Lars B. Frostad Skrevet 30. oktober 2010 Skrevet 30. oktober 2010 (Bildet er til fritt bruk, foto av: Toby Ord) Som en liten "reminder" til de av oss, som ikke er spesielt fanatisk glad og positiv til dette (makkverket av en "import"-tradisjon, som etter min mening ikke hører hjemme i norden i det hele tatt) som man altså kaller Halloween. Noe som garantert ikke hadde vært representert i Europa, hadde det ikke vært for det enorme presset og på virkningen fra kommersielle aktører - i største del fra USA (og før noen kommer med påstanden om at denne "tradisjonen" stammer fra hedenske høstfester, så var det tross alt i USA dette blomstret opp til hva det er i dag). Så nå er det bare på tide å finne frem enten bedervet godteri, legge feller utenfor døren eller i oppkjørselen, eller på et eller annet vis - skremme vannet av disse godtehungrige ungene (før de rekker å kline til inngangsdør og trapper osv.) og roper ut "knask eller knep".. velbekomme.. Siter
Andrew Thomsen Skrevet 30. oktober 2010 Skrevet 30. oktober 2010 Helt enig, og takk for påminnelsen. Jeg bor på et sted som har mange USA tradisjoner fra før...og i morgen slår jeg av dørklokka. Har bryter i sikringsskapet...kjekt å ha. Med tanke på feller. Kanskje på tide å utstyre et av helikoptrene mine med raketter. Har en sender som kan klare slikt, trenger bare litt spesiell "hardware"... :grin: Siter
Kristoffer_Hansen Skrevet 30. oktober 2010 Skrevet 30. oktober 2010 Slutte å klage nå dette er jo en god undsyldning til å ha en knakanes god fest igjen. Er ikke noe å sutre over men en god ny tradisjon som bør merkes:-) Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 30. oktober 2010 Skrevet 30. oktober 2010 Halloween er en norsk tradisjon. Det har blitt det. Det var opprinnelig en irsk tradisjon i følge et radioprogram. De som klarer å irritere seg over denne tradisjonen har det alt for godt og burde hatt andre og mer fornuftige ting å irritere seg over. Eldrepolitikken kanskje? Eller er de som sutrer de som ikke finner på hva de skal ha på seg? :-) Jeg deltok ikke i noen halloweenmarkering i år (var i Jacksonville Florida downtown som en pappeske i fjor). Også synes jeg da det ikke er noe i veien for at de minste skal få noe spennende i høstsesongen... Og for de litt eldre så er det nok en unnskyldning for å drikke. Win-Win situasjon? Siter
Aleksander.Rønning Skrevet 30. oktober 2010 Skrevet 30. oktober 2010 Desverre Andreas, så må jeg nok korrigere; "halloween" slik det fremstår i dag, har aldri vært norsk. Dessuten er dette en katolsk skikk, og som kjent er statsreligionen her i norge evangelisk-luthersk kristendom. Denne "festen" har altså utviklet seg til å bli mer en fest for handelsstanden enn for noe annet - jeg anerkjenner den ikke, og blir å jage bort absolutt alle barn som kommer i dens ærend. Siter
Kristoffer Vinje Skrevet 30. oktober 2010 Skrevet 30. oktober 2010 Norge må ha verdens største antall av "whinere"..... Siter
Even Moe Egenes Skrevet 30. oktober 2010 Skrevet 30. oktober 2010 Helt enig med Aleksander Rønning. Det er desverre bare en fest for handelsstanden. Er ved slike anledninger jeg er glad for at jeg bor på landet, laaangt vekke fra sivilisasjonen. Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 30. oktober 2010 Skrevet 30. oktober 2010 Dessverre Aleksander, så har du feilet å se at Halloween er blitt en norsk tradisjon. Kommer Halloween til å bli arrangert igjen neste år? Rimelig sikker på det, gitt Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 30. oktober 2010 Skrevet 30. oktober 2010 Er/har blitt? Sannelig ikke sikker på det gitt, og var handelstanden litt mindre ivrig ville "tradisjonen" neppe fått fotfeste i den grad den har i dag. St. Hans derimot (midtsommerfest eller hva du ønsker å kalle det) er derimot skikkelig norsk tradisjon som holdes godt veldike selv uten handelsstandens påtrykk! :cool: Siter
Magnus F. Meese Skrevet 30. oktober 2010 Skrevet 30. oktober 2010 Ser poenget til Andreas G. Det er ikke en norsk tradisjon, men en tradisjon som har kommet til Norge. Selv har jeg ikke noe imot den, et påskud for å kle seg tåpelig og skaffe seg litt promille er alltid topp, uansett om det er irsk, amerikansk, usbekistansk eller norsk. Forresten, lurer på om ikke gjennomsnittsprisene i landet vårt hadde steget med noen kroner om ikke handelsstanden hadde disse "tradisjonene" til å booste salget sitt? Siter
