Gunnar Seljeseth Skrevet 18. oktober 2010 Skrevet 18. oktober 2010 Måtte le litt da jeg kom over denne: http://www.aftenposten.no/bil/article3862189.ece Sjåfører som kjører bilene bygd i Bayern har høyere sannsynlighet for å vise fingeren til andre sjåfører, kjøre for tett og råkjøre. Det er telegraph.co.uk som konkluderer med at de som kjører BMW-sjåfører er verst. Listen over de 10 verste, i tur og orden; 1 BMW 2 Budbiler 3 Audi 4 Ford 5 Land Rover 6 Lastebil 7 Vauxhall (Opel. Eller om du drar "down under"; Holden) 8 Range Rover 9 Volkswagen 10 Mercedes ... kort fortalt; kjører du Tyske biler er du mest sansynlig en sinnatagg... :grin: Siter
Eivin Stensø Skrevet 18. oktober 2010 Skrevet 18. oktober 2010 kort fortalt; kjører du Tyske biler er du mest sansynlig en sinnatagg Min MB 250D faller IKKE inn under den kategorien. :grin: Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 18. oktober 2010 Skrevet 18. oktober 2010 Ikke min Audi 80 1,8S '87-mod heller :grin: Siter
Morten Nelson Skrevet 18. oktober 2010 Skrevet 18. oktober 2010 Hvis folk i stygge biler ikke hadde vært redd for å kjøre hadde kanskje ikke vi i tysk bil blitt så irritert. Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 18. oktober 2010 Skrevet 18. oktober 2010 Har fått 2 fingre av en i Audi når jeg kjørte fram i et kryss han hadde vikeplikt i. Skal sies at han måtte bråbremse, og at jeg kjører med grønne skilter :grin: Artig å se andre bli sinna bare fordi jeg står på min rett i trafikken Siter
Halvdan Hellenes Skrevet 19. oktober 2010 Skrevet 19. oktober 2010 Artig å se andre bli sinna bare fordi jeg står på min rett i trafikken Bare en tragedie at gjør man det samme som fotgjenger er man før én time har gått enten alvorlig kvestet eller drept.. Siter
AMO Skrevet 19. oktober 2010 Skrevet 19. oktober 2010 Og den skylden kan vi gi til bilførerne. Enig med deg Halvdan, det er en tragedie at fotgjengere levnes liten, eller ingen respekt i trafikkbildet. Dog skal det sies, at nå i løpet av høsten har jeg opplevd langt flere som stopper og slipper folk over fotgjengerfelt enn tidligere! En kjempepositiv utvikling, noe bilførerne skal ha mye, om ikke all ros for! Men så kan man jo ta for seg bilførere vs. syklister da, hehehe... :whistle: Siter
K L Skrevet 19. oktober 2010 Skrevet 19. oktober 2010 Jeg stopper alltid for fotgjengere på fotgjengerfelt, og stopper aldri for sykklister i fotgjengerfelt, med mindre de er barn og ikke vet bedre! strafferammen for bildrap i Norge er jo også alt for lav, slik at reaksjonene for å kjøre noen ned, ikke står i forhold til ugjerningen. Forøvrig Audi A3 Siter
Ishtiaq Khushi Skrevet 19. oktober 2010 Skrevet 19. oktober 2010 Jeg kjører en VW Passat (tysk) og er pinlig nøye med å overholde alle trafikkregler, i tillegg til at jeg smiler til alle BMW/Mercedes-førere for å forsøke å få dem til å roe seg ned og bli mindre irriterte. I tillegg er jeg selv syklist, og slipper alle syklister over på fotgjengeroverganger, og har heller ingenting imot å kjøre i 30 km/t i en 40-sone pga en sylkist foran meg. Jeg smiler likevel. Man må være litt smidig og hensynsfull. Selv om regelen sier at man ikke trenger å stoppe for syklister i fotgjengeroverganger, gjør det meg ingenting om jeg likevel stopper. Jeg er ekstra høflig mot syklister i trafikken for å oppmuntre dem til å fortsett å sykle. Bilister bør være takknmelige og oppmuntrende overfor alle som velger andre transportmidler enn bil. Tenk om alle syklister begynte å kjøre bil istedenfor å sykle. Mercedes/BMW-førere som allerede er langt over grensen irriterte av at trafikken går sakte, ville nok klikket helt med så mange flere biler på veien... Siter
