Øyvind Hansen Skrevet 18. oktober 2002 Skrevet 18. oktober 2002 Ser her at SAS planlegger å skaffe noen mindre fly fra Embraer eller Bombardier. Selv synes jeg Airbus 318 hadde vært kult. Blir dette inngangen til en tid med flere direkteflighter mon tro? Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 18. oktober 2002 Skrevet 18. oktober 2002 Snart hyrer vel SAS privatfly type C172 med privatflygere (som også har CPL for morro skyld...) Siter
Gjest Skrevet 18. oktober 2002 Skrevet 18. oktober 2002 Detta har varit på gång ett tag... Det är inte helt avgjort vilket bolag i SAS gruppen som ska operera de, men Commuter är ett alternativ. /Jörgen [ 19.10.2002, 19:30: Endret av: Jörgen Toll ] Siter
Flemming H. Larsen Skrevet 19. oktober 2002 Skrevet 19. oktober 2002 Airbus A318 bliver for stor, da den kan tage 107 passagerer. SAS ønsker fly til 70-80 passagerer. Jeg håber det bliver CRJ700/900. Siter
Flemming Skogen Skrevet 19. oktober 2002 Skrevet 19. oktober 2002 Etter hva jeg har fått med meg dreier det seg om Bombardier eller Embraer.. Siter
Øyvind Hansen Skrevet 19. oktober 2002 Forfatter Skrevet 19. oktober 2002 CRJ er trange greier, og ERJ er vel ikke stort bedre. Fløy med en CRJ 200 nylig, og det gikk ikke an å få min standard kabinbag inn i bagasjehyllen. Til sammenlikning gikk det såvidt i en SAS Q400. Siter
Erik H. Bakke Skrevet 19. oktober 2002 Skrevet 19. oktober 2002 Hvis det blir Embraer, blir det nok Embraer 170/175 eller 190/195. Disse flyene er større enn ERJ 135 / 140 / 145 serien, og er også bredere innvendig og har romsligere bagasjehyller. De nye flyene har en innvendig diameter på 274cm, mens de gamle typene har 210cm. Til sammenligning er en CRJ 249cm, og altså omtrent midt mellom de to Embraer-typene. Så lenge SAS ønsker fly med 70-90 seter er det nok bare CRJ700/900 og ERJ170/190 seriene som er aktuelle. Det er mulig Airbus vil kunne konkurrere med sin A318, selv om denne kanskje er litt stor for formålet. Fordelen med A318 er at SAS vil kunne benytte samme pilotgruppe som for sine A321-maskiner, noe som gjerne vil være attraktivt i disse nedskjæringstider. Problemet med A318 er at denne vil ligge for nært B737-600 i størrelse, og blir for tung (med tilhørende rullebanekrav) for enkelte av SAS rutene som er aktuelle for regional jets. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.