Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Finnes det ident morsekoder i signalet på rene DME/Tacan stasjoner? Har lagt merke til at i FS2002 så får jeg ikke ident på Rygge DME'en, men tekst identifiseringen fungerer.

Hvis det ikke ligger ident i signalet, burde ikke da også tekst informasjonen også kommet opp blank?

Noen som kan sjekke dette i virkeligheten?

Og ett sidespørsmål: Hvis en VOR er nede eller gjøres arbeid med, så får vel denne TEST i identen (mener å ha hørt det ett sted i hvertfall). Kommer denne i tillegg til (etterpå) den vanlige identen, eller kjøres den ut helt for seg selv?

Skrevet

Vil tro at DME / TACAN stasjoner har DME ident i morse ja, rimelig ganske sikker på at jeg leste det et sted i bøkene mine for kort tid siden.

Når en stasjon er under testing (en vanlig prosedyre er visstnok å vri signalet 90 grader da) så er det KUN TEST som morses ut, og ikke noe annet.

Skrevet

Ok. Ett par tips der ja.

Kan det være slik at identen på en Tacan blir send ut på UHF-båndet, og dermed er utilgjengelig, mens en ren DME sender på "normale" frekvenser?

Finnes det "rene" DME'er noensteder i norge? Altså som ikke har noe med Tacan eller VOR å gjøre? _Ren_ DME stasjon altså?

Hmm, vri signalet 90°? I hvilken retning? Betyr det at hvis jeg setter inn f.eks 180° på OBS'en, så får jeg indikasjon på at jeg befinner meg 180° rett på, mens jeg i virkeligheten befinner meg 90/270° i forhold?

Hvor ofte kjøres slike tester?

Ble litt mange spørsmål dette her, men håper det går "[smil]"

Skrevet

quote:

Opprinnelig postet av Karl R Pettersen:

[QB]

Kan det være slik at identen på en Tacan blir send ut på UHF-båndet, og dermed er utilgjengelig, mens en ren DME sender på "normale" frekvenser?

/QB]

Til Tarjei...

Som du ser så var det jo spm. om DME og frekvenser...

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...