K L Skrevet 19. oktober 2010 Skrevet 19. oktober 2010 beklager å måtte si dette Ishtiaq, men om du samtidig i samme innlegg sier at du er pinlig nøyaktig med å forholde deg til gjeldene lover, så kan du ikke bli tatt seriøst når du samtidig sier at du slipper sykklister over i fotgjengerfelt for å opptre "smidig". Gjør du det er du en av de som er med på å gjøre dine medsykklisters hverdag farligere. Det har blitt en opfattelse av at det er bilistene som skal stoppe for sykklister på fotgjengerfelt, dette er feil og sykklisten har til og med vikeplikt for gående i tilegg til bilene. Jeg vet ikke hvor mange ganger menn på 40+ i rosa sykkeldress har vært nær ved å torpedere meg og mine barn i baksetet i forgjengerfelt.Disse sykklistene komer da gjerne i en fart på over 30 km/t, noe som igjen er forbudt for sykkler på sykkelsti, slik at det er umulig for meg som sjafør å se de og reagere raskt nok. kommer det en lovendring som sier at det nå er vikeplikt for biler vs sykkler i fotgjengerfelt så skal jeg etterfølge dem, ikke før! Siter
Ishtiaq Khushi Skrevet 19. oktober 2010 Skrevet 19. oktober 2010 Med pinlig nøyaktighet mener jeg fartsgrenser, blinklys etc. Å være hensynsfull er nok det jeg prøver mest på når jeg setter meg i bilen... På den annen side: Når jeg sykler, stopper jeg alltid opp hvis jeg skal krysse en fotgjengerovergang og venter til en bil bevisst slipper meg over (finnes fortsatt mange bilister som er snille). Å prøve å være hensynsfull går nok begge veier. Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 19. oktober 2010 Skrevet 19. oktober 2010 For at en billist er forpliktet til å stoppe for deg i gangfelt, skal du stå ved siden av sykkelen. Det hjelper ikke å stå med éne foten nedi, klar til å sykle. Da kjører jeg. Det var noen som nevnte barn som ikke vet bedre. Døttrene mine på 4 og 6 vet godt at det ikke er lov å sykle over gangfeltet. Her i Trondheim var det en sak der en 9 år gammel gutt ble påkjørt av bil i gangfelt. Sjåføren ble frikjent, og gutten ble stilt som den skyldige part. Ja, jeg gjør meg klar til å evt bremse for barn som ser ut som de skal over veien, men voksne får høre kompressorhornet mitt hvis de prøver seg. Siter
Kristoffer Vinje Skrevet 19. oktober 2010 Skrevet 19. oktober 2010 Da lurer jeg på hva slags bil du kjører :whistle: Edit: Ser nå at du kjører med grønne skilter, noe som jeg tolker som en "budbil". Siter
Kenneth Rønning Skrevet 19. oktober 2010 Skrevet 19. oktober 2010 Det hjelper ikke å stå med éne foten nedi, klar til å sykle. Da kjører jeg. Da kan du jo like godt kjøre for alle fotgjengere, for det du gjør det har du jo ikke lov til. Om de har føtter på bakken telles de som fotgjengere, om de har de på sykkelen telles de som kjørende. Det er irriterende at de bytter mellom å være syklist og fotgjenger, men slik er det bare. Kan ikke man som bilfører tåle det, så bør man finne seg noe annet å drive med... Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 19. oktober 2010 Skrevet 19. oktober 2010 Om de har føtter på bakken telles de som fotgjengere, om de har de på sykkelen telles de som kjørende. Kilde? Trodde man måtte gå av sykkelen for å regnes som fotgjenger i fotgjengerfelt. Siter
K L Skrevet 19. oktober 2010 Skrevet 19. oktober 2010 Man må gå av sykkelen for å regnes som fotgjenger ja, og da stopper jeg så klart! http://www.tryggtrafikk.no/Sykkelregler.9UFRLWZN.ips les følgende: I gangfelt Det er tillatt å sykle over gangfelt, men bilistene har ikke vikeplikt for deg. For å oppnå samme rettigheter som gående, dvs. at bilene har vikeplikt og må stoppe for deg i gangfeltet, må du gå av sykkelen og trille den. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 19. oktober 2010 Skrevet 19. oktober 2010 Hmm, da må jeg ha lest feil gitt. Btw, på tross av at jeg kjører Mercedes tar jeg det stort sett med ro, og jeg er nok definitivt ikke noen del av den statestikken du viser til der, heldigvis! Jeg kjører stort sett rolig og lar meg ikke irritere av andre bilister. Om noen gjør feil lar jeg det som regel gå uten å nødvedigvis tute, blinke med langlysa eller vise fingern(har jeg til nå ikke gjort, er latterlig oppførsel å vise den, og alldeles unødvedig. Dog har jeg fått 2 stk. imot meg...). En skal vise skjønn ovenfor andre bilister, tenk nå på hvor ekstremt mange feil du selv har gjort eller kommer til å gjøre. Som allerede nevnt har jeg fått 2 fingre i mot meg, den ene hendelsen husker jeg ikke helt klart annet enn at det var når jeg hadde opplæring med kjørelærer. Den siste kom faktisk i dag fra en Audi A6, og det var fullstendig unødvendig. Jeg valgte tuta pga. at han la seg inn i rundkjøringa, og jeg regnet med at vedkommende skulle til venste, men neida den gang ei. Jeg bremset og tutet på en gang, ikke fordi jeg var irritert, men fordi det virkelig var nære at vi traff hverandre. Hadde vi truffet(utrolig at vi ikke gjorde) hadde han gått i kantsteinen og jeg i grøfta, dog fatter jeg ikke at det skal være så vanskelig å kjøre rundkjøring. Så om noen her mot formodning skulle kjenne seg igjen i denne, så hadde du ingen ting å være sint for. Det var fryktelig nære et vi traff hverandre. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 19. oktober 2010 Forfatter Skrevet 19. oktober 2010 Voldsomt hvordan enkelte førere av Tysk materiell forsøker å sno seg unna. Selv kjører jeg en VW Caravelle (minibuss-utgave av Transporter). Altså kjører jeg både Tysk og noe som ellers er en helt vanlig budbil. Snakk om å være i faresonen... :cool: :grin: ... i Alta omtales den ofte på spøk som "VW Læstadius"... Siter
Bjørn J. Jensen Skrevet 19. oktober 2010 Skrevet 19. oktober 2010 Min oppfatning er at ofte kjører de som har tyske premium merker mye mer enn gjennomsnittsmannen og har derfor skaffet seg et helt annet trafikkbilde enn de som kanskje ikke kjører fullt så mye og er da litt usikre i trafikken. Dette gjelder selvfølgelig andre bilmerker også, men det er i hovedsak de tyske som blir lagt merke til. Det som enkelte regner som smidighet i trafikken kan oppfattes som råkjøring av andre... Siter
Morten Ruud Skrevet 20. oktober 2010 Skrevet 20. oktober 2010 Det hørtes litt søkt ut etter min mening. Jeg kjører en ordentlig konebil, kjører mye, og ser veldig lett forskjell på smidighet og råkjøring. Råkjøring er på et helt annet nivå en smidighet. Siter
