Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Premium Medlem
Skrevet

Da tenker jeg på gårdagens Grand Canyon Warbird Raze. Det ble jo en ganske frustrerende start på søndagsturen, og for enkelte ble det umulig å delta. I kampens hete fikk Real Air sin Spitfire noen pekefingre mot seg, og jeg var blant dem som kom med negative antydninger. Jeg har INGEN DOKUMENTASON på at dette er riktig, bare noen turer i MP med denne Spit`n hvor jeg opplevde mye av de samme problemene.

Etter at mange ga opp i går kveld, forløp resten av turen seg helt smertefritt ( ser bort fra at enkelte fløy fullt brukbare fly inn i landskap :whistle: ), og da fremdeles noen med Spitfire. Dette skulle dermed frifinne Spitfire som problemskaper. Vi er like kloke på hvorfor 2 forskjellige servere brøt sammen, så her trenger vi en åpen og ærlig diskusjon.

Var det for mange som stilte til start?

Var det for mange helt forskjellige flytyper/modeller og liverys?

Var det noen PCer med programvare som knekker serverne?

Er det faktisk enkelte flymodeller som ikke egner seg i MP?

Bør vi stille strengere krav til deltakelse ( f.eks. at alle MÅ ha de samme modellene man skal fly med)??

Jeg er ingen ekspert på slik datakommunikasjon, men det er mange kloke hoder her i forumet, så jeg håper på en konstruktiv diskusjon. Eller er dette uinteressant?

Skrevet

Dette er i høyeste grad interessant Ernst. Som driver av en av serverene nå i "sommersesongen" så er det viktig å finne ut hva som gikk "feil" sist søndag.

Hadde kun vært en av serverene som hadde hatt problemer hadde det hele vært enkelt, da hadde min server vært "korrupt" på ett eller annet vis, men når samme symptomer viste seg på begge så må man lete etter feil et annet sted.

Det som var merkelig var jo at noen "Spit'er" fungerte utmerket, altså kunne fly smertefritt, mens andre "havarerte" men byttet disse til andre modeller fungerte alt sammen igjen.

Det er ikke lett å feilsøke slike situasjoner (husker tilbake til den tiden Mathias, Øystein og jeg drev med feilsøking på Qualitywings 757 som absolutt ikke fungerte i Multiplayer)

Det kreves nitidig arbeid og mange ulike testsenarioer for å luke ut det virkelige problemet.

Kanskje vi var for mange, men mener bestemt at vi har vært like mange tidligere uten problem.

Kanskje ulike konfigurasjoner på Spit'n hos de som fløy skapte problem?

Nei, det er ikke enkelt å si, men skulle gjerne kommet til bunns i dette.

• Premium Medlem
Skrevet

Her var det full trøkk :grin: . Akkh nei, det er vel ikke så mye kunnskap rundt disse problemene, så da har man heller ikke så mye å si. - Men det er interessant det du skriver om Qualitywings 757, for det bekrefter jo at enkelte fly faktisk ikke egner seg for MP !! Ellers vet jeg at servere sliter tungt hvis deltakerne har helt forskjellige fly i sine respektive hangarer, da det blir fryktelig mange utregninger og snodige resultat for å visualisere flightene. Er man 10-15 deltakere med forskjellige fly / innhold i FSX, ja så er det 10-15 forskjellige visualiseringer som serveren må holde styr på :cry: . Klart det blir en tøff belastning på serveren ??!!

Ellers husker jeg at vi var 15 stk som fløy "formasjon" med Grumman Goose under fjorårets gåsetrekk, og det gikk over all forventning. Bare at da hadde alle samme scenery-addon og Goose-modell.

Tror kanskje at veien videre i MP er "strengere" krav til deltakelse? Ikke at noen skal utestenges, men at flightene

må begrense hva slags flymodell og scenery som kan brukes ??

F.eks. går søndagsturen i FTX-PNW, så må ALLE ha dette scenery. Likeledes må man bli enige om hvilken flymodell som kan benyttes, og at ALLE har den samme. Dette vil nok øke kjøpepresset en smule, men jeg tror det er nødvendig for å unngå framtidig kaos ??

Det er kjempefristende med "warbirdmeet" i MP, men det blir noe meningsløst hvis man sitter i cockpit på en fullblods krigsmaskin, og så ser man de andre flyene som Cessna 172.

Derfor, skal man ha "warbirdmeet", må kravene til deltakelse være en liste med godkjente fly. -- Da ender man kanskje med at få eller ingen deltar, og det er jo heller ikke så gøy. Men jeg tror det er nødvendig å være så streng, så får heller "warbirdmeets" vente til mange nok har warbirds. I mellomtiden må vi finne på noe som ALLE er med på.

Ka dåkker mein??

Skrevet

Meget intresant tråd. Mye pga at jeg til stadighet ble kastet ut under denne seansen. Skulle veldig gjerne funnet årsaken til dette.

Som vertfall Jan Arild veit så har jeg logga en god del timer på hans MP i sommer, og jeg har benyttet meg av alt fra bittesmå maskiner til digre tunge beist. Jeg har tidvis flydd alene og på søndager sammen med resten av flokken der vi har vært opptil 12-14 stk.

Søndagens tur ble en stor skuffelse for meg pga at dette er første gangen jeg har hatt problemer med å bli kastet ut.

Jeg har sett og hørt andre piloter som har mistet connection men som sagt dette har aldri skjedd meg før.

Da kan man jo begynne å lure på hvorfor??

Ett annet problem som har vært til stedet på stort sett hver eneste flight sammen med spesielt Jan A og Øystein, er at vi sjelden har hatt det samme vær. Av en eller annen grunn har jeg ofte mye fog og skyer mens di andre rapporterer om strøkne forhold. Kan det være noe her??

Har også opplevd vind så det holder mens andre igjen bare har en liten trekk..

Det jeg tenker nå er om alle som normalt flyr på denne serveren kanskje kunne laget ei liste over hva man har opplevd av problemer og hva slags addon man har installert ( litt av en jobb klar over det) så kunne det kanskje vært mulig å finne en liten rød tråd der på hva som evt går igjen?

Jeg likte ideen til Ernst her om å evt benytte seg av den samme modellen og scenery. Kanskje vi kunne organisert ett lite prøvemøte for å forske litt på dette?

6-8 Spit i samla flokk i Argentina eller noe der muligheten for at ingen har addon terreng innstalert er stor??

Edit:

Kom nå på at på søndag så jeg også flere av flyene slide sidelengs og hoppe hit og dit men di egentlig sto stille.

Dette mener jeg også å huske at vi hadde noen problemer på Geir sin server en gang?

Og når flyene starter med dette så er erfaringen at da er det alltids noen fly som du ikke ser inne i simmen. Snåle greier.

Håper virkelig det finnes noen som leser dette som kan komme med gode ideer på hvordan disse problemene kan løses.

Skrevet

At det er spesifikke fly som er problemet skal vi ikke se bort fra.

Den turen vi hadde fra Namsos, om Rørvik, Brønnøysund, Stokkan og Mosjøen startet jeg med B60 Duke, og store problemer med at jeg var usynlig og andre danset rundt på himmelen i værste flowerpower stil. Dette er og en RealAir modell. Skifta til Carenado sin Mooney så gikk det som ei blaut dame.

Og nå var vi så mange med RealAir sin spitt. Kan det være at RealAir har problemer med sine modeller når det kommer til MP?

Men vi har og hatt en tur tidligere på serveren til JA. Uten problemer da, og vi var kun 3 stk spitt.

Nå vet jeg ikke hva slags maskinvare og linjer sommerserverne har stått på, men lite trolig at problemet ligger der. Eller?

Skrevet

Høres ut som et problem som er kjekt å utforske :)

Men synes det blir feil å kreve at alle skal ha add-on fly og spessielt add on scenery! Når det er en sosial gathering så kan man ikke kreve at alle skal bruke like mye penger på add-ons. :) IMHO

Skrevet

Min "sommerserver" har stått på min egen FSX-maskin, med følgende hardware:

Intel Core i7 920 OC 4,0GHz, 6GB RAM, Geforce GTX275

Under søndagsturene har alle prossesser vært redusert til et minimum i Win 7.

Internettlinjen er fra Telenor og pumper ned 930 KB/s på det meste og pumper opp 70KB/s på det meste.

Min server (som er samme FSX som jeg selv bruker når jeg flyr) er fullpakket med addons, både fly og scenery.

Skrevet

Min "reserve-sommerserver" har også stått på min egen FSX-maskin. Den er også full av addons - både fly og scenery. Linjekapasitet er 12 Mbit inn og 5 Mbit ut.

Når jeg er på Multiplayer er ingen andre tilleggsprogrammer aktive. Jeg tenker da på værgeneratorer (REX Weather Enging, Active Sky osv), AI-trafikk (Ultimate Traffic osv) og programmer som bruker simconnect for kommunikasjon. Vi vet fra før at alt dette kan gi trøbbel på Multiplayer. Det kan være nok at en enste bruker har noe av dette aktivt og det kan forkludrer alle XML-dataene som går til/fra server. Dette er noe alle må passe på at ikke er aktivt - uanset hvem sin server man er pålogget.

