Kenneth Rønning Skrevet 16. november 2010 Skrevet 16. november 2010 Synes det er på høy tid Norske mundigheter foretar seg noe i forhold til denne saken: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10011436 Hva synes du? Siter
Fred Solli Skrevet 16. november 2010 Skrevet 16. november 2010 Jada, Norske myndigheter har mye å si og ta seg til i Kisangani. Eller mener du at vi skal betale hotell for dem der nede istedenfor, slik at de unngår uro rundt seg? Siter
Kenneth Rønning Skrevet 16. november 2010 Forfatter Skrevet 16. november 2010 Ikke at vi skal betale hotell nei, men de har vel snart sittet 2 år der nede uten dom nå, derfor mener jeg de bør gjøre noe med saken iallefall. I det minste få de hjem i mellomtiden eller noe slikt? Siter
K L Skrevet 16. november 2010 Skrevet 16. november 2010 Disse gutta har rota det til for seg selv, myndigheter hold dere unna dere sløser nok med våre skattepenger som det er! PS; da snakker jeg IKKE om skyldspm i sjaførdrapet men om "hva i huleste hadde de tenkt til å drive med der nede" spørsmålet. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 16. november 2010 Forfatter Skrevet 16. november 2010 Kanskje de var på ferie der nede? Herregud, du vet jo ingenting om hva de gjorde der nede men du kommer med antagelser på hva de gjorde der nede. Siter
Morten Ruud Skrevet 16. november 2010 Skrevet 16. november 2010 Er ikke meningen din at man skal ha slike fengsler i Norge da? Siter
K L Skrevet 16. november 2010 Skrevet 16. november 2010 Hallo! Jeg har da fulgt med ganske så bra på denne nyheten, at du nå er blitt "nyfrelst" på dene gamle nyheten her setter deg vel ikke i stand til å rakke ned på meg for at jeg faktisk har fulgt med i motsettning til deg. Ferie er vel ikke en av de offisielle forklaringene som har stått fra gutta! At retten i Kisangani ikke følger vanlig Norsk rettspraksis bør vel heller ike være en stor nyhet, de er i KONGO, gutta burde vite nok om riskikoen de tok da de bestemte seg for å kjøre rundt med våpen i Afrika. Om de er skyldige eller ikke, det vet jeg ikke! Men ferie tror jeg ikke disse gutta drev med"Ifølge French selv skal han og Moland ha hatt flere sikkerhetsoppdrag i ulike afrikanske land, som Angola, Sierra Leone og Den demokratiske republikken Kongo den siste tiden" Lol! hva mener du forresten med at de ikke har fått noen DOM, har du lest noe annet en den linken du viser til eller har du ikke brukt "tenk-trykk-tal"? Siter
K L Skrevet 18. november 2010 Skrevet 18. november 2010 Det ble merkelig stille her i denne tråden! Siter
Daniel Klepp Skrevet 18. november 2010 Skrevet 18. november 2010 PS; da snakker jeg IKKE om skyldspm i sjaførdrapet men om "hva i huleste hadde de tenkt til å drive med der nede" spørsmålet. Dette er da aldeles ikke antagelser Kenneth. Nei enig i at dette har de rotet seg fint opp i sjøl ja! jeg betaler ikke skatt for at to tullinger skal bli reddet hjem til Norge. Siter
Olaf Ghanizadeh Skrevet 19. november 2010 Skrevet 19. november 2010 Kjære mister Rønning. Du mener kanskje det er på tide at myndighetene gjør noe med denne saken også? http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10000517 Alle de tiltalte i disse sakene har rotet seg opp i dette selv, det er ikke den norske stats ansvar å gjøre noe, annet enn å kanskje få på plass en utleveringsavtale. Funfact: Tjostolv Moland har en av Norges største samlinger av nazi-uniformer. Siter
