Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Premium Medlem
Skrevet

Vi har jo såvidt begynt å utforske Pacific Fjords, så jeg foreslår en tur i dette landskapet denne søndagen. Og da tenkte jeg på en rute som bringer oss fra kysten til fjell og vidde. Fra seinsommer til høst, og etter hvert full vinter. Fra flyplasser i lavlandet til rullebaner i 3600 fot. M.a.o. passelige variasjoner med hyggelige utfordringer.

s1.jpg

Samling i Bella Bella ute ved kysten.

s2.jpg

s3.jpg

Første mellomlanding i "The home of wilderness", Bella Coola.

s4.jpg

Så bærer det opp i høyden, over store fjell og ny touch down i Anahim Lake, 3600 fot o.h.

s5.jpg

Ny forflytning, denne gangen til en gammel radarstasjon fra "Den kalde krigen". Har ikke fått øye på radomen, men flyplassen holdes åpen. - Vi flyr jo over forholdsvis lange avstander, så det kan hende de fleste er fornøyd så langt.

s6.jpg

Skulle det likevel være interesse for å fly videre, foreslår jeg strekningen bort til Williams Lake, et populært mål for villmarksturister.

Pacific Fjords krever noe mer av flyvalg enn Tonngas Fjords, da det er lengre avstander mellom flyplassene, så her bør man nok gå for 2-motors. En liten advarsel angående RealAir Duke, denne må "gjemmes" i egen mappe, da den har en uforklarlig tendens til krasje hele MP-opplegget....... Er man på handletur, tør jeg anbefale Milviz Cessna 310, som Gunnar har malt i fantastiske varianter :whistle: .

Skrevet

Se her ja.. :grin:

Dette blir saker Ernst.

Da skal jeg prøve å hoste frem ett fly fra hangaren som har di rette egenskaper.

Glimrende!!!

Da får vi håpe at en server blir tilgjengelig utpå eftaen..

Skal vi prøve å ha oppstart kl 19.00 i dag også?

Så kanskje det blir en god del flyging før det er altfor seint for oss som skal opp igjen på beina før fugglene fiser?

Skrevet

Tør jeg foreslå to forandringer på ruteoppsettet ditt Ernst.

For det første foreslår jeg at vi starter fra CYJQ - Bella Bella så vi får fast dekke under føttene og ikke vann :D

Så foreslår jeg at vi dropper den siste flyplassen CYWL - Williams Lake. Denne flyplassen ligger utenfor Pacific Fjords og er en default flyplass.

Da foreslår jeg heller at vi tar en utfordring på tampen og flyr ned til Tatla Lake, en liten med flott stripe å lande på. Får bare håpe de har brøyta. For å nå denne Flyr vi en kurs på 215 grader ut fra Puntzi Mountain og følger vannet vi kommer til. Etter ca 7 minutter burde vi være framme :)

• Premium Medlem
Skrevet

For det første foreslår jeg at vi starter fra CYJQ - Bella Bella så vi får fast dekke under føttene og ikke vann

Tja, hvorfor havner vi i vannet?? Det er OK å starte fra CYJQ, men det er litt dårlig plass der borte, hvis vi blir mange. Er det serveren som kaster oss på sjøen??

Kanskje vi kan logge oss inn på CYJQ, så flyr vi de få minuttene bortover til CAF2, og har samling der før take off :) ?

Siste flyplassen, Williams Lake, var bare et forslag i "reserve" i tilfelle noen hadde lyst til å fortsette utover seinkvelden :grin:

Tatla Lake høres ut som et bedre forslag, så vi går for den!!

Skrevet

"er dette ofkl?"

Ja det er det, vi flyr aldri på flightsim.no serveren, eller mer korrekt, vi benytter oss aldri av FsHost siden den ikke er brukende til noe som helst :)

Lyst å være med?

Start FSX, trykk på "multiplayer" i menyen.

Deretter "local network" (LAN) og skriv inn navnet ditt i "player name" vinduet.

Etterpå trykk på "sign in", da vil ett ny side vises hvor du trykker på "connect directly" og skriver inn IP adressen, trykk på "find session" når det er gjort.

