Timmy Brandt Skrevet 5. oktober 2010 Skrevet 5. oktober 2010 Måste nog säga att A5 är den finaste bilen från Audi, men tycker personligen att 5-dörrars är snäppet finare. [size:8pt]PS: Såg en likadan med 48000km på mätaren för 259000NOK här i Sverige nu. Billigt! [/size] Siter
Christian Paulsen Skrevet 5. oktober 2010 Skrevet 5. oktober 2010 Grrrr, det er vel ingen her som er interessert i å høre hva du eller Lars B mener om dette Timmy... :mad: ( :grin: ) Vi andre bor i et land der bilhold blir betraktet som en større synd enn Al-Qaida- samarbeid, så vi må ta til takke med rustmodellen av E-klasse for prisen av ny A5 hos dere. Hehe, ok litt satt på spissen, men akkurat når det gjelder det meste som har med bil å gjøre, så har dere det jammen godt der borte. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 6. oktober 2010 Skrevet 6. oktober 2010 Det er jo bare å bo der borte i 3 år, så får du ta inn biler uten avgifter mr. Paulsen. Er ikke det en god ide? :grin: Og forresten en annen ting når vi var inne på det, hvorfor i all verden bruker den norske staten som skal være så grønn og bistand, miljøbevist(og alt det tullet der) salt til vei når man vet at dette er ekstremt skadelig både for bil, natur og dyreliv? Må da for faen gå an å benytte sirup som visstnok ikke skal være skadelig i det hele tatt og ha bortimot like god virkning. Og har man ikke råd til sirup, har man ikke råd til salting heller. Dessuten så er det jo lov å se seg etter til flyindustrien også...? Har lenge tenkt på det at staten sikkert faktisk tjener penger på at sånne som deg og meg må bytte deler i understell og karosseri pga. for mye rust, og at det kanskje er derfor de bare fortsetter saltinga. Dessuten, om man ikke våger seg ut på veien når det er litt snø på den, bør man vel egentlig aldri bevege seg ut på den igjen? . (Høres kanskje ut som jeg er plaga med rust på min bil, men nei det er jeg ikke :grin: .) Siter
Magnus F. Meese Skrevet 6. oktober 2010 Skrevet 6. oktober 2010 .. Sirup? Og jeg setter virkelig pris på konspirasjonsteoriene dine Kenneth, ler høyt hver gang! Keep 'em coming Siter
Kenneth Rønning Skrevet 6. oktober 2010 Skrevet 6. oktober 2010 http://www.adressa.no/forbruker/bil/article747146.ece Må du begynne å følge med Magnus og ikke være så jævelig kjepphøy. Dessverre Magnus, så kan jeg ikke si jeg liker kommentarene dine, de kan du holde for deg selv om du ikke har noe bedre å si. Vi andre har hatt en saklig diskusjon helt fram til nå, egentlig håper jeg den kan forsette uten at du skal blande deg inn, om du ikke har noe bedre å si . Siter
Lars B. Frostad Skrevet 6. oktober 2010 Skrevet 6. oktober 2010 He he, kjenner den følelsen der Christian! Ja ingen tvil om, at Sverige er "bilelskerens" paradis. Følte meg som en drittunge i godteributikken, første gang jeg skulle kjøpe bil. Så mange muligheter, så lave priser!! Når det gjelder Audi, er helt klart min favoritt A5 (hadde den som leiebil i Tyskland tidl. i år), men synes den gjør seg best i Coupé-versjonen - selv om den selvagt er mer praktisk i Sportback-ver. med to dører ekstra. Er spent på hvordan den nye A6'en blir, som kommer neste år - ellers er også A7 spennende. Dog er jeg ikke noe tilhenger at dette fører-systemet - der man bruker dette "hjulet" i midtkonsollen for å bruke div. systemer. Har hørt flere har sagt, at man trenger ca. 2 til 3 mnd. for å bli helt "fortrolig" med systemet, ugh.. Blir som sagt etterhvert kjøp av en bil nr.2, en MB: CLK (ikke den nye E-coupé) - men her i Sverige er utvalget litt "begrenset" mh.t. CLK-modeller (i allefall med Elegance som jeg vil ha). Her i Sverige er dermed løsningen veldig fin, både Sverige og Tyskland har ordnede avtaler - så her kan man fint kjøpe en bil i Tyskland (hvor utvalget er LANGT større i bruktmarkedet, og selvsagt enda lavere priser enn i Sverige), det heter ikke en gang import (unntaket er dersom bilen er helt ny, eller kun kjørt noen få kilometer), ellers heter det så elegang "overførsel av fordon". Dermed ikke noen fæle importavgifter eller lignende som skal betales, kun å kjøre den tysk-registrerte bilen over grensen til Sverige - og så betale noen få tusenlapper for omregistrering og miljøtesting hos Bilprovningen osv. , så får etterhvert bilen svenske skilter - og "dett var dett". En 2007-mod. av CLK får man helt ned i kr: 150.000.