Kenneth Rønning Skrevet 30. november 2010 Skrevet 30. november 2010 Når det vel på høy tid de stopper med veisaltingen i dette hersens landet. Må da for faen finne en annen måte å dra inn penger på enn å ødelegge folks biler?! :mad: . Nå er jeg drittlei, vi betaler veiavgift og hele pakka, og hva bruker de pengene til? Jo til å salte slik at min og din bil ruster ihjel! Det er helt skammelig i et land som Norge, rett og slett svindel vil jeg kalle det. Tør man ikke kjøre på snøfylt vei, vel da har man kanskje også med å holde seg av veien resten av sesongen! Takk! http://www.adressa.no/forbruker/bil/article1551809.ece Hva synes du? Siter
Magnus F. Meese Skrevet 30. november 2010 Skrevet 30. november 2010 Én ting er jeg sikker på. Hadde vegvesenet i utgangspunktet ikke saltet, ville alle klaget over mangelen på saltede veier her til lands! Siter
Pål Bernhardsen Skrevet 30. november 2010 Skrevet 30. november 2010 Må da for [*********] finne en annen måte å dra inn penger på enn å ødelegge folks biler? § 3. Grunnregler for trafikk. Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen. § 6. Fartsregler. Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet. ---------- Alt tilsier at man reduserer alvorlige ulykker ved å salte veiene, så jeg ser det på som en stor gevinst med å fortsette å salte frem til man finner andre mer miljøvennlige alternativer til vegsalt. Dessuten med godt vedlikehold av en bilen som banalt som regelmessig utvendig vask, så hindrer man rustdannelse. Tectyl behandling er også et alternativ hvis man kjører stort sett på saltete veier. Og et tips. Skal man inn på veier som ikke er saltet etter å ha kjørt i saltlake, så er dekk rens på boks en god og effektiv løsning. Spray på dekk rens og la det stå å virke et pr. minutter, så har man nye og rene dekk. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 30. november 2010 Forfatter Skrevet 30. november 2010 Tja, hehe. Det at de nå da skal bruke 4 år på å finne "nye" metoder for å bli kvitt snøen på er jo litt merkelig, da mange av løsningene allerede finnes på flyplassene. Og de dessuten vet at sirup kan brukes som alternativ? Men det er vel med god grunn de bruker 4 år på dette, de må jo bare sørge for å få bilene til å ruste det de kan først. Egentlig kan de jo bare få ut fingeren for metodene og teknikkene er jo der, det må være noe annen ide bak denne saltingen? En ting Pål, jeg skjønner ikke helt hva du mener når du kommer med disse paragrafene der, om jeg skal være ærlig. Det er jo bare å ta det mer med ro i trafikken når det ikke er saltet? Går jo bra når man kjører på vei som ikke er saltet og, er jo aldri noe problem, stort sett iallefall. Og ja, det sier jeg som kjører en MB C-klasse med bakhjulstrekk fra 97 med dekk fra år 2000 uten slikt elektronikk-piss. Dessuten gir salt falsk trygghet fordi en god del velger å hvile foten enda hardere på gasspedalen. Og Pål, er ikke du yrkessjåfør da eller har jeg mistet noe? Trodde iallefall dere var i mot saltingen. Når dere ser det sliter på bilene deres som går såpass langt og såpass mye på saltet vei :confused: . Og Meese: Da ser jeg iallefall at vi har forskjellig mening der Siter
