Skrevet 8. september 2010 14 år Var det noe å skrive i avisen om.. :crazy: ikke rart enkelte er livredde for å fly, når man skriver helt norlmale prosedyrer om til et rent kaos..
Skrevet 8. september 2010 14 år Forfatter Fint at vi har folk her på forumet som kan trå til og berolige folk når slike situasjonar kjem opp i media
Skrevet 8. september 2010 14 år Jeg husker en gang et WIF Dash 8-fly hadde indikasjonsfeil på landingshjulene. Da skrev adressa noe ala dette: "Fly med hjulproblemer nødlandet på Værnes" Jeg mener det er stor forskjell på problemer med hjulene og indikasjonsfeil. Flyet landa helt normalt etter en lowpass slik at tårnet kunne bekrefte at de var ute. But I digress. - Typisk media. Ikke rart folk er redde for å fly nei.
Skrevet 8. september 2010 14 år Sitat Folk som såg dette blei skræmde, då flyet like ved flystripa tok ein 90-graders sving og flaug til vers att. 90 grader var vel å ta litt hardt i.. Hvis vi deler denne på 3 ca... Nei, hva skal man si? Media er flink til å dramatisere!
Skrevet 8. september 2010 14 år Jeg er ikke akkurat sjokket over at dette havnet i media. Det kan virke ganske dramatisk for en person som har null kjennskap til luftfarten annet enn hvordan man sjekker inn på billett-automaten.
Skrevet 8. september 2010 14 år Jeg ser også at det kan virke dramatisk på folk som ikke kan noe om dette. Men at NRK valgte å lage en såpass artikkel om saken, synes jeg er vel drøyt. Sitat 90 grader var vel å ta litt hardt i.. Hvis vi deler denne på 3 ca...Svingen kan da godt ha vært på 90 grader den, men bank-angle var nok nærmere 30
Skrevet 8. september 2010 14 år Folk skulle hatt munnkurv når det kommer til ting de vet/burde vite at de ikke har peilig på Skjønner ikke at folk vil stå å overdramatisere ting og bevise sin uvitenhet forran kamera..
Skrevet 8. september 2010 14 år For folk som ikke er vant til luftfart så er det nok en skremmende ting, springe til media SÅ fort er vel litt drøyt. Uansett, tror ikke Molde har den største trafikk tettheten i verden, undrer meg bare på hvordan man kan få en så close proximity i det hele tatt..? Bare ett spørsmål!
Skrevet 8. september 2010 14 år Treng vel ikkje vere verre enn at flyet som skulle ta av brukte lengre tid enn dei rekna med før dei faktisk tok av Er ikkje første gang det vert gjort go around på Molde pga trafikk på rullebana Og at dei tek ein 90 graders sving ser eg på som normalt. Ettersom det flyet som tek av kanskje skal i same retning. Det er litt begrensa valmoglegheiter over Moldefjorden...type fjord eller fjell...
Skrevet 9. september 2010 14 år NAX tok av 20 minutter før tid. SAS kom for tidlig. Da ble det en grei konflikt på rullebane.
