Gå til innhold

Spillkonsoll, best egnet for barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei kunskapsrike gjeng!

Arvingen har fylt 10 år og spillkonsoll står på handlelisten, hun øsnker seg Wii, men før vi kjøper det så ønsker jeg å høre deres erfaringer på temaet, hva er best av nye xbox, ps3 eller Wii sett ut i fra tilbud på spill som jenter liker, kvalitet også tenker jeg på annen funkjsonalitet som feks streaming fra hjemmenetverk, internett osv. jeg har en multimedia homeserver.

Tips, tanker og ideer taes i mot med takk.

Skrevet

Kjøp PS3. Har Home server selv og streamer musikk, film og bilder via nettverket til PS3 og rett på TV'en. Fungerer utmerket her. PS3 blir ikke brukt så mye til spill her i gården, men fungerer mer som BluRay spiller og media-stasjon til internett osv. Kjøp Blutooth tastatur.

Nå kommer også etterhvert Playstation Move, så da får du også Sony's svar på Wii's unike interfacemulighet til spill.

Skrevet

Prøvde meg på å legge inn mario spillene på PSP via emulator til guttungen, men det ble helt feil.

Han ville ha de samme spillene, men det skulle være GameBoy :)

Forøvrig så er jeg helt klar på at PS3 er den konsollen som BØR velges, men det er for mine mer voksne behov.

Er blitt utrolig glad i PS3MediaServer.

Skrevet

Ønsker hun seg Wii så gå for Wii, det er uten tvil den mest "barnevennlige" konsollen på markedet i dag. Det er også den dårligste konsollen rent teknisk sett, men det er vel gjerne oss litt eldre "barn" som bryr seg om sånt. Hvis man bare ønsker å spille morsomme småspill og ha det gøy, og ikke bryr seg om å spille online osv. så er det bare å gå for Wii.

Skrevet

vil si enten ps3 eller Wii, har selv begge deler, dvs: hadde wii...

Hadde også XBOX 360, men må si jeg er mest fornøyd med PS3!

Så jeg ville gått for PS3, men som noen skrev tidligere, "kjøp det barnet vil ha" ;)

Men absolutt, Wii er veldig "morro" å drive med :) Noe for hele familien som også sagt tildigere ;) Som Mathias sier, Nintendo DS XL er også ett alternativ, ser flere og flere som får seg "DS" ;)

Men som sagt: PS3 ville jeg gått for :)

Skrevet

For å dekke dine behov er nok PS3 ganske klart best, men jeg syns Jan Fjeld sa det veldig fint på forrige side.

En annen sak er at jeg ser noen foreldre se en viss glede i å sende spillingen ut av stuen etterhvert, så sånn sett bør det vel også vurderes om mammas mediasenter og datterens veninnesamler bør være i en og samme boks..?

Personlig syns jeg ikke PS3 er så fantastisk som mediasenter, bråkete og begrenset, ifht en dedikert datamaskin. Men det er en litt slem sammelikning da prisen blir nokså forskjellig, og det kommer selvsagt an på akkurat hva man er ute etter. PS3 er uendelig mye bedre enn ingenting, billig, og i alle fall på en del områder lett å bruke. :)

Skrevet

Ang. Playstation Move så kan det godt henne at systemet er bedre enn Wii-remote'ene, men Nintendo har fortsatt et overlegent spillutvalg for folk i den aldersgruppen.

Du må nesten vurdere om dette er en konsoll bare barnet skal bruke eller om du også skal bruke den. Hvis det bare er barnet som skal bruke den, så vil Wii være mer brukervennlig enn de to andre pga. færre knapper og et enkelt pek-og-klikk-system som alle kan bruke. Jeg savner litt andre begrunnelser fra de som synes PS3 er en bedre konsoll for barn enn at mediafunksjonene er gode, for de bruker vel strengt tatt ikke barn like mye som oss.

