Tom Knudsen Skrevet 2. september 2010 Skrevet 2. september 2010 Kjøpe nå nettopp hos Expert en Sony BDPS 370 og fikk med på kjøpet inkludert 20 bluray filmer. Konklusjon, svært skuffende.. Bildekvaliteten på min Pioneer DV410V var om ikke bedre så i alle fall like bra som Blueray spilleren. Bilde på Canal Digital HD tv var faktisk like bra! Snakk om skuffelse deluxe og gjett hva som skal fortest mulig tilbake til Expert i morgen. Siter
Stian Rolandsen Skrevet 2. september 2010 Skrevet 2. september 2010 BlueRay har uten noen form for tvil en mye høyere lyd og bildekvalitet enn DVD. Men vær obs på at dette kommer klarest frem med nyere filmer. Og som nevnt over, du MÅ benytte HDMI kabel. En kompis kjøpte "The Killers - Live from Royal Albert Hall" på DVD, og etter å ha sett den hos han bestemte jeg meg for å kjøpe denne selv. Jeg valgte Blueray siden jeg har spiller for det og kvaliteten i bildet og lyd er langt bedre en på DVD utgaven. Siter
Even Moe Egenes Skrevet 2. september 2010 Skrevet 2. september 2010 Funker ikke så bra med scart på bluray nei.. Siter
Even Rognlien Skrevet 2. september 2010 Skrevet 2. september 2010 Og du må jo selvfølgelig ha en HD klar TV. Siter
Tom Knudsen Skrevet 2. september 2010 Forfatter Skrevet 2. september 2010 You guys crack me up... he he Ja jeg har HD TV med 1080p ( LG PG6000 tror jeg den het, plasma 100Hz 50 tommmer) PG6000 Specar (50") Samtliga med plasma panel (”G-panel” som är THX certifierad) med 100hz Upplösning 1366x768 (50 tum) Ljusstyrka: 1500Cd/m2 Ansi kontrast (vid 100lux) Över 400:1 4 HDMI (version 1,3) USB 2,0. samt optisk ljud utgång Stödjer 1080p /24p (72hz , tripplar varje bildruta) Just Scan 0% over scan via HDMI/Komponent (720p/1080i/p) DVB-T samt Analog mottagare för MPEG2, 8 dagars EPG 4 2vägs (10+10 watt) högtalare Levereras inkl snurrbart bordsstativ Vikt inkl stativ: 35kg (50 tum) Mått inkl stativ: 1044.4*735.6*308 (breddxhöjdxdjup) (50 tum) Mått exkl stativ: 1044.4*680.6*78.5 (breddxhöjdxdjup) (50 tum) Tilkobling HDMI Lydtilkobling Optisk Tuner Pioneer VSX917V Siter
Enok Liknes Skrevet 2. september 2010 Skrevet 2. september 2010 Det er ikke slik at det er automatisk bedre bilde på BD enn på DVD. BD er kun et lagringsmedie, og man kan godt legge en dvd over på en BD som igjen kun kan spilles i en BD-spiller. Jeg vil helle til den kanten at du har fått noen dårlige billigoverføringer til BD utgaver av disse 20 filmene som følgte med BD-spilleren din. Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 2. september 2010 Skrevet 2. september 2010 Snakk om skuffelse deluxe og gjett hva som skal fortest mulig tilbake til Expert i morgen. Behold spilleren og spør om du får bytte de 20 filmene i én bra film, så skal du se bildekvalitet Siter
Allan Sjøbrend-Rasmussen Skrevet 2. september 2010 Skrevet 2. september 2010 hvis du har LG så kjøp denne, http://www.netonnet.no/art/tv-og-bilde/dvd-blu-ray-og-video/blu-ray-spiller/lgbd390/122703.3140/ den har jeg sammen med Full HD LG 60" og lad meg si det sådan at denne kjøre alt i tip top. Siter
Christian Paulsen Skrevet 2. september 2010 Skrevet 2. september 2010 Man kan ikke vinne hver gang Tom, du får levere tilbake om det er uholdbart. Men jeg vil nok også hevde at man trenger en "sann HD-TV" (dvs native og faktisk oppløsning 1920x1080) for å se det fulle potensialet i Blu-ray og HD-film. En såkalt "HD-ready" TV med 1366x768 vil nødvendigvis måtte skalere opp bildet når det kjøres materiale i 1920x1080 inn på den. Lyden burde være svært mye bedre enn DVD da... :grin: Siter
André S. Klophus Skrevet 2. september 2010 Skrevet 2. september 2010 Har en sliten gammal 37" LG LCD tv her som er HD-Ready.... Der er som natt og dag å se filmer i bluray eller på dvd...tror jeg ville sjekket at bildeinnstillingene på spilleren er korrekte... Siter
Tom Knudsen Skrevet 2. september 2010 Forfatter Skrevet 2. september 2010 Men jeg vil nok også hevde at man trenger en "sann HD-TV" (dvs native og faktisk oppløsning 1920x1080) for å se det fulle potensialet i Blu-ray og HD-film. En såkalt "HD-ready" TV med 1366x768 vil nødvendigvis måtte skalere opp bildet når det kjøres materiale i 1920x1080 inn på den. Samme tenkte jeg, men kjører nye DVD filmer med 1080p oppskalering uten at bilde blir både hakkete og dårlig av den grunn, ISTID 3 f.eks er perfekt i mine øyne som test. Der er som natt og dag å se filmer i bluray eller på dvd Hvordan da? Jeg satte inn Leonardo DeCaprio - Blood Diamant som jeg anser som relativ ny film å være, denne var direkte dårlig og bildene små hakket under bevegelse. Skal sjekke en gang til for sikkerhetsskyld om at det kan være filmen som gjør det.. Siter
Fred Solli Skrevet 2. september 2010 Skrevet 2. september 2010 Nå er det jo sånn at frameraten er bare 24 fps på Blu-Ray Tom Du er jo vant til over hundre så det er jo klart det blir nedtur Siter
Tom Knudsen Skrevet 2. september 2010 Forfatter Skrevet 2. september 2010 Hvis så stemmer, hva er så bedre med blueray? Siter
Tord Øvrebotten Skrevet 2. september 2010 Skrevet 2. september 2010 Personlig synes jeg det er formidabel forskjell på bildekvalitet, selv med oppskalering og kun HD-Ready TV, på DVD og Blu-Ray. Det har i grunnen veldig hvordan man ser på ting egentlig. Jeg kjenner mange som ikke ser forskjell, jeg kjenner mange som ser forskjell. Sånn er det. Lyden er jo et helt annet kapittel :grin: Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 2. september 2010 Skrevet 2. september 2010 Tom, som nevnt før i tråden er ikke TVen din et prakteksempel på hva HD har å by på. Prøv igjen med en TV som støtter full HD (1920x1080)... Oppskalering til 1080 utgjør ikke særlig mye når TVen skalerer ned igjen til 720..... Hva framerate angår er dette relativt. Hvis en film er produsert i 24fps vil det ikke la seg gjøre å lage en på 50fps. Det er dette du har 100Hz "true motion" for. Jeg personlig hater dette "true motion" tullet. Det ødelegger bevegelsene i den grad at du får "blocking". Store biter av bildet hvor TVen ikke vet hva som skal skje, og dermed erstatter med det nærmeste som ligner. Samme gjelder 25fps, som er PAL standarden. Normalt to "fields" som er "interlaced". Dvs. at for hver FPS ser du to halve frames (les mer om det på wikipedia om det skulle være av interesse....), også kalt 50i. Dette gjør at bildet oppleves som å "flyte". Ser du derimot på 25fps som er progressivt, dvs. at det er et helt bilde pr. frame, vil du oppleve denne "hakkingen". Du må opp i bortimot 50fps før progressive bilder oppleves som "flytende" på samme måte som 50i. Hva DVD og Blu-Ray i bitrate angår er en normal DVD komprimert i MPEG2 med omkring 5-7megabit per sekund. En Blu-Ray i HD derimot kan være fra 20-30 og er komprimert i MPEG4. Som nevnt i et annet innlegg her, så er Blu-Ray kun et lagringsmedium, som muliggjør å lagre HD video, men kan også brukes til å lage store og omfattende DVDer i SD om det så skulle være aktuelt. Eksempelvis få en hel TV-serie på én eller to Blu-Ray discer i stedet for på ti DVDer? Jeg kan prate om dette i evigheter. Uansett hvordan man snur og vender på det - Blu-Ray er ikke begrenset til 24fps.. I opptaksformat har man f.eks. 720p50, dvs. 1280x720 i 50fps. Ingen probelmer å legge dette til Blu-Ray om man skulle ønske det.. Siter