Skrevet 9. september 2010 14 år Utvilsomt, Aslak, men det bestyrtede paret i den passerende bilen så vel ikke mer enn at flyet svingte ut på en crosswind før de var forbi flyplassen Aner jeg store agurkproblemer i redaksjonen til M&R? Romstals Budstikke og lufthavnsjefen langer i hvertfall ut mot dem: http://www.rbnett.no/lokal/molde/article263620.ece
Skrevet 9. september 2010 14 år Siterer meg selv fra Scanair: "Eit SAS-fly avbraut landinga på Molde lufthamn, Årø, i formiddag. Folk som såg dette blei skræmde, då flyet like ved flystripa tok ein 90-graders sving og flaug til vers att." "To fly på rullebanen samstundes? Observasjonar frå publikum og opplysningar frå AVINOR sine nettsider tyder på at det kan ha vore eit fly som skulle ta av samstundes som SAS-flyet kom inn frå landing.NRK arbeider for å få dette stadfesta. – Så sa sambuaren min: Herregud, det står jo eit anna fly på rullebanen. Dette tykte vi var ganske skræmande, seier Farstad." Litt overhysteri fra NRK MR her muligens. Kilder sier at det dreier seg om en avbrutt landing med påfølgende GA pga av fly på rullebanen som ikke rakk å ta av. Kartene for MOL viser at ved aborted landing så er prosedyrene å klatre til 500f rett fre, så svinge høyre for å intercepte QDM Radial 262 på TAT. Dette vil faktisk si i overkant av en 90-grader som de snakket om(http://www.ippc.no/norway_aip/curren...NML_5-1_en.pdf) "Det såg ut som om nokon vakna etter kvart. Situasjonen blei avverga etter kvart. Og det er klart det er vanskeleg for oss å vite om det verkeleg var så dramatisk som det såg ut som, seier Torill Farstad." Hehe...Våkna etter kvart ja Menemen, agurknyheter er jo artige de..
Skrevet 9. september 2010 14 år Dette har da tråden her kommet fram til for lengst? Og selv om GA-prosedyren er sånn, ja, så skal du ikke se bortifra at de tok en visual runde
Skrevet 9. september 2010 14 år Synes det var helt ok å ta opp denne saken jeg. For utenforstående kan det absolutt virke litt skremmende, og da er det bra at en riksdekkende nyhetskanal tar for seg dette. De skal tross alt opplyse oss, og det er mye bedre å få informasjon om dette enn hva kjendisfolka spiser til middag.
Skrevet 9. september 2010 14 år Eit augunvitne fortel: Observasjonar frå publikum og opplysningar frå AVINOR sine nettsider tyder på at det kan ha vore eit fly som skulle ta av samstundes som SAS-flyet kom inn frå landing. – Så sa sambuaren min: Herregud, det står jo eit anna fly på rullebanen. Dette tykte vi var ganske skræmande, seier Farstad. Javel,,, spiller det noen rolle om det sto ett fly på rullebana då flyet da var på tur inn frå landing? Altså etter landing og då var dei vel anten ved gat,,øhh,,,geit eller trasst fyrry dei var ved,,,ehh, geiten :grin: Sorry, greide ikke dy meg annet enn å pirke på pressens eminente språk kunskaper,,,,eller heter det språkkunskaper? eller bare språkunskaper kansje? vel ei god stund sida guten her gjekk FRÅ skulen :cool:
Skrevet 10. september 2010 14 år Sitat Vidar MartinsenUansett, tror ikke Molde har den største trafikk tettheten i verden, undrer meg bare på hvordan man kan få en så close proximity i det hele tatt..? Bare ett spørsmål! Jeg vet ikke, men dersom ingenting er endret kan man kanskje finne noe av svaret i den siste hendelsesrapport (alvorlig luftfartshendelse) for nær kollisjon ved Molde fra havarikommisjonen som kom i fjor. Bla står det; Sitat Molde lufthavn Årø er den eneste norske stamruteflyplass på fastlands-Norge hvor det ikke ytes flygekontrolltjeneste. Rullebanen på ENML ble oktober 2008 utvidet fra en lengde på 1 721 m til 2 110 m. Rullebaneforlengelsen førte ENML opp i en høyere rullebanekategori (fra 3C til 4C). Det er mulig at dette på sikt kan medføre en økning i trafikken av større fly. Rapporten kan leses her; Rapport om alvorlig luftfartshendelse Molde lufthavn Årø Og den forrige liknende rapport fra 2004 her; Rapport om lufttrafikkhendelse nær Molde lufthavn
Skrevet 10. september 2010 14 år Det er jo bare folka som er smått PR-kåte, enkelt og greit.... Må forresten si at det er mange eksperter her, haha...
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.