per berge Skrevet 30. oktober 2010 Skrevet 30. oktober 2010 Det var da en voldsom tordentale mot USA og markedskrefta da? Hadde jeg ikke vist bedre ville jeg sagt Marx hadde stått oppf ra graven,,,,, Ja han "smartingen" som måtte søke ly hos sine fiender når systemet hass blei innført hjemme :grin: Hvor hadde vi vært i dag uten markedskrefta tru? I skytteltrafik på steinlagte kjerreveier og en fordeling 99-1% fattig og rik Nei ta nå de nye tradisjonene som det de er og enten følge på eller holde døra låst. Verre er det ikke. desuten har alle gamle tradisjoner en gang vært nye. Skulle vi slutte å lage feiringer hadde vi offra råtten mat og dårlig øl til noen halvdårlige gudebilder i trestokker fortsatt og trudd att verda var delt opp i fem gardsbruk :grin: Sjøl er jeg lei av att unga ikke kommer på døra slik att jeg må sitta å spise smågodt i tre uker etterpå. Smågodt spiser jeg kun etter en svensketur, ja og etter haloween. I år dreit jeg i å handle men dem som vil feire skal da få glede seg over det. Siter
Pål Bernhardsen Skrevet 30. oktober 2010 Skrevet 30. oktober 2010 Banket på døra ikveld. Jeg listet meg forsiktig ned uten at dem så meg mellom glasset i utgangsdøra. De fortsatte å banke på helt til jeg røsket opp døra brutalt og brølte til dem. Har aldri sett unger som har hoppet 2 meter over bakke nivå før :grin: Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 30. oktober 2010 Skrevet 30. oktober 2010 Hovedproblemet med denne "nye tradisjonen" er i og for seg ikke handelsstanden som sådan, men måten tradisjonen faktisk blir "feil oversatt" til Norske forhold. "Knep" i den mer tradisjonelle utgaven av Halloween ikke ensbetydende med hærverk, men Donald Duck & co. har desverre blitt stående som mal i Norge for hvordan Halloween skal feires. Ungene skal gjerne få kle seg i sære konstymer hele året for min del, men vi trenger ikke flere påskydd for å begå hærverk. Det greier seg lenge med den Norske helgefylla.... :whistle: Siter
Magnus F. Meese Skrevet 30. oktober 2010 Skrevet 30. oktober 2010 Nja, de som er truendes til å gjøre hærverk på Halloween, er nok truendes til å gjøre det resten av året også. Det er ikke sånn at alle barna blir småramp med en gang de ikke får godteri, serru. Men at et par smålige ungdommer drar nytte av denne dagen, kan nok skje. Siter
per berge Skrevet 30. oktober 2010 Skrevet 30. oktober 2010 Gunnar og Magnus har begge rett. Må gi dem det. Disney med flere serie forfattere har gjort mye ugang blanda med de gode sidene. Franske Atrix har jo ikke akurat gitt våre forfedre rettferdighet heller Men jeg kan ikke si jeg har registrert noe merkbar økning av hærverk under denne for oss nordboere nye festen. Mulig det er slik i noen få tilfeller uten att jeg skal påstå det ene eller det andre. Når det gjelder å forme tradisjoner etter som tida går så er jo ikke det noe nytt. Hele vår kulturarv er jo ei lang rekke forandringer. Utvikling kalles det ofte Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 30. oktober 2010 Skrevet 30. oktober 2010 Men av og til må også utysket taes ved roten. Nazismens inntog i 1930-årene er vel neppe det som kan kalles "fremmgang"... Når det er sagt, så er nok Norsk flat/helgefyll en meget større køstnadsdriver for hærverk på årsbasis, men akkurat den ene dagen som er Halloween endrer mye av hærverket både karakter og omfang. 5-åringer som kliner til andre folks dør med ketsjup og det som værre er skal ha en ørefik, ikke snop. Basta! Siter
per berge Skrevet 30. oktober 2010 Skrevet 30. oktober 2010 Jeg hører hva du sier Gunnar men kan altså ikke erindre å hørt om noen tilfeller av den slag sjøl. Ikke en ngang i pressen har jeg lest noe slik. Og vi veit jo hvor sugne dem er på å rakke ned på alt som "kommer fra USA" om de ser en snev av mulighet Siter