Gøran Lindberg Skrevet 2. september 2010 Skrevet 2. september 2010 Blu-ray SKAL sees i 24Hz (bilder/sek) Om man setter TVen i noe annet, får man pulldown-effekt for at bilde og lyd skal beholde sync. Eks: Tven står på 50 eller 100Hz, og siden blu-ray er spilt inn i 24Hz, må et og annet bilde fjernes for å matche 24. (100 delt på 24 = et ikke helt tall) Man opplever da en hakkete flyt i bildet. (jitter) 48Hz og 72Hz går også fint siden disse tallene lar seg dele på 24. 24Hz på tven kalles forsåvidt "True movie" Edit: Dette gjelder for det meste film, og tven skal være i stand til å gå i modus automatisk. 25Hz/50Hz er for det meste europeiske tv-produksjoner og noen filmer. Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 2. september 2010 Skrevet 2. september 2010 Les innlegget over.. :whistle: Siter
Gøran Lindberg Skrevet 2. september 2010 Skrevet 2. september 2010 For å si det enda enklere, tven skal matche i Hz som innspillingen har i bilder/sek Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 2. september 2010 Skrevet 2. september 2010 Om du tenker i det større og kanskje mer kjente og veldig kontrollerte visningsmiljøet.. En kinoprojektor i millionklassen - bildet "hakker" vel så mye der også, om det er film eller digital fremvisning fra en DCP. Siter
Tom Knudsen Skrevet 2. september 2010 Forfatter Skrevet 2. september 2010 Justerte litt instillinger tilbake til default Satte inn vanlig DVD av perfect storm så kap 2 på den og byttet så til blueray film av samme. Forskjell eller ei, vel prøvde det jeg kunne å se forskjell men lyden var nok det eneste jeg la merke til, ble litt høyere. Er det så verdt 2300 spenn å bytte ut min DV410 med blueray, vel det får vente på seg til jeg har fått leid meg en helt ny film å sett i helgen. Hvis ikke, ryker den tilbake til Expert på mandag. Siter
Øyvind Schou Johnslien Skrevet 3. september 2010 Skrevet 3. september 2010 Dette hørtes rart ut Tom. Kjører selv BlueRay via en Sony spiller. (Husker ikke typen, Er ikke hjemme i øyeblikket.) via HDMI opp til en Harman Kardon AVR 255 på bildet delen. Via HDMI opp til en 46" NEC Multeos HD skjerm. Lyden kjøres optisk fra spiller til reciever, deretter går den på både "vanlig" høytaler kabel (6 kvadrat) og signal kabel til 2 stk Polk Audio aktive speakers. Forskjellen her hos meg på DVD kontra BlueRay er enorm. Setter innimellom på Avatar BlueRay bare for å se på di vanvittige farger og effekter på denne filmen. Ved oppstart av dette utstyret ble det aldri som forventet slik som hos deg, men da var det kun en liten reset av reciever som skulle til. Etter dette er alt i sin skjønneste orden.. Kan det være noe ala dette som evt er problemet hos deg?? Siter