Pål Bernhardsen Skrevet 30. november 2010 Skrevet 30. november 2010 At yrkessjåfører er imot salting, tror jeg er mere en myte enn faktum. Men for min del som yrkessjåfør, så har jeg ikke noe problemer med å kjøre på is og snøføre. Man tar tross alt sine forholdsregler. Men dessverre, så er det ikke bare norske yrkessjåfører på norske veier, noe man får bekreftet i media hver eneste dag i vinter halvåret. Derfor mener jeg at salting er langt bedre og mer sikker løsning enn om vi lot være å salte, nettopp fordi norge er suverent flinke til la utenlandske kjøretøyer som ikke er egnet på norske vinterveier passere inn i landet. Ja, sirup lignende (sukkerlake) løsning er allerede i bruk i Sverige, så der er jeg faktisk enig om at norske myndigheter burde se litt mer på. Men som alt annet, så skal vel suveren suverin Norge være best også her ved å bruke mange ti talls millioner på å finne kruttet på nytt. Og en liten tankekors Kenneth :-) Dekk fra år 2000???? Det er vel som å be om juling i disse tider vel? Husk at dekk er faktisk ferskvare Siter
Lars B. Frostad Skrevet 30. november 2010 Skrevet 30. november 2010 Ja 10 år gamle dekk kan rett og slett være trafikkfarlig, spesielt ille dersom det er piggdekk - og vinterdekk er enda viktigere enn sommerdekk å være nøye med dette. Uansett hvor lite man kjører, bør man definitivt bytte dekkene etter max 5 år. Siter
Magnus F. Meese Skrevet 30. november 2010 Skrevet 30. november 2010 Tror jeg har sagt det før, men jeg sier det igjen. Jeg setter pris på konspirasjonsteoriene dine, Kenneth, de er humoristiske innslag i hverdagen, som jo alltid er hyggelig Og husk, det er to typer sjåfører: De som har kjørt av veien på glatta, og de som kommer til å gjøre det Siter
Kenneth Rønning Skrevet 30. november 2010 Forfatter Skrevet 30. november 2010 Hehe, hyggelig! Også glemte du en gruppe da Magnus; De som aldri kjører av veien på glatta Sier ikke at jeg ikke kommer til å gjøre det, men min morfar har det til gode enda Og en liten tankekors Kenneth :-) Dekk fra år 2000???? Det er vel som å be om juling i disse tider vel? Husk at dekk er faktisk ferskvare wink Er fullstendig klar over det Pål og Lars, og nye er selvsagt bestilt Men nå har de da klart og bruke....vent da skal jeg se....6 og en halv uke på å bringe de opp fra Oslo til Bodø, og fortsatt mangler jeg 2. Bestilte fra dekkonline.COM ikke at jeg gidder å irritere meg spesielt mye, men for å gjøre det enkelt så de er herved svartelistet Men dessverre, så er det ikke bare norske yrkessjåfører på norske veier, noe man får bekreftet i media hver eneste dag i vinter halvåret. Hehe, ja det var en dresskar i en Audi som sto i grøfta på vei til skolen i dag. Litt av et syn når han lå å gravde ut snø rundt hjula med henda i dress^^. Litt sarkastisk er det, men må si jeg fryda meg litt da ja. Den flotte Audien sto der med døra inntrykt i gjerdet og jeg bare kjørte rolig forbi :grin: . Men som alt annet, så skal vel suveren suverin Norge være best også her ved å bruke mange ti talls millioner på å finne kruttet på nytt. Hehe, ja . Siter
Kristoffer Vinje Skrevet 30. november 2010 Skrevet 30. november 2010 Min oldemor kjørte aldri av glatta. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 30. november 2010 Forfatter Skrevet 30. november 2010 Ny Skoda vet jeg ikke noe om, men gammel Skoda ruster mye! Det er bare å se seg om. Siter
Even Moe Egenes Skrevet 30. november 2010 Skrevet 30. november 2010 Tja, hvis du plages så fælt med salt Kenneth, så kan du jo alltids ta buss. Eller sykkle. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 30. november 2010 Forfatter Skrevet 30. november 2010 Haha, du er vel ikke sinna Even? Neida, hehe. Nei buss og sykkel ruster det også vettu Even, problemet mitt er bare at jeg synes de har brukt særdeles lang tid på å finne en annen løsning. Og det skulle jo ikke være så vanskelig å begynne å benytte sukkerlake i stede? Siter
