K L Skrevet 19. oktober 2010 Skrevet 19. oktober 2010 Skattelistene kommer i morgen, hva mener dere, er jeg alene om å mene at dette er ikke noe for min nabo å kikke på? Jeg regner mine skatteopplysninger som konfidensielle, og til bruk for riktig instans, nemmelig myndighetene. Siter
Simon Trefjord Skrevet 19. oktober 2010 Skrevet 19. oktober 2010 Er helt enig med deg. Jeg har aldri forstått grunnen til at hvem som helst skal kunne gå inn å se hva andre betaler i skatt... :confused: Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 19. oktober 2010 Skrevet 19. oktober 2010 De er til offentlighetens forlystelse og uthengelsestrang... Siter
H O Skrevet 19. oktober 2010 Skrevet 19. oktober 2010 Jeg er enig i tanken bak åpne skattelister. Hva man betaler inn til felleskassen er faktisk er felles anliggende og ikke en privatsak. Åpenhet i statens inntekter og utgifter bidrar til å hindre korrupsjon og skattesnusk. Det at skattelistene kan brukes i kriminell virksomhet er det derimot liten tvil om og det er et soleklart argument mot åpne skattelister. At folk bruker listene til å "snoke" kan selvsagt være irriterende, men det vil alltid være en konsekvens av full åpenhet, dessuten er det vel de som roper høyest om "snoking" som er førstemann til å sjekke hva sjefen tjente i fjor... (Litt som at det er ingen som leser Se & Hør). Siter
K L Skrevet 19. oktober 2010 Forfatter Skrevet 19. oktober 2010 Jeg kan bare si at jeg aldri har søkt på noen person i skattelistene, selv om myndighetene sier det er greit, så mener jeg det totalt motsatt, derfor, jeg holder meg unna, og nei, jeg leser ikke Se og hør eller! Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 19. oktober 2010 Skrevet 19. oktober 2010 Jeg er enig i tanken bak åpne skattelister. Hva man betaler inn til felleskassen er faktisk er felles anliggende og ikke en privatsak. Åpenhet i statens inntekter og utgifter bidrar til å hindre korrupsjon og skattesnusk. Jeg er faktisk ikke helt enig der. Selv om åpenhet forsåvidt er et godt prinsipp har den også klare nyttebegrensninger. Og hva jeg tjente og betalte i skatt forrige år, hvor mye gjeld og formue jeg har er faktisk ikke offentlig annliggende på en slik måte at fullt offentlig innsyn kreves. De som har behov for slik informasjon er faktisk begrenset til likningsetaten, og i enkelte tilfeller muligens andre myndighetsinstitusjoner, samt muligens potensielle lånegivere. Det kan også være verdt å nevne at "offentlig nysjerrighet" faktisk ikke er hovedargumentet for offentlige bedriftsregnskaper (hvor også skatt kommer til syne); her er det etteretterlighet mellom kunder/leverandører/partnere, samt informasjon til mulig interesserte investorer som står i høysetet. Annet enn "snokelysten" klarer jeg ikke å se relevante argumenter for åpne skattelister for andre enn de folkevalgte selv; de lever tross alt av våre skattepenger... Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 19. oktober 2010 Skrevet 19. oktober 2010 Hei. Skattelister er noe dritt, jeg prøver og være så lite lønnet som jeg klarer pga barnebidrag.....dette burde være privat spørr du meg....Kjør Keneth som skatteliste minister spørr du meg :-) Siter
K L Skrevet 19. oktober 2010 Forfatter Skrevet 19. oktober 2010 Skulle nok ha engasjert meg i "litt" annet enn bare skattelistene om jeg ble minister Geir :grin: En av mine første oppgaver ville ha blitt å kjempe for en oppdeling av Nav igjen, slik det er nå er ordet komplett kaos alt for lite beskrivende ord. Forøvrig om dere er på facebook, se her: http://www.facebook.com/#!/group.php?gid=115851775103895 Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 19. oktober 2010 Skrevet 19. oktober 2010 Skulle gjerne ha joinet denne, men har litt for mye med offentlig og gjøre til at det er betimelig, litt kylling der gitt :-) Siter
K L Skrevet 19. oktober 2010 Forfatter Skrevet 19. oktober 2010 Dette sier vel det meste sitat: "Vi mener det er juridisk tvilsomt. Myndighetene opererer i ytterkanten av lovverket og kanskje også helt utenfor" Rolf Lothe i Skattebetalerforeningen Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 19. oktober 2010 Skrevet 19. oktober 2010 Blir sånn når de røde holder på, nå skal de faen meg legge på maten også.....jeg er så klar for og sende de gutta på danske tur på en europal...... Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 20. oktober 2010 Skrevet 20. oktober 2010 Gikk inn på db.no nå nettopp, ganske sprøtt hvor mange saker om skattelistesøk de greier å presse inn på forsiden sin :sick: Siter
T F Skrevet 20. oktober 2010 Skrevet 20. oktober 2010 Jeg synes denne artikkelen var fin: Aftenbladet.no - Aprilspøk kan bli virkelighet Jeg er ikke for at skattelister skal være åpne, og ser ingen gode argumenter for det... Da burde jo strafferegisteret fra Politiet også være offentlig, slik at man vet hvem man har som naboer, men neida... DET er privat det. Men økonomien din, jo DEN har hvem som helst krav på innsyn i. Molboland! Tjener man mer, så bidrar man mer til samfunnet gjennom beskattningen... så enkelt er det. Så annet enn å tilfredsstille nyssgjerrigheten til folk som får en rus-følelse av å spionere på andre og aviser til å skrive om enkelte folk, så bidrar åpne skattelister ikke til noe. Men når de først skal legges ut, synes jeg godt at det skal kreves pålogging (gjerne at det må gjøres via ens private pålogging hos Skatteetaten) og sporing av hvem som kikker i dem, slik at de som blir søkt opp får vite hvem som har kikket på ens opplysninger. Likt skal være likt! Men jeg bor for tiden i et land hvor slike privatsaker fortsatt respekteres... enn så lenge ihvertfall, dog tror jeg ikke det endrer seg her i umiddelbar fremtid. /T Siter
per berge Skrevet 20. oktober 2010 Skrevet 20. oktober 2010 Kunne ikke sagt meg mer enig Torbjørn. Bortsett fra en liten detalj. Å ha tilgang til disse data (som da en stor andel av folket ser som en sak mellom stat/komune og den enkelte) så la gå om de som absolut vil se disse data tar seg bryet med å dra til ligningskontoret, skrive seg inn i en logg med full ID og der alt de kikker på blir lagret for så att de det angår blir innformert så kunne jeg til en viss grad akseptert det. Og da tenker jeg svært få hadde seg seg selv eller "samfunnet" var tjent med saken også. men om det da var av en så viktig samfunsnytte så burde en kunne krve att de gjør såpass. EDIT: Leste ikke saken du linka til men når jeg gjør det så handler jo den saken om nettop det jeg sa, og har sagt mer eller mindre siden lokale foreninger gikk hus i mellom og solgte ligninga. har jagd kjenfolk av gårsdtunet før med beskjed om att de var velkomne tilbake i positive anligender i motsetning til med ligninga under armen. Siter
Christian Paulsen Skrevet 20. oktober 2010 Skrevet 20. oktober 2010 Men hva er egentlig historikken bak denne ordningen, hvorfor åpnet man for det? Siter
K L Skrevet 20. oktober 2010 Forfatter Skrevet 20. oktober 2010 Sakens kjerne ligger vel i en fullstendig missforstått åpenhet, at man skal bekjempe svart arbeid gjennom full åpenhet, som alle vet er det et utall av muligheter for å skjule sin formue så denne åpenheten er jo egentlig bare en vits. Så lenge dømte Pedofile kan bosette seg ved siden av deg uten at den samme åpenheten er der, så synes jeg i rettferdighetens og barnefamiliers navn at disse skattelistene, også kan skjules for almenn innsyn. Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen, vi er det rareste landet i verden, og vi har de merkligste personene på tinget til å tale "vår" sak. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 20. oktober 2010 Skrevet 20. oktober 2010 Synes det er helt latterlig at slik ingormasjon skal publiseres i et land som Norge. Hadde vært mye mer nyttig om man hadde publisert informasjon om hvilke kriminelle handlinger folk gjør, spesielt når det kommer til kriminalitet som overgrep osv.(Er vel egentlig bare på sin plass?) Det skal kjennes om man gjør noe kriminelt, men dette er nå mitt synspunkt. Siter
