Christian Paulsen Skrevet 1. desember 2010 Skrevet 1. desember 2010 Kenneth RønningEr tildels enig med deg i det du sier her angående føre, men jeg synes fortsatt det er unødvendig sålenge ikke isen er speilglatt. Men da er vi jo faktisk enig om den saken. Jeg fremholder i tillegg bare at det oftere og raskere blir speilglatt i områder med høy andel piggfritt. Og at det dermed i enkelte områder finnes et større reellt behov for salt. Tja, jeg ser ikke helt hva som er galt med holdningen "lær deg å kjør bil!". Nei, ingenting galt med å være helt rå til å håndtere bilen! Jeg syns det er strålende hvis folk tilstreber å være det. Bare pass på å ta med litt ydmykhet ifht egen fortreffelighet der også Kenneth, blandt unge gutter under 25 år er det vel noe rundt 80% som mener de er over snittet gode... :grin: Det jeg mente blir litt for enkelt, og kanskje også litt sneversynt, var å sette likhetstegn mellom det å ha utbytte av saltet vei, og å ikke kunne kjøre bil. Altså som i at salt kun er til nytte for de elendige sjåførene. At det kan være ekstra nyttig for gruppen "elendige sjåfører" kan jeg riktignok være enig i, men jeg mener altså det under gitte forhold er svært nyttig for de "flinke" også. I tillegg vil de "flinke" i områder med høy trafikk-tetthet ha direkte utbytte av at de elendige får ekstra hjelp. I tett Oslo-trafikk vil det feks være til liten nytte at du har full kontroll og skulle ønske det var enda glattere, så lenge de andre idiotene sklir ukontrollert rundt deg, eller når bilen foran deg ikke kommer igang igjen når køen begynner å gå, og du har biler på begge sider, og bak deg. Med økt antall biler øker også antallet elendige sjåfører. I Oslo skal du ikke kjøre langt før du treffer dem. Dette er jo forøvrig deler av årsaken til at det alltid blir kaos hvis det er glatt eller vanskelige forhold. Hvis vi sier at 10% av bilistene har ferdigheter under smertegrensen, så kommer det 5000 "idioter" gjennom Lysaker-krysset hver eneste dag. I Bodø kan det hende du kan kjøre en hel dag uten å møte en av dem... (Hvis da ikke den prosentvise andelen er større der oppe..? :whistle: :grin: ) De som ikke kan kjøre uten salt (utenom speilegg og matsalting), bør heller bytte ut innholdet i skallen. Ååå jaa vinterdekk uten pigger er såå bra. Helt til man bor på sørlandet. Helt til man slutter tro på tåpelige statistikker. Helt til man slutter tro på generelt pisspreik fra alltid bløffende media. Nja, her mener jeg du kommer inn på kjernen av poenget mitt med hvordan salt og piggfritt henger nøye sammen. Piggdekk er ikke hva det engang var før tunge stålpigger ble forbudt, men det er jo samtidig soleklart at piggfrie dekk i forhold har helt elendige egenskaper på typisk nullføre/is, ved underkjølt regn/våt is, eller hardpakket snø som andre piggløse dekk har sklidd på/polert. Ala nedoverbakke inn mot et lyskryss hvor selv kryping i 10-15 Kmt gir 25 meter stopplengde, eller hvis det er bratt nok/glatt nok stopper det ikke før man kommer på nytt underlag. Så en forutsetning for at piggfrie dekk skal kunne aksepteres er at veiene blir holdt i en tilstand hvor man i størst mulig grad unngår slike scenarioer. Og jo flere biler med piggfrie dekk, jo verre blir det. Jeg tror forresten ikke dette er media-skapt, og/eller at media har noe nevneverdig vesentlig mer påvirkning på folk i større byer som Oslo, enn i Nordland, eller på sørlandet. I den grad det ikke er egen fri vilje vil jeg si det er politiker-skapt, og forsøkt påtvunget gjennom avgifter. Jeg kan ikke si jeg liker den formen for regulering, men det påvirker meg også likevel. Når jeg har en bil med piggdekk koster det meg tilsammen (bom+pigg) 