Aleksander.Rønning Skrevet 30. oktober 2010 Skrevet 30. oktober 2010 Jeg anerkjenner ikke halloween slik det gjøres på "norsk". Dermed anerkjenner jeg heller ikke at det er blitt en tradisjon. Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 30. oktober 2010 Skrevet 30. oktober 2010 Hvis man "feirer" (Feirer man HW?) Halloween to år etterhverandre så begynner det å linke en tradisjon :-) Akkurat som at det er en tradisjon på dette slitte forumet at det dukker opp en halvårlig post om (1) hvorvidt FSX er spill eller sim, (2) hvor teit HW er og (3) Hvilke lys man skal ha på under landing HW er i alle fall en fin påminnelse til folk om å stille klokka! Siter
per berge Skrevet 30. oktober 2010 Skrevet 30. oktober 2010 Hvordan skiller den "Norske" versjone seg fra andre da Aleksander? Elllers er det vel ingen som har definert det som en tradisjon i det hele tatt. Isåfall har dem ett definisjons problem for det har vel ikke vært markert her mer enn rundt regna fem-seks år. Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 30. oktober 2010 Skrevet 30. oktober 2010 Hvor mange år trenger du før du kaller noe en tradisjon? [video:youtube]VYVwYC8wuR4 Siter
Magnus Wiik Skrevet 30. oktober 2010 Skrevet 30. oktober 2010 Grindvoll: Hvis vi tenker oss litt om kan det hende at vi legger merke til at kriteriene dine for "tradisjon" like gjerne kan være kriteriene for et mye mer passende ord, "uvane". Hilsen han som har stått hele kvelden og solgt smågodt på tilbud til overstadig berusa shitkids utkledt som fyrtårn ol. Siter
JM Skrevet 31. oktober 2010 Skrevet 31. oktober 2010 Nå meldes det jo om fra hele landet, om en svært urolig, bråkete, og voldelig "Halloween-natt", så uansett hva man mener om denne "tradisjonen", er det jo utvilsomt at den fører mye negativt med seg også. At folk bruker denne dagen som et påskudd for å drive med faenskap er det nok ikke noe tvil om, og dette er i allefall med på prege mitt syn på denne "tradisjonen", samt den kommersen som Halloween har blitt. Artikkel fra dagbladet.no Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 31. oktober 2010 Skrevet 31. oktober 2010 Jepp uvane er også en godt treffende beskrivelse for de som ikke liker en tradisjon. Men HW har vel to sider; en side er jo den vi kjenner til med kidsa som går fra dør til dør. Den andre siden er de litt mer voksne som har enda en kostymefest i året. -For det dreier seg mer om kostymefest nå, med tilfeldig stil. Det er blitt svært lenge mellom de skumle kostymene og man ser vel oftere at folk går som flykaptein, fyrtårn og Falukorv! Siter
Lars B. Frostad Skrevet 31. oktober 2010 Forfatter Skrevet 31. oktober 2010 Og her ser vi nok en gang, folk som tror "alt er lov" pga. dette tullet: Skremte livet av naboen .Halloween-spøk i Sauda blir politisak. Dagbladet): Politiet i Haugaland og Sunnhordland satte i gang forberedelser til en væpnet aksjon i går kveld etter en alarmerende melding fra Sauda på halloween-kvelden. Klokka 20.36 fikk politiet telefon fra en vettskremt mann som plutselig var blitt overrasket av en mann som banket på med et haglegevær i hendene og hette over hodet. Huseieren løp inn, tok med sønnen og rømte eget hjem via en bakdør. Han ringte politiet fra en nabo og meldte at han kunne se to personer med våpen inne i leiligheten. Politiet kalte inn ekstramannskaper og rykket ut fra operasjonssentralen i Haugesund. Naboene lo Før væpnet politi var framme i Sauda, ringte mannen tilbake om at «våpendesperadoene» var en nabopar som ville lage en spøk på kvelden da «alt» er lov. Politiet tok kontakt med naboene, som lo av det hele, ifølge kveldsloggen til Haugaland og Sunnhordland politidistrikt. Naboene har registerte våpen. Saken vil på etterspill i form av anmeldelse for brudd på våpenloven og ordensforstyrrelse, skriver politiet i loggen, og betegner selv nabobesøket som «dårlig spøk». Hele saken her: http://www.dagbladet.no/2010/10/31/nyheter/innenriks/halloween/14076328/ Siter
Aleksander.Rønning Skrevet 31. oktober 2010 Skrevet 31. oktober 2010 Dette er måten det gjøres på, i Norge: http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1546582.ece Halloween har bare blitt enda en dårlig unnskyldning for å drikke seg sørpefull og oppføre seg dårlig. Siter
per berge Skrevet 1. november 2010 Skrevet 1. november 2010 Nå har jeg sett de linkene dere viser til og kan ikke akurat si dette er saker realtert spesifikt til haloween. ja bortsett fra den spøkefulle naboen i Sauda da :grin: Slike spøker kunne vi gjøre for ett par tiår sida men ikke i dag er jeg redd. Det Norske samfunnet er ikke like uskyldig lengre til å akseptere slike spøker. Festen oppi Trønderlag er jo slik enklelte ungdoms fester utarter seg iblant slik det også skjedde før io tida. Herregud da, jeg har da vel jammen sett noen raserte samfunshus kafeer sjøl uten att de kom i riks pressa av den grunn. Att sjenketida var en time lengre kan kansje ha noe å gjøre pluss. Og muligens har haloween dratt noen fler av de yngste ut i bybildet. Ungdommer under 18 og fulle på byen viser seg alt for ofte som en svært dårlig ide. Synd att det er slik men å skylde på haloween blir for tynt etter mitt skjønn Siter
Lars B. Frostad Skrevet 1. november 2010 Forfatter Skrevet 1. november 2010 MANGLERUD POLITIDISTRIKT: Mens mange barn er fornøyd og har bæreposer fulle av godter på lager i lang tid, er politiet svært lite fornøyd. – Dette ble den verste Halloween-kvelden vi har hatt, sier stasjonssjefen på Manglerud, Gro Smedsrud. – Innen klokken 12 mandag hadde vi fått inn åtte til dels alvorlige skadeverksmeldinger, og vi venter flere, sier hun. Eggkasting, knusing av vinduer, kasting av steiner mot busser og meget skremende og truende oppførsel går igjen i politi-rapporten fra søndagskvelden. – Det ble virkelig mye i løpet av noen får ettermiddags- og kveldstimer, sier stasjonssjefen. – Og enda var det ikke verst hos oss. Vi måtte også bistå nabo-stasjoner. – Vi hadde jo fryktet at det skulle bli mye å gjøre, og vi oppfordret jo også gjennom Nordstrands Blad foreldre til å ta ansvar. Men det har tydeligvis mange ikke fått med seg. For mange barn og unge har benyttet anledningen til å bedrive rent hærverk og skadeverk. Eggkasting går igjen mange steder. Ruteknusing, også på skoler, like så. På Holmlia ble det kastet stein mot busser, og en rute ble knust. Stasjonssjefen er fortvilet. – Det som skulle være en hyggelig kveld for mindre barn, har utviklet seg til å bli gjenger som herjer. Vi snakker om rent hærverk og skadeverk. Bruk av laserpistol er relativt nytt i Halloween-sammenheng, og likeledes at oppførselen er så truende at både barn og eldre blir farlig skremt. Både Manglerud-politiet og Oslo-politiet sentralt vil etter årets Halloween-kveld evaluere og forsøke å finne ut hvordan de skal drive forebyggende arbeid med tanke på neste års skumle kveld. Hele saken her: "Politiet: "-Tidenes verste Halloweenkveld": http://www.noblad.no/nyheter/tidenes-verste-halloween-kveld-1.5767002 Siter
per berge Skrevet 3. november 2010 Skrevet 3. november 2010 For å være helt ærlig Lars, ja på grensen til upolitisk korekt er jeg ikke særlig overaska over att dette skjer nettop i området Holmlia - Manglerud. Slik sett er nok HW kun brukt som en unskyldning for enkelte å bedrive ett iboende behov for gjengrelatert faenskap ja. Jeg kjenner godt til området og utviklinga der. Siter
per berge Skrevet 5. november 2010 Skrevet 5. november 2010 Nå har jeg snakka med en gammel kjening av meg i Oslo politiet og han kjente seg ikke igjen i påstanden om att dette var årets verste helg. Han hadde bare i sommer hatt flere helgeskift med langt verre aktivitet. Han kunne selvfølgelig ikke tolke hvordan statistikken var for Manglerud politikammer da han jobber på Grønland. Han nevnte att den bydelen er mer utsatt for yngre gjenger og kansje derfor hadde mer faenskap denne helga. Denne delen av byen har også tidligere hatt endel tilfeller med ran av unger som gikk med innsamlings bøsser, falske bøsse bærere etc, som også kunne settes i sammenheng med nettop disse unge gjengene. Men så var det dette med å sette halen på grisen og ledelsen i politiet er ikke mindre politisk korekt enn resten av maktliten sånn sett. Vi må ikke svelge alt med søkke og snøre men lære oss å lese mellom linjene. Svaret er gjerne noe langt anna enn det vi blir fortalt, eller ikke fortalt Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.