Christian Paulsen Skrevet 11. september 2010 Skrevet 11. september 2010 Det er jo en god del iPhone brukere her, så kanskje noen kan/vil hjelpe? En problemstilling jeg kommer borti rett som det er, men som jeg fortsatt er usikker på rett prosedyre for, er dette med knytting av iPhone til en ny PC. (Både når iTunes bibliotek/filer fra gammel maskin er tilgjengelig, og når den ikke er det, dvs tapt). Når jeg kobler en iPhone til en ny maskin med ny iTunes, så får man jo denne dialogen som sier at alt på telefonene blir slettet, og det er såvidt jeg har forstått ikke mulig å: A: Bestemme hvilken retning det skal synkroniseres B: Bruke iPhone mot mer enn 1 datamaskin/iTunes bibliotek Stemmer dette? Siden jeg selv ikke eier en iPhone og det er snakk om andres filer og ting, er jeg litt redd for å eksperimentere meg frem til løsningene her... Så ville blitt svært glad om noen kunne fortelle hva letteste prosedyre for de to scenarioene med ny datamaskin er. (altså hhv gammel maskin tilgjengelig/gammel maskin borte.) Kan jeg feks i scenario-1 bare flytte hele iTunes mappen fra gammel maskin, sette opp iTunes, logge inn og "overføre til denne maskin" og deretter koble til telefonen uten at den vet det er en ny maskin, eller hvordan lagres telefon-ID info. Og et lite "bi-spørsmål" til slutt, kan man bruke iTunes til mer enn 1 iPhone, eller må det settes opp under hver sin brukerkonto i Windows? Håper noen kan guide litt her, hører om tredjeparts synk-programvare, ol, men Apple sies jo å være for dem som vil ha ting enkelt, så formoder det finnes enkle løsninger på dette også. Siter
Toril Madsen Skrevet 11. september 2010 Skrevet 11. september 2010 Dette kan jeg ikke noe om, men er veldig spent på svaret da jeg sliter med samme problemstilling selv. Arvingen har en ipod og jeg klarer ikke å få ting overført og blir møtt med samme advarsel og feiger så ut av videre forsøk. Siter
Mathias Kjærstad Skrevet 11. september 2010 Skrevet 11. september 2010 En av de gode grunnene at jeg holder meg unna iphone Siter
AMO Skrevet 11. september 2010 Skrevet 11. september 2010 Ingen god grunn fordi det ikke er en reél problemstilling. Christian, et godt tips til deg er å gå bort fra iTunes og heller gå for alternativ programvare, jeg kan foreslå EphPod f.eks. iTunes er pent og se på, og oversiktlig og enkelt, men ikke idéelt for bruk av flere PC'er. Ta en titt og gjør et forsøk, og du vil se at denne trådens opprinnelige problemstilling er løst. Gi gjerne en tilbakemelding på hvordan det går/gikk! Siter
Per Johansen Skrevet 12. september 2010 Skrevet 12. september 2010 Det er utrolig mye uvitenhet som er årsak til at Apple blir urettmessig uthengt. Selv hadde jeg først tenkt å kjøpe iphone4 når den kom ut, og ble så forbannet på opplegget rundt "lanseringen" at jeg heller valgte å gå for Androidtelefon. Lånte en HTC Desire, men ble ikke så imponert. Derfor hadde jeg bestemt meg for Samsung Galaxy S. Problemet var at de ikke hadde den i mobilsjappa jeg stakk innom, men hadde tilfeldigvis en iPhone 4 32mb. Etter litt overveielser ble fristelsen for stor. Jeg kan legge til at jeg har ipod fra før og en ganske stor app samling. Noen apper anså jeg som et must og de fant jeg ikke på android. Er nå kjempefornøyd med mitt kjøp. Har fått bestilt gratis beskyttelse fra Apple (Speck Pixel Skinn HD). Kanskje blir jeg å kjøpe Ballistic HC for tøffe oppdrag, sjekk hva iPhone tåler da! Jeg har etter hvert fått større forståelse for hvordan Apple har lagt opp sitt "rigide" system. Ser blant annet at ting bare fungerer uten at jeg må fikle så mye som med windows/android. Innrømmer at jeg har kikket litt på Macbook Pro i det siste.... Når det gjelder iTunes konto, så går det greit å administrere flere enheter fra en maskin/konto. Man må bare bestemme seg hvordan en vil løse det. En kan bruke flere windows konto, bruke forskjellige playlists eller ha flere iTunes bibliotek. For å velge bibliotek så hold inne shift når du starter iTunes. Jeg liker også å slå av autosync. Se nærmere beskrivelse her Dersom en har flere apps på en iphone kan en overføre det til en itunes konto og så dele de med øvrige iphone/ipod/ipad i familien. Se mer her Siter