Lars B. Frostad Skrevet 30. november 2010 Skrevet 30. november 2010 Ingen tvil om at salting er noe dritt, uansett hvordan man vrir og vender på det. Her i Sverige har jeg kjørt visse slike "prøve strekninger" noen ganger, der de har prøvd ut andre ting enn vanlig veisalt. Har i allefall ikke merket, at friksjonen har vært noe anderledes - enn med salt. Så dette er noe helt klart man burde forske og fokusere mer på, i begge land. Veisaltet koster vannvittig mye penger i året, ikke bare selve kjøpet av saltet - og å legge det på; men ikke minst hva de forårsaker av skade på biler. Det har vel vært noen få prøveprosjekter i Norge, med oppvarmet "sand" eller lignende - problemet er at mange av de alternative tingene koster veldig mye; og egner seg enda mindre under visse temperaturer osv. Siter
Magnus F. Meese Skrevet 30. november 2010 Skrevet 30. november 2010 Jeg er enig i at salting ikke er en toppers affære, og alternative metoder tar jeg gladelig imot. Ved skifte til vinterdekk i oktober, tredde venstre fremre jekkepunkt seg bare ned over jekken på bilen vår, heldigvis holdt jeg på med en annen bil samtidig, uten at jeg brukte jekken akkurat da, så jeg kunne jekke vår bil opp igjen litt lengre bak. Nå er jo bilen en femten år gammel Caravelle, men saltingen har nok ikke vært forebyggende for en slik hendelse Men at staten og vegvesenet gjør dette med intensjoner om å skade bilene våre, tror jeg ikke noe på. Det er nok heller bare tiltaksløse Norge som er i farta, alt må jo tenkes over, vurderes, krangles om, vedtas på fem forskjellige måter, gåes bort ifra igjen, så må man finne på noe nytt, gjenta hele prosessen, for deretter å komme opp med en løsning som ikke var så super alikevel. Finne opp kruttet på nytt, mao, som Pål sa over her Men som han også nevnte, det finnes flere enkle forebyggende metoder for å hindre rustdanning Siter
Even Moe Egenes Skrevet 30. november 2010 Skrevet 30. november 2010 Neida, er ikke sur jeg. Men har du buss forbindelse, så råder jeg deg til å bruke den! Hadde jeg hatt buss der jeg bor, skulle jeg gladelig tatt den hver dag! Siter
Kenneth Rønning Skrevet 30. november 2010 Forfatter Skrevet 30. november 2010 Neida, er ikke sur jeg. Håper du forsto at det vare en spøk, var iallefall ment som det! . Nå vet ikke jeg hva buss koster i Stavanger, men her i Bodø kosta det 30 kr. sist jeg tok iallefall. Og neida, jeg tror egentlig heller ikke de gjør det for å skade bilene våre, men nå alternative metoder finnes er det jo egentlig bare å benytte de. Og ja, jeg er enig i at det er mye man kan gjøre for å forebygge skader som følge av salt, men med det som alt annet så koster det penger. Og jeg kan bare være ærlig å si det som det er; jeg har rett og slett ikke råd til å sende bilen i vaskemaskina. Ei heller har jeg noen plass å vaske bilen, bla. fordi jeg bor på hybel. Siter
Even Moe Egenes Skrevet 30. november 2010 Skrevet 30. november 2010 Ja, jeg skjønte det var en spøk, skulle være en :grin: inni der også! Vet ikke hva bussen koster her. Betaler 300,- hver 30. dag og får da reise fritt med buss, tog, og båt innenfor Rogaland. Skikkeligt ålreit! Siter
Kenneth Rønning Skrevet 30. november 2010 Forfatter Skrevet 30. november 2010 Og Even når vi nå er inne på buss; det verste er at jeg bor 3,8 km unna skolen. Hadde jeg med andre ord bare bodd 200 meter lenger unna hadde jeg i det minste hatt gratis skolebuss. Livet kan være kjipt noen ganger, hehe. Siter
