Skrevet 21. november 2010 14 år Jeg var og spottet på Værnes forleden. "vanlige" fly nesten. Alle landet/tok av på 09. så kom det en Spanair og landet på 09, men når den skulle dra igjen, tok den av på 27 :crazy: Alle andre fortsatte å ta av/lande på 09 tough! Winds husker jeg ikke helt, men det var noen knop fra øst.
Skrevet 21. november 2010 14 år Om piloten foretrekker en rullebane, selv om den tilsier noen knop i halen, så er det ikke noe i veien for det. Kommer an på om trafikken tillater det
Skrevet 21. november 2010 14 år Rwy 09 er oppoverbakke...er flere meters høyde forsjell på den og 27.Er også en grunn til at han ville ha 27.
Skrevet 21. november 2010 14 år Med mindre jeg er grovt feilinformert, så er det fartøyssjefen som er ansvarlig for at eventuelle begrensninger for hale- og kryssvind som gjelder for flytypen overholdes. Det er med andre ord mulig å be om en hvilken som helst rullebane. Så er det opp til flygelederne å se om det er mulig å etterkomme slike ønsker med tanke på trafikkflyt.
Skrevet 21. november 2010 14 år Jeg antar at dette var en A321 som skulle til Kanariøyene. Med høy TOW er A321 en slow climber, og har begrensninger på 09 mtp terreng ved eventuell motorbortfall under T/O. Jeg antar at det er derfor de ber om 27, selv med tailwind. Da klarer de å fly Værnes - Las Palmas uten stopp. I Bodø drev Spanair med avganger vestover med bakvind for å kunne fly direkte til Las Palmas. Av og til stod de flere minutter og ventet på at tailwind skulle komme ned mot "lovlig" verdi for å ta av ut mot havet. Den siste avgangen de gjorde uten stopp undeveis var mot øst, der de etter en del diskusjon med flygeleder fikk tillatelse til å bruke rullebanen vest for terskel, normalt kun til bruk for militær trafikk. Årsaken til forespørselen var at i tilfelle climbout med bortfall av en motor, var marginene for lave. Etter denne diskusjonen endret Spanair sine rutiner, og de flyr nå alltid ENBO-GCLP planlagt med fuelstopp i LEMD (Madrid).
Skrevet 21. november 2010 14 år Helt korrekt. På bane 09 er man obstacle limited når man er tung, og en avgang vestover vil normalt gi høyere tillatt avgangsvekt, selv med tailwind.
Skrevet 22. november 2010 14 år En A321 med MTOW.Stakkar :grin: Nei,Heller en 757 som klatrer vest til 40 000 fot
Skrevet 22. november 2010 14 år Det er som tidligere nevnt veldig stor høydeforskjell: nærmere 12 meter forskjell.
Skrevet 22. november 2010 14 år Jeg vet ikke hvor mye helningen på rullebanen teller inn, men det viktigiste er nok at climb gradient på SID er viktigere, 6.5% på 27 og 7.5% på 09. Viktigst av alt.. du trenger vel omtrent 0 i climb de første 10 NM ut fra 27 - du er likevel over havet - fra 09 er ikke det en option
Skrevet 22. november 2010 14 år Forfatter Ok Ble bare litt overasket når jeg så den taxet dit. og, jeg så den var tung ja!
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.