- omregnet til Norske kroner i Tyskland (men tenker på siste produksjonsår av denne, helst en 2009 (har hatt CLK tidl. men det var pre-2005 modell, mye skjedde fra 2005 - interiøret er bare blitt langt bedre). Vil helst ha en med full Command (navi osv.), egentlig burde en slik bil ha bensin-motor i mitt hode, gjerne CLK280 m/ 3.0l motor (og 231hk - samme som jeg har på min 2010: Volvo S80), eller en CLK350 med V6-motor (3.0l og hele 272hk!, og 7-tr. aut.). Selv om jeg synes diesel-kaklingen vil ødelegge litt av inntrykket man får av en så flott bil som en CLK (når man kjører i lave hastigheter, eller på tomgang) - er det jo en del spreke og "interessante" motorer ja. F.eks. en herlig CLK320cdi med V6-motor(3.0l og 224hk!) den er litt av en kraftplugg, samtidig som man kjører på ca. 0.5l på mila - langt mer økonomisk i det minste enn å kjøre bensinmotoren CLK350. Vel vel: Her er noen fine jeg har funnet tidligere: og en annen lignende: Priser: en 2007: CLK350 (V6-motor, 3.0l, 272hk) får man fra kr: 167.000.- 2007: CLK320cdi (V6-motor, 3.0l, 224hk) får man fra kr: 168.000.- 2009: CLK200 (1.8l, 184hk), fra kr: 209.000.- og så rosinen i pølsa da: 2007: CLK500 (V8-motor: 5.4liter, 387hester!), fra kr: 240.500.- , men her begynner vi å snakke såpass mange (spinnville) hester - at selv her i Sverige, vil den koste litt å forsikre. (Nevnte jeg at veiavgiften i Sverige i tillegg er ca. tusenlappen billigere enn i Norge, og at det kun er ca. tre steder/veistrekninger som er avgiftsbelagt, og at service- og verkstedkostnadene mine er nesten halvert i forhold til Norge..ja da gitt..) Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 6. oktober 2010 Skrevet 6. oktober 2010 Sweeden here i come.......Lars og Timmy, som sagt dere er litt heldige slik ja......men unner dere det, kos dere flotte kara...:-) Siter
Christian Paulsen Skrevet 6. oktober 2010 Skrevet 6. oktober 2010 Lars B. FrostadHe he, kjenner den følelsen der Christian! Ja ingen tvil om, at Sverige er "bilelskerens" paradis. Følte meg som en drittunge i godteributikken, første gang jeg skulle kjøpe bil. Så mange muligheter, så lave priser!! Ja, jeg kjenner faktisk følelsen selv også, selv om det begynner å bli veldig lenge siden. Skulle flytte til Sverige og jobbe på Volvo. Lang historie kort, så var jeg der bare en måneds tid, men lenge nok til at jeg rakk å få akkurat den barn i godtebutikken følelsen du nevner. Var å prøvekjørte en del, og skulle bytte inn min gamle Opel Rekord Berlina med en Saab 9000 Turbo, noe som bare ville være en tåpelig drøm hjemme i Norge... Men dere får jo bare nyte det til fulle gutter! :cool: Norge er et godt land å bo i, men akkurat bil-politikken syns jeg vi gjør litt vel mye rart, og som tildels er helt bak mål. Mye henger tilsynelatende igjen fra gammelt av, det blir betraktet som et unødvendig luksusgode, og vi har åpenbart en stor og sterk motstandsbevegelse. Som sikring av inntekter for staten har man jo riktignok gjort noen lure grep da. Av de mest geniale er kanskje omregistreringsavgift, hvor man altså sørger for at idiotene som insisterer på å ha/bytte bil kan betale moms på den samme varen et ubegrenset antall ganger. Dog ikke oftere enn hver 3 mnd. Helt genialt. :grin: Siter
Timmy Brandt Skrevet 6. oktober 2010 Skrevet 6. oktober 2010 Lite OT kanske men den här A5 modellen, finns ju som 5 dörrars och 3 dörrars. Är det samma chassi/samma bil eller är det två olika bilar med samma namn? Är den mycket dyrare med 5 dörrars som gör att man tillverkat en 3 dörrars version också? Siter
Lars B. Frostad Skrevet 6. oktober 2010 Skrevet 6. oktober 2010 Den "originale" Audi A5 var de første årene kun tre-dørs - altså i coupé versjon. Nylig kom det altså en med fire dører, denne såkalte sportback versjonen - men coupén var altså først; og var den eneste i A5-sortimentet (og synes A5 skulle fått forbli kun i coupé). Her i Sverige, er vel sportback-versjonen med fire dører - kun ca. 6-7.000 billigere enn coupé-versjonen. Siter
Ole Reidar Dvergsdal Skrevet 6. oktober 2010 Forfatter Skrevet 6. oktober 2010 Kan bekrefte det som Lars seier vedr Sportbacken. Først kom 3-dørs utgava og deretter kom Sportback. Så vidt eg kan sjå er dette bilar som er ganske like med unntak av at Sportbacken er litt "dradd" for å få plass til bakdører. Siter
Christian Paulsen Skrevet 9. oktober 2010 Skrevet 9. oktober 2010 Da har jeg jammen pådratt meg eierskap av en Audi selv [size:8pt](hvem skulle trodd... :grin: ) [/size]. Dog ikke i den nye og standsmessige klassen Ole Reidar, eller svenskene og halvsvenskene opererer med her, men en 2003 A4 1,8 turbo med 76.000 km på telleren. Jeg tenkte å nevne det her fordi jeg registrerer at det virker å være mange med litt bil og modell-innsikt i tråden. Audi har jo fått mye pepper for sine automatkasser, så lurte litt på om noen her vet mer om hvilke spesifikke modeller det gjelder (hvis ikke alle.. :grin: ) Bilen jeg lurer på har altså en vanlig Tiptronic automat. Er det da bare en tidsspørsmål før den raser, eller er det disse Multitronic kassene som får mest kjeft? Siter
K J Skrevet 9. oktober 2010 Skrevet 9. oktober 2010 Jeg havde personligt helt undgået automatgear... Siter
Christian Paulsen Skrevet 9. oktober 2010 Skrevet 9. oktober 2010 Ok, men hva er grunnen til det, eller altså sier du det fordi det dreier seg om Audi? Eller andre grunner? Jeg er jo ellers fullstendig klar over at en mystisk stor del av befolkningen syns det er så stas å røre med den kjeppen i ett sett, men der er altså ikke jeg. Blir en del køkjøring, og det er min generelle mening at manuell hører hjemme på sportsbiler. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 9. oktober 2010 Skrevet 9. oktober 2010 Enig med Christian der ja! Kjørte med manuellt gir i MANGE år, og trodde ALDRI jeg skulle velge automat. Så kjøpte jeg en ny Mercedes i 2001 (da den nye C-klassen kom), og prøvekjørte både manuell og automat - etter dette har jeg aldri snudd meg; her går det i automat ja! Har kun gode erfaringer med automat etter dette, bl.a. i tre ulike MB'er, Audi, og to ulike Volvoer. Nå en 2010: Volvo S80 med seks-trinns automat. Kjører 20 til 30.000 i året, og da er det meget behagelig med automat. Og når man stamper i kø, er det overlegent med automat - den som motsier der; vet bare ikke hva han/hun snakker om (da har vedkommende nok aldri prøvd automat i såfall). Siter
Bjørn J. Jensen Skrevet 10. oktober 2010 Skrevet 10. oktober 2010 @ Christian: Det er hovedsaklig dem tidligere multitronic kassene (opp til 2004 da fikk de noen oppgraderinger) som det har vært noen barnesykdommer med. De som kom i senere tid har det ikke vært noe særlig trøbbel med. Utrolig behaglige girkasser. Siter
Christian Paulsen Skrevet 10. oktober 2010 Skrevet 10. oktober 2010 Ja, nå vet jeg ikke hvordan det er borte hos dere i fjerne østen Lars B, men her i Norge vil jeg påstå det generelt er mye myter, uvitenhet, og rare oppfatninger om automatgir. Men jeg tror også noe av forklaringen på at mange har tviholdt på rørepinne ligger i avgiftsystemet. Automat passer ikke så veldig godt på undermotoriserte biler, og blir også masete i små biler som Yaris eller Golf med 1,2-1,4l motor. Og ser man til USA (hvor "alle" har automat) så er det feks heller ingen som kjøper en BMW 5-serie med 2/2,2 liters motor, det er 530, 540 + det går i. Men spesielt i disse moderne diesel-tider og i kombinasjon med moderne automatkasser med flere gir og redusert effekt-tap så forstår jeg nesten ikke at noen gidder å kjøpe vanlige biler med kjepp. Man må gire mer enn noen gang og familie-biler som Mondeo eller Passat med 2L diesel har nå typisk 6 manuelle gir og fungerer kjempefint på landeveien. Men for småkjøring/by syns jeg motorkarakteristikken med den harde gangen, kortbeinte død under 1000 rpm, og død igjen over 4000 rpm, formelig skriker etter moderne automatgir... :grin: Men hver sin smak, og litt avhengig av hvor man bor antar jeg. Siter
