Gå til innhold

Kjørte på bil etter å ha blitt forbikjørt.........


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel, hadde jeg hatt skytevåpen i bilen er jeg rimelig sikker på at jeg hadde skutt etter folk enkelte ganger.

 

Når en sitter i kø og folk bak legger seg inn i et avkjøringsfelt for siden og presse seg inn foran deg går det ei kule varmt i skallen.

 

Så jeg forstår folk som blir provosert av andres frekkhet, men det gjør ikke reaksjonen som beskrives i artikkelen mer fornuftig.

 

Skrevet

Jeg regner med att du spøkte angående revolvern, men i slik situasjoner så gjør heller som meg. Legg deg godt til rette i stolen og tenk att stakkars folk som stresser slik i trafikken, dem kommer mye sansynlig til å avgå en tidlig død av hjerteinnfarkt en dag. Synd for de etterlatte men han/hun døde som dem levde ;)

Tenk att du er priviligert som slipper slik stress for å føle deg velykka og effektiv.

Det hjelper, tru meg.

 

"Ride safe, atleast for your beloved ones" sto det på ett skilt jeg paserte i Florida en gang.

Skrevet

Joda, revolveren var en spøk og aggresjonen mot grenseløst frekke medtrafikanter minker i takt med at jeg blir eldre.

 

Jeg tror ikke jeg opplver samme grad av frekkehet som oppleves i trafikken i noe annet miljø. Folk fremviser en imponerende egoisme som attpåtil ikke fører noe steds hen i mange tilfeller.

 

Dersom samme mentalitet medbringes andre scenarioer må nordmenn være svært vanskelige å f.eks. evakere fra et fly i en nødsituasjon.

La oss håpe denne "jeg har retten til å være først" mentaliteten legges igjen i bilen.

Skrevet

Det er egentlig et ganske interessant fenomen du nevner Frank. Få ville vel vise finger'n eller stikke lommelykt opp i trynet på litt vimsete forbipasserende folk på Karl Johan, men så fort man kommer i bil endrer mange adferd, ganske så mye...

 

Forøvrig var dette en nokså spesiell sak vil jeg si, vi hadde nylig en tråd som forklarte at BMW-sjåførende er de sinteste, men det er tydeligvis bare barnemat ifht Subaru (eller hva det er)-eiere. :grin:

 

Lurer litt på hvordan de har kommet frem til hvem de skal tro på her, men får håpe de har gode nok beviser. Stygg sak.

Skrevet

Med arbeidsplass ute på vegen så har jeg allerede rukket å se mye rart, det beste er å ikke å kave seg opp med trafikkale rariteter :/

 

Har selv blitt forbikjørt mang en gang bare for å måtte ligge bak den samme bilen etter 20 km. Skal folk kjøre forbi så for dem i det minste ha guts til å holde farten oppe :cool:

Skrevet

Jeg hadde en komentar på den tråden Cristian, og etter jeg gikk fra Dodge Ram Sværestetrøkken til Fælali lød Toyota HigeAce har nok sjøl undertegnede endra litt strategi,,,, hvertfall i lyskryssa :grin:

Skrevet

Hahaha! Kan tenke meg han 33-åringen er stolt av seg selv gitt. Om det politiet sier stemmer da.

 

Hehe, nei bare å gjøre som Per sier ta det rolig å ikke stresse noe. Om noen gjør noe du ikke liker bruk lyshorn, så forstår vedkommende meninga di i massevis. Spesielt om du har kalde xenon pærer :) . Eneste tiden jeg kan være små stresset er på morgenen, da jeg ofte er ute i siste liten. På ettermiddagen derimot har jeg så god tid at jeg tror folk blir lei :grin: . Slipper inn de alle som ikke er like avslappet som meg osv.