Hvis du har du satt inn riktig IP, så vil du bli spurt om ett passord, dette får du ved å logge deg inn på TS og spør de som er der :o

IP til TS er vanligvis den samme som MP'n foregår på hvis ingenting annet er nevt.

Velkommen skal du være :)

[size:14pt]Og vi bruker TS2[/size]

Skrevet

Det ble visst bare noen relativt korte turer på meg ikveld :cry: ble hevet ut hver gang noen logget på, så etter 1 time med innlogginger, loadscreens og en kjappe flyturer på ca 20 sekund av gangen før jeg ble hevet ut igjen, så ga jeg meg når jeg plutselig kom på at det finnes bedre måter å tilbringe søndagskvelden på enn å sitte å stirre på MSFS menyer hele kvelden :grin:

Skrevet

Hadde samme problemet jeg og Pasi.

Kom hele tiden inn i luften, og da ville ikke hjulene på flyet fungere lenger. Fikk de ikke inn, og på Lancairen hadde jeg ikke styring i det hele tatt.

Mister kontakt med server under innlogging, og da fryser alt seg.

Tror problemene ligger i for mange forskjellige flytyper. Sist søndag glei det som ei silketruse på satinlaken, og da hadde alle sammen samme fly.

Fremover må vi nesten bestemme oss for at man prøver maks å ha 2 forskjellige flytyper.

Før i tiden gikk det bra med både beavere, skywagon og portere, men da var vi mange færre på server. Men når det begynner å bli 17 stk inne, da ser det ut som om problemene hoper seg opp :tired:

Skrevet

Mjaa, jeg er nå rimelig sikker på at det var noe rusk i noens aircraft mappe, alle symptomene var nå ihvertfall tilstede så jeg holder en knapp på den :)

For vi har kjørt tyngere addons enn i kveld tidligere, så noe overload tror jeg ikke det var selv om vi var ett par stk ekstra ikveld. Jeg tror ikke det hadde noe å si, men derimot, som sagt, alle symptomene på "faulty addon" var tilstede, og jeg bemerket det allerede da jeg kom inn første gangen.

En av de er at loading tar utrolig lang tid, dette er vel mest merkbart for de som loader seg inn etter at "synderen/e" har logget seg på. Dernest virker det som at det opprettes ett virtuellt tak/begrensning, hvor en del av de som logget seg på sist ender opp i en evig loop hvor de presser hverandre ut av serveren hver gaang man logger seg på....etter å ha blitt hevet ut :D

Dette har som sagt skjedd mange ganger før, men etter at alle rensket opp i sine respektive aircraft mapper og server re-startet (siden "feilen" blir hengende igjen i minnet) så har det gått som smurt etterpå.

I tillegg til at noen blir hevet ut, så merker man/andre også en del, eller sporadisk hakking/oppdatering av sceneries eller man ser andre fly plutselig skvette noen meter framover osv...nesten som FsHost...eller en kombinasjon av alle :grin:

• Premium Medlem
Skrevet

Trasige greier at dere ikke fikk være med, og for å vri kniven noen ekstra runder i sårene, så hadde vi en fantastisk rundtur i kveld........ :mad: .

Men for å holde seg til tema, det spørs om ikke MP/søndagsturene må justere litt på kursen?? I kveld var vi 17 stk. pålogget og det er nok på grensen av hva serveren klarer. Ikke teoretisk ( da skal man klare 50 stk :o ), men i praksis er det mye klabb og babb i innholdet til mange FSXer. Det betyr at serveren må regne på alt for mange kombinasjoner, og da går det trægt.

Men hvorfor NOEN blir kastet ut, mens andre flyr hele kvelden, er ikke lett å svare på. Kan det ha noe med nettforbindelsen å gjøre??

Er enig med Pasi om at man kanskje må stille mer KRAV til deltakelsen, som bestemte flytyper, scenery, og innstillinger av FSX. Selvsagt umulig å kontrollere, men det er verdt å forsøke. Utviklingen kan desverre ikke fortsette med stadig flere brukere med helt forskjellige oppsett, slik at søndagsturene for mange ender med frustrasjon i stedenfor sosialt samvær :cry: .

Når DET er sagt, så var det imponerende mange som fullførte rundturen i kveld, og en hard kjerne på 6-7 stykker som fortsatte til den ene flyplassen mer spektakulær enn den andre, i et landskap som ble villere og villere.

Skrevet

"Men hvorfor NOEN blir kastet ut, mens andre flyr hele kvelden, er ikke lett å svare på. Kan det ha noe med nettforbindelsen å gjøre??"

Det har nok noe med når du logget deg på, før eller etter faulty SW logget på, for da vil du allerede ha ett minne buffer som beskytter deg, for å si det slik. Værre er det med andre som logger seg på i etterkant, de vil selvsagt laste denne bugen inn i sitt minne og der vil den være til man foretar en restart (tømme cashe/minne)....så logger du deg på før....så er du vaksinert mot bøggs.

Nei hadde det vært en overbelasning på serveren, så ville nok flere merket det, dette var nok pga noen som hadde ett fly installert som ikke er kompitabelt med denne type multiplay.

For de uinvidde, så trenger man ikke selv å bruke "problemflyet", det holder at det er installert. Problemet oppstår når "de andre deltakerenes FSX'er" begynner å bytte ut fly-modeller for å representere f.eks ditt fly og da f.eks velger ditt "problemfly" istedet for det du faktisk flyr (dette skjer hvis man ikke har samme modell installert, er faktisk tilbøyelig til å spekulere i at disse xml/simconnect problemene aktiviseres når fsx scanner etter modeller for utbytting).

Derfor er det uhyre viktig at man passer på at man ikke har mye rare/avanserte/bannlyste fly installert før man logger deg på.

Men man trenger ikke å gå til så drastiske skritt som å avinstallere heller, det holder at man lager en mappe i aircraft mappen, kall den hva du vil, men jeg har kalt min A_Hangar (for å være sikker på at den alltid ligger øverst i lista he he), og man drar da bare de flyene man vil rydde bort til denne....tar 2 sekunder...og motsatt når man vil fly de "parkerte" flyene igjen.

Dette er forøvrig en utmerket måte å ha mange fly installert men man ikke gidder å sitte å vente mens aircraft selection menyen bruker ørtogførti år pga nettopp antallet fly, da kan du istedetfor å drive å avinstalere og reinstalere, repaints og aircraft.cfg innføringer....så kan man heller bruke denne mappen og "parkere" de flyene som samler støv akkurat nå og spare deg en halvtime venting hver gang man skal skifte fly :grin:

• Premium Medlem
Skrevet

Interessant lesning. Og enda mer viktig at det settes KRAV til deltakelse fra nå av. Det er mye MP-data jeg ikke forstår fullt ut, og lurer fortsatt på når og hvorfor simconnect aktiviseres??

Selv ble jeg kastet ut like før take off, etter at nesten alle hadde logget seg på, men hadde ikke problem med å komme inn igjen. Etter start i Bella Bella gikk turen glatt, og selv med mange andre "in sight", hadde jeg ingen stutters . Men ved ankomst til Anahim Lake begynte det å hakke, og ved Puntzi Lake stoppet det helt opp så snart jeg kom i nærheten av andre fly!?!? Dette har jeg ikke hatt problemer med tidligere, og det vedvarte til vi bare var 5-6 fly igjen.

Hadde også et merkelig "syn" da jeg fløy over Puntzi Lake.

mp.jpg

Her ser det ut som en annen flyplass blander seg inn i sceneryet?? Om det er default flyplassen som skinner gjennom vet jeg ikke, men en eller annen bøggs virker det som, og frames gikk over i langsom lysbildeframvisning ??

Skrevet

Kjempe tur for min del i går :D Kjempe synd for de som ble hevet ut hele tiden :( Men har et forslag til krav... kanskje vi kunne ha valgt ut 2 fly som var lov å bruke på de neste turene (ett default og ett payware tenkte eg :) ) Var dette et greit forslag? :confused:

Skrevet

God morgen!

