Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Erik Olsen Bru
Skrevet

Det må være verdens beste arbeidsplass! :)

Skulle gjerne hatt en ''Liker'' knapp her

 

Enig :grin:

Skrevet

Kjekt å sjå litt fra 757 cockpiten:)

 

19R er den vanligste banen for avganger mot vest, Bergen/Ålesund/Island/Statene osv

 

Sist jeg fløy med Widerøe til Førde ble det også 19L, så det blir jo gjort av og til, kan jo vere i perioder med mange landinger eller noe, da er det greit å kjøre landinger tett på en og takeoff tett på den andre:)

Skrevet

Ok dette var nytt for meg, man lærer noe nytt kver dag. :)

Mener bare fra gammelt av, at gardemoen ble konstruert slik at 19L/01L skulle brukes for takeoff (kort vei å taxe fra gate til rwy=spare fuel osv..)og det samme for 19R/01R ved landing. Kort vei fra rwy til gate

 

men stilig film, det er det ingen tvil om :)

Skrevet

19L kan gis om crew ber om det/tårnet ønsker det/andre banen var stengt osv osv, også for avganger som har filet via SOK eller OSVIG

 

I slike tilfeller blir avgangen klarert SOTIR 6C for så bli plukket av den og radarledet eller gitt DCT relevant punkt når avgangen har passert relevant "støy gulv" alt etter som hva slags flytype det er. (1700/4000/5000ft)

 

(Samme prosedyre som brukes ved slike avganger når det er LVP og segregert rullebanebruk på Gardermoen, og vinden dikterer RWY19)

 

Skrevet

Nope, alle de som flyr oceanic ut av Gardermoen har en viss grad av variasjon, dvs også ICE.

 

Alt etter som hvor de entrer oceanic airspace. I praksis bruker både ICE og COA bl.a FLS, FLO og VIG som siste punkt "på land", mens COA også flyr over ZOL fra tid til annen. Du har rett i at SOMAG er vanligst, men lagt i fra "standard". Enkelte uker når viden er "slik og sånn" så kan de fly over FLS hele uka.

Skrevet
Hvem spør de om oceanic clearance til?Jeg har hørt de ikke trenger det,siden Reykjavik har de på radaren,når de forlater stavanger/bodø oceanic.

Hvor har du hørt det? :)

 

Alle flyginger som går ut i oceanic luftrom får oceanic klarering. Alle westbound flyginger fra ISVIG (63N/0E) og sørover får sin oceanic klarering fra BIRD (Reykjavik), mens flyginger nord av ISVIG får sin oceanic klarering av ENOB (Bodø OFIR).

 

Man skal innhente ha oceanic klarering minst 10 minutter før entry til oceanic airspace hvis man henter den via VHF, eller minst 30 minutter før entry hvis man bruker HF til å hente klareringen. Hva det er på datalink aner jeg ikke.

 

Trafikk ut fra Stavanger (ENSV) til Reykjavik blir klarert "en delvis oceanic klarering" av ENSV, nemlig til 10W, mens Reykjavik gir resten av klareringen selv (eventuelt via Iceland Radio).

Skrevet

Ok her er det jeg som har mixet litt.Jeg burde selvsagt visst at alle Ice flyvninger er oceanic med på følgende klarering.

 

Jeg ble fortalt fra kjenninger i selskapet,at de slapp posisjons rapporter til RKV radio,pga RKV kontroll hadde de på radar.

 

Dette observerte han fra cockpit på ICE213 fra København.

Skrevet

Man har overlappende radardekning mellom Stavanger og Reykjavik, og man har overlappende radardekning opptil 67N-68N/0E mellom Bodø OFIR og Reykjavik (med forbehold om at jeg er litt unøyaktig her).

 

Grunnen til at man sier "radar service terminated" er fordi man ikke har avtale mellom kontrollsentralene om "overføring med radaridentitet".

 

(Blant annet er ikke SSR-kode (squawk) en del av estimate-meldingen mellom Bodø OFIR og Reykjavik.)

 

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...