Christian Paulsen Skrevet 12. september 2010 Forfatter Skrevet 12. september 2010 Hmmm, hvis det er "det beste svaret" så må jeg bare ærlig innrømme at problemet fortsatt virker reellt. Men nå er det viktig at du ikke misforstår, jeg klager ikke over svaret, og dersom det gjaldt meg personlig ville jeg gått for noe annet enn iTunes. Men det løser såvidt jeg kan se ikke mitt problem. Hvis det var opp til meg så hadde mange fler byttet ut sin nedspammede infiserte XP-installasjon med Linux Ubuntu for sin surf og mail bruk, ingen hadde brukt Internet Explorer, de hadde kjøpt ulåste frie media-avspillere/pods, ikke hatt bloated sikkerhetsrisikoer som Acrobat, eller Quictime Player, osv, osv, osv. Jeg har en god del påvirkningskraft, men langt fra 100%. Og en ting vet vi jo alle; det er bortkastet tid å prøve å få noen vekk fra sine eple-produkter... :grin: De elsker sine i-ting, noe jeg respekterer og tildels også kan forstå ut fra deres perspektiver. Så noen av "tilfellene" skal jeg nok klare å pense over på alternative løsninger som du nevner, men jeg trenger fortsatt en løsning for iTunes. Men det var bare et forsøk på forklaring på hvorfor jeg virker utakknemlig og "vanskelig". Jeg har kikket litt på EphPod, og det ser ut som en fin løsning for gamle iPod, men for nyere iPhone er jo utvikleren ærlig nok til å si det ikke duger; www.ephpod.com/ However, with the advent of the new signing that Apple imposes on its newer iPod Touch and iPhone devices, EphPod really isn't the best choice for your latest-and-greatest devices (defined here as any Apple iPod/iPhone released after 2006) Men heldigvis pekes det til løsninger i download-seksjonen, og da ser det ut som Copy-Trans er det som bør brukes i mitt tilfelle, stemmer det, eventuelt har du eller andre her erfaring med det programmet? Det nevnes ikke noe om apps. Er det slik at både apps og alt annet på telefonen kan kopieres/importeres inn i iTunes med Copy-Trans, eller er det alt unntatt apps? Har jeg forstått det korrekt at apps vil slettes fra telefonen hvis man kobler den til en ny iTunes, men at dette dukker opp igjen når man logger inn på sin brukerkonto. (Hva skjer i såfall med instillinger ol i apps) Og helt til slutt, for de brukere jeg eventuelt får overtalt over på alternativer, antar det må bli "CopyTrans Manager" (siden ephPod ikke støttes), hvordan får de logget inn og hentet apps, kjøpt musikk osv? Er det mulighet for dette i alternativene, er de offisielt støttet? Beklager sabla mange spørsmål, men håper noen er elskelige å bringe meg litt up to speed for does and dont`s on the mighty iPhone her. Edit, jeg glemte å oppdatere siden før jeg skrev, så fikk ikke med svaret ditt her Per. Skal titte litt på tipsene. Siter
Per Johansen Skrevet 12. september 2010 Skrevet 12. september 2010 Hvis du ser på løsninger utenom iTunes, så skal imtoo ipod transfer kunne handtere ios 4.1 og iTunes 10. Siter
Christian Paulsen Skrevet 12. september 2010 Forfatter Skrevet 12. september 2010 Først, takk for info ang brukerkontoer og flere iPhone på samme PC. Da er den saken avklart og grei. Man kan ha fler, men bør ha en og en av gangen under Windows, og de kan ikke synces samtidig. Det er helt greit. Men, nja, altså jeg ser primært etter løsningen for iTunes. Den offisielle sikre og enkle metoden. Problemstillingen er fryktelig enkel: En iPhone eier har fått seg ny PC fordi den gamle havarerte. Han vil nå fortsette å bruke sin iPhone med iTunes. Jeg har nå tittet litt på Copy-Trans som ble linket til fra siden Aleksander foreslo, det er gratis, og ser tilsynelatende veldig bra ut. Men tilsynelatende er ikke godt nok når det er andres "verdisaker" som står på spill, så jeg trenger noens erfaringer, og jeg trenger info om dette med apps på iPhone. Det nevnes ikke på Copy-Trans siden, og jeg trodde som sagt apps også var knyttet til iTunes og er avhengig av å vite hva som skjer med dem FØR jeg prøver. Hvis jeg skal oppsummere hva jeg tror jeg har forstått så langt: I følge Pers siste link er det bare å logge inn i ny Itunes og derfra velge å overføre til ny PC. Når man så kobler til iPhone så vil først alt slettes, deretter vil alle kjøpte apps legges til igjen. Resten av innhold slettes fra telefonen. Så med andre ord, for å ikke miste all egen musikk og annet må man først hente ut dette med noe 3 parts ala Copy-Trans, deretter kjøre sync i ny iTunes for å få apps/kjøpte ting, og så til slutt importere alle egne ting fra Copy-Trans "backupen". Stemmer dette? Siter
Karl Mathias Moberg Skrevet 12. september 2010 Skrevet 12. september 2010 Du kan i utgangspunktet ikke overføre musikk eller video tilbake til iTunes uten å bruke ett annet program. Sålenge iTunes på den nye pcen er authentikert med samme ituneskonto som er på iPhonen, så vil spørre deg om du ønsker å overføre kjøpte programmer tilbake til iTunes. Hvis du IKKE får spørsmål om det, så kan du laste ned alle programmer på nytt, gratis fra iTunes. Når det gjelder musikk, så er det no mercy. Før iTunes 9 og iOS 3, så spurte den om du ville overføre kjøpt musikk tilbake, tror ikke den gjør det nålengre. Men du kan jo prøve. Hvis du har kjøpt masse musikk, kan du sende en mail til apple og forklare problemet, så lar de deg somregel få laste det ner på nytt gratis. (De har ihvertfall latt både meg og ett par kompiser gjøre det) Siter
Christian Paulsen Skrevet 12. september 2010 Forfatter Skrevet 12. september 2010 Ridiculus, rett og slett. :crazy: Men igjen, jeg ønsker på ingen måte å slakte budbringeren, og setter stor pris på alle svar og forslag her. På eldre iPod, og hvor gammel PC har vært i live, så har jeg med hell bare kopiert inn hele musikk samlingen i ny iTunes mappe, etter at ID er satt opp. Men jeg ser at det blir en utfordring for dem som har litt blandet drops, med noe apps, noe egen-rippet musikk og noe kjøpt. Hvis ingen her har erfaring med det, så får jeg søke litt etter det når det gjelder dette Copy-Trans programmet. Hører svært gjerne mer om det. PS, er det slik at absolutt alt av apps på en iPhone har kommet via iTunes, eller hva er egentlig tilknytningen her? Sagt på en annen måte; kan noen ha apps installert på sin telefon som ikke dukker opp ved ny innlogging i iTunes? Siter
Haakon_Olsvold Skrevet 12. september 2010 Skrevet 12. september 2010 Jeg brukte Copytrans for å overføre hele musikkbiblioteket fra iPod Touch til iTunes en gang for noen år siden når PC'en slo seg vrang og jeg måtte reinstallere alt. Da fungerte det sømløst, fikk med alt av spillelister, spillestatistikk og metadata. Siter
Christian Paulsen Skrevet 13. september 2010 Forfatter Skrevet 13. september 2010 Ok, takk for det Haakon. Har tittet litt på det, og det virker til å være et ok program til tross for sleip markedsføring, og jeg lurte litt på hvorfor den trengte internett-tilgang. Det viser seg at den såkalte "free download" er en begrenset demo som lar deg kopiere maks 100 sanger pr gang, og maks 250 tilsammen. CopyTrans er for musikk og koster $19.90, men for bilder så er det tydeligvis tilleggsmodulen "CopyTrans Photo" som koster $29.90 Ser ut som manuell flytting av mapper/innhold fortsatt er det eneste fornuftige dersom gammel maskin har en levende harddisk. For dem