Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvis dere sliter med ts så trykk på connect og velg høyre fane, søk etter FSX multiplayer server, norway. og logg på den. skal sjekke ts i morgen tidlig etter jobb.

pasi og øyvind er inne, og de fløy på serveren da jeg dro

Skrevet

YME airline skal ha en liten samlingsrunde idag, og skal fly mellom Gardermoen og Kjevik i Beech 1900 eller Twin Otter (eller andre fly som passer)

Været er ikke på sitt beste, så ta med regntøy ;)

Serverip og ts er det samme som tidligere i tråden.

De som har lyst på en fredagstur er velkommen

Serveren er online

Skrevet

Kl. 10.00 idag er det oppmøte på Rygge med G-drakt og nyvasket F-16.

Vi skal trene på formasjonsflyging og evt. litt akro hvis vi klarer å bli litt samkjørte.

Hvis noen andre vil fly MP idag så er serveren oppe.

Serverip og ts er som tidligere postet

Skrevet

Fredag 05.11 2010

Noen bilder ble det, vi startet fra ENGM og satte kursen mot ENTO.

Fra ENTO skiftet jeg fra 757'en til en Hercules, og vi satte kursen mot ENCN. Var flau bris på 37 gusting noen og 40 (hos meg ihvertfall) så landingene ble jo litt interessante, spesielt hvis man stillte i fluevekt klassen :grin:

ENGM

mp_0511_00089.jpg

Flybytte v/ENTO

mp_0511_00091.jpg

Så senket jeg luken for å gå bak og ta bilder av gutta boy's under cruise til ENCN...men de var en heeeelt annen plass ;)

mp_0511_00093.jpg

mp_0511_00095.jpg

ENCN, clear of RWY.

mp_0511_00097.jpg

Robert på final

mp_0511_00098.jpg

Jarle, like før T.D

mp_0511_00105.jpg

Meg og Jarle

mp_0511_00146.jpg

mp_0511_00145.jpg

Skrevet

Vet ikke, studerer ikke fps...det holder at det flyter :cool:

Men jeg skjønner hva du mener, så hvis jeg fortalte deg hva 'fps måleren' sier, så svinger den fra 18 (ytterst sjeldent) til over 150 (også veldig sjeldent, disse er mer som drop/spikes som ikke merkes men kun see's det sekundet det tar for øyet å oppfatte hva som står på skjermen).

Og desverre/heldigvis, så har jeg ikke tenkt å villede deg med "gjennomsnitts" fps heller, det er vel like greit å avlive denne fps maset fra steinalderen.

FSX jobber på en helt annen måte, den skalerer arbeidsmengden ettersom, det gjorde ikke de gamle simulatorene, og da var det gjerne at all ytelse munnet ut i fellesnevneren fps som en målenhet.

Joda, vi har fortsatt fps i fsx også, men som sagt er den ikke brukbar til noe egentlig da den spretter opp og ned ettersom arbeidmengden øker eller synker...samt at dette fordeles utover flere kjerner. Det er blitt mer slik at det vinkles mot flyt/stabilitet.

Ikke missforstå, det er faktisk mulig å oppleve dårlig fps (i ordets rette forstand) i fsx...selv om det kan være vanskelig å tro.

Men nå har jeg ikke tenkt å skrible alt for mye om det, blir nok tekst slik det er allerede, mer utfyllende info finner dere via google, men en overforenklet ligning kan jeg jo lage:

FS9 - 1 hjul - direkte korrelasjon mellom grafikk/ytelse = fps

mens

FSX - Ett brett med masse små hjul - brettet (fsx) stopper ikke bare fordi ett hjul stopper eller 'sliter'...totalen fortsetter i samme tempo (så fremst ikke mange små hjul begynner å slite da he he).

