Martin-Kaareng Skrevet 22. november 2010 Skrevet 22. november 2010 Hei, Jeg studerer til en mastergrad i international business i Edinburgh. Vi har et prosjekt hvor vi skal beskrive hvordan Embraer kan bli mer innovative, slik at de kan konkurrere effektivt de neste 20-30 årene. Dette handler i hovedsak om hvem de kan samarbeide med for å bli bedre gjennom deling av kunnskap. Jeg trenger hjelp til å spå fremtiden innen luftfart. Jeg har identifisert følgende hovedområder: 1. Større fly Prognosen for fly under 120 seter er spådd minkende. Utgifter per setekilometer er for høy i disse flyene, sett i forhold til 120+ seter. Embraer har ingen planer om å forlenge E-jet serien forbi 120-130 seter. De leker med tanken på å lage et helt nytt fly (slik som C-series, bare bedre). Markedet fremover ser ut til å ville ha større fly i A320 og 737 klassen. Spørsmålet er: hva er den beste måten Embraer kommer seg dit på? Airbus har nevnt at de ikke utelukker et samarbeid med Embraer. Hvordan ville et slikt samarbeid fungert? Hva hadde Embraer eller Airbus fått ut av det? 2. Kabinforbedringer Luftfuktighet ala. 787. WiFi (som Virgin America?) og mobiltelefontilgang på alle fly. LED belysning. Har dere forslag til andre ting de kan forbedre i forhold til dagens fly? Hvem bør de samarbeide med for å få dette til? 3. Fuel Efficiency Nye motorer reduserer per i dag forbruk med ca. 15%. Det er snakk om å benytte Open Rotor (propfan) teknologi i fremtiden, men disse er foreløpig for bråkete, men er ellers lovende da de forbedrer bensinforbruk med over 20%. Hvordan kan Embraer støtte opp om en utvikling av slike motorer? Et samarbeid med motorfabrikantene? Hva med aerodynamikk og komposittmaterialer? Hva er det "nye" innen vingedesign? 4. Operating Efficiency Single-pilot operations. Hvem er det som har mest kunnskap om dette i verden? Dette ligger langt i fremtiden, men dette kommer til å skje en eller annen gang. Kanskje et samarbeid med et artificial intelligence institutt hadde vært produktivt? Tusen takk for alle svar! Dette er et kjempeinteressant prosjekt, men vanskelig fordi Embraer er såpass innovative allerede. Det er vanskelig å finn opp hjulet på nytt! Mvh, Martin Siter
Arild Elverum Skrevet 23. november 2010 Skrevet 23. november 2010 Morsom oppgave, og vanskelig og svare på. Lykke til! 1. Hvorfor Airbus i det hele tatt?. Embraer har estimert at Kina har behov for ca 950 Regional Jets de neste 20 år. Embraer har kontrakt på over 100 fly med Kina, men et større industrielt samarbeide hadde kanskje vært positivt for begge land. 2. Kabinforbedringer som du nevner i 120+ klassen er kun kostnadsdrivende. Spørsmålet er hvem skal ta den regningen? Forretningsreisende er kanskje villige, men det er vel langdistansefly hvor dette er mer aktuelt. 3. Propfan? 7J7 konseptet viste at det var flere cons en pros. Hvem andre enn CFM ser på dette nå?. Vingedesign, er det så mye nytt? Blended Wing Body, er vel det hotteste. Enda tøffere hadde vært en vinge som kunne endre profil og form avhengig av hvilken fase av flygingen man er i. Som for eksempel "Shape Memory Alloys", som brukes i jetmotorer for å minimere støy. 4. UAV har vist at det fungerer fint med flygere som sitter på bakken. Neste generasjon jagerfly har kanskje ikke pilot ombord. Etter dette er vi kanskje klare for å ha en systemoperatør ombord i et passasjerfly. Piloter lokalisert på bakken, over flere tidssoner, har hoved- og sekunderkontroll. Kjekt og komme uthvilt på jobben i Tokyo, for å lande et fly som har vært i lufta 10-11 timer. "Pilot Fatigue" kunne i mye større grad vært unngått. Kunstig intelligens stoler vi ikke på. Les eller se Science Fiction :-). Siter
Martin-Kaareng Skrevet 23. november 2010 Forfatter Skrevet 23. november 2010 Takk Arild! 1. Airbus fordi markedet for 120 seter går nedover. COMAC kommer til å ta seg av minst halvparten av domestic Kina markedet. HAL tar seg av mye av India i fremtiden. UAC og Sukhoi det samme for Russland. Spørsmålet er: hvordan komme rundt det faktum at dette markedet krymper? Løsningen for fremtiden er at Embraer går opp et hakk i størrelse. Men hvordan? 2. Se punkt 1. 3. Blended wing har Boeing snakket om i flere tiår. Er dette mest lønnsomt på større fly (250 seter)? Mtp. open rotor er RR godt i gang me utredninger. De mener Stage IV er godt innenfor rekkevidde allerede. Jeg skal undersøke Shape Memory Alloys. 4. Jepp. Dette er nok første steg inn i fremtiden. Men fly blir nok helautomatiske etter hvert. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.