med død maskin er det tilsynelatende bare å takke seg selv og trekke Visa'n på et eller annet halv-sketchy 3-parts program. Det er utrolig mye uvitenhet som er årsak til at Apple blir urettmessig uthengt. Jeg har etter hvert fått større forståelse for hvordan Apple har lagt opp sitt "rigide" system. Ser blant annet at ting bare fungerer uten at jeg må fikle så mye som med windows/android. Innrømmer at jeg har kikket litt på Macbook Pro i det siste.... Ja det er utvilsomt sant at en svært stor andel problemer kan elimineres dersom man tar fra sluttbruker kontroll over produktet. Majoriteten av alt som går galt i Windows er brukerfeil i en eller annen form. Så det er den positive siden av saken, men så drar det da med seg noen ganske kjedelige ulemper, som den situasjonen jeg er i her. Jeg tror du har rett i at det er en del urettmessig uthengning, og debattene er ofte veldig polarisert. Men det gjelder begge sider, Apple har tilsynelatende en temmelig stor gruppe utrolig lojale brukere som gladelig lukker øynene for mye av det negative, og har (etter mitt syn) et litt naivt syn på det rigide systemet. Det brukes for alt det er verdt til produktlåsing og forsøk på kontroll, og dette er prinsipielt en forbrukerfiendtlig vei å gå. Så lenge de heldigvis er en liten aktør rammer det ikke særlig hardt, og få bryr seg, men det er et prinsipp jeg gjerne lar vær å støtte hvis jeg kan. Som en kuriositet, så kan man jo se til Microsoft for å få et inntrykk at hvor verdifull produktlåsing, eller forsøk på dette, er om man bare blir stor nok. De trenerer og utsetter, og betaler gladelig milliard-beløper i bøter hvert år heller enn å føye seg etter pålegg om åpenhet. Og de ble til slutt tvunget til å fjerne Mediaplayer fra Windows i Europa, tvunget til å fjerne Internet Explorer som standard, og de trenerer som best de kan når de nå tvinges til å la Word kunne åpne og lagre dokumenter i åpne filformater. Man kan ikke sammenlikne Microsoft med Apple, bla fordi sistnevnte er veldig langt unna noe monopol, men jeg nevner det bare fordi jeg syns retorikken MS bruker for å beholde sitt monopol likner en hel del på den Apple bruker for å forsvare sin lukkethet. Det er en sak med flere sider. Siter
Per Johansen Skrevet 13. september 2010 Skrevet 13. september 2010 Det er egentlig fryktelig enkelt og samtidig svært komplisert når en skal vurdere Apple/Windows/Linux/Android m.fl. opp mot hverandre. Det er en pakke du velger og med ulike egenskaper. Jeg må nok betegnes som teknofrik, og har hatt/har mye teknisk utstyr/duppeditter. Jeg er ofte tidlig ute - hadde en Archos mediaspiller før de fleste hadde hørt om mp3. Jeg har ofte utforsket mulighetene med de ulike produkt, og har likt å få til nye ting. Men jeg er nå på et stadium hvor jeg ikke nødvendigvis ønsker å bruke så mye tid til å fikle med det siste innen rooting for å få den mest flashy skjermen på mobilen. Derfor har jeg valgt å gå for iPhone, selv om jeg også ser ulemper med produktet/Apples filosofi så er de positive elementene for MIN del gode nok og jeg evner også å se positive effekter av at f.eks. apps må følge et gitt regelverk og godkjennes. Når det gjelder problemet med å flytte over på en ny maskin, så vil jeg ikke komme med noen anbefaling før jeg selv har testet at det fungerer. Men jeg kan gi to linker som ser ut til å gi ganske ok beskrivelse: http://blog.madhukar4e.com/2010/07/sync-iphone-with-new-computer.html http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=2297208 Legg merke til at artikler på support.apple.com kan fås på norsk i link i venstre marg. Siter
