Gå til innhold

Rettskriving?

Gjest Eivind Oterhals

Anbefalte innlegg

Gjest Eivind Oterhals
Skrevet

Hei!

Hvordan stiller folket seg til rettskriving her på forumet?

Mvh

Eivind

Skrevet

De fleste på forumet holder et godt skriftlig nivå, mens det er noen som gjør det å lese innlegg til reneste gjetteleken. Manglende tegnsetting kombinert med konsekvent små bokstaver er en "sikker vinner" i så måte.

ENKELTE KAN OGSÅ SJEKKE OM "CAPS LOCK" ER AKTIVERT.... :grin:

Gjest Eivind Oterhals
Skrevet

Må si meg enig med de fleste her. Husk at det finnes noe som heter "Forhåndsvis innlegg" som Mathias sier. :) Det er også mulig og kopiere teksten over i et skriveprogram hvis man skriver langt, og sjekke for feil, er det ikke?

Mvh

Eivind

Skrevet

Synes det er for dårlig at folk ikke kan holde styr på tegnsetting og særskriving (kjent som "orddeling") på sitt eget morsmål. Det er selvsagt lov å skrive feil, men ikke hele tiden! Dysletikere er selvsagt untatt irritasjonen min, men alle andre burde greie å skrive skikkelig

Skrevet

Jaja, det er ikke alltid like lett å få med seg poenget i enkelte av innleggene fordi noen ganger grenser det til "kryptisk" eller var det "gresk" det het :)

Nei, jeg prøver å se det humoristiske i det og koser meg glugg ihjel med den "nye norsken".

Skrevet
Har en følelse at der lager denne tråden bare for og beskrive meg på
Stemmer det Sidia. Alt handler om deg. Neida. Skriveleifer ser vi ofte på forumet så du er ikke alene. Selv kommer jeg med småe noen ganger.
Skrevet

Jeg renskriver alltid postene mine.

Forhåndsvisning brukes alltid.

Endre gjør jeg så fort jeg ser at jeg har skrevet en feil.

Det handler om at noen er opptatt av og alltid gjøre sitt beste,andre er ikke så opptatt av det i det hele tatt.

Jeg kjenner dyslektikere som skriver mer korrekt enn de som ikke er dyslektikere.

Hvorfor? Jo fordi de er opptatt av å gjøre sitt beste og vil gjerne skrive korrekt. Det man vil klare,det klarer man.

Jeg ville aldri vurdert å ansette noen som ikke klarte å skrive en søknad uten en masse feil.

En sånn søknad ville nok gått rett i søppelbøtta for min del. Ikke nødvendigvis på grunn av feilene i seg selv,

men på grunn av at man ikke har tatt seg god nok tid til å gjøre en god nok jobb med den.

Da har man egentlig allerede avlørt en dårlig egenskap som for min del er helt uakseptabel.

Ett ord... går igjen her inne som jeg har sett skrevet feil hundrevis av ganger. INTERESSERT blir av en eller annen grunn til INTRISERT. Høres jo ut som en pakistaner som snakker dårlig norsk.

Eller en sløva kis fra plata som jager neste skudd.

Man kan aldri gardere seg 100% mot skriveleifer,men man kan i det minste gjøre sitt beste.

Skrevet

Ett godt tema du tar opp her. Har tenkt på det mange ganger selv ikke minst da jeg selv har ett snev av dysleksi. Forøvrig en idiotisk og unødvendig komplisert begtegnelse på noe som handler om ordblindhet :grin:

Men fra spøk til revolver så er jeg helt enig med deg her. Det går faktisk an å lese gjennom før en trykker enter. Nå skiller jeg på innlegg av mer seriøs art og de mer løslige bare så det er sagt. Men tar en opp noe seriøst bør en også ta seg i nakken når det gjelder koreksjon.

Har en følelse av att det er overvekt "ordblinde" i forhold til hva det faktisk er i befolkninga og kansje har skolepolitikken noe med dette å gjøre. Jeg husker da jeg gikk i 8d klasse så ble det satt igang ett prøve prosjekt der vi skulle få lov til å skrive dialekt. Ingen skjønte hvorfor og jeg tror prosjektet døde stille ut ganske fort. Nå er dette en temmelig lenge sida (alder er kun ett tall sies det,,hydr hydr) og ikke vet jeg om dette var landsdekkende.'