Jeg tror Pasi er inne på noe her med hensyn til faulty software som sperrer for at enkelte brukerene kommer inn igjen.

I går ble det flydd mye forskjellige fly, samtidig som det var veldig mange deltakere, og da fikk vi en hel drøss av substituions både på server og hos alle brukerene. Dette er erfaringer vi må ta med oss videre og lære av, akkurat som vi lærte at under gåseturen der alle hadde like fly, så gikk det helt smertefritt.

Ernie nevner at det må stilles noen krav til deltakelse framover, og det kan absolutt være veien å gå. Jeg anbefaler at vi begynner med å velge ut 1-2 faste modeller for low-and-slow og 1-2 faste modeller for heavy, og at de som skal fly på MP må ha disse modellene installert.

Det setter jo store begrensninger i valgfriheten av fly blant deltakerene, men samtidig så vil det kanskje være mulig for flere å logge seg inn uten de nevnte problemene.

En annen ting når vi er så mange pålogget, er å unngå alle unødvendige spørsmål på Teamspeak. Det er fryktelig irriterende for oss 17 andre og høre enkeltpersoner (ja du ja Benjamin :whistle: :grin: ) gjenta spørsmål etter spørsmål som tidligere er besvart, og som det også ligger svar på her inne på forumet FØR flighten begynner. Det er faktisk mulig å forberede seg litt før man begynner. Tips: Ha penn og papir klart.

Og med det samme vi er i det "onde" hjørnet... Christian du må lytte på Teamspeak og svare på beskjeder som blir gitt til deg. Det er et krav at alle som flyr på MP benytter Teamspeak, og dersom du ikke kan overholde dette så....

Sånn...da var all edder og galle sluppet ut for øyeblikket. Det ble en veldig fin tur i går for oss som fullførte, sjøl om jeg glemte Torque trykket på min PC-9 under siste take-off, blåste motoren, og måtte nødelande mellom noen granlegger på ei snøblaut myr - langt inne i Alaskas ødemarker. Men det gjorde ikke så mye... det var uansett på tide å ta kvelden etter mange timer med MP morro.

-------

Øystein

Skrevet

En ting er dette med dårlige linjer som jeg vet kan være ett problem som forårsaker at man blir hivd ut. (Erfart en masse ganger sjøl før jeg fikk ny ruter fra Telenor)

En annen ting som man ikke har kommet inn på her i diskusjonen er software som man ikke har kjøpt, men kanskje lastet ned på en eller annen side. Det er ikke sikkert at slik software blir installert på skikkelig måte, noe er ofte bare "rippet" og mangler helt sikkert en hel del. Foruten at dette er ulovlig har jeg en sterk mistanke om at dette er noe som kan forårsake trøbbel på MP'en også.

Så ved neste korsvei folkens, fjern piratsoftware, bruk MP godkjente fly, flytt ikke-godkjente fly inn i en backupmappe i simobjects, rens mikrofonen, grav ut ørevoksen og bruk gjerne headsett med mikrofon på for klar tale.

Lytt og lær. Skriv ned alle instrukser som kommer på teamspeak og gjør forbredelser for turen. Les fora om hvor turen går og skriv det gjerne ut etc. så har du mye større glede av turen også.

Vi sees :)

• Premium Medlem
Skrevet
Derfor er det uhyre viktig at man passer på at man ikke har mye rare/avanserte/bannlyste fly installert før man logger deg på.

Er der ikke en ide å lage en liste her på forumet om disse bannlyste fly?

Slik jeg har forstått det så er selv RealAir sin Duke bannlyst og jeg skrev da bare BACKUP_ forann mappen når jeg prøvde meg på MPserveren.Dette var da på Gooseturen,men jeg fikk beskjed fra dere om att dere hørte meg dårlig.Jeg var inlogget en god stund og fløy med dere men ikke på serveren.Bare hørte på dere samtidig som jeg gjorde turen i FSX for meg selv.Derfor har jeg holdt meg unna og ikke prøvd flere ganger selv om det har vært fristende å kunne være med.