Skrevet
Har selv blitt forbikjørt mang en gang bare for å måtte ligge bak den samme bilen etter 20 km. Skal folk kjøre forbi så for dem i det minste ha guts til å holde farten oppe

 

Min gode kollega, det der oppleves hver dag! Hadde senest en idag. De tror at busser er trege, og at vi alltid ligger under fartsgrensa, bare fordi vi ikke kommer oss like fort oppi fart som de. Opplever stadig at biler som kjører fra meg på steder med to felt i samme fartsretninga, for så å kjøre inn foran meg, ofte blir forbikjørt av meg, da jeg holder 60 der det er 60 osv, så lenge det er forsvarlig å gjøre det.

En kollega av meg her i Bodø mener at det er ikke vits i å irritere seg over slike, da dere mest sannsynlig skiller lag etter tre minutter. Det er jeg enig i. Så når enkelte reagerer så radikalt på andres dumskap, så fortjener de konsekvensene det får.

Skrevet
Jeg tror ikke jeg opplver samme grad av frekkehet som oppleves i trafikken i noe annet miljø. Folk fremviser en imponerende egoisme som attpåtil ikke fører noe steds hen i mange tilfeller.

 

Dette er litt interessant. Ens egen oppfatning av andres holdninger i trafikken er jo kun antagelser, da man ikke kommuniserer med føreren. Jeg har sittet på med folk som driver med psykologisk krigføring med andre i trafikken: "Nå kjører han sakte med vilje, derfor kjører jeg tett opp i rumpa på han."

Det mest triste er vel at man mest sannsynlig sitter å ergrer seg selv grønn mens motparten sitter glad å synger til P4 uten å tenke altfor mye over at han kjører akkurat på fartsgrensen.

 

Det er ufattlig hvordan andres tilsynelatende innstilling endres ut ifra egen holdning. Dessverre er det aldri en selv det er noe galt med, men det er stort sett noe galt med de fleste andre.

Skrevet

Samme gjør jeg, spesielt gjør jeg dette til vogntog. Makter ikke at de skal ligge rett bak meg, ofte gjør jeg dette før bakker, før jeg så gasser på å trekker i fra. Mange av de som bruker lysa da gitt, men det får de jaggu meg bare gjøre. Det er de som gjør feil.

 

En annen ting jeg også gjør er å sette på tåkelys, og det fungerer ganske så bra. Det som er litt synd da er at folk ofte blinker tilbake i stede for å tilsynelatende forstå noe. Og ikke si at jeg gjør noe galt, eneste jeg ønsker er å ikke bli klemt i hjel av 50 tonn om noe skjer.

 

En siste ting jeg bruker til nød om folk ikke forstår noe er bremsene. Til tider har faktisk bremsene bare godt av å brukes litt hardt.

Skrevet

Ett godt tips fra en som har noe mer fartstid på veien Kenneth, er att du heller legger deg bak vogntoget. Bedre "brøytebil" finner du ikke om noe skulle skje forran dere på veien. Og vogntog har nok en mye høyere snittfart enn mange tror, bare att de planlegger kjøringa på en annen måte ;)

 

 

Skrevet
Ett godt tips fra en som har noe mer fartstid på veien Kenneth' date=' er att du heller legger deg bak vogntoget. Bedre "brøytebil" finner du ikke om noe skulle skje forran dere på veien.[/quote']

Mao. gi vogntoget plass til å kjøre forbi? Er ikke alle forunt å kunne velge fritt mellom å være forran eller bak... :whistle:

Skrevet

Å ha et vogntog i ræva og da gjerne mindre enn 3 sekunder bak, er en uting som ikke kan forsvares og at det er velfortjent at disse såkalte kollegaene mister førerkortet for en periode (arbeidspause)for å ha forkort avstand til forankjørende (lappen ryker ved mindre enn 1,5 sekunder på vogntog). Så det jeg gjerne gjør enten det er i personbilen eller med vogntog, er å sette på blinklys retning høyre der jeg ser det er en mulighet for den bak å ta en forsvarlig forbikjøring samtidig jeg også letter på gass pedalen. På 1,2,3 så er rævslikkeren raskt forbi og jeg kan slappe mer av i trafikken.

 

En annen ting jeg også gjør er å sette på tåkelys, og det fungerer ganske så bra.

