Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Hei. er det noen som vet om en bra screen recorder til PC? har prøvd med fraps, men det lagger for mye når jeg bruker det :eek:. er på utskikk etter en jeg kan ta video med og screen shots ;)

Skrevet

Det kommer an på formålet. Skal du ta opp video fra spill? Eller det du gjør på skjermen med programmer?

Til spill mener jeg Fraps er enerådende både i kvalitet og muligheter. At det hakker kan ha med en eller flere av tre ting å gjøre.

- CPU

- Harddisk kapasitet

- Harddisk lese/skrive-hastighet

Skal du ta opp ting som skjer på skjermen ellers er Camtasia helt suverent.

Skrevet

Ola Haldor har nok dessverre rett, jeg tror også FRAPS er omtrent så bra som du får det pr i dag når det gjelder realtime opptak i spill.

Det ligger i sakens natur at det er svært resurskrevende, og man har i praksis to valg når man skal lage et slikt program; man kan komprimere data "on the fly" noe som vil gjøre mengden data skrevet til disk mye mindre (mindre intens), men da må CPU ta jobben med å komprimere, og spillet vil gå i stå.

Den andre muligheten er det FRAPS gjør, sende data (mer eller mindre) ubehandlet til disk. Det gir digre filer, mye skriving, og høy kvalitet, men belaster CPU noe mindre.

Flere prosessorkjerner hjelper mye, dvs quadcore+, og dersom du har flere harddisker, sett FRAPS til å lagre til den største som ikke har Windows eller spillet, og sørg for rikelig med ledig kapasitet/defragmenter.

En siste ting, dersom det kun er opptaket som hakker ved avspilling på feks Youtube, så kan det være oppdateringsfrekvensen som er i ufase.

PS@ Ola Haldor, har du noen gode forslag til gratis screen capture ala Camtasia, for å lage små demoer, forklaringer, ol? :)

Skrevet

Vil bare legge til at for akkurat FSX/9 så kan man vanligvis få en god del bedre ytelse hvis du kan leve med å lage opptak av replay. Bruk da feks FS Recorder til å gjøre opptak, og FRAPS til å ta opp replayen.

Å ta opp fra en TV skjerm er ikke uten videre mulig, men man kan ta opp TV direkte til PC med et TV-kort i PC'n.

Skrevet

Nei, men forbehold om at jeg forstår hva du spør om, så går ikke det an.

En TV sender ikke ut noe ferdig prosesserte signaler som man kan plukke opp og ta opp. Når du tar opp "fra skjermen" på PC'n så tar du egentlig opp signaler hentet ut i datamaskinen lenge før de når skjermen. Og skal man ta opp TV er det samme prinsipp, signal hentes da ut av et TV-kort i datamaskinen, lenge før de når TV skjermen.

Rent teknisk tar man ikke opp det som er på skjermen (det bare ser sånn ut.. :grin: )

Men hva helt spesifikt er det du ønsker å ta opp fra TV'n da? TV sendinger via analog/digital kabel-TV?, filmer fra DVD/BD?

Skrevet

Ok. For TV programmer må du da som nevnt ha et TV-kort i PC'n. Og da er det forskjellige løsninger avhengig av om du er tilknyttet kabel som har gamle analoge signaler, eller det er snakk om digital mottak. Opptak av TV har blitt mer komplisert for alle som ikke fortsatt har analoge signaler, som ikke er kryptert.

Film er lettest å få over på PC gjennom kopiering av selve mediet, dvs feks "rippe" DVD-platen slik at det blir en fil på PC'n.

For PS3 er jeg ikke sikker på hva beste løsning er, men den sender video-out og kan muligens også ta opp internt, så det kan nok løses. De fleste PC- skjermkort har forresten "Video inn" som gir visse muligheter for opptak av video over compositt eller S-video, men det er i lav kvalitet.

Andre kan nok svare bedre for den, og hva den kan eller ikke kan.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …