Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg morer meg hver kveld med å fly gardermoen til kastrup, London etc i kraftig snøvær og liten sikt. Dette for å trene opp mine kunnskaper på å lande med instrumenter. Enkelte ganger får jeg opp vectors som viser hvorvidt jeg ligger for høyt eller for lavt etc. Andre ganger som f.eks på Torp får jeg ikke opp disse vectors. Er dette noe som kun er innstallert på enkelte flyplasser??. (jeg flyr kun 737). Når jeg forsøker å lande med minimal sikt på torp har jeg problemer med å vite hvor raskt jeg skal synke for å treffe rullebanen. Noen som har noen gode råd??

Skrevet

Möjligt att jag missförstår dig här men...

 

Vectors är ett begrepp för när Traffikledningen "styr" ett flyg genom att säga, via radio, i vilken riktning det ska styra.

 

Det verkar som om du menar ILS, Instrument Landing System.

Det är ett utstyr på backen som du kan läsa av på ett instrument i cockpit, och som visar hur du ligger i förhållande till en tänkt linje in till rullebanan, och hur du ligger i höjd.

 

ILS finns inte på alla flygplatser, och ibland endast till ena rullebane riktningen.

 

/Jörgen

Skrevet

Hei

 

Det er sikkert jeg som forklarer meg litt feil her.... Uansett takk for svaret. Men når ikke dette systemet er på flyplassen. Hvordan skal jeg da vite hvor mye jeg skal synke etc når sikten er lik null??. Må jeg da vite hvilken høyde flyplassen ligger på. for så å beregne dette selv??

Skrevet

quote:

Opprinnelig postet av Knut Atle Stenbock:

Det er sikkert jeg som forklarer meg litt feil her.... Uansett takk for svaret. Men når ikke dette systemet er på flyplassen. Hvordan skal jeg da vite hvor mye jeg skal synke etc når sikten er lik null??. Må jeg da vite hvilken høyde flyplassen ligger på. for så å beregne dette selv??

När sikten är för dålig för att man ska kunna landa visuellt så måste man följa en fastlagd procedur inflygning.

 

Har du en ILS är det ganska enkelt, men om man följer en innflygning med mindre precision så blir det genast svårare.

 

Dessa procedurer visar höjder på en viss avstånd till rullebanen.

 

Tar lite för lång tid för att jag ska kunna förklara det här...

 

/Jörgen

Skrevet

Hva mener du med "vektors" ? Mener du visuelle hjelpemidler du ser utenfor flyets vindu i form av f.eks. røde streker som indikerer retning og glidevinkel til flyplassen eller ting du får opp på instrumentene i flyet ?

 

Førstnevnte er ting som kun finnes i simulatoren for å lette innlæringen, andrenevnte er ting som brukes i virkeligheten for å få flyet trygt ned.

 

Torp har ILS kun til rullebane 18, og VOR/DME innflyging til bane 36. Dvs at det er en bedre innflygingsprosedyre til bane 18 i dårlig vær enn for bane 36, og sjansen for å komme ned under det dårlige været slik at man får rullebanen i syne for å kunne fullføre siste del av landingen er større.

Skrevet

Hvis du ikkje har tilstrekkelige hjelpemidler til å komme deg ned på Torp i dårlig vær (f.eks. tett tåke, kraftig nedbør, etc.), så avbryter du innflygningen.

Prøv gjerne igjen, hvis du trur været vil endre seg.

 

Hvis det fremdeles er like tett, så flyr du til en annen flyplass hvor været er godt nok til at du kan lande med de hjelpemidlene som er tilgjengelige der.

 

Håper dette hjelper "[smil]"

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...