Brage Ringheim Dybdahl Skrevet 30. november 2010 Skrevet 30. november 2010 Eg bur ca. 100 meter frå grensa for å få gratis busskort. Det er litt kjipt, men eg har alltid sykla likevel. Eg fekk busskort i 8., men brukte det ikkje ein einaste gong. Eg elskar å sykle, har lange deilige nedoverbakkar til skulen. Men så vert det jo nokre harde oppoverbakkar på veg heim att då Syklar heile året, men det vart litt kaldt når gradestokken passerte -35 i fjor vinter. Og med vind i andletet og stor fart så vart det litt kaldt Førte til eit forfryst øyre, men jaja.. :crazy: Eg meiner at me må sykle meir i stadenfor å køyre, og no fekk eg bytta om til vinterdekk på sykkelen for nokre veker sidan. So no er eg klar! Siter
Christian Paulsen Skrevet 30. november 2010 Skrevet 30. november 2010 Hva synes du? Jeg syns i hvertfall at han i artikkelen som er verksted-eier burde vite bedre enn å kjøre rundt med en ubehandlet amerikansk rammebil i Norge, for så å spille forbauset over rusten. :crazy: Selv er jeg ikke kategorisk mot salting, men jeg syns det saltes for mye på strekninger, og under forhold, hvor det ikke burde blitt saltet. Bruke salt som snøfjerner syns jeg feks lite om. Etter mitt syn er behovet for salt i stor grad skapt av piggfrie dekk. I Oslo har man jo lenge hatt avgift på 30 kr dagen for piggdekk, og andelen er nå over 85% piggfritt. Når 8,5 av 10 biler polerer isen for hver gang det kommer en som skaper litt struktur, er det ganske klart at trafikkaviklingen ville gått svært dårlig en isfull dag uten saltet. Når man samtidig på visse strekninger har over 50.000 biler i døgnet nytter det heller ikke å strø. Så min mening om salt kommer an på hvor det er, og hva slags føre det er. I nordnorge (som landsdel) har man feks piggfri-andel på ca 6%, og de fleste steder et helt annet trafikkmønster, og tildels også annet klima, og salt er ikke nyttig eller nødvendig på samme måte. Om man kommer opp med stoffer som er mer egnet enn salt, har jeg selvsagt ingen innvendinger mot det. Det er heller prinsippet, og holdningen at; "lær deg heller å kjør bil, eller ta bussen", jeg syns blir litt for sneversynt og enkelt. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 30. november 2010 Forfatter Skrevet 30. november 2010 Hehe, ja. Selv sykla jeg til ungdomskolen hver dag - både vinter og sommer. Husker imidlertid en dag da jeg ikke kom meg hjem pga. ekstrem vind og frytelig snøvær, når jeg da omsider bestemte meg for å snu og kom meg til min oldemor, så hadde hjelmen fryst fast til hodet! Var også 7 uker der jeg ikke sykla, men da hadde jeg brukket foten så da ble det for vanskelig å sykle . Dog var det kun var disse 7 ukene jeg ikke syklet. Men vent nå bare til du får bil eller lappen sier jeg. Lover at det da vil bli noe annet, helt garantert. Siter
Andrew Thomsen Skrevet 30. november 2010 Skrevet 30. november 2010 Salt er til å ha på egget om morran og ikke på gummien. Hvem vil vel ha en salt tiss. Eller asfalten. De som ikke kan kjøre uten salt (utenom speilegg og matsalting), bør heller bytte ut innholdet i skallen. Ååå jaa vinterdekk uten pigger er såå bra. Helt til man bor på sørlandet. Helt til man slutter tro på tåpelige statistikker. Helt til man slutter tro på generelt pisspreik fra alltid bløffende media. Helt til man (noen få heldige, kanskje..), begynner å tro på seg selv, og åpner øya kontra daue foran TV'en... Siter