AMO Skrevet 19. november 2010 Skrevet 19. november 2010 Å ha en stor, og for noen kanskje en anerkjent samling nazi-uniformer er ikke dermed nok til å danne seg et grunnlag av personen som eier den. Det er mange nordmenn som sitter med gamle artikler fra okkupasjonstiden, uten at det skal kunne trekkes paralleller til eierne av den grunn. Anywho: Likefullt hvor mye norske statsborgere har rotet seg opp i tull enten i hjemlandet eller utlandet, så er de norske statsborgere, de betaler skatt, de er(var?) en del av arbeidskraften og bidraget som utgjør vårt brutto nasjonalprodukt(for å si det på en sånn måte), og har dermed også rettigheter sådan. Det er ikke dermed sagt at de skal få celler med flatskjerm, kjøleskap og iPad, men de har i allefall rett til å få vurdert om de skal forsøkes utlevert til hjemlandet for å oppnå en bedre soningsstandard enn den som er i Kongo. En av dem har i allefall tidligere pådratt seg malaria, og det er mange forhold som er, hva skal man si, under pari? Jeg sier ikke at de har gjort seg fortjent til noe bedre, men de har rettigheter de også, akkurat som resten av fengselsfuglene her i landet. Til tross for at de dummet seg ut i utlandet. Kriminalitet er kriminalitet uansett, veldig forenklet. Siter
Olaf Ghanizadeh Skrevet 19. november 2010 Skrevet 19. november 2010 Ordet "funfact" sier deg ingenting? Siter
AMO Skrevet 19. november 2010 Skrevet 19. november 2010 Det ligger alltid et budskap bak et utsagn, enten det er en spøk, en funfact eller en faktasetning, som kan tolkes på mange måter. Jeg vet veldig godt hva ordet funfact betyr, Olaf Siter
Fred Solli Skrevet 19. november 2010 Skrevet 19. november 2010 Nu burde Hr. Rønning være fornøyd vel. Se hva staten bruker skattepenga mine til. http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3912554.ece Siter
Tom Knudsen Skrevet 19. november 2010 Skrevet 19. november 2010 La dem sitte der og råtne, de har sin egen skyld å takke. Siter
K L Skrevet 19. november 2010 Skrevet 19. november 2010 Det faktisk ikke grenser for hva denne stupide regjeringen får seg til å gjøre, det finnes mange andre land som hadde fortjent denne summen. Å gi erstattning til Nordsjødykkerne, eller å gi erstattning til amalgam offrene hadde vært så inni%¤%&& mye bedre. DusteNorge slår til igjen. Siter
Christian Paulsen Skrevet 19. november 2010 Skrevet 19. november 2010 Men det er vel likevel litt søkt å knytte denne slettingen av gjeld direkte opp mot våre to folkekjære ambasadører i steinbula nede i Kongo? Og selv om jeg er enig i at det sikkert ikke var noen god ide å låne ut disse pengene til et så hårreisende land i utgangspunktet, eller å slette gjelden igjen nå, så er dette tilsynelatende noe duste-Norge gjør sammen med duste-Austria, duste-Belgium, duste-Canada, duste-Denmark, duste-France, duste-Germany, duste-Italy, duste-Japan, duste-Netherlands, idi0tene i the Russian Federation, duste-Spain, duste-Sweden, duste-Switzerland, duste-United Kingdom, duste-United States of America, samt Brazil (sikkert duster de også). I september var det Iberia som fikk slettet 100% av sin gjeld gjennom denne Paris-klubben vi og de andre dustene har viklet oss inn i. Kanskje dumt, men ikke noe særnorsk så langt jeg kan se. Jeg velger heller, inntil jeg ser andre gode forklaringer, å tro det ikke har nevneverdig sammenheng med saken til de to apekattene, men at det ganske sikkert vil ha en påvirkning. Hele rettsapparatet i Kongo er jo en spøk, dårlig media-vinkling eller ei. Selv har jeg ingen formening, kompetanse, eller innsikt i hvorvidt vi som nasjon burde være med i denne Paris-klubben, eller ikke, men jeg oppfatter at mange syns det er ille at vi ble med på denne gjelds-slettingen med tanke på saken til våre venner. Men når vi nå tydeligvis er med i en slik organiasjon, som bedriver u-hjelp gjennom sanering av gjeld, så ville det vel vært enda mer merkelig om vi IKKE ble med på akkurat denne avtalen på grunn av saken til French/Moland, eller..? Jeg tror dette er business as usual, det virker bare ikke sånn fordi akkurat denne saken er på alles lepper. Business as usual er i hvertfall bedre enn særtiltak grunnet disse gutta, i mine øyne. Siter