Christian Paulsen Skrevet 10. oktober 2010 Skrevet 10. oktober 2010 Takk for det Bjørn J, var det jeg mente å huske men var veldig usikker. Har dog fått med meg at oljeskift intervaller er omstridt. Det gjelder forsåvidt ikke bare Audi, men så langt jeg har forstått så sier produsenten av ZF kassene (Audi, BMW, med fler) at det bør skiftes olje/filter på 60.000, mens Audis offisielle holdning er at den er evigvarende, dvs overleve bilens levetid. Men om dette i bunn og grunn sier mest om den forventede levetiden på en Audi, eller levetiden på en ZF automatkasse, er jo litt vanskelig å bedømme... :grin: Siter
Lars B. Frostad Skrevet 10. oktober 2010 Skrevet 10. oktober 2010 Når jeg hadde Audi, hadde forrige eier hatt bilen på såkalt "longlife service" - der man har service på bilen langt mindre enn normalt. Selv kan jeg kjøre opptil 35.000 på den S80'en jeg har nå, men har uansett bilen inne til service én gang i året. Hadde jeg vært deg, hadde jeg ikke valgt denne "longlife service" - og heller ha den inne én gang i året; også pga. vedlikehold og sjekk av væske til automatgiret osv. Siter
K J Skrevet 10. oktober 2010 Skrevet 10. oktober 2010 Jeg er jo ellers fullstendig klar over at en mystisk stor del av befolkningen syns det er så stas å røre med den kjeppen i ett sett Jeg er DEN del af befolkningen Men det afhænger naturligvis af mærke, model osv. Mercedes og Volvo=automat for eksempel. Omvendt er Honda, Mazda etc=manuelt. Jeg har et lidt mere ambivalent forhold til BMW og Audi, men de store modeller (X5, S-klasse, ML, E-klasse etc.) kan jo under alle omstændigheder slet ikke købes med manuel gearkasse. Siter
Christian Paulsen Skrevet 11. oktober 2010 Skrevet 11. oktober 2010 Hehe, ja men da er vi tross alt langt på vei enige da Kristian. Kjørte feks for litt siden en Honda Civic med ny type semi-automat (automatisert manuell kasse), og som ren underholdning var det ikke så verst, men særlig smooth og komfortabelt var det ikke. Eldre type konvensjonell automat i japsebiler syns jeg også ofte er preget av røffe giringer, så jeg ser det poenget ditt. Kommer til å gjøre som du sier Lars B, blir ikke noe long-life med den turbo-motoren og den girkassen, og på den bilen. De som kan tillate seg å gjøre det ubekymret er vel sånne som trådstarter, som er innenfor garanti-tid, og som kvitter seg med møkka før den blir en tikkende vedlikeholdsbombe. Leste forresten noe litt interessant vedrørende oljeskift på bla de girkasser Audi sier ikke skal vedlikeholdes. Dersom man gjør det rundt produsentens anbefalning 60K +- er det ingen problem. Men for dem som feks har kjøpt en bruktbil som har kjørt 200.000 på samme olje/filter, har det visst vært en del tilfeller der ny olje har løsnet så mye gamle avleiringer og dratt rundt i systemet, at ventiler og kanaler har gått tett, og dermed trøbbel. Høres ut som en klassisk "damned if you do, damned if you don't"- sak... Siter
Ole Reidar Dvergsdal Skrevet 18. februar 2011 Forfatter Skrevet 18. februar 2011 Blei dårlig med salg i haust, men har kjøpt meg hyttetomt på fjellet i mellomtida, så har ein mistanke om at eg treng litt meir praktisk bil. Har difor lagt bilen ut på nytt, med ein pris som absolutt må reknast for å vere attraktiv! link Fremdeles er det berre å løpe og kjøpe! Siter
Ole Reidar Dvergsdal Skrevet 23. februar 2011 Forfatter Skrevet 23. februar 2011 Tydligvis veldig mange som likar å kikke på finn. Berre folk med skambud som har turt å ta kontakt så langt. Eg har ny bil på hand no så har satt ny ferdigpruta pris: kr 469 000,- Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.