Per-kristian Jensen Skrevet 5. september 2010 Skrevet 5. september 2010 Heisann! Vurderer mulighetene for å kjøre Distrubisjonsbil/Container i Bodø, og lurer derfor på om noen her vet om det er et problem å ha ADD da? Vet at jeg må søke om disp for Klasse B, gjelder det samme for Klasse C eller er det strengere der? Alternativt er det mulig å få C1 med ADD? Siter
Jan Tore Elvheim Skrevet 5. september 2010 Skrevet 5. september 2010 Her står iallefall helsekravene: lovdata Under der så står det følgende om C/CE 4. Anfallsvis opptredende hjernefunksjonsforstyrrelser (herunder epilepsi og bevissthetsforstyrrelser av annen eller usikker årsak) må ikke ha forekommet, og medikamentell forebyggelse av anfall ikke ha vært i bruk eller ansett nødvendig, de siste 10 årene. Men om dette kommer inn under ADD vet jeg ikke, men det er noe du må spørre legen din om. Du må uansett få legeattest på C/CE førerkort uavhengig om du har ADD eller ikke. Siter
Fredrik J Skrevet 5. september 2010 Skrevet 5. september 2010 I denne artikkelen står det noe om liknende førerkortsaker. Jeg er ikke sikker på hva ADD innebærer, men det nevnes ADHD uten atferdsforstyrrelse i artikkelen. Ettersom jeg forstår tar de utgangspunkt i tidligere kjøring med mindre førerkortklasser ved søknadsbehandlingen. Dermed må søkeren ha minst 5 år kjøreerfaring. Når det søkes om førerkort i klasse C1 eller C første gang, kan det tilsvarende søkes innhentet opplysninger om vedkommendes trafikkatferd med andre (mindre) kjøretøy over tid (5 år). Særlig må man være oppmerksom på at noen personer med ADHD uten atferdsforstyrrelse kan ha tendens til å kjøre fort. For øvrig må det innhentes de kliniske opplysningene som er nødvendige for å kunne danne seg en begrunnet mening om den trafikksikkerhetsrisikoen den aktuelle søker må antas å ha. Det beste er nok å ta kontakt med en av organisasjonene eller fastlegen din. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 5. september 2010 Skrevet 5. september 2010 Hmm, det bør vell vurderes individuelt i hvert enkelt tilfelle vil jeg tro. DU bør iallefall ha krav på en individuel vurdering, da det her som med mange andre lidelser er store variasjoner i omfang/alvorlighetsgrad. Du må nesten snakke med de som ordner med sertifikatene om hvordan det fungerer. Siter
A L Skrevet 5. september 2010 Skrevet 5. september 2010 Hva du tror Kenneth er vel nokså irrelevant i dette tilfellet... Siter
Erik Karlsen Skrevet 5. september 2010 Skrevet 5. september 2010 Mitt beste råd til deg, er og snakk med legen din. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 5. september 2010 Skrevet 5. september 2010 Jeg forteller han bare hva han må gjøre...Han spør faktisk om noen vet.. Din kommentar er mye mer unødvendig og irrelevant en min iallefall.... Må si Alexander, du har en del unødvendige innlegg.., Siter
Even Moe Egenes Skrevet 6. september 2010 Skrevet 6. september 2010 Men det har da du også hatt Kenneth.. (uten at jeg skal skyte i været :blush:) Forøvrig tror jeg du må søke dispensasjon for dette. Det lureste er uansett å gå til legen og hære med han. Søkte meg litt opp, og fant bl.a dette: http://www.ung.no/oss/lappen/helse/25420.html Siter
Per-kristian Jensen Skrevet 6. september 2010 Forfatter Skrevet 6. september 2010 Takker for svar, skal høre meg legen og folket nede på jobb om det. Er noe skeptisk til at det er krav om 5 år på klasse B da man kan ta Klasse C gjennom TIP og starte rett på kjøring når man er 21. Tror det de mener er at man kan gå så langt tilbake som 5 år, men ikke lengre. Uansett, slik jeg forstår det så blir det likt som for Klasse B, at jeg rett og slett må søke om dispansasjon. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 6. september 2010 Skrevet 6. september 2010 Lykke til, får nå iallefall håpe det ordner seg for deg . Det skal ikke være lett... Selv har jeg nå bare et ønske om å kunne bli pilot en dag. Det har jeg ikke nekta for Even Siter
Chris_Andre Martinussen Skrevet 6. september 2010 Skrevet 6. september 2010 Stemmer det Kenneth sier. En spesialist må levere sin innstilling til om personen er skikket eller ikke. Tror ikke du skal være så redd Per-Kristian. Stort sett går det nok bra, men du må ha leges signatur. Lykke til ! Siter
Kenneth Rønning Skrevet 7. september 2010 Skrevet 7. september 2010 Jøss, dt var da voldsomt som folk hadde i mot meg da?!.. men, men... Akkurat som om du er noe bedre skikket til å svare? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.