Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Kvar kan eg kjøpe AIP kart for Noreg?

Og kor mange kart er det dersom eg tek papirutgåva?

Skrevet

Kor mange ark det er er eg ikke sikker på, men det er ganske mange kilo.

 

Eg har klart å presse de inn i to store permer, men det fleste bruker fire permer, og det er sikkert mye mer praktisk

Skrevet

Det er snakk om nærmere 10 kilo pairer som er trykt på begge sider. (min pakke veide 12kg med 5 plastpermer). I tilleg forandrer antll ark det er snakk om ettersom oppdateringer kommer ogdet av og til blir lagt til og tatt vekk ark.

Skrevet

Hvorfor gjøre det vanskelig ?

 

Abonnerer på AIP på CD-rom, veier lite, og jeg trenger ingen permer "[stort . Får AIP-SUP i papirformat enda da. ( en liten konv med 3-4 ark en gang i mnd)¨

 

Freddy

Skrevet
  • Forfatter

quote:

Opprinnelig postet av Freddy Wilhelmsen:

Hvorfor gjøre det vanskelig ?

 

Abonnerer på AIP på CD-rom, veier lite, og jeg trenger ingen permer
"[stort
. Får AIP-SUP i papirformat enda da. ( en liten konv med 3-4 ark en gang i mnd)¨

 

Freddy

Kor får eg kjøpte det?

Skrevet

Vel, jeg kan jo svare på første del av spørsmålet:

 

AIP kjøper du hos NORSK AERO AS

 

Velger du CD-ROM, får du en ny (komplett) CD-ROM for hver utsendelse (ca. en gang i måneden.)

 

Den består av et enkelt menysystem (HTML som åpner i din browser), som henter frem Acrobat filer (PDF).

 

Merk at disse PDF'ene er av dårlig kvalitet (scanning av papirugaven i relativt lav oppløsning, bitmap), men er akkurat bra nok til å skrive ut i opprinnelig størrelse.

Kvaliteten kan m.a.o. ikke sammenlignes med f.eks. AIP for UK og Danmark (god teknisk kvalitet), som du finner på nettet!

 

JTS

Skrevet
  • Forfatter

Takakr for info. Etter litt oversyn på min konto ser eg at pga av kjøp av 70 brenencd'ar, CFS3 og 1 stykk smart key så har eg neppe råd til AIP nå. Men ein fin julepresang er det jo "[smil]"

Skrevet

Roy,

 

Mulig jeg misforstod hva du mente, men:

De AIP kartene nevnt over (som kjøpes papir/CD), er de OFFISIELLE kartene brukt for "real life" luftfarten i Norge!

 

JTS

 

[ 25.09.2002, 22:47: Endret av: Jan-Thore Solem ]

Skrevet

Ja, men det Roy mener er at kartene er gått ut på dato for lenge siden. Og flyr du online så er det ganske lurt/viktig å ha oppdaterte kart, spesielt SID/STAR-kartene bør være av nyeste sort.

Skrevet

Da er det vel ingen vei utenom å abonnere på AIP'en. Tror jeg betalte 500 kroner for CD-utgaven. Da får jeg tilsendt regelmessige oppdateringer og skriver ut de aktuelle kart før hver flytur.

 

For simulatorbruk kan jeg ikke forstå at de endringene som gjøres er av vital betydning for realismen. Stort sett er det mindre revisjoner som går på åpningstider og tilgjengelige tjenester på flyplassene. Fra tid til annen gjøres det mindre endringer i nav-hjelpemidler osv., men ettersom en ikke har regelmessige oppdateringer i den databasen som ligger i flysimulatoren, ser jeg ikke helt poenget.

Skrevet

Roy,

 

Hvis du er "seriøs"(?) simmer, laster du ned navdata her. (Gratis registrering).

Her er oppdaterte navdata for FS Navigator, 767PIC, etc. etc. (AIRAC's som innholder oppdaterte fix'er, airways etc.)

Der finnes også en stadig voksende database av SID/STAR for f.eks. 767PIC

Da er oppdaterte kart nesten en nødvendighet :-)

(de er jo også greie å ha om du flyr "real life":-)

 

JTS

Skrevet

Pussig, men da jeg fulgte linken, havnet jeg tilbake på flightsim.no sine kartsider som jeg selv henviste til litt lenger oppe.

 

Jeg er nok ikke lenger noen seriøs simmer. Har kanskje hatt to landingsrunder på PC siden jeg begynte å fly "på orntli'". Men før den tid var det nok simulatorene som ble viet oppmerksomhet. Jfr. tidligere diskusjoner om forskjellen mellom simulator og "orntli'" fly.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …