Gjest Skrevet 16. oktober 2002 Skrevet 16. oktober 2002 quote: Opprinnelig postet av Andreas Grindvoll: Tidligere i år var det to tyskere som fløy 23 timer og 59 minutter med seilfly. De fløy fra Rikssentret for seilflyging, Starmoen (Ole Reistad Senter - ORS), og tilbakela 2600 km fløyet distanse mellom Elverum, Frya i gudbrandsdalen, Notodden, Trondheim, Notodden igjen... osv... Artikkelen kan leses i seilflysport nr 2 2002. (Link til seilflysports webside finnes på www.seilfly.nak.no som er seilflyseksjonens webside.) Disse tyskerne var noen artige folk. Jeg var der omtrent hele den samme perioden som de var der, og fikk den store gleden av å høre et fint foredrag av dem med bilder og logger data. Sånne opplevelser er man ikke i nærheten av med et motorfly. Ligge å hvile på en bølge i Vågå mens man venter på at sola skal skinne litt på oss i sør også for og så sette kursen sørover mot Notodden og så hjem igjen til Frya/Elverum må da være en rå følelse. Desverre fikk jeg ikke somlet meg til å ta noen bilder av dette flyet, men kan fortelle at det var rikelig utstyrt med solcelle paneler overalt hvor det er mulig og feste det, gyrokompass, skikkelig rått oksygenanlegg og MANGE andre godbiter en norsk seilflygyger drømmer om Her er forresten et bilde av tyskerne: Han i midten var bakkemannskap, en trivelig danske. http://home.no.net/nelites/Bilder/enhn/images/P6261072.jpg Her er et bilde som en av pilotene i Team Delta Fox tok under sportsnm. Var vel 4-5 fly i den termikkboblen http://home.no.net/nelites/Bilder/enhn/images/P1010010.jpg Jeg prøver ikke å være negativ mot motorfly her, men bare vise noen av gledene med seilflyging Seilfly er forresten kjempegode turfly. En Stemme S-10 f.eks. cruiser på 140kts med motoren på, men pga det sinnsyke glidetallet så kan man bli veldig langt med motoren av, og dermed spare mye penger på fuel. Fuelforbruket er heller ikke så veldig høyt.... Hilsen Rune Valestrand (som gjerne kunne tenkt seg en Stemme S-10) Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 16. oktober 2002 Skrevet 16. oktober 2002 I utgangspunktet så tror jeg at dersom jeg eller noen andre norske hadde klart det samme, selv med samme utstyr... at vi hadde blitt kalt uansvarlige av seksjonen. Bare en følelse... kan hende det er fordi jeg mener selv at det virker litt... uansvarlig å fly i 24 timer... med mindre flygerne hadde samme utstyr foran som bak. -Dvs dobbelt(nøyaktig) sett av instrumenter. Siter
Arild Oldervoll Skrevet 17. oktober 2002 Skrevet 17. oktober 2002 quote: Opprinnelig postet av Andreas Grindvoll: husker aldri navn når "Post et svar-vinduet" har kommet opp DU kan se navnet og hele postene litt lengre nede på "post et svar-vinduet". Der kan du bla opp og ned på den siden som du sist var på. Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 17. oktober 2002 Skrevet 17. oktober 2002 Okei.. takker, Arild Oldervoll fra Os i Hordaland Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 17. oktober 2002 Skrevet 17. oktober 2002 quote: Opprinnelig postet av Andreas Grindvoll: med mindre flygerne hadde samme utstyr foran som bak. -Dvs dobbelt(nøyaktig) sett av instrumenter. Hvorfor det egentlig? Det er jo ikke stort han i baksetet trenger egentlig mens han foran sover litt. Fartsmåler, høydemåler,vario og en håndholdt GPS burde vel rekke i massevis? Clamer Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.