Skrevet
Marius Arnesen Høiseth

Jeg savner litt andre begrunnelser fra de som synes PS3 er en bedre konsoll for barn enn at mediafunksjonene er gode,

Så langt jeg kan se så er det faktisk ingen her som har gitt uttrykk for det synspunktet Marius. :)

Jeg oppsummerer det slik: Mange (inkl meg selv) har hengt seg på Jan Fjelds tips om å spørre barnet. De fleste mener tilsynelatende at PS3 vil dekke mors behov best, men at både Wii og Nintendo sannsynligvis passer best for målgruppen "relativt små barn"

Rett meg gjerne, men det er sånn jeg oppfatter tråden så langt. :)

Skrevet

Har testet både PS3, Xbox 360 og Wii. Har selv Wii hjemme, og synes det er et av de morsomste spillproduktene jeg har vært borti.

Min favoritt for øyeblikket er Lego sitt Indiana Jones-spill. De er morsomme og utfordrene. I tillegg er jo Wii i en egen liga når det gjelder spill rettet mot barn, og når man kan bruke hele kroppen til å stå på snowboard, spille tennis og kjøre Mario-Kart så er det ett enkelt valg for meg. Morsomt for både barn og voksne.

Skrevet

Hei igjen og mange takk for gode innspill.

Jeg oppsumerer det slik: Wii er overlegendt for barn, særlig småpiker som ikke er overtekniske anlagt ;-)

PS3 er mer for de voksne og med overlegen grafikk, BlueRay og HD video utgang.

Valget blir vel en Wii, både pga barnevenligheten og at frøkna ønsker seg det.

Multimedia trenger jeg jo ikke da jeg alt har en dedikert server, og BlueRay med internet osv, målet er vel også å IKKE ha spillkonsollet i stuen på sikt.

Toril

Skrevet

Christian: PS3 ble nevnt brukt som mediastasjon og BluRay-spiller, og PS3MediaServer ble også nevnt.

Siden barnet vil ha Wii, så synes jeg barnet skal få Wii (som en liten bonus så blir jo det også billigst å kjøpe inn). Et barn på 10 år er jo "relativt lite", så jeg tror ikke det blir noe problem for barnet å like Wii'en. PS3 framstår gjerne som litt mer avansert og kanskje ikke like opplagt i måten man styrer på (for de uerfarne). Som et eksempel på det kan man bruke slossespill, hvor man veiver med armene på ulike måter på Wii, mens man må huske og trykke ulike knappekombinasjoner for å gjøre de samme bevegelsene på PS3. Kanskje ikke det beste eksempelet når vi snakker om tiåringer, men det får fram poenget mitt i hvert fall, hehe.

Skrevet

Enig Marius, og en ekstra bonus er jo at "selv mor får det til!"

Jeg tror vel også på et generelt grunnlag at knappekombinasjoner er helt på vei ut og om noen år så kommer vi til å le av de "gamle" spillkonsollene.

Som 10 åring så passer det seg sikkert å få det neste konsollet når Wii 2 kommer på markedet.

Skrevet

Det jeg prøver å si Marius, er kort sagt at jeg ikke ser noen som er uenig med deg her. ;)

Såvidt jeg har oppfattet så har de fleste (alle) vært ærlige nok til å innrømme at PS3 primært dekker mors behov. Toril har ikke kommet lenger enn til side 576 i boka "TCP-IP -fundamentals" som hun leser høyt for datter på sengekanten. Så en overvekt har derfor fremhevet Wii som bedre for mindre barn som liker lek bedre enn streaming.

Så når du sier; "Jeg savner litt andre begrunnelser fra de som synes PS3 er en bedre konsoll for barn enn at mediafunksjonene er gode", så sier jeg bare at disse argumentene savnes fordi ingen har fremsatt dem, og formodentlig finnes de heller ikke.

Så vi er enig! :grin:

Skrevet

Har selv Wii. Da jeg holdt min 25 års bursdag, var min kusines 9 år gammel dreng med. Hans storebror var syk, så han skulle få tiden til at gå. Han brukte nesten 2 timer på at spille med Wii. Og han var nesten umulig at få med, da de skulle kjøre hjem.

Med et par spil (utover Wii Sports og Wii Sports Resort), så tror jeg, at dit barn helt sikkert vil synes det er riktig morsomt, og noet hun vil bruke mye tid på.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...