70 kroner å kjøre 6Km hver gang, så da blir det lett til at man reflekterer litt mer over; A: trenger jeg i det hele tatt å kjøre akkurat den veien? B: trenger jeg egentlig piggdekk for min bruk? Selv kjører jeg veldig mye forskjellige biler (de fleste med piggfri), og på egen privatbil velger jeg piggfritt. Hvorfor; A: fordi jeg kjører ca 80% av tiden på våt eller tørr bar asfalt hvor piggfritt både er tryggere og veldig mye mer komfortabelt. B: fordi piggfritt er minst like gode på snø og slaps som kanskje står for 15% av tiden. C: fordi jeg slipper avgiften, og bidrar mindre til søle, hjulspor, og støy. D: fordi jeg er nesten like pro som Kenneth til å tilpasse meg forholdene, så hvis det en svært sjelden gang ikke er saltet så klarer jeg meg likevel. Det tar bare vanvittig lang tid. I verste fall får jeg jo la bilen stå noen timer. Oppsummert; Jeg kjører piggfritt fordi det saltes og legges til rette for det, og det saltes og legges til rette for det fordi jeg og 85% av de andre i samme område kjører piggfritt. (Velger forresten alltid det dekket som har best egenskap på is, siden dette er problemområdet for dekktypen.) Uten salt ville jeg valgt piggdekk, og det samme ville jeg sannsynligvis gjort om jeg kjørte store deler av tiden i andre områder. Siter
Steinar Grindstein Skrevet 1. desember 2010 Skrevet 1. desember 2010 La oss ta sist Søndag som et utmerket eksempel på feil bruk av saltet. I allefall langs RV4 ved Grorud salta de sammtidig som dem brøytet, dette til tross for at det kom en del snø ned. Hva skjer om man blander saltet med snø, jo snøen blir klebeaktig, og reduserer fremkommeligheten betraktelig. Hadde dem ikke saltet, men bare konsentrert seg om å brøyte så lenge det var nedbør ville mann allerde der fått bedre føre. Da man hadde sluppet at snøen ble så klebeaktig. Men slik været er nå har man ikke noe som virker optimalt pga at tempraturene er så lav. Det finnes idag en blanding av varmt vann og sand som kan benyttes. Men med lave tempraturer risikerer man at sanden smelter seg ned i isen, og at vannet blir liggende å fryse til is på toppen,og vips har man en førsteklasses skøytebane for hurtigløp på skøyter. Noe av den samme efekten får man med salting under slike tempraturer vi har på østlandet om dagen. Når efekten av saltet har avtat vil det lille av isen som har smeltet fryse til, og så har man det gående. Med andre ord en vond sirkel. Siter
Christian Paulsen Skrevet 1. desember 2010 Skrevet 1. desember 2010 Helt enig i det Steinar. Det finnes ingen dekk som har bedre egenskaper på slaps enn på tørr snø, og sikten blir dårlig. Og generelt har man jo også mye bedre grep på kaldt føre, så salting da gjør etter mitt syn ofte mer skade enn nytte. Kjørte feks for en tid siden en bil uten oppvarmet spylervæske i temperaturer rundt -20 på E18 mot Stocholm. Og det saltet de hadde på veien da smeltet bare rimfrosten akkurat nok til at det for hver møtende lastebil kom en fin liten spray med "halvtørr gjørme" på vinduet. Ikke våt nok til å viskes vekk, men flytende nok til at sikten i mørket fort ble svært redusert. Med frosset spylervæske ble det en lang tur, med mange stopp det gitt. :sick: Siter
Kenneth Rønning Skrevet 1. desember 2010 Forfatter Skrevet 1. desember 2010 fordi jeg er nesten like pro som Kenneth til å tilpasse meg forholdene, så hvis det en svært sjelden gang ikke er saltet så klarer jeg meg likevel. Det tar bare vanvittig lang tid. I verste fall får jeg jo la bilen stå noen timer. Hmm, har da ikke sagt jeg var så "PRO"? Siter
Christian Paulsen Skrevet 2. desember 2010 Skrevet 2. desember 2010 Hehe, hvis det er alt du har noen innvendinger mot, av alt jeg har sagt her, så trekker jeg tilbake det utsagnet. Det var ikke ment 100% bokstavlig og seriøst, men bare min frie tolkning av essensen i det du sa om dette med å "lære seg å kjøre"/ vurdere og gjøre de rette avgjørelsene. Poenget i den setningen var i grunn ikke annet enn at salt under gitte omstendigheter kan være nyttig for alle og enhver, men ikke dermed sagt at man absolutt ikke vil klare å kjøre uten. Det tar bare tre ganger så lang tid, og er forbundet med mye høyere risiko. Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 2. desember 2010 Skrevet 2. desember 2010 Det tar bare tre ganger så lang tid, og er forbundet med mye høyere risiko. Tar det 3x så lang tid å kjøre til et sted når det ikke er saltet? Det har jeg aldri merket. Jeg er kjempeglad for at det er for kaldt til å salte veiene nå for tiden. Det eneste jeg ønsker meg nå er litt mere snø, slik at vi får skikkelig vinterføre istedet for den isklumpveien saltet lager. Samt at man får leke seg litt :whistle: Siter
Kenneth Rønning Skrevet 2. desember 2010 Forfatter Skrevet 2. desember 2010 Hehe, hvis det er alt du har noen innvendinger mot, av alt jeg har sagt her, så trekker jeg tilbake det utsagnet. Det var ikke ment 100% bokstavlig og seriøst, men bare min frie tolkning av essensen i det du sa om dette med å "lære seg å kjøre"/ vurdere og gjøre de rette avgjørelsene. . Jeg tar det serdeles rolig i trafikken skal jeg si deg og alle som måtte tro noe annet, Christian. Var nettopp en bekjent av meg som gikk bort i bilulykke nå . Og etter slikt blir det så man tar det ekstra rolig, og har det litt i bakhodet når man er ute på veien eller i trafikken. Kjenner egenlig sinne inni meg når slikt skjer. Håper iallefall at folk tar det rolig nå. Samt at man får leke seg litt whistle Fysj og fy! Hehe, neida :grin: ! Bakhjulstrekker da sikkert? :grin: Siter
Magnus F. Meese Skrevet 2. desember 2010 Skrevet 2. desember 2010 Leking er fint, det! Og man trenger ikke bakhjuls for å gjøre det heller, selv om det gjør ting morsomere! Men klok av skade velger jeg uansett bare å gjøre det på plasser som har en viss "sikkerhetssone" utenfor veien :whistle: (fritt for hinder, dype grøfter, folk, biler og andre skadelige/skadbare ting, en viss lengde inn fra veikanten) Siter
Steinar Grindstein Skrevet 2. desember 2010 Skrevet 2. desember 2010 Samt at man får leke seg litt Da håper jeg for din del at du ikke leker deg på ofentlig veg med trafikk på. Jeg nøler ikke 1 sekund om å tipse politet om jeg ser bilister leker seg på veier med annen trafikk på. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 2. desember 2010 Forfatter Skrevet 2. desember 2010 Med leking så mener jeg selvsagt å la bilen slippe på snøen ja, spesielt med bakhjulstrekk er dette artig - litt artig må man jo også ha det. Og slikt gjør man på parkeringsplasser og lignende der man har god plass, har heller ikke noe imot at det foregår på vei om trafikkbildet tillater det der hastighet er lav og der det ikke er noen bil, folk e i nærheten. Bare et tips da så er det at folk ikke har innsyn fra vei, enten varsler folk eller så har bare politiet en lei tendens til å passere akkurat når man driver på som verst. Og av en eller grunn kan politiet ikke under noen omstendighet akseptere dette - selv om det foregår på en trygg måte uten noe som er i umidellbar nærhet og kan ta skade av det. Og gjør man dette på vei, så ja da kan man tenke seg selv. Du kan ha flaks om de stopper deg - det har iallefall jeg hatt. ! Det og kjøre fort er noe helt annet, og iallefall jeg anser det som mye mer alvorlig forbrytelse - noe denne dumme staten og politiet tydeligvis ikke gjør. De har fortsatt ikke forstått at det er stoppen som er farlig.. Da håper jeg for din del at du ikke leker deg på ofentlig veg med trafikk på. Jeg nøler ikke 1 sekund om å tipse politet om jeg ser bilister leker seg på veier med annen trafikk på. Herregud! Kan ikke se hva som er galt med det så lenge det ikke er fart inne i bildet. Om man gjør det med stor avstand fra annen trafikk eller ikke ser noen biler rundt seg i 5 tia på natta kan jeg ikke si jeg egentlig ser hva som er så galt med det. Noen skal jo på død og liv ødelegge for andre... Siter