Skrevet

He he, nei det er ikke så alvorlig som det høres ut som, men det er jo i alles interesse at man på en eller annen måte prøver å unngå å lage krøll :grin:

Man skal ikke være redd for å prøve seg på MP turene ihvertfall, for sannheten er vel at vi vet ikke nøyaktig hva det er som lager disse problemene selv om vi har en viss aning om hva det kan være. :D

Men generelt sett, så burde jo en liste settes opp, kanskje det er lettere å liste opp de vi har brukt og som vi vet ikke har forårsaket snag tidligere.

Heh, og kanskje noen andre har lyst til å lage den listen...noen med litt bedre oversikt enn meg?

Har selv glemt ved ett par anledninger å 'gjemme' fyflyene lol, med det resultat at jeg, ehm, lagde litt krøll for de andre he he he, men det er jo fort å fixe slikt og jeg er fortsatt i livet og fortsatt venner med de andre...og jeg er ikke den eneste :grin:

Poenget er at det er fort gjort å feile, men det er også fort gjort å rette opp feilen...so no worries!

Siden vi er på så usikker grunn mtp; nøyaktig hva som forårsaker dette, så har vi ingen andre muligheter enn å bannlyse fly vi vet lager krøll..men i samme slengen er det like viktig at man deltar aktivt i feilsøkingen og sier ifra hvis man selv har noe installert som man mistenker kan være årsaken eller hvis man bare rett og slett er usikker :)

Holder man kjeft, så er vi jo like langt lol, og enten ufrivillig og uanende lager krøll for andre he he he, så som sagt, så man bør tenker/sjekker selv i sin egen flymappe og hva som er der før man logger på...så det er vel like greit at alle bare fører opp dette punktet i cold & dark MP sjekklisten sin.

F.eks har du mange addons inne samtidig, så kan det være risikosport enn så lenge man har fly som ikke har vært MP testet...men jeg vil ikke tippe noen odds her hehe men jeg tror ikke det er så altfor mange fyfly når alt kommer til alt.

De aller aller fleste er problemfrie virker det som.

Og jeg vil stresse dette punktet en gang til; skulle man mistenke at det er ens egen kolleksjon som kanskje lager problemer, så hjelper det oss alle at man forsøker å sirkle inn hvilke addons dette kan gjelde....så det er helt klart bedre (og ønskelig) at man sier ifra hvis man mistenker seg selv, enn å ikke gjøre det!

For mtp både omfang og variasjoner av addons og multiplayer, så er vi vel fortsatt i "beta modus" når det kommer til noen liste over bannlyste fly (vi har som sagt ingen liste :grin: ), så ingen må se på slike insidenter som at det er "min feil", tvert om, her får du medalje, ære og berømmelse for å hjelpe oss å avdekke evt problem addons :cool:

Og igjen, ingen må som sagt føle seg skremt bort ifra MP turene, dette er noe som skjer titt og ofte, og som sagt, fort og fixe hvis alle er litt positivt innstillt :)

Når alt det er sagt, hadde det vært interresant og testet hvor mange vi faktisk får inn på serveren(e) en dag?

F.eks alle stiller i ett default fly (men ikke fra acceleration pakken) og vi kunne møttes på nøytral grunn...sola?

Så kunne man kjørt denne testen som åpen server (uten passord) slik at de som har sittet på gjerdet får muligheten til å testet MP opplegget uten så altfor mye styr, samtidig som man får testet kapasiteten?

WinWin :grin:

• Moderatorer
Skrevet

Enig med Pasi her, resatte min pc til et par dager tidligere da jeg lurte på om det var noe snag jeg hadde installert nydelig da jeg stort sett har vært med uten disse problemene men fant ut at feilen ikke lå der , litt senere da noen hadde falt fra og pc var satt tilbake der den var gikk alt fint igjen så min konklusjon enten for mange innpå som laget krøll eller noen som hadde noe grums som kolliderte men det bør testes ut ja :cry:

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...