Tom Knudsen Skrevet 14. november 2010 Skrevet 14. november 2010 Adobe Premiere eller Audition og kan svare på et par spørsmål? Siter
Sverre Andre Nordheim Skrevet 14. november 2010 Skrevet 14. november 2010 Jeg brukte premiere en stund Tom. Mulig jeg kan svare. Siter
Tom Knudsen Skrevet 14. november 2010 Forfatter Skrevet 14. november 2010 Takk, lurer på om det er mulig å importere f.eks .avi filmer tatt opp med Fraps, og så snitte vekk frames man ikke ønsker, sette sammen til en film osv.. Noe tilnærmet likt man gjør i Windows Movie Maker Siter
Sverre Andre Nordheim Skrevet 14. november 2010 Skrevet 14. november 2010 Jupp, premiere er faktisk enklere å bruke til redigering enn Sony Vegas i min mening. Mange av filmene jeg laget for Youtube var redigert med Premiere. Nå bruker jeg Sony Vegas Moviestudio og liker det veldig godt. Du kan jo laste ned en trial av den og prøve den Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 15. november 2010 Skrevet 15. november 2010 Dette går forøvrig ikke på programvare spesifikt. Så lenge du har codecen installert (og det har du jo så lenge Fraps er installert på maskinen) kan du bruke så godt som hva som helst. Jeg er selv en Final Cut-bruker (Mac only dessverre) - men i Windows plattform til hjemmebruk valgte jeg Vegas. Noe uvant, og ennå en del ting å lære - men opplever Vegas som det riktige valget for meg. Enkelt å lagre presets for cropping også for å fjerne ting man ikke ønsker under replays i X-Plane f.eks.. Siter
Tom Knudsen Skrevet 15. november 2010 Forfatter Skrevet 15. november 2010 Takk for tipset, tror jeg fant ut i går hvordan jeg gjorde det, nå gjenstår bare å finne den beste lagringsvalget, dvs formatet? Siter
Fred Solli Skrevet 15. november 2010 Skrevet 15. november 2010 Har brukt Premiere siden 6.5 proffesjonelt og er nå på CS5. Audition har jeg kun i versjon 3. Men det er topp software. Hva er det du lurer på? Siter
Christian Paulsen Skrevet 15. november 2010 Skrevet 15. november 2010 Ola HaldorEnkelt å lagre presets for cropping også for å fjerne ting man ikke ønsker under replays i X-Plane f.eks.. Beklager å bryte inn Tom, men jeg hiver meg med i denne tråden, med noen tilleggsspørsmål. Forstår jeg deg rett Ola, i at jeg da med Vegas enkelt kan beskjære filmopptak som er 1920x1200 til 1920x1080? Har i grunn lurt litt på slike programmer før, og det jeg er på jakt etter er først og fremst intuitiv brukervennlighet kombinert med noen ganske få, men absolutte krav. Jeg syns de har en tendens til å bli fryktelig avanserte, og/eller svindyrt, når det jeg egentlig trenger er Movie Maker med noen få tillegg. Det jeg MÅ ha er; 1. Mulighet til enkel klipping ala Movie Maker 2. Kunne lese FRAPS direkte uten konvertering (Med FRAPS installert) 3. Kunne croppe film-høyden fra 1200 til 1080 4. Kunne produsere MP4/h264 direkte som "output" Er det noen av dere som ut fra denne listen kan se hva det absolutt enkleste og rimeligste programmet jeg kan slippe unna med heter? PS, Tom, det kommer muligens noe an på bruk, men for Youtube er MP4/H264 bra/best format. Står også litt om dette her; Youtube.com -optimizing video. Andre får gjerne rette på det om de er uenig, men jeg mener dette er beste valg for det aller meste annet i dag også. Kanskje med unntak av film du skal sende til bestemor, eller andre som potensielt ikke har rikelig med moderne spillere/codec. Da er det kanskje like greit å holde seg til noe gammelt Windows-standard som wmv. Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 15. november 2010 Skrevet 15. november 2010 Det stemmer, Christian! Jeg knota fælt mye før jeg fant ut av den muligheten, men den sparer meg for mye tid. Det er flere presets der som 16:9 og 1.85:1 aspect ratio ift. det materiellet du mater Vegas med. Jeg brukte 16:9-preseten, og justerte litt ned så jeg kuttet vekk replay-linjen øverst i X-Plane, og vips så hadde jeg croppet til 1920x1080 / 1280x720. Du kan lagre med forskjellige presets som YouTube, e-post, e.l. Men jeg foretrekker å velge å lagre på en anvist mappe på harddisken og får dermed flere valg for lagringsformat. AVI, WMV, MP4, MPEG1, MPEG2.. Har stort sett brukt WMV ut fra Vegas da det er en fin codec å bruke i Windows. Når jeg klipper på Mac lager jeg en MOV med H.264 codec. Og jeg er enig i det du sier om bruk av codec. MOV/MP4 med H.264 codec er det beste valget. Snill med CPU og diskplass. I enkelte tilfeller er det også støtte for GPU dekoding, dersom maskinvare og maskinen er stilt inn til dette. Du kan lese om Vegas her. Koster $599. Stort billigere tror jeg du ikke får et så avansert klippeverktøy. Man har Adobe Premiere Pro til $799 og Premiere Elements til $99. Hva som er forskjellen på disse to tør jeg ikke spekulere i. Siter
