Karl R Pettersen Skrevet 23. oktober 2002 Skrevet 23. oktober 2002 Hei Finnes det ident morsekoder i signalet på rene DME/Tacan stasjoner? Har lagt merke til at i FS2002 så får jeg ikke ident på Rygge DME'en, men tekst identifiseringen fungerer. Hvis det ikke ligger ident i signalet, burde ikke da også tekst informasjonen også kommet opp blank? Noen som kan sjekke dette i virkeligheten? Og ett sidespørsmål: Hvis en VOR er nede eller gjøres arbeid med, så får vel denne TEST i identen (mener å ha hørt det ett sted i hvertfall). Kommer denne i tillegg til (etterpå) den vanlige identen, eller kjøres den ut helt for seg selv? Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 23. oktober 2002 Skrevet 23. oktober 2002 Vil tro at DME / TACAN stasjoner har DME ident i morse ja, rimelig ganske sikker på at jeg leste det et sted i bøkene mine for kort tid siden. Når en stasjon er under testing (en vanlig prosedyre er visstnok å vri signalet 90 grader da) så er det KUN TEST som morses ut, og ikke noe annet. Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 23. oktober 2002 Skrevet 23. oktober 2002 Mener også å huske at på en "sammenkoblet" VOR / DME så sendes morsesignalet annenhver gang ifra VOR'en og DME'n, dersom en faller ut går det dobbelt så lang tid mellom hvert morsesignal. Siter
Karl R Pettersen Skrevet 24. oktober 2002 Forfatter Skrevet 24. oktober 2002 Ok. Ett par tips der ja. Kan det være slik at identen på en Tacan blir send ut på UHF-båndet, og dermed er utilgjengelig, mens en ren DME sender på "normale" frekvenser? Finnes det "rene" DME'er noensteder i norge? Altså som ikke har noe med Tacan eller VOR å gjøre? _Ren_ DME stasjon altså? Hmm, vri signalet 90°? I hvilken retning? Betyr det at hvis jeg setter inn f.eks 180° på OBS'en, så får jeg indikasjon på at jeg befinner meg 180° rett på, mens jeg i virkeligheten befinner meg 90/270° i forhold? Hvor ofte kjøres slike tester? Ble litt mange spørsmål dette her, men håper det går Siter
Mads-Inge Otterstad Skrevet 24. oktober 2002 Skrevet 24. oktober 2002 Såvidt jeg vet så sender ikke en DME på "normale" frekvenser.... Jeg går ut i fra at du da mener VHF-bandet... DME-frekvensen ligger i UHF-båndet, men grunnen til at du også får DME når du tuner inn en VOR/DME-stasjon er at frekvensene er kolokert. Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 24. oktober 2002 Skrevet 24. oktober 2002 På mindre fly tuner du jo frekvensen på DME displayet, men det er riktig som du sier at DME ikke sendes på VHF, men jeg ser ikke helt hvorfor det hadde noe med saken å gjøre her ? Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 24. oktober 2002 Skrevet 24. oktober 2002 Oh, sorry, så ikke det i farta Siter
Mads-Inge Otterstad Skrevet 24. oktober 2002 Skrevet 24. oktober 2002 quote: Opprinnelig postet av Karl R Pettersen: [QB] Kan det være slik at identen på en Tacan blir send ut på UHF-båndet, og dermed er utilgjengelig, mens en ren DME sender på "normale" frekvenser? /QB] Til Tarjei... Som du ser så var det jo spm. om DME og frekvenser... Siter
Karl R Pettersen Skrevet 25. oktober 2002 Forfatter Skrevet 25. oktober 2002 Oki. Jeg har sikkert bare misforstått hvordan DME'er egentlig funker Er deg bug i FS2002 da, i og med at ident tonen på Tacan'er ikke høres, selv om identen kan hentes ut som tekst - altså den er tilgjengelig? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.