K L Skrevet 19. november 2010 Skrevet 19. november 2010 ja men nå denne dusteforeningen først er sammlet så kunne man f.eks ha hjulpet land som viste en reel vilje til å skape fred, som tok vare på sine naboer med villighet til flyktningeleire osv, og man kunne f.eks vannet Sahara for disse pengene! Men å gi dem til Kongo grrr jeg blir sur for at mine hardt opptjente penger skal gå til dem! Moland og French må gjerne bli sittende og råttne i 100 år for min del, er man med på "leken"..... Siter
per berge Skrevet 21. november 2010 Skrevet 21. november 2010 Sitat Daniel: Nei enig i at dette har de rotet seg fint opp i sjøl ja! jeg betaler ikke skatt for at to tullinger skal bli reddet hjem til Norge. Enig i det jeg også men jeg har like lite lyst til att skattepenga våre skal brukes på despotene som styrer der nede. Kongo`s gjeld til Norge ble sist uke sletta som oplysning til de som ikke fikk det med seg. Siter
Chris_Andre Martinussen Skrevet 21. november 2010 Skrevet 21. november 2010 Kan skje hvor som helst og med hvem som helst. Norges mest populære feriemål Thailand har flere episoder med ren utpressing basert på uriktig anklager. Tipper pipa hadde fått en annen lyd hadde dere sittet på glattcella i Bangkok eller Phuket med krav om 1 million Norske kroner i "kausjonspenger" overlevert cash i koffert kontra 30 års fengsel. Siter
Christian Paulsen Skrevet 21. november 2010 Skrevet 21. november 2010 Helt enig i at det virker som en merkelig beslutning Kenneth, mulig det ble litt for mye vin på akkurat det møtet i Club De Paris? Pengene dine ble vel forsåvidt reellt tapt den dagen vi "lånte" de bort ([size:8pt]for vi trodde vel ikke vi skulle få dem igjen i overskuelig fremtid?)[/size]. Men grunnen til at jeg gikk inn på den Pariser-klubb siden var nettopp for å se om det var mulig å spore snev av noen fornuftig forklaring på grunnlaget for ettergivelse av denne gjelden. Jeg kan ikke si jeg fant dette, tvert i mot deler klubben tilsynelatende vår bekymring om korrupsjon, forholdene for næringsdrivende/virksomhet, opprettholdelse av lov, rettsystem, osv. Jeg ville bare trekke frem at det ikke var noe særnorskt, og neppe noen som helst sammenheng våre to kjære private misjonærer der nede heller, slik mange synes å mene. Utover det, så var det en beslutning jeg ikke skjønner noe som helst av. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 22. november 2010 Forfatter Skrevet 22. november 2010 Ja, folk på dette forumet er tydeligvis så perfekte og har aldri gjort noe galt/ulovlig før, og jeg må bare si at det må jo være utrolig godt å vite med seg selv at man aldri har gjort noe galt.... Det må jo uansett gå an å vise medmenneskelighet? Skulle likt å ha sett hva dere selv hadde sagt om dere måtte ha sonet i Kongo....Da vil jeg anta pipa straks hadde fått en annen låt, eller?....Åja, jeg forstår jeg tar feil? Dessuten har de betalt skatt og er en del av den norske velferdsstaten, og derfor bør de vel få sone i forhold likt det andre som sitter i norske fengsel gjør. Og, Fred når du sitter der og klager over at skattepengene går så blir jeg flau...Enn alle asylsøkere? Alle utlendinger som begår lovbrudd? Alle utlendinger som staten sender ut? Alle innvandrere som oppholder seg ulovlig? Alle utlendinger som vi må hjelpe ut i jobb? JEG ER IKKE RASIST, MEN JEG TROR VI MÅ TIL Å STARTE EN ANNEN PLASS OM VI SKAL SYTE OVER 2 NORDMENN I UTLANDET SOM HAR FÅTT EN DOM AV ET KORRUPT RETTSAPPARAT... Så det du mener da Tom er at alle som har gjort noe galt/ulovlig en gang bare skal råtne? Og ei heller få være en del av det norske velferdsstat eller dens goder? Og tilslutt der da, de jentene som er kokaintatt i utlandet har man bevis for faktisk har gjort noe galt. Når man blir tatt med kokain i bagasjen og i tillegg har utvekslet meldinger om hvordan man skulle lure seg unna så har man ikke noe man skulle sagt. Da er man enkelt og greit skyldig. Derimot synes jeg at det i Kongo-saken lukter ugler i mosen lang vei. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.