Magnus F. Meese Skrevet 18. september 2010 Skrevet 18. september 2010 Syns at Herr Grindvoll har et meget fornuftig syn på saken! (Og kniper meg selv i å bringe tråden mer off topic) Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 18. september 2010 Skrevet 18. september 2010 Tror jeg på global oppvarming? Nei.Tror jeg på global temperatursvingninger? Ja. Og akkurat nå er temperaturen på vei opp (sier forskerne)' date=' men om mange mange år så er temperaturen på vei ned igjen til en ny istid. Og slik har det pågått lenge, og slik vil det fortsette å pågå.[/quote'] Men det du beskriver her er jo nøyaktig det som er global oppvarming! Det at gjennomsnittstemperaturen svinger lokalt og globalt pga. faktorer som ozonlagets tetthet og konsentrasjonen av andre aerosoler (CO2, NOx, H2O, CH4 +++) i atmosfæren er nøyaktig det som er global oppvarming, men det greier ikke media å skjønne og derfor har så mange mennesker ukorrekte kunnskaper om et så viktig tema. I vitenskapen er det utrolig viktig å skille mellom ulike begrep. Det vi diskuterer per i dag er om menneskene har skapt global oppvarming eller om vi evt. har bidratt til at den skjer litt raskere. Førstnevnte er jo totalt feil, for global oppvarming har eksistert så lenge jorden har hatt atmosfære. Sistnevnte, derimot, er den det er snakk om. Vi har sluppet ut en god del klimagasser og andre aerosoler, og dermed så påvirker vi hvordan atmosfæren reflekterer, absorberer og slipper igjennom lys- og varmestråling. Men det folk misforstår, og som du poengterer, er at dette ikke er noe nytt i det hele tatt! Dinosaurene gjorde nøyaktig det samme når de slapp ut sine egne klimagasser. En av teoriene før meteorteorien ble godkjent av de fleste, og som noen fortsatt tror er sant (men jeg skal ikke spekulere i hvilken av dem som er sant), er at dinosaurene døde av nettopp global oppvarming. Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 18. september 2010 Skrevet 18. september 2010 Ja, det er vi utvilsomt Det jeg ikke liker er at så mange har misforstått hele begrepet om global oppvarming, og det var derfor det kom en mindre avhandling om hva som er hva litt lenger oppe her, hehe. Siter
Mathias Ganss Skrevet 18. september 2010 Skrevet 18. september 2010 Er oppvarmingen menneskeskapt? Verken jeg eller noen andre på dette forumet har noen som helst forutsetning for å vite det. Hva skal man da gjøre? Kanskje bør man stole på dem som jobber med dette 5 dager i uken, mange år på rad? Jeg vet ikke om noen som er bedre kvalifisert enn dem. Inntil det dukker opp noen som er bedre kvalifiesert, ja da tror jeg rett og slett at de vet best, i allefall bedre enn meg. Alternativet er å koke sammen en konspirasjonsteori der alle forskere og regjeringer verden rundt går sammen om å tyne penger ut av verdens befolkning. Det tror jeg i allefall ikke på. Mathias Siter
Tom Knudsen Skrevet 18. september 2010 Skrevet 18. september 2010 Ble det slutt på listene, tok diskusjonen over? Siter
Mathias Ganss Skrevet 18. september 2010 Skrevet 18. september 2010 Sorry, back to topic: 1. Hvor gammel er du? 25 2. Tror du på en menneskeskapt globaloppvarming? Ja 3. Hvordan kommer du deg til jobb/skole? Sykkel 4. Hvor ofte reiser du med bil om dagen? Aldri (har ikke bil) 5. Synes du at kollektivtilbudet er bra? Veldig bra! 6. Bruker du bil på korte distanser (0-2 km)? Aldri 7. Hvor ofte flyr du i året? 2-4 ganger 8. Synes du at du forurenser mye? Nei det gjør jeg vel strengt tatt ikke. Siter
Timmy Brandt Skrevet 18. september 2010 Skrevet 18. september 2010 1. Hvor gammel er du? 28 2. Tror du på en menneskeskapt globaloppvarming? - Nej 3. Hvordan kommer du deg til jobb/skole? - Bil 4. Hvor ofte reiser du med bil om dagen? - 4? 5. Synes du at kollektivtilbudet er bra? - Ja 6. Bruker du bil på korte distanser (0-2 km)? - Ja 7. Hvor ofte flyr du i året? - 10 8. Synes du at du forurenser mye? - Nej Siter
Morten Nelson Skrevet 18. september 2010 Skrevet 18. september 2010 1. Hvor gammel er du? 24 2. Tror du på en menneskeskapt globaloppvarming? ikke skapt, men påvirket. 3. Hvordan kommer du deg til jobb/skole? Bil/Sykkel 4. Hvor ofte reiser du med bil om dagen? 6 timer +- 5. Synes du at kollektivtilbudet er bra? Nei 6. Bruker du bil på korte distanser (0-2 km)? Ja 7. Hvor ofte flyr du i året? 0-2 ganger 8. Synes du at du forurenser mye? Helt sikkert, vet ikke hvor mye co2 en sånn stygg italiensk bil spyr ut på en arbeidsdag Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 19. september 2010 Skrevet 19. september 2010 Er oppvarmingen menneskeskapt? Verken jeg eller noen andre på dette forumet har noen som helst forutsetning for å vite det. Jo' date=' vi har all verdens forutsetninger for å vite akkurat det. Som sagt så [u']er ikke global oppvarming menneskeskapt[/u] (ordbruken her er veldig viktig), fordi den har eksistert så lenge det har eksistert en atmosfære rundt jorda som har aerosoler i seg som absorberer/reflekterer/slipper igjennom stråling i varierende grad. Slik er det på alle andre planeter som måtte ha en atmosfære og som mottar stråling fra himmelen eller sender ut varmestråling fra sin egen kjerne. Det eneste som er sikkert ang. konspirasjonsteorier er at Al Gore sannsynligvis tjente en liten sum på An unconvenient truth. Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 19. september 2010 Skrevet 19. september 2010 1. Hvor gammel er du? 18 år 2. Tror du på en menneskeskapt globaloppvarming? Nei 3. Hvordan kommer du deg til jobb/skole? Som oftest buss, men noen ganger bil 4. Hvor ofte reiser du med bil om dagen? Kanskje en tur om dagen i gjennomsnitt 5. Synes du at kollektivtilbudet er bra? Ja 6. Bruker du bil på korte distanser (0-2 km)? Ja, når det passer/er praktisk 7. Hvor ofte flyr du i året? 2-4 ganger 8. Synes du at du forurenser mye? Ja, men det er relativt Siter
Mathias Ganss Skrevet 19. september 2010 Skrevet 19. september 2010 fordi den har eksistert så lenge det har eksistert en atmosfære rundt jorda som har aerosoler i seg som absorberer/reflekterer/slipper igjennom stråling i varierende grad. Slik er det på alle andre planeter som måtte ha en atmosfære og som mottar stråling fra himmelen eller sender ut varmestråling fra sin egen kjerne. Og det er det heller ingen som bestrider. Spørsmålet er om denne oppvarmingen vi ser nå er menneskeskapt. Det har du ingen forutsetninger for å vite, ei heller jeg eller noen andre på dette forumet. Dersom du kan vite at den ikke er menneskeskapt, må du gjerne vise bevisene dine. Mathias Siter
Henrik Simonsen Skrevet 19. september 2010 Skrevet 19. september 2010 1. Hvor gammel er du? 16 2. Tror du på en menneskeskapt globaloppvarming? NEI 3. Hvordan kommer du deg til jobb/skole? GÅR/BUSS 4. Hvor ofte reiser du med bil om dagen? 0-1 5. Synes du at kollektivtilbudet er bra? NEI 6. Bruker du bil på korte distanser (0-2 km)? SJELDENT 7. Hvor ofte flyr du i året? 6-7 8. Synes du at du forurenser mye? NEI Siter
Halvdan Hellenes Skrevet 19. september 2010 Skrevet 19. september 2010 1. 43 2. Ja 3. Tog/Buss/Taxi/Fly/Sykebil 4. Sjeldent (har ikke automobil) 5. Ja 6. Nei 7. 100-120 (i full jobb) 8. Ja Skal denne undersøkelsen til slutt sammenfattes i noen statestikk, skal du levere inn svarene her på skolen eller hva kommer det egentlig til slutt ut av å svare på disse spørsmålene (bortsett fra å lage en ganske så vanlig fs.no-diskusjon da)? Siter
Christian Rossow Skrevet 19. september 2010 Forfatter Skrevet 19. september 2010 Vi skal bruke informasjonen til en oppgave om statistikk i engelsken.(Går mest ut på å forstå hvordan man fremfører statistikk på engelsk.) Temaet skulle være om miljøet fordi det er det vi jobbet med før temaet statistikk. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.