Kai Dreyer Skrevet 20. oktober 2010 Skrevet 20. oktober 2010 Kenneth, du har så mye rart for deg... Siter
Christian Paulsen Skrevet 20. oktober 2010 Skrevet 20. oktober 2010 Kenneth LieJeg har sagt det før og jeg sier det igjen, vi er det rareste landet i verden, og vi har de merkligste personene på tinget til å tale "vår" sak. Ja du sier noe. Så nettopp en undersøkelse på Dinside.no der ca 1000 personer har stemt om dette. 60% sier klart nei, 5% vet ikke, og 35% vil ha det offentliggjort som i dag. Samtidig ser jeg at det på Stortinget ble stemt 61 mot 43 stemmer for å ikke innføre Høyres forslag om å registrere navn på den som etterspør tallene, og FRPs forslag om "forbud mot offentliggjøring av skattelistene, i kombinasjon med en ordning med konsesjon for tilgang til skattelistene ved konkret behov for informasjon om den enkelte skattyter." ble sablet ned med 77 mot 26. Nå er vel ikke akkurat mine tall fra Dinside statistisk holdbare, men det virker for meg som det er et solid sprik mellom hva vi (befolkningen) faktisk ønsker, og hva våre representanter steller i stand. Det litt spesielle er kanskje nå at vi har et "demokrati" der mindretallet bestemmer, så da blir det vel sånn. Siter
Tom Knudsen Skrevet 20. oktober 2010 Skrevet 20. oktober 2010 Synes det er kjempe artig at dem legger ut disse listene, moro å søke på navn til kjente, familie, kollega, kjendiser osv. Siter
K L Skrevet 20. oktober 2010 Forfatter Skrevet 20. oktober 2010 selfølgelig synes du det, hadde vært artig om alle evt. bøter du hadde fått eller alle skole anmerkninger, evt. jobb anmerkninger og bilde av deg i dusjen osv osv hadde blitt lagt ut også ikke sant! Vi har alle noe vi liker og ikke liker, offentlig grafsing er for idioter spør du meg, men men alle har vi noe.... Siter
T F Skrevet 20. oktober 2010 Skrevet 20. oktober 2010 Jeg kunne gjerne tenkt meg å vite hvem som etter loven vi lever etter har blitt kjent skyldig i en forbrytelse via vårt rettssystem, detaljene om forbrytelsens grovhet (feks voldtekt, pedofili, grov vold), hvilken straff de lovmessig ble idømt og hvordan deres adferd var under soningen, samt hvor mye av den idømte straffen som faktisk ble sonet... Men neida... det er jo krenking av vedkommendes personvern!!! Stakkars folk... Derimot skal folks inntekt og gjeld/formue være til alles forlystelse... Det har vi behov for, og RETT til innsyn i. Som sagt: Molboland! (på dette punktet ihvertfall) Hilsen Torbjørn Siter
Tom Knudsen Skrevet 20. oktober 2010 Skrevet 20. oktober 2010 selfølgelig synes du det, hadde vært artig om alle evt. bøter du hadde fått eller alle skole anmerkninger, evt. jobb anmerkninger og bilde av deg i dusjen osv osv hadde blitt lagt ut også ikke sant! Vel dusjbildene kan jeg være foruten, iallefall spare synet til andre for. Karakterbøker, tilbakemeldinger osv. Gir jeg blaffen i om noen ser, gir ikke bilde av meg som person det heller. CV helt i orden og når det gjelder bøter er det lite å hente, kunne selvsagt lagt ut den ene parkeringsboten jeg fikk for 15 år siden da.. Gjør meg ikke noe at skattelisten blir lagt ut, om noen har lyst til å søke på meg så værsågod, tror neppe de blir misunnelig av den grunn, de får seg vel mer en god latter Derimot skal folks inntekt og gjeld/formue være til alles forlystelse... Det har vi behov for, og RETT til innsyn i. Som sagt: Molboland! Forstår ikke din reaksjon Torbjørn, du bor jo ikke i Norge, eller skatter til? Siter
K L Skrevet 20. oktober 2010 Forfatter Skrevet 20. oktober 2010 bra at du ikke vil dele de bildene Tom :crazy: Poenget mitt er hvorfor skal man legge ut personlige opplysninger om noen som helst når de er så omstridte, jeg mener det krenker mitt privatliv. Og hvor skal man sette grensene, slik det er nå så kan man få vite om naboens lønn, men ikke om han er pedofil, hvor er logikken. Siter
