Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Igjen, dvs enda en gang må jeg ta meg selv i å fryde meg over "oksens hevn"

Vi har jo diskutert dette, da med tanke på pamplona løpene og skadde der, noe som jeg vil si er velfortjent når man velger å stille opp på slike ting.

Det er jo en kjensgjerning at matadorer og tyrefekting er både ikoner, idoler og sportsutøvere i Spania, men likevel forkastelig for andre som ikke forstår denne tradisjonen (sport om man vil).

Det blir derfor store oppslag i den kultiverte verden hvor dette ansees som dyreplageri for mange, men tolereres av andre. Jeg personlig synes dette er forkastelig og er langt fra enig om at slike ting faktisk er lov i 2010.

Kall meg gjerne motbydelig og feil informert eller i beste fall ufølsom og umenneskelig i det jeg atter en gang hevder at slike innslag som dette http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7254663 får meg til å kose meg noe så vanvittig.

Selvinnsikten min sier jo med røde varsellamper og flagg at det er både morbid og uetisk å tenke slik, men i slike sammenheng har jeg nok mer sympati for oksen enn for menneskene som kommer for å nyte oksens død og pine.

Nei her koser jeg meg faktisk over at oksen denne gang var smart nok til å ta med flere i fallet, for selv om jeg satt mest å håpet på at oksen klarte å rømme i sin desperate livskamp for å overleve, så kunne jeg ikke holde de latente følelsen tilbake når jeg sa til meg selv " hit some, hit some" i det oksen bykset seg gjennom folkemassen.

Psykologisk sett er nok ikke dette den mest sunne tankegangen et medmenneske kan ha og til tider vil jeg nok påstå at mennesket har litt mer verdt en dyret (Darwinisme), men jeg føler likevel en liten trang til å kjempe min rett for dyret i denne sammenheng.

Kan det være vektforholdene mellom antall mennesker om dyr her?

La det være sagt, jeg er glad i både mennesker å dyr, men i enkelt tilfeller velger jeg helt klart å være dyrenes beskytter av hele mitt hjerte å sinn.

Hvor står du?

Skrevet

Synes at denne siste oksens påfunn var en av de bedre, helteokse av 3 grad, håper mange flere følger i dens krøtersti.

måtte disse dyreplagerne bli stengt inne sammen med 100000 okser i en trang hall. se så om de er så beintøffe i sine latterlige kostymer!

Skrevet

Underholdning på andres bekostning er en uting uansett om "andres" er dyr eller mennesker.

Det stiller seg litt anderledes med medisinsk forskning og ikke minst slakt for næring. Kosmetikkindustrien kunne derimot benytta folk som prøvekaniner. F.eks. burde voldektsforbrytere her være godt egnet, de er jo biologisk sett nærmere mennesker enn f.eks hvite mus og kaniner.

Skrevet

Heier nok på oksen, ja. Men en verden uten dyreplageri tror jeg ikke på, finnes alt for mange skrudde personer der ute. Derfor må jeg jo dog si at jeg foretrekker dette framfor pining av kjæledyr/husdyr i og utenfor bur o.l., her har i allefall oksen en sjanse til å ta igjen!

... Og jeg har heller ingen problem med at oksen tok seg en tur opp på tribunen. Å sitte nederst på tribunen her er jo noe likt det å stille seg en halvmeter fra veien ved et rally.

Skrevet

Ja jeg tar vel faktisk "bølgen" inni meg, hver gang

jeg ser slike episoder - jo da, ikke bra jeg vet. Men

synes slik "underholdning" er forkastelig, og når jeg

så denne videoen på nyhetene - ble jeg mest irritert

på han fyren som drar i halen på oksen; go Ferdinand!

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...