Jens-Ole Kjølberg Skrevet 21. november 2010 Skrevet 21. november 2010 Etter en kort pause så er det tilbake til litt Spitfire historie og noen nye painter til Realair sin Spitfire IX. Alle er ferdig og vil bli lastet opp til SoH og flightsim.com i dag. Spitfire IXe, PV181 – RAB Først tilbake til Wing Commander Rolf Arne Berg sin personlige Spitfire IXe, PV181. Etter at RAF ga tommelen ned for å merke Spitfire flyene til 132 ving i Norske flaggstriper ble de Norske merkene på Bergs ”RAB” fjernet tidlig i 1945 og flyet fikk tilbake Britiske merker. Men fortsatt ble dette flyet en særegenhet når det gjelder merker. Det som var ment å bli standard for 2nd TAF flyene med C1 RAF roundeler i alle 6 posisjoner (samme merke med gul ring som ble brukt på siden av RAF fly) og svart spinner ble kun malt på PV181. Flaggstriper og de gamle store vingeroundelene er synlig overmalt med mørkere farge. Dog ble den svarte spinneren med flaggstriper malt på flere Norske fly i 132nd Wing våren 1945. Det var slik Bergs fly så ut da han falt i kamp den 3. Februar 1945. Spitfire IXe, MJ931 – FN-L MJ931 ”FN-L” fra 331 skv slik den så ut i både mai og sommer 1945. Dette var et av Spitfire flyene som ble overtatt nyoverhalt av Luftforsvaret i mai 1945 i påvente av enten operasjoner over Norge og /eller etterkrigsbruk. Tyskerene kapitulerte som kjent den 8 mai 1945 og de to Norske Spitfire skvadronene kunne den 22 mai fly i formasjon fra Dyce i Skottland og hjem til et fritt Norge. MJ931 var med på denne turen og var da malt i flaggstriper på haleroret, slik som alle de Norske Spitfire flyene. Sommeren 1945 begynte 331 Skvadronen å male flaggstriper over ”sky” båndet rundt halen og flaggmerkene på haleroret ble fjernet. Serienr ble da delvis overmalt. Flyet fikk senere koden A-AI og var i 1947 involvert i en take off kollisjon med A-AU som førte til at flyet fikk store skader, det ble senere kassert. Spitfire IXe, PT882 – FN-K PT882 ”FN-K” fra 331 skv slik den så ut tidlig i 1946. Britisk roundel, skrog bånd og serie nr er tydelig overmalt med farger som ikke matcher. Norsk vingeroundel er i samme størrelse som RAF roundel, men skrog roundel er mindre. Dette er godt synlig på bilder fra vinteren 45-46. Norsk flagg er malt på under cockpit. Flyet fikk senere koden A-AH og hadde i 1949 en landingsulykke ved Kjevik, noe som gjorde at flyet ble kassert. PT882 hadde på det tidspunktet 202 flytimer. Spitfire IXe JL361 - A-CD Neste ut er Spitfire IXe ”JL361”/A-CD fra 331 skv i 1950. JL361 var ikke del av den opprinnelige Spitfire leveransen til de to Norske jagerskavadronene våren 1945 da de fikk nyoverhalte fly før de dro hjem til Norge, men kom til Norge først i 1947 som del av leveransen som var tiltenkt den tredje jagerskvadronen. Denne skvadronen ble det aldri noe av på grunn av både penge og mannskaps mangel, men flyet ble overtatt av 331 skvadronen i 1948 kodet ”A-CD”. Denne koden var i samsvar med den nye Norske tekniske ordren (T.O.) fra 1946 som innførte et nytt Norsk system for merking av militære fly. Koden bestod av 3 bokstaver der den første var typespesifikk, A for Spitfire, og to individuelle bokstaver som identifiserte selve flyet (CD for JL361), uavhengig av skvadron. Dette kodesystemet var svært lite populært ved skvadronene ettersom man følte at man mistet tilhørigheten på flyene og i 1951 ble det gamle RAF systemet med skvadron koder gjeninnført i Luftforsvaret med FN for 331 og AH for 332. Bilder fra 1950 viser flyet med høyt haleror som har kamuflasje linjer som ikke passer med resten av halen, dette betyr mest sannsynlig at roret har vært byttet. Eller så kan det nevnes at flyet er malt med nødutgangsmerker på cockpitdøren etter Norske spesifikasjoner gitt i TO. JL361 ble både brukt av 331 Skv som FN-D og senere 332 Skv som AH-D. Det ble tatt ut av tjeneste sommeren 1952 samtidig med at Spitfire ble utfaset som jagerfly i Luftforsvaret. JL361 hadde da totalt 554,40 flytimer. Siter
Jens-Ole Kjølberg Skrevet 21. november 2010 Forfatter Skrevet 21. november 2010 Spitfire PR.XI PL979 – A-ZB og PM134 - 453 Så kommer to fotorekognoserings Spitfire XI’er. Det finnes ingen ekte PR.XI modell til FS, men Spitfire IX er en god standin ettersom de var bygget på samme skroget. Hovedforskjellene bestod av at XI ikke hadde bevæpning, men 3 kameraer montert bak cockpit (et til venstre og to nedover), større oljetank under nesen og innfellbart halehjul. For å få et visuelt inntrykk av kameraene har jeg bearbeidet både alpha og bump texturene til å gi glass skinn over der kamera lukkene sitter og det ser faktisk ganske bra ut. Spitfire PR.XI “PL979”/A-ZB fra Nr. 1 Fotorekognoseringsving. Norge kjøpte 3 PR.XI og de ble fløyet av fra Nr. 1 Fotorekognoseringsving fra 1949 og frem til sommeren 54 med hovedbase på Kjevik. De to andre flyene var kodet A-ZA og A-ZC, dette var samme kodesystem som nevnt for JL361. A-ZA fløy den siste Spitfire turen i Luftforsvaret den 20. mai 1954, da hadde flytypen vært i bruk av norske skvadroner i 12 år! A-ZB finnes den dag i dag på museet på Gardermoen takket være flyets siste pilot Fenrik Amund Klepp som kjøpte flyet fra Luftforsvaret for 1 Krone og dermed reddet det fra skroting. Det Danske luftforsvaret kjøpte også tre Spitfire PR.XI etter krigen og jeg har slengt med en repaint av "42-453" fra 722 Esk. Danskene fløy PR.XI i perioden 1947-55. Siter
Kristoffer Rivedal Skrevet 21. november 2010 Skrevet 21. november 2010 Flotte repaints som alltid Jens-Ole! Har du hatt motorhavari på det siste norske PR.XI bildet? :whistle: Siter
Jens-Ole Kjølberg Skrevet 21. november 2010 Forfatter Skrevet 21. november 2010 Ja stemmer det, måtte prøve meg på en skikkelig deadstick landing så fløy med full boost opp til 25.000... landingen gikk greit og jeg fikk testet ut texturene for motorhavari.. Siter
Kristoffer Rivedal Skrevet 21. november 2010 Skrevet 21. november 2010 Bra du slapp en test av fallskjermtexturene. Siter
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 21. november 2010 Premium Medlem Skrevet 21. november 2010 Grenseløst bra hele veien!! Synd vi ikke får til å bruke denne Spit`n i MP :cry: Det er et eller annet som ikke funker med RealAir-modeller i kombinasjon med MP. Heldigvis er det ikke noe tull når man flyr single . Siter
Jens-Ole Kjølberg Skrevet 22. november 2010 Forfatter Skrevet 22. november 2010 Da er de lastet opp til SoH og flightsim.com hvis noen vil ut å fly Norske Spitfires! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.