Christian Paulsen Skrevet 15. november 2010 Skrevet 15. november 2010 Tusen takk for godt svar Ola! Jeg må innrømme at jeg finner den prisen litt hard å svelge. Men da blir det jo bare desto viktigere å høre andres erfaringer før et eventuelt valg. Prismessig frister jo Premiere Elements, men det må isåfall sjekkes opp mot listen min. Er det ingen seriøse "gratis-aktører" i dette markedet? Altså jeg tenker litt i retning av både fri og gratis alternativer som man har GIMP, eller Open Office. Ingen av disse når jo opp til hhv Photoshop eller MS-Office, men jeg vil da mene det relativt sett er temmelig bra likevel, og noe tilsvarende for film burde fint kunne dekket mine behov vil jeg tro. Movie Maker ble i grunn ødelagt da den forsvant ut av Windows og inn i Live-pakken. Den nye versjonen er vel stadig i utvikling, men sist jeg sjekket kunne den ikke gjøre det jeg ønsker. Jeg holder ikke pusten mens jeg venter på at det skal endre seg der i gården. Til slutt, siden du nevner det; Er MOV bare en annen container, og en "MAC-vri" på MP4? , eller hva er egentlig grunnen til å velge MOV i ditt tilfelle? Siter
Enok Liknes Skrevet 15. november 2010 Skrevet 15. november 2010 Er det ingen seriøse "gratis-aktører" i dette markedet? Altså jeg tenker litt i retning av både fri og gratis alternativer som man har GIMP, eller Open Office. Ingen av disse når jo opp til hhv Photoshop eller MS-Office, men jeg vil da mene det relativt sett er temmelig bra likevel, og noe tilsvarende for film burde fint kunne dekket mine behov vil jeg tro. Du har Pinnacle´s Videospin . Om den kan gjøre det du ønsker aner jeg ikke, men gratis er den hvert fall. Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 15. november 2010 Skrevet 15. november 2010 Er MOV bare en annen container' date=' og en "MAC-vri" på MP4? , eller hva er egentlig grunnen til å velge MOV i ditt tilfelle?[/quote'] Helt riktig. MOV er en container, men er mer på linje med Windows sin AVI. Apple har hatt QuickTime og MOV som standard format siden gjennom hele sin historie fra Mac OS 7! Det fantes også støtte for dette helt tilbake til Windows 3.11, tro det eller ei. MP4 blir et nytt containerformat igjen, men det er så godt som "native" i Mac OS det også - men jeg finner det noe mer kronglete å komprimere til dette enn til MOV med H.264. Ellers er jeg ganske vant til å bruke MOV. Det er det formatet jeg ser hver dag i jobben med forskjellig video og film, og er det naturlige valget dersom det ikke er av ekstrem kvalitet og leveres i bildesekvenser som CIN eller DPX-filer.. Men da snakker vi både produksjoner, programvare og krav til lagringsplass ut av en annen verden.. Siter
Christian Paulsen Skrevet 17. november 2010 Skrevet 17. november 2010 Takk for innspill folkens, har tittet litt mer på det, og det er dessverre ikke enkelt å finne noe som dekker min lille liste. Videospin og Premiere Elements stopper tilsynelatende opp på croppe-mulighetene, men ellers ser det greit ut. Har jo fått til det jeg ønsker før, så det finnes løsninger, men det byr meg i mot å måtte drive å recode filmen frem og tilbake i diverse forskjellige programmer, både av hensyn til enkelhet, og kvalitet. Spørsmålet blir om det er verdt 500$ å slippe dette, samt hvor mye annet snadder jeg vil ta i bruk hvis muligheten er der. Får gruble litt på det. :whistle: Takk for svar igjen Ola, da var det omtrent som jeg trodde. Det kan hende det var bra i riktig gamle dager, men jeg vil si MOV har vært et litt trøblete format på Windows de senere år. Vet ikke om de ikke har fått lov, eller ikke villet ha det, men ingen native MOV-støtte i Windows XP/Vista, og QuicTime player for Windows (som er det man får hvis man ikke vet bedre, og prøver å spille av MOV i XP/Vista), har vært skandaløst dårlig på mange plan. Grunnen til at jeg lurte er at disse problemene i teorien skal høre fortiden til, og med Windows-7 har man nå endelig fått native støtte for MOV. Det skal gjøre hverdagen lettere for dem med kamera, ol, som tar opp i MOV, og vi kan lettere holde oss på "talefot" med eple-gjengen. Som altså har sine, sannsynligvis bedre, grunner for å benytte formatet. Men jeg ser at MOV tilsynelatende kan bestå av codec som fortsatt ikke er støttet default i Windows. For jeg prøver å laste ned 1080 HD versjonen av romfergen Atlatis sin aller siste landing fra NASA's hjemmeside (en smooth landing forøvrig ), men denne vil ikke spilles av i Win-7 Media Player hos meg. VLC tar den med en gang, prøvde for morro skyld å døpe den om til MP4, men ingen forskjell, VLC spiller, WMP gjør ikke. Litt forbauset over dette på en side som NASA, men disse codec/format-greiene er jo litt av en jungel, så sjokkert bør jeg vel ikke være. Takk og lov for VLC. Siden codecs også er en vanlig måte å infisere Windows-PC pleier jeg å legge inn VLC på alle maskiner jeg setter opp, og leverer den med streng beskjed om at dersom filmen ikke spilles av i WMP eller VLC nå, så vil du ikke se den. Sjelden noe problem med dette. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.