T F Skrevet 20. oktober 2010 Skrevet 20. oktober 2010 Ikke nå i dag nei, Tom, men jeg har arbeidet i Norge og hatt mine opplysninger offentlig tilgjengelig for enhver snoker, og kunne sånn sett tenke meg å komme hjem igjen. Men hva inntekten og gjelden min er, synes jeg er en sak mellom min arbeidsgiver, skattemyndighetene og meg selv. Jeg synes ikke det er noe som skal være enhver manns rett til å ha innsyn i... Jeg er norsk og må vel få lov å ha en mening om hva som foregår i mitt hjemland, og hva som påvirker min familie? Men slapp av... stemmeretten min er inndratt så lenge jeg bor utenlands, så det er bare meningene mine som kommer ut. Hilsen T PS! Ikke glem at skattelistene er tilgjengelig for HELE verdens befolkning (vel, den delen som har internet-tilgang), ikke bare dine norske medborgere... Siter
Tom Knudsen Skrevet 20. oktober 2010 Skrevet 20. oktober 2010 Poenget mitt er hvorfor skal man legge ut personlige opplysninger om noen som helst når de er så omstridte, jeg mener det krenker mitt privatliv. Jeg forstår poenget ditt Kenneth, støtter deg helt sikkert på mange andre områder en dette, vi har jo hatt dette en stund nå og da er ikke overraskelsen særlig stor når den først kommer, kanskje jeg bare har blitt vant til den.. Men for å nevne noen positive sider som jeg synes da.. 1. Man kan finne ut hva kollega tjener, gjør han samme jobb som deg og har samme ansinitet, blir det feil at han evt. tjener mer etter en privat lønnsforhandling (det skjer, tro meg) 2. Alenemor med forsørgeransvar, kan enkelt sjekket hva faren til barnet tjener, evt søke om nytt bidrag på bakgrunn av nytt bidragsgrunnlag 3. Skal man søke jobb i et nytt firma, vel kjenner man noen ansatte der kan man finne ut ca lønnsnitt man bør legge seg på under intervjuet (tariff eller ei) For å nevne noen Men hva inntekten og gjelden min er Står gjelden noe sted da Torbjørn, var innefattet med at det kun var formue, inntekt og skatt Jeg er norsk og må vel få lov å ha en mening om hva som foregår i mitt hjemlan Du er nordmann og i mitt hjerte er du velkommen til å klage å syte like mye som oss andre PS! Ikke glem at skattelistene er tilgjengelig for HELE verdens befolkning (vel, den delen som har internet-tilgang), ikke bare dine norske medborgere... I know, men frykter ikke at Mary Jenkins i Alabama skal søke mitt navn på skattelistene i Norge, ikke sikker på at mange faktisk vet hvor Norge ligger hen heller Men ser poenget til alle i denne diskusjonen, respekterer dem Siter
Kenneth Rønning Skrevet 21. oktober 2010 Skrevet 21. oktober 2010 Jepp, godt mulig det. Men det har jaggu du også Kai, men det skal jeg ikke nevne her.... Siter
Rolf Arne Beck Skrevet 21. oktober 2010 Skrevet 21. oktober 2010 Jeg skammer meg ikke over hvor mye jeg tjener (eller rettere sagt hvor lite jeg tjener). Så selv om jeg ikke har et behov å se hva andre tjener, så plager det meg ikke personlig om noen sjekker meg. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 21. oktober 2010 Skrevet 21. oktober 2010 Er ikke at jeg heller skjemmes, selv om jeg kanskje burde med 0 i oppført inntekt... :grin: Men uansett så synes jeg ikke det er andre sin sak å se hva andre folk tjener. Siter
Andreas Stangenes Skrevet 21. oktober 2010 Skrevet 21. oktober 2010 Inntekt og betalt skatt er et fundamentalt aspekt i et velferdssamfunn. Det at skattelistene legges ut gjør samfunnet vårt mer gjennomsiktig. Gjennomsiktighet er viktig i kampen mot korrupsjon. Hvorfor er lønn et tabu? Lønn, gjeld og skatt er jo fakta og realiteter anyway, så hvorfor skal det holdes hemmelig hvis prisen kan være økt korrupsjon? Økokriminalitet blomstrer i skyggenes dal... Med det sagt har jeg aldri sjekket hva noen andre tjener. Kan være jeg får behov for det en dag, men så langt har jeg aldri hatt behov. Ikke leser jeg se og hør heller. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.