Kjetil Tonstad Skrevet 3. september 2010 Skrevet 3. september 2010 Jeg kjøpte en av de siste Pioneer 1080p TVene og en eller annen Panasonic best-i-test BluRay spiller. Det er hinsides bildekvalitet, og ingen DVD har fått vise seg i min stue siden den gang Et annet moment med BluRay er jo lydkvaliteten, siden både DTS-HD og Dolby TrueHD støttes. Øyvind: AVR255 støtter HD-lydformatene, men da må du ikke kjøre lyden gjennom optisk. Bruk HDMI-kabelen, så vil du få en positiv overraskelse Når det er sagt... Å se film fra fysisk lagringsmedium (BluRay/DVD/VHS etc) er allerede passè. Jeg har alle mine filmer på Windows Home Server, og streamer via Popcorn Hour. Ripper BluRay filmene for å få dem elektronisk. Slik kan det se ut når du velger film/TV-serie etc: Oversikt Detaljer Slipper oppstartstiden på BluRay, innebygde menysystemer, reklame og dill med fysiske plater. Kvaliteten er den samme All info om filmene og cover-art lastes ned automatisk fra IMDB og andre kilder. Eneste jeg trenger å gjøre er å legge videofilen i en ny mappe på Home Serveren. Til slutt en liten morsomhet som viser hvor lett det kan gjøres Hvorfor gjøre det lett når det kan gjøres vanskelig? For ordens skyld: Jeg kjøper alle mine filmer, og tar avstand fra piratvirksomhet Siter
Christian Paulsen Skrevet 3. september 2010 Skrevet 3. september 2010 Tom KHvis så stemmer, hva er så bedre med blueray? Det som er bedre er jo kort sagt at man kan gjengi lyd og bilde med høyere oppløsning (High Definition). Nå er det vel som andre har påpekt ikke teknisk sett spikret ut fra lagringsmedium, og Ola har allerede forklart en del rundt lyd og framerate. Men som standard så har bildet fra DVD vært i oppløsning 720x576, mens vi med Blu-Ray altså får bilder i 1920x1080. I klartekst betyr dette at det bildet du ser på skjermen er satt sammen av: 414.700 punkter for DVD 2.073.600 punkter for Blu-Ray Hvert bilde består med andre ord av 4 ganger så mange punkter, gitt at man har en skjerm som har nok punkter til å gjengi alle. Det gir generelt skarpere bilder, og det er typisk to scenarioer man veldig lett kan se denne forskjellen; 1. På store TV apparater sett på nært hold. Jo større flate man fordeler likt antall punkter, jo lettere ser man at bildet består av små punkter. (Som eksperiment kan man feks sitte 30 cm fra en 1920x1080 laptop-skjerm på 15-17 tommer og studere bokstaver i et dokument, deretter gjøre det samme på en 50" 1920x1080 TV. På sistnevnte vil man lett se firkantene, og bokstavene får taggete kanter). 2. Ved å studere ting som er litt i bakgrunnen på bildet under en film, som feks bøker i en bokhylle i bakgrunnen, hus i bakgrunnen på en scene, eller små detaljer som hårstrå på et hode. Linjer som går på skrå over skjermen er en annen ting, jo lavere oppløsning, jo mer taggete blir de. Nå mener jeg ikke at man trenger å sitte å studere ting som dette for å se forskjell, jeg nevner det bare som eksempler som fremhever forskjellen veldig tydelig. Men som allerede nevnt så får man ikke den fulle gleden av dette med en HD-ready skjerm i 1366x720. En slik skjerm har like under 1 million punkter (983.520 for å være nøyaktig), så dermed har man under halvparten så mange punkter som en sann HD-skjerm, og det er ikke mulig å oppnå mer en halve nøyaktigheten. Jo større skjermen er jo større blir denne forskjellen i praksis. I tillegg kan det variere noe fra skjerm til skjerm hvor bra de klarer oppskaleringen. Når det gjelder lyden, så er det oppløsningen som er bedre der også. Det skal ikke bli høyere, men potensielt mer dybde og dynamikk (og det er vel også rom for to ekstra kanaler for dem med stuen full av høyttalere). Forskjellen i prinsipp kan sammenliknes med å høre på CD VS å høre på MP3 som er kraftig komprimert. Ikke alle hører forskjell på MP3 og CD, men komprimerer man det nok vil man til slutt komme til et punkt der alle hører forskjellen. I alle fall hvis man er i stand til å høre forskjell på ventemusikk i