Dette er jo selvsagt en forferdelig forenkling, muligens dårlig også :D

Men hvis du nå knytter fps direkte mot ytelsen til dette inmaginære hjulet hos fs9, mot fsx som har mange hjul...som ikke direkte knyttes opp mot fps, så ser du jo fort hvorfor og hvordan forskjellene mellom de to plattformene er....de er vidt forskjellige og fullstendig usammenlignbare...selv en gjennomsnitts måling av fps i fsx ville vært som en dårlig port-over addon fra fs9 til fsx...det går bare ikke, man kan få noe som 'ser ut som' he he he, men fortsatt ubrukelig til noe som helst :)

Så hvis du ser på dette forenklede bildet, så er det snakk om å sørge for at 'alle hjulene' ruller så fritt som mulig....dette bestemmes hovedsakelig av HW men, man kan hjelpe på ved å 'smøre' med noen tweaks her og der hvis man ikke har utstyr fra øverste hylle.

Men samtidig må man være både forberedt og fornøyd med å offre 1 til 2 hakk (og kanskje fler) på noen av de mest fps intensive sliderene.

Hovedsaken er at det flyter...og da mener jeg; flyter, kun når jeg flyr over aerosoft's New York scenery merker jeg at den får mye å jobbe med. Da snakker vi om 'hakkete' noa ala den videoen du linket til i tråden din. J41 merkes også i den forstand at det tar en anelse lengere tid å loade texturer...men dette flyet vil alltid være ett av de addons som 'tar litt lengere tid' enn andre addons uansett hvilken oppgradering du foretar deg pr idag...så det gjelder jo å ha perspektiv på ting og tang.

Men når det er sagt, så er det fortsatt sant at FSX med alle slidere på fullt, er en utopi (forutsatt at den eneste oppgradering/trimmingen du foretar er på hardware siden).

Og det er helt klart, går man inn for det, så kan alt kjøres i knestående..verdens enkleste ting det, det fikser selv amatører lett :grin: tilogmed i fs9 :D

Det man må unngå er jo å oppnå riktig balanse mellom HW og SW!

:whistle:

Men jeg vil nevne en annen ting som aldri blir nevnt.

Og det er dette med addons, med fsx så fikk utviklere en litt utvidet tumleplass å boltre seg på. Nå de senere årene har det jo bare blitt mer å mer aktuellt ettersom de bruker mer og flere av mulighetene. Men alt dette har sin pris mtp flyt (eller som de sa i gamle dager, fps :grin: ), nå tenker jeg ikke på en spesiell addon eller noe, bare nevner at det finnes massevis av addons der ute, som kanskje isolert sett ikke sprenger noen grenser, men mange bekker små blir til en...osv

Også har man jo også direkte tunge addons, dette er software som flytter grenser for hva som er mulig, og det blir litt feil og snu alt på hodet å si fsx er dårlig fordi man bruker ett dårlig addon, hvis du skjønner hva jeg mener :D

Får å si det på en annen måte, går ikke å bruke ett dårlig addon som benchmark på hvordan du ellers opplever fsx...i.e "jeg har dårlig fps med DKGU 929'en over Womanhattan X med alle sliderene på fullt...buhuu" lol, for svarte, du flyr jo i ett dårlig kodet addon over ett annet dårlig kodet addons :grin: er jo ikke fsx som er dårlig he he he he

Du kan forøvrig bytte ut ordet 'dårlig' med 'tung' også, samme greia. Er vel ikke MS sin feil at f.eks PMDG strekker grensene for hva dagens HW klarer?

For det er jo slik at hver gang grensene flyttes i den ene enden, så flyttes de på nytt i andre enden igjen. Så det er bare å få det inn i skallen engang for alle, at kampen over software VS hardware vil du aldri vinne så lenge det fortsatt finnes utvikling, så se på enhver oppgradering som en middlertidig oppgradering til neste middlertidige oppgradering :grin:

F.eks. FSX leveres med std texturer på 1024 pixler...så var det noen som snek inn 2048...så kom HD på 4096...så kommer ultra HD osv osv...puh, riktignok kommer det neppe flere patcher til FSX men det stopper ikke 'utviklingen' av FSX

via addons....og 'skal man ha' det 'største og beste' hele tiden, så er det jo flott hvis du har nok penger, mens vi andre da må offre noen slidersettings her og der..mye mulig du fortsatt må det, selv med masse penger he he he he.

Jauda, man kan ignorere alt og kun fokusere på disse sliderene lol, det er nå bare å se på bildene jeg har lagt ut, hvis dette er en grafikk som IKKE er akseptabel (siden sliderene ikke står på fullt) med full flyt, for den nette sum av ca 4000,- (hvos jeg husker rett), så kan jeg forsikre enhver som lider av disse illusjonistiske tvangstankene, at det bryr jeg meg fint lite om her jeg suser avgårde over imponerende sceneries i flotte fly og maaaaasse eyecandy :grin:

Det er som Christian sier, en utopi og drømme om å kjøre alt på fullt. Men veldig nært 'alt på fullt' kan du komme hvis man ligger på 4 + GHz og resten av systemet også er riktig dimensjonert.

Men uansett så hjelper det på med økning av frekvens/hastighet på prosessoren, ikke direkte i form av ren fps økning (slik fs9 tull ala gikk fra 18 til 150 fps, fsx er annerledes) men i flyt og oppdaterte texturer og slike ting. Og tro meg, det er rock'n'roll å suse langs tretoppene i en f-16 i 4-500 kts mens autogen og texturer er sylskarpe.....selv om ikke 'alle sliderene står på fullt' :D [size:8pt](bare nesten)[/size]

Eller noe sånt :crazy:

Skrevet

Så noen få bilder fra dagens tur, det var med F-16 rundt sørlige delen av Norge.

Startet i lufta he he (MP bøgg)

mp_0611_00147.jpg

Etter en kort stopp for å lete etter fuelpumpen på ENCN, så satte vi kursen for Lista flystasjon i håp om at det var ei kanne eller to igjenglemt fra bedre dager :) [size:8pt]Tatt fra ca 40 000 ft og det er Stavanger dere ser ned til venstre for nesepartiet.[/size]mp_0611_00148.jpg

Utsikt bakover, Jarle 'der nede' en plass.

mp_0611_00149.jpg

Så var det en stopp på Sola der vi fikk fyllt opp tankene da det ikke var noe sterkt å oppdrive på Lista.

Dette er etter take off, lurer på om det er Robert som er i bakgrunnen?

mp_0611_00155.jpg

Ikke godt å si hvem som er hvem her, men her er vi samlet i samme bildet, begge tre, jeg, Robert og Jarle.

mp_0611_00156.jpg

mp_0611_00157.jpg

mp_0611_00158.jpg

Så bar det ned til mer behagelige høyder...for de med høydeskrekk, men ikke fartsskrekk :grin:

mp_0611_00161.jpg

Og slik fortsatte vi helt opp til.....Vigra, her samlet i et gruppebilde, nærmest undertegnede, så Robert og til sist Jarle

mp_0611_00162.jpg

Fra Vigra fortsatte vi mot Molde, passerte og svingte sørover mot trollstigen og fortsatte over fjellet.....

mp_0611_00167.jpg

mp_0611_00170.jpg

Over Mjøsa

mp_0611_00173.jpg

Akkuat passert Elverum, Gardermoen i det fjerne

mp_0611_00178.jpg

Så var det slutt for denne gang :)

mp_0611_00181.jpg

mp_0611_00183.jpg

:)

Skrevet

Jo, det gjør det, ligger på 60-70 grader under load (normalt bruk) så ja, 'oppi her' burde man absolutt begynne å tenke på vannkjøling :)

PS. He he, langt svar, jauda men jeg forsøkte nå bare å bringe litt mer usikkerhet og rot rundt dette med fsx og fps :grin:

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...