Christian Paulsen Skrevet 13. september 2010 Forfatter Skrevet 13. september 2010 Takk igjen for supre linker Per. Jeg må innrømme at jeg føler jeg går litt i ring her, ett skritt frem og to tilbake, og jeg har lest mer enn jeg ønsker. Metode nr 1 er jeg jo allerede kjent med, så der lurte jeg bare av nysgjerrighet på om det fantes noe mer smidig offisiell metode. Hvis ikke er det helt OK å gjøre som før. Metode nr 2 (gammel maskin død) er den som har gitt hodepine, og som jo er skummel å prøve om jeg ikke er helt sikker. Og så mange ganger jeg nå har lest at det dessverre ikke er mulig i iTunes er det jo mildt sagt oppsiksvekkende å se at det enkelt kan gjøres i iTunes. (I følge linker over, that is). Så da er spørsmålet bare hvem vil donere meg en iPhone så jeg kan komme til bunns i, og få bekreftet denne metoden..? :cool: Ta en titt på dem Toril, hvis du ikke har sovnet og falt av lasset her. Vedrørende diskusjonen, så er jeg glad du ser problemet Per. Jeg har som sagt ikke noe vanskeligheter med å se hvorfor folk kjøper iPhone, og det ville også være svært hyklersk av meg å dømme dem på noe vis for det. Så det handler ikke om det, men tenker bare at litt økt bevissthet aldri skader. Jeg innser også at ting som kunstige begrensninger, eller dette med formater, er noe jeg merker mye mer til fordi jeg bygger eller fikser noen datamaskiner. Det blir mitt problem når noen har backupen sin i et eller annet uleselig format generert av en 30 dagers demo, eller når noen ikke lenger vil betale 2000 for ny Outlook mail, men det viser seg at Outlook lar deg importere mail fra et stort utvalg formater og systemer, men kun eksportere til Outlook. Og det er meg de kommer til når de har rippet hele CD samlingen sin til et eller annet tåpelig lukket format som ikke kan spilles med spillern de nå vil bruke. Eller som nå; "Veldig fornøyd med ny maskin, men kan ikke du bare komme å koble til iPhonen/iTunes på den?, det er sikkert dritlett altså, det er jo Apple!" :grin: Men nok om det, ville bare nevne det. Hvis noen har erfaring med metoden nevnt i linker over, del gjerne erfaring her. Det er jo helt strålende hvis det er så enkelt, men virker nesten litt rart det ikke er mer kjent. Siter
Toril Madsen Skrevet 13. september 2010 Skrevet 13. september 2010 Christian, ære være deg, jeg har gudsjelov kun en ipod touch på barnerommet som vi aldri har klart å få noe dreis på, så musikken ligger på en creative. Jeg blir utrolig frustret og river meg i håret og har bare funnet en måte å overføre bilder på, sende de på email fra ipod'n. Må inrømme at epleproduktet er utrolig lekkert og har masse spennende og flotte apps, men jeg får det bare ikke til, og alt koster penger! Skrekk og gru, kusinen min sin laptop hadde full disk, der var det 32 000 sanger i iTunebiblioteket, de måtte jo bare slettes, det var lettere sagt enn gjort, og eterpå ved docking av ipod så kom den beskjeden om at alle sangene ville bli slettet .... hmm slikt skremmer meg. Dere som kjenner apple, hvordan får jeg musikk jeg allerede har på pcen over på ipoden? Jeg får det ikke til. Siter
Stian Beinset Skrevet 14. september 2010 Skrevet 14. september 2010 Dere som kjenner apple, hvordan får jeg musikk jeg allerede har på pcen over på ipoden? Jeg får det ikke til. Jeg gjør det manuelt i iTunes. Men da må jeg hake for manuell kontoll av musikk bibliotek, under innstillinger for den enheten. Når det er gjort er det bare å dra musikken fra biblioteket over til iPod / iPhone i iTunes. Den automatiske metoden har jeg ikke prøvd, så den kjenner jeg ikke til. Tror du må lage en spilleliste, hvis jeg har forstått det rett. Siter
André S. Klophus Skrevet 14. september 2010 Skrevet 14. september 2010 Hvis ikke sangene allerede ligger i iTunes....drar du bare mappa med sangene fra utforsker/explorer over i iTunes...så blir de automatisk lagt til biblioteket. Ellers er det meste forklart her: http://support.apple.com/kb/HT1351?viewlocale=no_NO Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.