November 7, 201014 yr Ifølge CAP 413 så er det kun en måte å si det på, alle andre måter er helt feil og burde aldri brukes. "Cleared for take-off". No exceptions.
November 7, 201014 yr Men de sier det samme, BSL G 5-1, Forskrift om flytelefoniprosedyrer: "Cleared for takeoff" "cleared to land" Mvh,
November 7, 201014 yr Men de sier det samme Denne gang gjør de det ja, men slettes ikke alltid. Dvs i Norge heter det "Runway cleared for takeoff"
November 7, 201014 yr Denne gang gjør de det ja, men slettes ikke alltid. My point exactly. Jeg mente selvfølgelig ikke å argumentere imot at den korrekte uttalelsen er "cleared for takeoff"
November 7, 201014 yr ICAO Standard Phraseology Reference Guide Er den like korrekt i forhold til bruk i Norge som den ovenfornevnte fra lovdata?
November 7, 201014 yr Er vel mange måter å si ting på, selv om det er regler for alt. Jeg føler det spørs hvor rutinerte flygerne er. Ofte går jo alt på rutine, og for oss hobbyflygere er det mye uforståelig som blir sagt mellom kommersielle piloter og tårnet. Men tilbake til tråden: "cleared for takeoff" og "cleared to land" blir brukt i praksis.
November 7, 201014 yr Den dagen noe går rutine i forhold til luftfart, så er det lett for å skje ting som ikke skal skje...
November 7, 201014 yr Joda riktig det, men de som er ute og flyr en del i det virkelig liv, vil oppleve å høre mye rart. Mye går på rutine. Men det kan som du sier være en trussel, for plutselig kommer det noe uventet over radioen som kanskje en av "endene" overser..
November 8, 201014 yr Eivin: Ja, det skal være det. Du kan jo ellers sjekke BSL selv BSL G 5-1 Vedlegg 1 til forskrift... Se 2.2 Klareringer f.eks. 2.4.10 b ,er vel den som spesifikt er nevnt i denne tråden. BSL G Oversikt BSL Oversikt
November 8, 201014 yr Eivin: Ja, det skal være det.Du kan jo ellers sjekke BSL selv BSL G 5-1 Vedlegg 1 til forskrift... Se 2.2 Klareringer f.eks. 2.4.10 b ,er vel den som spesifikt er nevnt i denne tråden. Supert! Da har jeg lesestoff for en stund fremover. ))
November 8, 201014 yr Den dagen noe går rutine i forhold til luftfart, så er det lett for å skje ting som ikke skal skje.. Nesten alt vi gjør i luftfarten er rutine og det er bra slik. Da blir det også lettere å oppdage noe som faller utenfor, siden det ikke er rutine.
November 8, 201014 yr Det han sikkert egentlig mente var at den dagen flygerne begynner å bli selvtilfredse ("Complacency") så går det galt. Og det er jo forsåvidt sant. Selv har jeg bestandig hørt cleared for takeoff, og kommer bestandig til å si det selv.
November 8, 201014 yr Takk for uttrykks retting Aleksander, det var det jeg tenkte :tired: Litt trøtt på postingstidspunkt :crazy:
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.