Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Hmm, måtte da være mer praktisk å ha bagasje bak og folk foran, iallefall slik jeg der det. Mulig det blir vanskeligere med vekt og CG da kanskje?

 

En annen ting som er litt kjipt er at en ikke får noen mulighet til å spørre om klapp :grin:

Skrevet

Eventuelt så kan det vel kanskje vere at dei har bygd om ein passasjermaskin, utan å ta seg bryet\\kostnaden med å blinde alle vindaugo. :)

Skrevet

Rundt 1980 så hadde Buzzi Bee en tilsvarende maskin. Hadde mange turer med den for forsvaret. Det var vertfall trekkfullt framme med cargodøren.

 

Kjell

Skrevet

Jøss' date=' sier du det. Rullebaner av grus og turbofanmotorer? Sikkert fin kombinasjon.

Personlig hadde jeg iallefall ikke vært med frivillig :crazy: .

[/quote']

Så redd for å fly har ikke jeg blitt enda. Jeg hadde syns det hadde vært en fin tur med f.eks. Canadian North opp og ned fra Edmonton til grusbanen i Diavik Mine. For de som evt. er interessert i se deres B737-200C i operasjon (inkl. landing og avgang på nevnte grusbane) så er denne filmen her å anbefale:

 

www.worldairroutes.com/CanNorth

Skrevet

Rundt 1980 så hadde Buzzi Bee en tilsvarende maskin.

 

BusyBee sin 737-200 var ikke en combi maskin.

Derimot hadde Braathens SAFE en -200 combi.

Skrevet

400C var helt ny for meg. Trodde først at bildet var av en 700C.

 

Project Open Sky har forøvrig en versjon av 700C her. (Regner med at den er for FS-X)

 

Men jeg finner kun info om 700C hos Boeings hjemmeside (400C er vel gått ut av produksjon).

 

Dette er vel også en 400C?

 

Mvh

Egil Johnsen

 

Skrevet
Jøss, sier du det. Rullebaner av grus og turbofanmotorer? Sikkert fin kombinasjon.

Personlig hadde jeg iallefall ikke vært med frivillig

 

Derfor er de 737-200-maskinene som opperer på grusbaner utstyt med "gravel kits": Nose gear gravel deflector (hindrer grus i å bli kastet opp på skroget og inn i motorene), beskyttelse på inboard flaps, beskyttelse i hjulbrønnene, Beacon-lyset på underkoroppen kan tas inn, og "Vortex dissipators", som er et lite rør som sikker ut under motorinntaket og bruker bleed-air til å bryte virvler forran luftinntaket for å hindre at grus blir sugd inn i motorene :)

 

Muligens noen ting til, men kan ikke helt huske.

Og til slutt kan boka: "The Boeing 737 technical guide" anbefales.

Skrevet

Ja, daså :) Flott og utfyllende svar!

 

Da blir det vel straks bedre komfort ombord, hehe :grin: . De er jo faktisk ikke så dumme i flyverden :) .

 

Halvdan: Jeg finnes ikke redd for å fly, jeg er bare realist. Og take-off uten "gravel-kits" montert på grusbane blir vel ikke noe bra uansett hvordan du vrir og vender på det.

 

Ha en fin kveld! :)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …