stavanger til Halden sparer jeg ca. en times kjøring per 10km/t jeg i gjennomsnitt ligger over fartsgrensa. Drivstofforbruket går også ned. Siter
Morten Ruud Skrevet 4. desember 2010 Skrevet 4. desember 2010 Ja, det tviler jeg ikke på at kan stemme. Det vil være individuelle forskjeller med tanke på hver bil. Men, det er ikke +10 som har vært diskusjonen til nå, men at folk kjører i opptil 25-30 km/t raskere enn fartsgrensen på hovedveiene, og at man vil treffe et tak der det er uforsvarlig for Ola Nordmann å kjøre raskere. Og at noen alltid skal kjøre litt fortere enn fartsgrensen uansett hvor langt grensen blir flyttet oppover. At det vil lønne seg å ligge i 90 km/t istedenfor 80 enkelte steder, eller 110 i 100-sonen kan jeg forstå, men ikke når man nærmer seg 120+. Da sparer man kun tid. Fra nettavisen: http://www.nettavisen.no/motor/article2938274.ece 1) Hvis du kjører aggressivt, med mange skift av felt, aksellerasjon og bremsing samt girer mye opp og ned så kan du faktisk bruke opp til 33 prosent mer bensin i forhold til å holde en jevn fart. 2) De fleste biler har en fart hvor man betaler mye ekstra til bensin i forhold til hva man «tjener» på å komme fortere fram. En amerikansk undersøkelse satte farten på rundt 95 km/t for de fleste amerikanske biler. Kjørte man i 100 km/t betalte man mer per kilometer enn hvis man holdt farten på et lavere nivå. Siter
Jørgen S. Kvandal Skrevet 4. desember 2010 Skrevet 4. desember 2010 Når motorveien fra Oslo til Gardermoen fikk 100 km/t fartsgrense, gikk snitthastigheten fra 97 km/t til 92 km/t. Jeg mener; hvis vi får fartsgrenser som er fornuftige etter folks mening vil ikke størsteparten kjøre for fort. (Jeg snakker da om firefelts motorvei med fysisk sperre mellom kjøreretningen). Siter
Kenneth Rønning Skrevet 4. desember 2010 Forfatter Skrevet 4. desember 2010 Jøss da, tror det er enkelte personer som har hatt godt av å ha fartssperre på bilen sin her gitt. Kjører du i opptil 30 over fartsgrensa er det uansvarlig uansett hvordan man vrir og vender på det. Personlig kan ikke jeg heller se hvordan dere egentlig vil kjøre så fort, iallefall ikke til vanlig eller med annen trafikk rundt dere. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.