Steinar Grindstein Skrevet 2. desember 2010 Skrevet 2. desember 2010 Det og kjøre fort er noe helt annet, og iallefall jeg anser det som mye mer alvorlig forbrytelse - noe denne dumme staten og politiet tydeligvis ikke gjør. De har fortsatt ikke forstått at det er stoppen som er farlig.. Er enig i det da. Men nå skjer da også ulykker langs veiene som skyldes at noen leker seg på dem mens det er annen trafikk. Og ingen må si at ikke det også er farlig. Om man leker seg inne på en parkeringsplass med god plass er noe helt annet en å drive å sladde flere hundre meter bortover en trafikert vei. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 2. desember 2010 Forfatter Skrevet 2. desember 2010 Om man leker seg inne på en parkeringsplass med god plass er noe helt annet en å drive å sladde flere hundre meter bortover en trafikert vei. Det er nettopp det vettu, du gjør ikke det om det er biler rundt deg! Enkelt og greit. Du legger den ikke bredt foran andre biler med mindre det er bekjente som er med på leken.. Tror definisjonen leking har en lei tendens til å missforståes, det har absolutt ikke noe med fart å gjøre - iallefall ikke i mine øyne. Skal man kjøre fort, se hvor mye man får på bilen osv. så bør man komme seg på bane. Med leking mener jeg å legge bilen bredt og å sladde under trygge omstendigheter i avsand fra andre biler. Tullkjøring derimot er definisjon på å gjøre dette bevist på vei med trafikk rundt seg. Idiotkjøring er å kjøre fort på offentlig vei med annen trafikk, der man utsetter andre traffikanter for umiddelbar skade. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 2. desember 2010 Skrevet 2. desember 2010 Steinar, det er ingen forskjell på en parkeringsplass og veien. Om du skal leke tyttebær politi og være belærende, får du forholde deg til lovene. Selv så kjører jeg aldri for fort, kan hende jeg i 2007 var uheldig og kjøre 15 kmt for fort ved en andledning( kansje noen andre ganger også, har perfekt huekommelse, virker bare ikke så lenge). Og det og la hjulene gå fortere en man har behov for, slik at de slipper taket fra underlaget, ja det er ikke bra gitt, men det har desverre skjedd. Nei nå blei jeg helt uvel av dårlig sammvittighet, så jeg tror jeg går og legger meg jeg. :grin: Siter
Kenneth Rønning Skrevet 2. desember 2010 Forfatter Skrevet 2. desember 2010 Nei nå blei jeg helt uvel av dårlig sammvittighet, så jeg tror jeg går og legger meg jeg. :grin: Huff, nei Geir. Dette hadde jeg ikke ventet fra deg nei! Hehe, skamme seg! :grin: Siter
Even Moe Egenes Skrevet 2. desember 2010 Skrevet 2. desember 2010 Regner med det var ironi Geir, for er ikke mer enn 5-6 måneder siden dette ble skrevet :grin: Nja det er ikke mye og fortelle, en tur over fjellet....fikk bilen dagen før jeg dro til vegas, så den sto og venta på meg i 10 dager, så var det jomfru tur over fjellet til bergen, med elektronisk dempersystem i sport, og aktiv bruk av F1 giringen, så sto dem der gitt....:-) Siter