I tillegg har vi jo, som tidligere nevnt, erfaringer med at visse flytyper fungerer dårlig/ikke er kompatible med Multiplayer. Det kan godt tenkes at det ligger et problem i Real Air Spit'n som kødder til de nødvendige XML-dataene, og at det er derfor vi ser hverandre sidelengs, på feil sted, stillestående osv. Det er dataene som forteller din klientmaskin hvor de andre flyene er som da høyst sannsynlig er korrupte.

Jeg tror ikke feilen ligger i scenery addons.

Det hadde vært interresant å gjort noen tester med et 5-6 brukere for å teste ut ulike modeller og se om vi kan finne en rød tråd. Jeg stiller gjerne opp for å være med å teste.

Øystein

Skrevet

Men synes det blir feil å kreve at alle skal ha add-on fly og spessielt add on scenery! Når det er en sosial gathering så kan man ikke kreve at alle skal bruke like mye penger på add-ons. IMHO

Vet ikke om jeg er helt enig med deg i ditt synspunkt. For at man i det hele tatt skal kunne samles felles på en MP-server, så er det jo en strengt tatt nødvendig at serveren faktisk fungerer. Hvis forutsetningene til at den skal fungere er å sette krav til hva som kan brukes/ikke kan brukes, så er det nok bare dit vi må.

Dessuten, det er en frivillig sak å være med på dette. Det er jo absolutt ingen tvang - kun et forsøk på å få til noen hyggelige felles flytimer på søndagskveldene. De fleste av oss som vanligvis flyr der bruker nok en del Euro's på addons allerede, og om vi så måtte invistere i et fly eller to ekstra utgjør vel neppe den store katastrofen på månedsbudsjettet. ;)

Eller?

Øystein

• Premium Medlem
Skrevet

Men synes det blir feil å kreve at alle skal ha add-on fly og spessielt add on scenery! Når det er en sosial gathering så kan man ikke kreve at alle skal bruke like mye penger på add-ons. IMHO

Vet ikke om jeg er helt enig med deg i ditt synspunkt. For at man i det hele tatt skal kunne samles felles på en MP-server, så er det jo en strengt tatt nødvendig at serveren faktisk fungerer. Hvis forutsetningene til at den skal fungere er å sette krav til hva som kan brukes/ikke kan brukes, så er det nok bare dit vi må.

Dessuten, det er en frivillig sak å være med på dette. Det er jo absolutt ingen tvang - kun et forsøk på å få til noen hyggelige felles flytimer på søndagskveldene. De fleste av oss som vanligvis flyr der bruker nok en del Euro's på addons allerede, og om vi så måtte invistere i et fly eller to ekstra utgjør vel neppe den store katastrofen på månedsbudsjettet.

Jeg støtter Øystein her. Søndagsturene er frivillig, og det er stor variasjon i turoppleggene, så det skal godt gjøres at ikke alle finner noe som passer. Noen ganger bruker man nesten bare default eller freeware, andre ganger går turene med kjøpefly i kjøpelandskap. Men det er alltid noen som har fly og scenery som ingen andre har, og det skaper alltid visuelt kaos ( fly som lander i skogen eller i elva, fly som blir stående langt over eller under bakken osv osv ). Dette har riktignok ikke vært det store problemet, men det kan fort bli det, slik vi så sist søndag. Hvis problemet øker så mye at vi ikke får flydd, må vi gjøre noe, og da kan det være fristende å sette krav til hvem som kan delta.

F.eks. neste søndagstur kan jo ha Caravan som tema, da kan man velge mellom default Caravan eller Carenados fristende kjøpemodell :whistle: . Da skulle det være rom for ALLE som vil delta ;) .

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Hei, dette fenomenet har jeg forsket på i lang tid, og funnet ut at det finnes enkelte moddeler som er inkludert med funskjoner som trigges i simconect, og dette gjør at de er uten for spesifikasjonen. QW757 var et stjerne eksempel på dette. I dette senariet dere erfarer her er det 90% sikkert at det er telenor som maskinene hostes fra som har pakke dropp.

Fred driver og tester på ny server som jeg har satt opp, på statisk ip med masse sprut...denne blir mest sannsynelig aktiv fra i natt.. jeg er i en sluttfase på test. Flyr du på samme server host så vil det komme inn flere feilkilder, denne serveren jeg bruker kjører FSX som en services og det gir både mere sprut og stabilitet. Hatten av for Jan som har holdt liv i dette, forvent at ny fast IP serveres i løpet av noen timer :D

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Den første uke blir det Ts2, og deretter ts3...dette er pga sikkerhets issues, som jeg har fikset, men ikke rekker og få opp nå på oppstart.....

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...