Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp bestillt en hel hau med ting fra www.simw.com som er lokalisert i Brussel. Må jeg betale toll på dette her ?

Noen som har noen erfaringer..

SIMWARE sier at alle land i europa ikke betaler noen ekstra avgifter, men jeg sendte nettopp mail til Simware og de påstod at norge ikke var en del av Europa :-)

HJELP !

Skrevet

Det er ikke sikkert du må betale toll på det, det avhenger litt av hva du har bestilt og gjeldende tollregler, men du må HELT SIKKERT betale norsk moms på det. Altså 24% av verdien av pakken. Verdien er oppgitt på fraktbrevet / transittdokumentet som følger pakken. Dette pleier de fleste butikker å sette til sin salgspris slik at de får dekket beløpet av forsikringer dersom det skulle skje pakken noe.

Det eneste unntaket er om pakken er sendt som gave (et spesielt kryss som må krysses av på fraktbrevet) og forsikringsverdien er under 500 kroner.

Det letteste for deg for å finne ut hvor mye du må betale er å henvende deg til nærmeste tollkontor. Du kan finne det ved å gå inn på Tollvesenets kontaktsider .

Lykke til !

[ 03.10.2002, 15:45: Endret av: Kjetil Ringstad ]

Skrevet

Jeg siterer en mail jeg fikk fra Drammen Tollsted etter en forespørsel om toll og moms-regler:

quote:

Drammen Tollsted skrev følgende til meg:

Varer som kjøpes og har opprinnelse innenfor EØS området, er fremstilt der og man kan dokumentere dette med fakturaerklæring fra avsender eller med varesertifikat, er tollfrie. Merverdiavgift på 24% kommer uansett.

Veldig enkelt spør du meg...

Skrevet

Moms betaler du her for alt som er momsbelagt. Jeg tror at bare trykksaker er nå fritatt. Avsenderen må derimot trekke sin lokal moms ifra. I Danmark f.eks. er momsen 25% så du betaler her faktisk mindre en butikkprisen i Danmark.

Disse var de gode nyheter. De dårlige nyheter er at du må betale avgift for gleden å betale moms. I alle fall i posten. Avgiften heter fortollingsavgift og er irriterende stor. DHL har fortolling inkludert i frakten og du får pakken hjemme på døren.

Ilan

Skrevet

Takk for mange gode svar !

Vel da har jeg to muligheter, enten kan jeg få sendt pakken fra Simware med post eller med Chronopost. Hva vil dere anbefale... Det koster nok litt mer med Chronopost men da slipper jeg vel postens avgifter ved fortolling ?

Er det noen her som har handlet med Simware før ?

Noen erfaringer ?

Med vennlig hilsen

Ole Martin Thu

Skrevet

quote:

Opprinnelig postet av Ole Martin Thu:

Takk for mange gode svar !

Vel da har jeg to muligheter, enten kan jeg få sendt pakken fra Simware med post eller med Chronopost. Hva vil dere anbefale... Det koster nok litt mer med Chronopost men da slipper jeg vel postens avgifter ved fortolling ?

Er det noen her som har handlet med Simware før ?

Noen erfaringer ?

Med vennlig hilsen

Ole Martin Thu

Jada, kjøpte Jetliner yoken der for et år siden. Prisen ble vel nesten dobblet...

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...