Magnus F. Meese Skrevet 2. desember 2010 Skrevet 2. desember 2010 Hehehe, Geir. Synes da så vagt jeg husker å se på en Golfs speedometernål klatre iaf over 100, på vei tilbake til flymuseet etter en snartur på GCat i 2007 Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 2. desember 2010 Skrevet 2. desember 2010 Når jeg mener leking, så mener jeg å lære seg hvordan bila oppfører seg hvis den slipper :whistle: Har en Hiace 4x4 som arbeidsbil. Det er 2,6 tonn stål som jeg må ha kontroll på til enhver tid, og da må jeg jo vite hva jeg skal gjøre med den. Har jo ikke ESP, ASR eller hele alfabetet som hjelpemidler. Her er det god gammeldags traktorteknologi, og ikke sånn nymotens dritt som ungdommene kjører opp på i dag. Glatt påkjøringsrampe som ligger i sving og is på veien. Da er det raskere å holde drift enn å unngå understyring. Jeg passer bestandig på at det ikke er andre biler/folk/dyr eller andre ting i nærheten. Siter
Magnus F. Meese Skrevet 2. desember 2010 Skrevet 2. desember 2010 Enig, kjører selv '95 VW Caravelle, ikke et spor av noe slags elektroniske hjelpemidler. Er ikke dumt å "leke seg" i trygge områder (parkeringsplasser and such) hvor du står i fare for å skade deg selv eller andre. Også i brede kryss med god oversikt over lang distanse og null andre traffikanter, synes jeg det er OK å dra i brekket. Bottom line, greit å leke seg, så lenge det ikke kan gå ut over noen (inkludert seg selv)! Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 2. desember 2010 Skrevet 2. desember 2010 [video:youtube] Ironi? nja, jo det var vell det :-) Men det er fort gjort og få litt skrens når det er glatt og man er litt uheldig. Husker en gang det var litt glatt i svingen, se ca et min ut i denne videoen, men ble ikke så veldig skremt da, selv om det var bar asfalt. Om jeg ikke husker feil var det sikkert noen dårlige kamerater som hadde dårlig inflytelse på meg. :-) Kaste 560 Hk på meg slik da, hmmm Siter
Morten Ruud Skrevet 2. desember 2010 Skrevet 2. desember 2010 Hvis politiet ser deg "leke" med bilen, så er det vel folk (politiet) i nærheten, og dermed kan det oppstå en faresituasjon. Også melder jeg meg ut av denne tråden igjen. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 2. desember 2010 Skrevet 2. desember 2010 Jeg kan jo bare prate for meg selv, leker aldri med slikt gitt.Da melder jeg meg også ut av tråden. Må man gjøre det når man har postet? Siter
Morten Ruud Skrevet 2. desember 2010 Skrevet 2. desember 2010 Savnet man ikke en slik chatte-funksjon? Jeg gjør den bare manuell Siter
Christian Paulsen Skrevet 2. desember 2010 Skrevet 2. desember 2010 Paul-André TilremTar det 3x så lang tid å kjøre til et sted når det ikke er saltet? Absolutt. Jeg bruker fort vekk 50% mer tid til jobben bare av at det regner, på sommerføre. Så når du har 85% av bilene på piggfrie dekk, og sammenlikner trafikkflyten på is med den på tørr asfalt så er nok 3 ganger lenger tid ganske nære. Men det varierer selvsagt med akkurat hvor du er, og hva slags føre det var før saltingen. Det eneste jeg ønsker meg nå er litt mere snø, slik at vi får skikkelig vinterføre istedet for den isklumpveien saltet lager. Enig i det, i områder der man har klima og trafikktetthet som gjør det mulig å opprettholde et jevnt greit vinterdekke med litt struktur, burde man ikke salte. Og det gjør man forsåvidt stort sett heller ikke. Men Vegvesenet har nå 3 forskjellige kategorier for vinter-veistandard, og det er etter mitt syn den mellomste såkalte "nesten bar veg"-standarden som er mest problematisk. Vei hvor det saltes, og strøs litt omhverandre, og hvor det skal være bart i hjulspor. Kategorien vintervei (som ikke saltes) utgjør klart flest kilometer, men det er jo naturlig nok utenom hovedårer, og utenom større byer. Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 2. desember 2010 Skrevet 2. desember 2010 Jepp. Problemet er saltet veg, slik at folk ikke lenger kan å kjøre på vinterføre. Opplevde forrige uke når jeg kjørte en tur til Ørlandet at ei dame lå i 50 i 80 sone og lagde kø. Fine vinterveier var det. Slikt skaper frustrasjon og farlige forbikjøringer. Og når folk ikke lenger kan å kjøre på glatta, skjer det ulykker, og det er den statistikken politikerne leser. Bar vei og null skadde eller drepte i trafikken. PØH!! Idioti alle veier. Så lenge det er mennesker som styrer bila, vil det skje ulykker. Problemet er ikke føret, men førerne. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 2. desember 2010 Forfatter Skrevet 2. desember 2010 Men forresten er det ingen som er politi her da, som faktisk kan svare på hva som skjer om man driver på å sladder på en stor parkeringsplass med stor "sikkerhetssone"(om man kan kalle det det da) når det ikke er noen andre kjøretøyer der? For dere skjønner at jeg ble stoppet en gang, og da påsto de bastant at jeg hadde leka meg. Jeg kom jo til skade for å forlate en parkeringsplass akkurat i det de kom forbi. Fy faen for en oppførsel det var på de, har ikke vært spesielt glad i politiet i ettertid. Og det skal sies da, at før dette hadde jeg et serdeles godt inntrykk av de, men sånn er det dessverre ikke lenger. For å si det sånn så unngår jeg for enhver pris å havne e nærheten av de, uten et jeg gjør noe ulovlig av den grunn . Vet jo aldri hva de kan finne på å beskylde en for, eller hvor lang tid de kan bruke. Og du kan sikkert tenke deg til selv at jeg ikke hadde gjort noe galt, eneste jeg gjorde da var at jeg så at det var utkjøring forbudt og derfor rygga jeg å kjørte ut på andre sia. Og jeg må si jeg angrer på det i ettertid, dette stoppet kunne jeg godt vært foruten. Akkurat når jeg skal kjøre ut så kommer politiet forbi på riksveien, og kommer relativt kjapt imot meg. Nesten lyst å klage, men hva hjelper vel det? Gjør vel bare at man blir mer svartelistet. De sitter jo bare der å beskytter sine egne... Siter
Pål Bernhardsen Skrevet 2. desember 2010 Skrevet 2. desember 2010 For å si det sånn så unngår jeg for enhver pris å havne e nærheten av de, uten et jeg gjør noe ulovlig av den grunn . Vet jo aldri hva de kan finne på å beskylde en for, eller hvor lang tid de kan bruke. Etter å ha vært i flere kontroller med UP, deriblant kontroll om dekk. Så går jeg så langt å si at UP og Politiet generelt er inkompetente på mange saker når det gjelder hva som er lov og ikke lov angående kjøretøyer. De eneste folka jeg fortsatt stoler på, er folk fra biltilsynet. Dette gjelder riktignok hva som gjelder av vinter utrusting som kjettinger, vinterdekk og for den del strøkasser og on-spots. Siter
Kai Dreyer Skrevet 3. desember 2010 Skrevet 3. desember 2010 Kenneth, om du er keen på å leke deg skikkelig kan du kjøre inn til valnesfjorden litt lengre ut i sesongen da det er en isbane der inne som man kan leke seg så mye man bare orker hele dagen på. Også er jo rønvikfjellet et fint sted da Siter
Kenneth Rønning Skrevet 3. desember 2010 Forfatter Skrevet 3. desember 2010 Også er jo rønvikfjellet et fint sted da smile Hehe, takk for tips! Men tror jeg skal ta det ganske rolig resten av vinteren, Bodø-politet er ganske keen på å passe på meg... Og ja rønvikfjellet er helt greit, bortsett fra at politiet har en lei tendens til å dukke opp. Og de folka som har hytte oppi sia der tror jeg ikke liker det spesielt godt. Men det er liksom lov isbanen der da regner jeg med? Må bare være sikker, fordi sist jeg ble stoppa så sa de "Tar vi deg en gang til så bla, bla, bla...." Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.