Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tviler sterkt på at vi er eneste livsform i universet (vel, ihvertfall det kjente universet som inntil videre betraktes som 13.72 milliarder lysår stort)!

Jeg tror ikke på små grønne menn som besøker oss i flyvende tallerkener osv... men at det finnes annet liv der ute, om så bare i bakterieform, er jeg sikker på.

Hilsen T

Skrevet

Enig med Torbjørn her. Men eg trur nok at det er anna intelligent liv der ute. Sannsynligheten for at me er åleine er ganske liten. Men eg ser liksom ikkje heilt for meg monster med tentaklar og overlegen teknologi som kjem for å drepe oss for moro skuld. Men at det er planetar der ute som er bebudd av "folk" som oss trur eg. Korleis dei ser ut tør eg ikkje fantasere om... :grin:

Skrevet
ihvertfall det kjente universet som inntil videre betraktes som 13.72 milliarder lysår stort

Jøss, det var en artig teori ;)

Som matematiker har jeg lest noen artikler der en prøver å regne ut sannsynligheten for at det finnes liv der ute. Problemet med en slik fremgangsmåte er at vi må relatere alle variablene til forhold vi kjenner til, noe som åpenbart er et problem for gyldigheten til svarene.

For eksempel antar vi at liv på andre siden av galaksen oppstår på samme måte som her, trenger vann og oksygen og er karbonbasert. Kanskje finnes det "liv" som ikke nødvendigvis passer inn i våre trange definisjoner, men er det da liv?

Her er noen avsnitt om en professor som har regnet ut sannsynligheten for intelligent liv andre steder i universet og funnet ut at den er "liten", men han sliter under antakelsen om at alt liv oppstår og utvikler seg på samme måte som her.

Drakeligningen er et uttrykk som estimerer antall sivilisasjoner i Melkeveien som det vil være mulig å kommunisere med. Faktorene er selvsagt høyst usikre, men dagens estimat er på 2.31...

Det er ikke lett å forholde seg til slike tall. På en måte virker det nesten selvfølgelig at det er liv andre steder siden det finnes så utrolig mange andre stjerner, solsystemer og planeter der ute. På en annen side må det ha vært et et latterlig usannsynlig sammentreff første gang en bakterie fordøyde sitt første protein eller hva det nå er de spiser. Det samme gjelder hver enkelt mutasjon som til slutt har ført frem til at jeg sitter ved frokosten min og tenker over dette.

Men det har skjedd her, så da kan det vel skje andre steder.

Skrevet

Jeg har ikke lest innholden linken peker til ennå, men en spontan reaksjon fra min side er at en teori aldri kan bevise noe som helst i en grad på 100% inntil man har funnet det stemmer i praksis. Man kan kanskje si 99%, men 100% utelater absolutt all tvil. Da er det ikke teori lenger.

Skrevet
Jeg har ikke lest innholden linken peker til ennå, men en spontan reaksjon fra min side er at en teori aldri kan bevise noe som helst i en grad på 100% inntil man har funnet det stemmer i praksis. Man kan kanskje si 99%, men 100% utelater absolutt all tvil. Da er det ikke teori lenger.

For å være pirkete så er ikke det helt riktig.

For eksempel, tenk deg at du deler tallinjen i to et tilfeldig sted. Da vil du med 100% sannsynlighet treffe et irrasjonalt tall (et tall som ikke kan skrives som brøk). Det kan virke rart siden det finnes uendelig mange rasjonale tall, og mellom to rasjonale tall kan du alltid finne et nytt rasjonalt tall (gjennomsnittet mellom de f.eks), så de ligger uendelig tett.

Har det noe med saken å gjøre?

Ja, egentlig, hvis man oppfatter det øyeblikket der liv oppstår som en tilfeldig hendelse. En kan kanskje tenke seg at det øyeblikket der liv oppstod på jorden er like sannsynlig som at du treffer akkurat 0 hvis du deler tallinjen et tilfeldig sted (alle desimalene i det uendelige blir null når du skal skrive opp der du traff). I alle praktiske tilfeller vil det ikke skje. Men så gjorde det det visst allikevel.

Man kan nesten bli religiøs.

Dette grenser til abstrakt sannsynlighetsteori, og stemmer ikke akkurat med den allmenne oppfatningen av "100% sikkert".

Sikker kan vi vel ikke bli før vi har sett det med våre egne øyne.

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvordan det er med matematiske teorier, men Andreas treffer helt riktig mtp samfunnsvitenskapelige teorier. Om teorien treffer 100% av gangen, dvs alltid er korrekt, er det ingen teori, men en korrekt gjengivelse av virkeligheten. Poenget til en teori er ikke å være 100% nøyaktig (det er heller ikke mulig i samfunnsvitenskap), men å gi verdifull innsikt på et område. OSiden det ikke er mulig å fange alle mulige variabler i en samfunnsvitenskapelig teori, vil teorien naturlig nok være en forenkling av virkeligheten.

En hypotese brukes i vitenskapen for å teste hvorvidt en mekanisme/variabel eller lignende holder vann. Det kalles rett og slett hypotesetesting, og en teori består som regel av en rekke deduktive hypoteser.

Mvh

Mathias

Gjest Aleksander Milde
Skrevet

Den planeten er eldre enn Jorden, så det er jo litt spennende det og.

Skrevet

Liv der ute kan være så mangt.

Selv tror jeg ikke det finnes humanoide skapninger som tenker som oss. Vi er bare en avart av aper, som har utviklet språk.

Dette er og miljøbestemt.

På den planeten der så vender samme side mot sola hele tiden.

Hva om det er organisk intelligent liv? Sjølevende skapninger er mere sannsynlig. Hva med havfruer, det hadde vært noe :whistle:

Når man tenker på hvor stort universet er og antall galakser det er. Melkeveien er liten i forhold til de store der ute. Enkelte er 60 millioner lysår på tværs.

Sjansen for at jorden er den eneste plassen i universet med intelligent liv betrakter jeg som 0%

Kristne har nok en annen mening, men så fører de nå livet sitt etter myter og eventyr da.

Skrevet

Men tanke på hvor begrenset vår evne til å observere universet i detalj faktisk er, så vil jeg tro at sannsynligheten for annet intelligent liv finnes der ute et sted er veldig høy!

Når man tenker på hvor vi er i dag etter et par hundre millioner år med liv på jorden (litt over 6000 år ifølge en del kristne som tror på skapelsesteorien), så kan man jo undre seg om ikke annet også har funnet sted i et univers som til i dag er så stort som det er... 13.72 milliarder lysår! Det er stort det!

Sikkert potensialet for tilsvarende liv andre steder! Vi er jo her... ingen grunn til at vi er alene. Men om vi noen gang kan oppdage det er et annet spørsmål...

Hilsen T

Skrevet

Jeg fikk bare lyst til å påpeke at en del kristne klarer godt å forene troen på vitenskapen såvel som Gud og Jesus. Jeg er en av dem. Man kommer ikke bort i fra at Bibelen er full av mystisisme, konflikterende budskap (relativt ut i fra hvordan man forstår det man leser) osv. Står i biblen blant annet at når Jesus kommer tilbake med dunder og brak (fritt sitert), så skal han kalle sammen saueflokkene sine fra alle himmelens hjørner. Han sier også at han er gjeter for saueflokker som vi ikke vet om. Det er jo litt spennende da :)

Så det er ingenting i bibelen, slik jeg leser den, som fornekter liv på andre planeter. Det står heller ikke nøyaktig når jorden ble skapt, annet enn at våre dager er ingenting i Guds øyne. Og i vitenskapen har mennesket eksistert i underkant av ett sekund hvis 24 timer skulle representere tiden fra skapelsen og frem til i dag. Det er jo så godt som ingenting ;)

Skrevet

Et sekund er ikke mye i 24 timer nei... derfor er det jo litt snodig at jorden skal ha blitt til over 6 dager (et poff og noe nytt hver dag), og Adam og Eva befolket jorden ved å få to sønner... (ifølge bibelen).

Alt annet tar jo så inderlig mye lengre tid. Jeg klarer ikke å forene religion og vitenskap (eller religion og sunn fornuft for den saks skyld)...

Med alt f@enskapet vi mennesker finner på, ser jeg det som umulig at vi er et produkt av "intelligent design"... sånn er det å være ateist (eller "non-theist", "tannfe-agnostiker" eller hva man ønsker å kalle det).

Men pytt pytt... tilbake til topic. Jeg tror ikke vi er alene!

Hilsen Torbjørn

Skrevet
Med alt f@enskapet vi mennesker finner på, ser jeg det som umulig at vi er et produkt av "intelligent design"...

Mere 'drunk designer' kanskje. Hehe.

Jeg tror det finnes liv der ute, også intelligent liv. Problemet er bare at avstanden er så store at vi vil aldri høre fra dem, verken med reise eller signal. Siden verdensrommet er så stort, så skjer til og med ekstreme sjeldenheter ofte.

Hvis det finnes en planet i hver galakse med intelligent liv, og med teknologi til å sende signaler ut i rommet, vil vi ikke kunne oppdage dem før om 2,5 millioner år (Andromeda galaksen). Snakk om en drøy telefonsamtale.

Skrevet

Drøy telefonsamtale ja... Er glad jeg ikke får den regningen.

Får jo bare håpe at noen der sendte ut signaler for 2.5 millioner år siden da... men spørs jo om de ikke har gitt opp og lagt på igjen.

Hilsen T

Skrevet

Synes dette er meget spennende! Har tru for at det finnes både liv og intelligent liv der ute, måtte vi bare lykkes i å se eller kommunisere med de på noen måte, om det finnes noe liv selvsagt. Men nå mens vi ennå ikke har kommunisert eller oppdaget liv med faktisk bevis, går jeg litt rundt å venter. Hadde jo vært vannvittig gøy og oppleve det å i minste fall komme i kontakt med liv eller i beste fall intelligent liv. Dog dessverre skjer det nok ikke i løpet av mitt liv, om det noen gang i det hele tatt skjer?

Håper de nå virkelig jobber litt med denne planeten, for å se om de finner ut noe. En forsker som sier at noe er 100% uten bevis er ikke bra nok for meg, må i det minste ha bevis på liv eller i beste fall kunne kommunisere med intelligent liv. Først da vil jeg kunne tro på dette, og som sagt jeg håper det skjer mens ennå jeg lever.

Skrevet

Hvis Jordens historie (ca. 4,6 mia. år) er et 9 meter langt stykke papir. Det giver at 1 cm på papiret er ca 5,1 mio år. Homo Sapiens, altså vores "art", har levet ca. 1 mm (ca 550.000 år).

Livet "opstod" ca 3,5 meter inde på papiret, hvor de første ikke-cellede organismer blev skabt.

Homo Erectus, som betegnes som den første "menneskeape" som gik på 2 ben, vil være placeret ca. 3,6 mm fra "nu" (ca 1,8 mio år).

Så mennesket som art, er ikke særlig gammel.

Dinosaurne utdøde for ca. 65 mio år siden. Altså omkring 8 meter og 77 cm inde på papiret.

Men jeg ser også chancen for, at der er liv "somewhere in outer space" som noget nær 100% også selvom vi ingen beviser har.

Skrevet
Litt kjipt å ringen Andromeda' date=' også får du bare telefonsvareren.[/quote']

Your call is very important to us and is now in a queue and will be answered as soon as one of our agents becomes available. Please hold...

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...