Christian Paulsen Skrevet 20. oktober 2010 Skrevet 20. oktober 2010 Artig med litt solid generalisering! :grin: Og selv om listen nok må justeres litt for norske forhold, så er det noe i den syns jeg. Dog tror heller ikke jeg det har mest med bilen i seg selv å gjøre, selv om det nok er en faktor det også. Men at det finnes en viss sammenheng mellom mennesketyper og bil/bilvalg, det tror jeg på. Selv kjører jeg en masse forskjellige biler, er opptatt av hensynsfull kjøring, sliter ikke ut hornet, og trekker aldri fingeren hverken i eller utenfor bil. Men det blir fort en litt mer aktiv kjørestil med en BMW 330, enn med en Grand Voyager. Så at også jeg kan oppfattes litt forskjellig betviler jeg faktisk ikke, selv om jeg prøver å la vær. Men når vi snakker om vill generalisering, smidighet, og råkjøring, så tror jeg det dreier seg mest om mennesketyper. I gruppen "egoister", "meg , meg, meg", "jeg først, f*ck the rest" tror jeg det er en overvekt av kapitalsterke typer (de har ikke blitt så kapitalsterke av å være hensynsfulle dillere). Er du en slik kapitalsterk fremadstormende gave til menneskeheten, og i alderen 30-50 år, er sjansen for at du også kjører en ny Audi godt over gjennomsnittet. Et merke som har gått fra å være arbeiderklasse-limo til å bli de moderne jappenes favoritt, side om side med BMW. Aspiranter til gruppen, og wannabe's, må ta til takke med noe annet fra VAG, gjerne en Passat. Det er denne gruppens representanter vi ser hive seg med som bil nr.2 når andre fletter annenhver, og det er disse (sammen med the real deal, toppen av næringskjeden; Porsche Cayenne-eierne) vi ser legge seg inn i akselerasjonsfeltet, og på høyre side dundre forbi den stillestående køen på vei hjem fra Hemsedal. Eller som ved saktegående kø tar avkjøringsfeltet på motorvei, også på igjen litt lenger frem så køen stopper helt. Og det er også disse vi bråbremser for når de på vei fra Tjøme kommer over dobbel heltrukket linje for å rekke deg, og bilen foran, når to felt blir til ett. Det er faktisk også de samme vi pent stopper helt og venter ved rundkjøringen på også, fordi vi ikke visste de skulle til høyre... Hehe, så sånn er det altså dette henger sammen! :whistle: :grin: Ironisk nok har jeg nylig skaffet en Audi selv, og jeg brukte nettopp disse "realitetene" for å forsøke å overbevise min gamle mor om at den var så kjekk for henne å låne; Hun vil få det mye enklere i trafikken nå som hun slipper å bruke blinklys, ikke trenger å flette, eller på noen annen måte ta hensyn til andre i trafikken. Alle andre vil rett og slett bare vike, fordi alle vet at hennes tid er langt mer verdifull enn deres. Herlig!! [size:8pt]Frykter riktignok at mitt private eksemplar er for gammel og enkel til å gi alle rettigheter. "Premiumsbiler" over ca 5 år endrer status, og blir rånebiler, kebab-traller, eller rett og slett bare vanlige annenrangs vikere.[/size] Siter
per berge Skrevet 20. oktober 2010 Skrevet 20. oktober 2010 Sitat: Sjåfører som kjører bilene bygd i Bayern har høyere sannsynlighet for å vise fingeren til andre sjåfører, kjøre for tett og råkjøre. Det er telegraph.co.uk som konkluderer med at de som kjører BMW-sjåfører er verst. Da tenker jeg tilbake til da jeg hadde Detroit Truck, en Dodge Ram 2500 4X4 Crew cab 7,3 meter lang, 2,1 bred og bakkeklaring tilsvarende jurhenget på ei mjølkesprengt Telemarksku Da trengte jeg ikke vise noen fingern i det hele tatt, for 1 regel gjelder alltid world-wide: " Den som er størst, kjører først :grin: Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.