Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Vurderer mulighetene for å kjøre Distrubisjonsbil/Container i Bodø, og lurer derfor på om noen her vet om det er et problem å ha ADD da?

Vet at jeg må søke om disp for Klasse B, gjelder det samme for Klasse C eller er det strengere der?

Alternativt er det mulig å få C1 med ADD?

Skrevet

Her står iallefall helsekravene: lovdata

Under der så står det følgende om C/CE

4. Anfallsvis opptredende hjernefunksjonsforstyrrelser (herunder epilepsi og bevissthetsforstyrrelser av annen eller usikker årsak) må ikke ha forekommet, og medikamentell forebyggelse av anfall ikke ha vært i bruk eller ansett nødvendig, de siste 10 årene.

Men om dette kommer inn under ADD vet jeg ikke, men det er noe du må spørre legen din om. Du må uansett få legeattest på C/CE førerkort uavhengig om du har ADD eller ikke.

Skrevet

I denne artikkelen står det noe om liknende førerkortsaker.

Jeg er ikke sikker på hva ADD innebærer, men det nevnes ADHD uten atferdsforstyrrelse i artikkelen. Ettersom jeg forstår tar de utgangspunkt i tidligere kjøring med mindre førerkortklasser ved søknadsbehandlingen. Dermed må søkeren ha minst 5 år kjøreerfaring.

Når det søkes om førerkort i klasse C1 eller C første gang, kan det tilsvarende søkes innhentet opplysninger om vedkommendes trafikkatferd med andre (mindre) kjøretøy over tid (5 år). Særlig må man være oppmerksom på at noen personer med ADHD uten atferdsforstyrrelse kan ha tendens til å kjøre fort. For øvrig må det innhentes de kliniske opplysningene som er nødvendige for å kunne danne seg en begrunnet mening om den trafikksikkerhetsrisikoen den aktuelle søker må antas å ha.

Det beste er nok å ta kontakt med en av organisasjonene eller fastlegen din.

Skrevet

Hmm, det bør vell vurderes individuelt i hvert enkelt tilfelle vil jeg tro. DU bør iallefall ha krav på en individuel vurdering, da det her som med mange andre lidelser er store variasjoner i omfang/alvorlighetsgrad. Du må nesten snakke med de som ordner med sertifikatene om hvordan det fungerer.

Skrevet

Takker for svar, skal høre meg legen og folket nede på jobb om det. Er noe skeptisk til at det er krav om 5 år på klasse B da man kan ta Klasse C gjennom TIP og starte rett på kjøring når man er 21.

Tror det de mener er at man kan gå så langt tilbake som 5 år, men ikke lengre.

Uansett, slik jeg forstår det så blir det likt som for Klasse B, at jeg rett og slett må søke om dispansasjon.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...