Kenneth Rønning Skrevet 30. november 2010 Forfatter Skrevet 30. november 2010 Så min mening om salt kommer an på hvor det er, og hva slags føre det er. I nordnorge (som landsdel) har man feks piggfri-andel på ca 6%, og de fleste steder et helt annet trafikkmønster, og tildels også annet klima, og salt er ikke nyttig eller nødvendig på samme måte. Er tildels enig med deg i det du sier her angående føre, men jeg synes fortsatt det er unødvendig sålenge ikke isen er speilglatt. I det minste kunne man iallefall kun brukt salt som en "siste" utvei når ikke noe annet nytter. Men slik som i Bodø sentrum kunne man i stede strø oppvarmet sand som smelter seg ned i isen, dessuten går det relativt sagte når de kommer til fart nedi sentrum slik at sanden kommer ikke til å gå ut av sporet på samme måte som på veier der det går fortere. På veier der det går fortere derimot kan man til nød bruke salt, men først når det blir isete føre. Idag er foreksempel et bra eksempel, det har snødd i hele dag stort sett og kommet såpass mye snø at det blir litt problematisk om de ikke gjør noe. Men så velger de da og salte slik at det kun blir sørpe av det hele i stede for å brøyte også slippe varm strøsand. Det henger jo ikke på greip, isen blir jo mye sleipere når det gjøres slik, og dekkene glatte av saltet. Ei heller kan det være spesielt økonomisk eller bra for miljøet. Midt i en by er dette både en dårlig og farlig løsning om du spør meg. Det blir bare fælt å kjøre av slikt. Spesielt ettersom jeg kjører en lav bil med bakhjulstrekk...Det er rett og slett 2 resultat av dette, i første omgang sørpe og slaps, i andre omgang sleip is og glatte dekk. Om man kommer opp med stoffer som er mer egnet enn salt, har jeg selvsagt ingen innvendinger mot det. Det er heller prinsippet, og holdningen at; "lær deg heller å kjør bil, eller ta bussen", jeg syns blir litt for sneversynt og enkelt. smile Tja, jeg ser ikke helt hva som er galt med holdningen "lær deg å kjør bil!". Det er viktig å kunne håndtere bilen sin uansett føre, men på tross av dette må man også akseptere at folk er forskjellig. Og her som alt annet er det forskjell på hvor flink man er, her kommer også både erfaring og evnen til å vurdere og gjøre de rette avgjørelsene. Mulig vi har forskjellig mening her, men men . Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 1. desember 2010 Skrevet 1. desember 2010 Om man kommer opp med stoffer som er mer egnet enn salt, har jeg selvsagt ingen innvendinger mot det. Det er heller prinsippet, og holdningen at; "lær deg heller å kjør bil, eller ta bussen", jeg syns blir litt for sneversynt og enkelt. Tja, jeg ser ikke helt hva som er galt med holdningen "lær deg å kjør bil!". Det er viktig å kunne håndtere bilen sin uansett føre, men på tross av dette må man også akseptere at folk er forskjellig. Og her som alt annet er det forskjell på hvor flink man er, her kommer også både erfaring og evnen til å vurdere og gjøre de rette avgjørelsene. Mulig vi har forskjellig mening her, men men. Klart det er viktig å kunne kjøre bil, men med den holdningen du har kommer jeg til å le meg fillete den dagen du selv står i grøfta. Men det kommer vel aldri til å skje? :whistle: Jeg er enig i at salting er noe herk. Spesielt på østlandet hvor de salter så snart det blir under null grader. Mekanikeren i artikkelen burde ikke bli overrasket over rust dersom understellet ikke var tectylbehandlet, men tectylbehandling eller ei, salting booster absolutt rustdannelse i biler. Synes heller man kunne brukt pengene som går til salting til en slags panteordning for vinterdekk, slik at det blir økonomisk forsvarlig for folk å ha ferske dekk. Gamle dekk leveres inn, regummieres/pigges og selges igjen relativt rimelig. Jeg synes egentlig at en slik ordning skulle vært obligatorisk og øremerket i en del av årsavgiften. Selv kjører jeg rundt på piggfrie vinterdekk med relativt grovt mønster, men det blir nok piggdekk etterhvert. Støyfrie dekk er deilig, men ferske piggdekk gir så utrolig mye bedre bremseeffekt. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 1. desember 2010 Forfatter Skrevet 1. desember 2010 Klart det er viktig å kunne kjøre bil, men med den holdningen du har kommer jeg til å le meg fillete den dagen du selv står i grøfta. Men det kommer vel aldri til å skje? whistle Det er klart det kan skje at jeg står i grøfta en dag, det skal jeg absolutt ikke nekte for. Det kan skje alle uansett hvor flinke de er til å kjøre ; Men det du mener er da at om man kjører en gang i grøfta så kan man ikke kjøre bil? Ta for oss Petter Solberg da, han kan ikke kjøre bil han da? Fordi at han har kjørt av veien mange flere ganger enn både meg og deg(anntar iallefall at han har vært mer av veien enn deg )? Synes heller man kunne brukt pengene som går til salting til en slags panteordning for vinterdekk, slik at det blir økonomisk forsvarlig for folk å ha ferske dekk. Gamle dekk leveres inn, regummieres/pigges og selges igjen relativt rimelig. Jeg synes egentlig at en slik ordning skulle vært obligatorisk og øremerket i en del av årsavgiften. Selv om vi er uenig i noe her da, så må jeg si at det der var et særdeles godt forslag! . Absolutt ikke dumt i det hele tatt. Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 1. desember 2010 Skrevet 1. desember 2010 Men det du mener er da at om man kjører en gang i grøfta så kan man ikke kjøre bil? Ta for oss Petter Solberg da, han kan ikke kjøre bil han da? Fordi at han har kjørt av veien mange flere ganger enn både meg og deg(anntar iallefall at han har vært mer av veien enn deg smile )? Hehe, liten misforståelse Tja, jeg ser ikke helt hva som er galt med holdningen "lær deg å kjør bil!" Tror den holdningen Christian refererer til er at folk som klager over at det er glatt, eller selv havner i grøfta er dårlige sjåfører. Den holdningen er ganske dum å ha. Siter
Premium Medlem Ragnar Egeland Skrevet 1. desember 2010 Premium Medlem Skrevet 1. desember 2010 Jeg er overbevist om at signaturen din Kenneth må være minst 10 år gammel. Vinter i Norge er et sammensatt problem med løsninger som har fordeler og ulemper. Salting har en samfunnsnyttig gevinst i at det reduserer alvorlige ulykker. I tillegg bidrar salting med å holde det meste av logistikk gående. Behovet variere i forhold til geografiske variasjoner, og jeg ser ikke bort ifra at det blir overdrevet noen steder. Sand kan gjøre samme nytten, men det koster enormt mye å fjerne sanden på vårparten forså å hive den på igjen når vinteren kommer. Ragnar Siter
Even Moe Egenes Skrevet 1. desember 2010 Skrevet 1. desember 2010 Har de fått vekk all sanden fra Stavanger nå? Holdt vertfall på sykt lenge.. Man burde så absolutt forske mye mer på hva man kan erstatte salt med. Men inntil det er jeg som mopedist glad for at de salter, og brøyter rett etterpå. Ellers hadde jeg ikke kommet meg på skolen uten å begynne grytidlig. I fjor prøvde de med vanlig sand (ikke i stvg), da de var tomme for salt. Det funka ikke. Det var en katastrofe uten like! Da spant bilene bare på sanden. Siter
Pål Bernhardsen Skrevet 1. desember 2010 Skrevet 1. desember 2010 Var en episode oppover Østerdalen for noen år tilbake angående sand blandet med varmt vann som dem prøvde seg på. Sjåføren gikk tom for sand og drev dermed å vannet isen. Man kan tenke selv hvordan det var å kjøre på et slik føre 20 minutter etter brøytebilen. :crazy: Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.