Gå til innhold

Stor solstorm slukker internett...

Anbefalte innlegg

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Jeg har ihverfall serverene mine trygt plassert i fjellhallen våres :-) 80 db EMP shield.....det holder, men blir vell alene om og være på mp......

[video:youtube]

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Vi lager vår egen strøm, inne i fjellhallen. Når det gjelder solstormer er det den samme beskyttelses som mot EMP, dvs samme kraften som blir av atombomber etc, selv om det er fult mulig og produsere emp uten atombomber, uten at jeg kan si noe mere om dette.

Skrevet

Hvis vi blir uten strøm i flere månender, så vil det bli ille.. Da gjelder det å sikre seg hermetikkmat i forveien..hehe..:) kan jo risikere det blir matmangel..

Men,Jeg tror ikke dette er noe "dommedag" for oss.

Skrevet
Men,Jeg tror ikke dette er noe "dommedag" for oss.

Hele verdensdeler uten strøm og internett i et par-tre måneder vil nok tære litt på samfunnet vårt.

Det som er litt interessant er at den solstormen ikke er så steikandes langt unna mayaenes kalenderslutt. Kanskje de faktisk kunne beregne slikt. Mtp. at kineserne greide å lage oljerigger, datamaskiner som beregnet årets 365 dager på sekundet, andre komplekse (for samtiden) mekaniske innretninger og over 8000 imponerende terrakottakrigere for 2000 år siden, så kanskje mayaene også hadde et par triks i ermet. Ikke umulig.

Gjest Aleksander Milde
Skrevet

Gjenstår bare å vente å se. Men det skader vel ikke å ha forsyninger, i tilfelle. Og hvis det skulle skje, så la det være på sommer-tiden..

Skrevet

Ja, det hadde vært kjipt om det hadde skjedd på vinteren. I hvert fall for steder som Honningsvåg, der jeg nettopp har flyttet fra. Honningsvåg ligger 36km fra Nordkapp, og det er omtrent ingen trær i kommunen til å bruke som ved. Og til å hente ved andre plasser så trenger man jo drivstoff fra dagens elektrisk drevne drivstoffpumper, så et evt. strømbrudd om vinteren vil nok ha mye og si for mange småsamfunn utenfor byene.

Skrevet
Vi lager vår egen strøm, inne i fjellhallen. Når det gjelder solstormer er det den samme beskyttelses som mot EMP, dvs samme kraften som blir av atombomber etc, selv om det er fult mulig og produsere emp uten atombomber, uten at jeg kan si noe mere om dette.

Blir LAN hos deg da, Geir :grin:

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...