Men som sagt selv med dysleksi i liten eller sterkere grad bør en ta seg litt mer tid før en sender inn. I tilleg kan du risikere å få frem poenget enda bedre. Ja faktisk tørr jeg påstå att i 9 av 10 tilfeller er det en fare for nettop det. ;)

For å si litt pom min egen bakgrunn angående dette så er jeg altså ett bokstavbarn, mao ADHD type hardcore. I 93 begynte jeg egen virksomhet og med det måtte det skrives endel kontrakter og avtaler i jobb sammenheng. Jeg erfarte litt dyrkjøpt att jeg fort kunne hoppe over ord og punkt ikke minst med tall/kostnader uten att jeg la merke til dette. De var altså i hodet mitt men kom ikke med i avtalen jeg skrev under på. Signerte og sendte dem i posten. Ja på den tida sendte vi brev, sånn papir i en sånn konvolut du slikker på og klistra på ett frimerke,,,jøss så gammal jeg er blitt :crazy:

Men som nevnt ble det enkelte ganger en dyrkjøpt erfaring. I starten skjønte jeg ikke helt årsaken til hvorfor så mange poster ble uteglemt for i hodet hadde jeg 120% oversikt. Derimot fant jeg ut mer om min situasjon via internett,,,,,på biblioteket :o . Nå høres jeg nok veldig gammal ut for enkelte her inne men før mange av dere her på forumet var påtenkt så var internett noe sært og eksotisk for de fleste.

Uansett ga dette meg kunskap om kin egen situasjon så da var det bare å ta tak i det å gjøre det beste ut av situasjonen. Etter den tid leser jeg alle avtaler, tilbud og kontrakter minst 3 ganger. Jeg skal ha minst 2 gjenomlesninger uten feil og mangler.

Ved anskaffelse av PC fikk jeg også tilgang på skrive korektur noe som også var til stor hjelp. Ett untak er Google translater om en skal være smart å flørte med ei Braziliansk berte på hennes morsmål, My advice,,,Leave it,,,ja ikke berta altså men oversettern,,, :grin:

Håper flest mulig tar seg turen innom denne tråden for det er mange som trenger en oppusing av skrivinga si.

Dette er altså ingen kritik men mer en oppfordring slik trådstarter også poengterer. Vet det kan være ett sårt punkt for enkelte men det er sagt i beste mening.

Tips for de som kansje mest trenger det slik som bla, undertegnede:

Punkt1. Skriv det som faller deg inn.

Punkt2: Les gjennom minst en gang.

Punkt3. Ta deg en 5-10 minutter i tenkeboksen. Forumet forsvinner ikke i mellomtida så slapp av.

Punkt4. Les en gang til og gjør evnt, justeringer/korigeringer.

Punkt5, Trykk enter om du er fornøyd.

Se der ja, måtte vist gjøre en ekstra korektur alikevel ;)

Skrevet
Tips for de som kansje mest trenger det slik som bla, undertegnede:

Punkt1. Skriv det som faller deg inn.

Punkt2: Les gjennom minst en gang.

Punkt3. Ta deg en 5-10 minutter i tenkeboksen. Forumet forsvinner ikke i mellomtida så slapp av.

Punkt4. Les en gang til og gjør evnt, justeringer/korigeringer.

Punkt5, Trykk enter om du er fornøyd.

Hørtes ut som en eksamen, hvor ble det av gleden med å skrive innlegg og diskutere fly da?

Skrevet

Meget fornuftig skrevet, Tommy. Og for de som sliter med "intrisert", tenk bare på hvordan "interesse" skrives, da den uttales nøyaktig slik den skrives, og sleng på "rt" på slutten.

Liten OT: Hvor mange her inne kan stave det engelske ordet "beautiful", pga Jim Carreys måte å si det på i Bruce Almighty? :grin: ("B-E-A-utiful")

Skrevet

Tom, fra mitt ståsted er det mer en oppfordring for att innlegg skal være enklere å forstå. Vi har endel som skriver og spør men som desverre er vanskelig å få tak i hva de egentlig er ute etter. Ofte henger det i att folk har det for travelt med å sende. Behovet deres er helt sikkert reelt men det kan fort bli misforstått om det er litt hastverk. Jeg tolka hvertfall trådstarter`s poeng på samme måte som jeg selv har tenkt.

Skrevet

Jøss, den var ikke dum Meese! Akkurat den med intresse/intressert tror jeg vil være til hjelp for min del iallefall. Uten at jeg skal avsløre mine svakheter nå da :grin:

Ellers vet jeg ikke helt hvordan jeg er på rettskriving, men jeg prøver iallefall hele tiden å gjøre mitt beste. Både med å lese gjennom før jeg poster og med å endre innlegget med en gang jeg finner feil i det. Ellers må jeg si at jeg tror jeg skriver ganske så bra? Bare komme med innspill om du har noe.

Dog er det en ting jeg sliter litt med, og det er formuleringer. Av en eller annen grunn skjer det til stadighet at jeg tar meg selv i merkelige, ja alldeles tullete formuleringer, der jeg tenker "Hva i all verden er det jeg har prøvd å si her?"

Ellers da så synes jeg ikke nivået på andre her inne er så ille. Men det virker som noen av forumets medlemmer ikke akter å bry seg om rettskriving, og da peker jeg til de av dere som begynner med liten forbokstav, dropper punktum og komma. Da handler det mer om at dere faktisk ikke gidder å engasjere dere i rettskriving, for det er ingen tvil om at alle kan klare stor forbokstav, punktum og komma.

Amen.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...