telefonen, vs det samme spilt på stereoanlegg hjemme... :grin: Ola Haldor VollUansett hvordan man snur og vender på det - Blu-Ray er ikke begrenset til 24fps.. I opptaksformat har man f.eks. 720p50, dvs. 1280x720 i 50fps. Ingen probelmer å legge dette til Blu-Ray om man skulle ønske det.. Det er et interessant poeng, og jeg lurer på om vi kommer dit i overskuelig fremtid at dette blir normalt. Dette 24 fps greiene man driver med er jo veldig gammeldags og ikke særlig velegnet for dagens digitale visningsmetoder. Det er vel og bra at man kommer opp med ulike jukse-teknikker for å bøte på hakkingen, men det hadde vært mye bedre om man fjernet problemet ved roten... På den annen side har det vel kanskje vært riktig å utnytte nyvunnen båndbredde slik man har gjort, ved å øke kvalitet/oppløsning, fremfor økt framerate. 40-50 tommer har jo nærmest blitt standard for hjemmebruk. Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 3. september 2010 Skrevet 3. september 2010 Det med mulig fps og Blu-Ray var bare et eksempel. Å ta opp i 720p50 er ikke veldig utbredt. Mange velger å heller gjøre det i 24, 25 eller 30, avhengig av formål og verdensdel. Hovedgrunnen til å gjøre opptak i 50fps er å ta et ekte sekund og gjøre det om til to videosekunder. Da har man altså "slow motion". På samme måte kan de gjeveste kameraene som likevel er innen rekkevidde for de som vil kjøpe det i stedet for en ny bil, gjøre opptak i over 100fps, og dette i 2K og 4K (2048px og 4096px bredt!) i RAW.. Lurer på om det er mulig å stille på dette så man tar opp i et mer omgjengelig format og få økt fps under opptak. :whistle: Man kan bare spekulere.. Alt over 30fps er generelt en kronglete vei å gå når man driver med etterarbeid av video. Been there, done that - jeg holder meg til 24 og 25fps, hakkete eller ei. Men er dere ikke enig i at man mister litt av sjarmen om man øker fra 24/25fps? Siter
Tom Knudsen Skrevet 3. september 2010 Forfatter Skrevet 3. september 2010 Men som allerede nevnt så får man ikke den fulle gleden av dette med en HD-ready skjerm i 1366x720. En slik skjerm har like under 1 million punkter (983.520 for å være nøyaktig), så dermed har man under halvparten så mange punkter som en sann HD-skjerm, og det er ikke mulig å oppnå mer en halve nøyaktigheten. Jo større skjermen er jo større blir denne forskjellen i praksis. I tillegg kan det variere noe fra skjerm til skjerm hvor bra de klarer oppskaleringen. Men det oppklarer jo saken veldig greit da, bluerayen blir sendt tilbake til Expert på Lørdag og pengen kan brukes til noe mer vettu. Siter
Christian Paulsen Skrevet 3. september 2010 Skrevet 3. september 2010 Hehe, ok Tom. Bare for å ha sagt det, så skal man vel aldri la fakta og teori komme i veien for en god opplevelse! :grin: Som du ser er det andre som er godt fornøyd med resultatet av Blu-Ray på HD-ready skjerm så vil ikke frata noen gleden over det. Dog vet jeg ikke om de har så store skjermer som du har. Men du er jo ikke fornøyd med resultatet så jeg bare påpeker at det finnes tekniske begrensninger i ditt system som underbygger det du ser. Om dette med oppløsning er hele grunnen eller ikke tør jeg ikke mene noe om, men det kan i alle fall delvis være en forklaring. Ola HMen er dere ikke enig i at man mister litt av sjarmen om man øker fra 24/25fps? Nei, ikke enig!! :grin: Jeg ser en viss sjarm i å se gamle 8mm filmer fra 70 tallet i elendig kvalitet, men hakking ved panorering på moderne film gir meg lite glede... Nå vet nok du mye mer enn meg om filmredigering ol, Ola, men noe av problemet for film sett på TV har vel såvidt jeg har forstått vært knyttet til nettspenningsfrekvens/oppdateringsfrekvens og forskjell mellom USA og Europa har vel ytterligere komplisert det hele. Men hva er egentlig årsaken til at det fortsatt er vanskelig å jobbe med film i feks 50 eller 60 FPS, nå som fremvisningsutstyr kan kjøre "hvilken frekvens som helst"? Siter