Bruk av bakre tåkelys kan man faktisk bli straffet for i form av en bot for ukorrekt bruk av lys (1500,- sist jeg sjekket). Tåkelys er faktisk lite egnet som bruk av "bremselys" da dette lyser konstant. En yrkessjåfør blir faktisk ikke så sjenert av dette, men folk i personbiler derimot kan bli sjenert av slik bruk. Riktig bruk av bakre tåkelys er når det er tett tåke og du ligger som siste bil i en trafikk rekke. Disse skal da skrus av når en ny bil ankommer bakre trafikk rekke.

 

Å bruke unødvendig bremser bare for at h*n bak ikke skal ligge for nære, er som å rope ulv som aldri kom, men som kom når ingen trodde lengre på ham. Da er det faktisk langt bedre å slippe forbi.

Dessuten er det langt bedre å spare på bremsene. Hva den dagen du virkelig har brukt for bremser, men ikke har bremsene iorden på grunn av unødvendig bruk? Bremser slites langt raskere enn det folk faktisk tror.

 

Makter ikke at de skal ligge rett bak meg, ofte gjør jeg dette før bakker, før jeg så gasser på å trekker i fra.

Kanskje ikke så rart at enkelte blir irriterte på deg da. Kaller du dette for god skikk i trafikken? Hvis du virkelig mener at dette er en akseptabelt oppførsel, så er det å ligge altfor nær også en akseptabel oppførsel. Jeg vil si at slike oppførsler som dette er uakseptabelt. Hvis Politiet ser slik oppførsel langs veien ved at man direkte hindrer et annet kjøretøy ved å unødvendig bremse kraftig ned før man gir gass igjen, så blir man faktisk straffet for det. Du har mao. ingen rett til å opptre som "Politi" langs veiene.

 

 

Trafikkreglene i §12, punkt 4 sier følgende til forankjørende:

Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

 

MAO: Ser du i speilene at du har trafikk bak deg og ingen foran deg, så ta det som et tegn at det er du som hindrer den øvrige trafikken. Om noen der bak, faktisk har lyst til å bryte fartsgrensene ved at de vil forbi deg, så har ingen bortsett fra Politiet, rett til å hindre dette.

 

Og som Per Berge sier. En yrkessjåfør med 120.000 - 200.000 KM bak seg pr. år, 2160 timer i effektiv kjøring pr. år. Planlegger som regel kjøringen sin på en helt annen måte enn hva Ola og Kari med 30.000 km pr. år gjør. ;) Derfor er det i mange tilfeller tryggest og best å ligge bak et vogntog enn foran. Og med dagens vogntog, så sparer man ikke noe spesielt med tid heller ved at man på død og liv skal forbi eller ligge foran.

Skrevet
Har selv blitt forbikjørt mang en gang bare for å måtte ligge bak den samme bilen etter 20 km. Skal folk kjøre forbi så for dem i det minste ha guts til å holde farten oppe

Skulle aldrig finna mig i att ligga bakom en buss eller lastbil' date=' speciellt inte i vintertid med snö och slask som blåser upp från större fordon. (Nej, jag ligger inte nära bakom). Så jag kör om och lägger mig först i kön där jag känner mig säkrare i trafiken och har bättre sikt m.m.

 

Bruk av bakre tåkelys kan man faktisk bli straffet for i form av en bot for ukorrekt bruk av lys (1500,- sist jeg sjekket).

Välkommen till Norge. Tror inte jag ljuger när jag säger att minst 50% av alla bilar på Norska vägar kör med kombinationen kjörelys+tåkelys.

Speciellt yngre chaufförer, där är det säkert 70% och då oftast på gamla bilar med egenmonterade tåkelys = fel vinkel = bländar motgående trafik!

Skrevet

Det jeg finner mest irriterende som jeg har opplevd endel ganger er når trailere og lastebiler kjører forbi hverandre på motorveier der han ene ligger i 80, og han handre i 85, og sniiiiiiker seg saaaaaaaaakte forbi, også slenger seg inn foran. Og kollegaen slipper ikke opp gasspedalen så det skal bli enklere for traileren å kjøre forbi. Han holder samme farta, og lager kø i venstrefila. Takk skal du ha!

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...