Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå spørs det bare når Boeing 787 blir klar, det har jo vært mye forsinkelser.

 

Men det skal bli spennende å følge med på Norwegian, og om de greier å utkonkurrere SAS på langrutene. Vil det blir business class hos Norwegian også?

Skrevet

Norwegian kjøper ikke, de leaser. 2000 kr T/R New York når avgiftene er ca 1600 kr blir det ikke mange av. PR stunt som vanlig.

 

Om konseptet er holdbart vil tiden vise, men det er en grunn til at Ryanair har holdt seg unna long haul. Air Berlin flyr long haul med 330, men de dytter 387 (!) pax inn i sine -300 modeller.

 

Long haul er et helt annet beist enn short haul.

Skrevet

Kjos gjør selvsagt ikke dette om han ikke er overbevist om at han kan fly billigere (i snitt) enn de andre på disse rutene og de har selvsagt gjort nøye beregninger på dette.

 

Ved å velge 787 ligger han allerede rundt 20% lavere i kostnader enn

SAS sine 15+ år gamle A330/340 og COA/US/ICE gamle 757'er. I tillegg til økt komfort.

Han kan også velge nye "eksotiske" destinasjoner som konkurrentene ikke kan nå pga av rekkevidde og vil få monopol på direkteflyvninger til disse i lang tid.

 

(Hadde jeg vært han hadde jeg startet rute til Pakistan..)

 

 

Skrevet

Dette er stort synes jeg. Ikke minst at vi får enkel tilgang til å kikke på drømmeflyet.

 

Tror dette er riktig valg av NAX eierne. Både flytypen og strategien. De har bygget opp et stort og godt nettverk med kortrutene sine, slik at tilbringertjenesten skal være på plass.

Det at Ryanair ikke er kommet på banen er ikke noe mal for om det kan bli en suksess eller ikke. Mener å ha lest tidligere at de ville kjøpe opp Aer Lingus for å få tilgang til langrutene de hadde. Det er vel klart at med det rendyrka konseptet til Ryanair vil de få problemer med å videreføre dette til langdistanse. NAX har nok ett lettere konsept for å få dette til slik at selskapet oppfattes som et.

 

Slik jeg har opplevd Kjos og kompani til nå, kaster de seg ikke bare ut i noe for å se hvordan det går. Det jobber etter en nøye strategi for utvikling av selskapet.

Tror nok at de som først kommer til å merke dette på sikt er ikke SAS, men Continental og IclandAir på sine ruter.

Det er enormt mange som reiser ut i Europa (Amsterdam, London, Frankfurt og Paris) for å linke på videre med flights til statene. Jo bedre tilbud disse har fra berget her i nord jo lettere er det for dem å velge ”lokale” operatører.

Nei folkens dette har jeg troen på at skal kunne bli levedyktige ruter. I tillegg vil kostnadene med

787 være betydelig lavere en A330-340 osv

 

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Det forn si, det var hyggelig news.... Gratulerer med det. :)

Gjest Erik Olsen Bru
Skrevet

Fantastisk!

Blir nok mer spotterturer til OSL da :D

Skrevet

Kjos gjør aldri noe som ikke er utregnet god på forhånd. Maken til Buisness-mann skal man lete lenge etter..er utrolig hva han/de har fått til med Norwegian! Men er man både advoktat, og tidligere pilot, kan man trygt si at han har nok stålkontroll..både på lovverk og fremtiden :)'

 

Da er det bare å ringe PMDG, og be de sette igang ;)

Skrevet

"SAS sine 15+ år gamle A330/340"

 

Hvor har du dette fra,sjekk av fakta er viktig selv om man ønsker og sverte et selskap mer enn nødvendig.

SAS 330 er levert i 2002 og 2003 og 2004

SAS 343 er levert i 2001 og 2002.

Det får jeg til og bli i gjennomsnitt ca7,5 år gamle 330 og ca 8,6 år gamle 340 ,men eldste 340 er 9 år og eldste 330 er 8 år gamle.

Forøvrig ønskes NAX velkommen til "Longhaul",det blir spennende.

 

 

 

 

 

Skrevet

Blir sikkert spennende og flott med nye fly og ikke minst langruter, men hva inngår i dine 20% Morten? Er dette rene driftskostnader? Hvorvidt et fly er lønnsomt for et selskap er komplisert og avhengig av mange faktorer.

 

Det har vært mye snakk om å skifte ut Fokker 70/100 i selskapet vårt, særlig har Embraer vært et tema. Men samme hvordan de regner på det, vil det ikke lønne seg å bytte dem ut, selv om de har driftskostander som ligger ca. 10% under de Fokkeren har.

 

 

Skrevet
men hva inngår i dine 20% Morten?

 

20% Fuel burn spart pr sete pga.

- Aerodynamic

- Motorer

- Materialer

- Systemer

 

I tillegg garanterer Boeing minst 30% reduserte maintenance kostnader

mot sammenliknbare fly.

 

Kjos;

- Vi gjør noe gærn´t hvis ikke kommer ned på 50 prosent av kosten til konkurrentene som ikke har Dreamliner, sier konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian.

Løp og kjøp.. ;)

 

M

 

 

Skrevet
Han kan også velge nye "eksotiske" destinasjoner som konkurrentene ikke kan nå pga av rekkevidde og vil få monopol på direkteflyvninger til disse i lang tid.

 

(Hadde jeg vært han hadde jeg startet rute til Pakistan..)

... skulle han velge Pakistan er han garrantert å få konkurranse (Pakistan International Airlines). Distansemessig er det faktisk lengere til Japan og Thailand... :whistle:

Skrevet

Ja for A350XWB og A330/340 er jo helt identiske..

 

Selv om den er "gammel" så er den ikke teknologisk utdatert. Den er forsatt state-of-the-art da den teknologisk slår 767, og er på lik linje med 777.

 

Når 787 kommer er den state-of-the-art, eh?

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...