K L Skrevet 3. september 2010 Skrevet 3. september 2010 Jeg har byttet fra dvd til blu for et år siden og vil ikke engang tenke på å kjøpe/leie en dvd lengre. Blu(e)-Ray på nye filmer overgår dvd med sjumils støvler! Misstenker at de 20 filmene som fulgte med var luetriks filmer altså dvd utgitt på blu-ray format. Litt offtopic men jeg har begynt å gå på splitter nye 4K kino på kilden kino i Tønsberg, et skarpere mer fargeintensivt bilde har jeg aldri sett: les mer her http://www.filmweb.no/norskkino/template/components/showArticle.jsp?cinema=kilden&articleid=239726 Jeg venter i spenning til at slike 4K prosjektorer kan bli allemannseie i stua også. Siter
Tom Knudsen Skrevet 3. september 2010 Forfatter Skrevet 3. september 2010 Leverte bluerayen i dag, forskjellen var i mitt tilfelle ikke verdt en BR spiller til 200 en gang, langt mindre 1600 kroner + 20 Blueray filmer med på kjøpet. Så nå står den trygt hos Expert igjen og pengene skal benyttes til noe mer fornuftig Konklusjon, får vente til jeg har kjøpt med 3D tv og 3D blueray eller i det minste en full hd LED Siter
Anders Henriksen Skrevet 3. september 2010 Skrevet 3. september 2010 Jeg kjører projektor med 1920x1080 oppløsning på et 130 tommers lerret. Er ikke en eneste DVD-plate som får lov til å så mye som å nærme seg spilleren DVD vs BluRay på det oppsettet blir som å sammenligne sort/hvit tv med farge tv. Selv om du har HD-ready og ikke Full-HD Tom så bør det kunne sees en forskjell, men kommer også ann på spilleren... Jeg fikk låne med meg hjem to blurayspillere til henholdshvis 2500 og 6000 kr, forskjellen var ENORM. Så er jo en grunn til at spilleren inklusive 20 BD-filmer til 1600 på expert koster 1600 og ikke 5000+ som man minst må ut for skal man ha det beste. Synes nesten også det hørtes vanvittig ut, BD-filmer ligger jo somregel på rundt 200 kr som ganger 20 er 4000... så skal dem gjerne ha litt penger for spilleren også.... hmmm, 1600 for spiller + 20 filmer - jeg hadde vært skeptisk på kvaliteten til denne. Siter
Tom Knudsen Skrevet 3. september 2010 Forfatter Skrevet 3. september 2010 DVD vs BluRay på det oppsettet blir som å sammenligne sort/hvit tv med farge tv. på 130 tommer vil jeg nok tro det ja, temmelig bra oppskalering der.. Selv om du har HD-ready og ikke Full-HD Tom så bør det kunne sees en forskjell Plugget inn blueray på ene hdmi kontakten med gull kabel, dvd på andre hdmi kontakten, satte på identiske filmer ( prøvde istid 3, black hawk down, 300, og clash of the titans) Alle filmene var det svært lite forskjell på kvalitet, eneste merkbare tingene jeg la merke til var Litt bedre kontrast på blueray (dog ikke noe å skryte av) Litt mindre korn på oppstart bilde (artifacts) Ellers var det så og si det samme gjennom hele filmen minus at blueray hakket bitte litt når scener gikk fort fra høyre til venstre eller vers vica på filmen, det gjorde dvd spilleren ikke. Lyden var dog best merkbar, da blueray hadde optisk tilkobling mens dvd hadde coaxial Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.