Posted August 18, 201014 yr ojdå... hehe, verkar inte ha varit någon kontakt mellan torn och pilot här?!
August 18, 201014 yr også her: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3774177.ece Verken tyske, danske eller svenske flygeledere fikk kontakt med det norske charterflyet, ikke engang på nødfrekvensen. Det svenske forsvaret tok ingen sjanser og sendte to JAS 39 Gripen-jagerfly på vingene for å avskjære flyet, av frykt for at det kunne være kapret. Over Skåne fikk jagerflygerne kontakt med besetningen om bord, og flyet fikk deretter fortsette til Arlanda utenfor Stockholm som planlagt. – De skulle skifte frekvens da de var på vei fra spansk til fransk luftrom. Besetningen skiftet da til feil kanal, forteller Skånvik. Hvorfor flygerne heller ikke svarte på anrop over nødfrekvensen, er uklart. Selv hevder de å ha lyttet til denne frekvensen, noe den svenske forsvarsledelsen finner usannsynlig ettersom flygeledere i tre land ikke lyktes med å oppnå kontakt med dem. Helt utrolig....
August 18, 201014 yr Kunne hendt med hvilket som helst selskap, de er mennesker alle sammen der oppe.....
August 18, 201014 yr Sant nok. Men har vel gått litt tid fra de skulle skifte frekvens til jagerflyene kom på vingene slik at pilotene strengt tatt burde ha skjønt at noe var litt rart..? Er tross alt 2 stk der foran som skal kvalitetsikre hverandre. Men klart, alle kan gjøre feil. Er vel mer en èn ting som sviktet. (Chain of events)
August 19, 201014 yr ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ? Så lenge uten radiokontakt kan tyde på at det var veldig stille og fredelig i cockpit. Presseansvarlig og pilotene fornekter seg ikke, og tar den vanlige Norwegianutveien: Løgn. http://www.nettavisen.no/nyheter/article2965191.ece Dersom de hadde lyttet på 121,5 så hadde de fått med seg at det ble kalt etter dem av det ene senteret etter det andre, sannsynligvis fra andre fly også. - I stedet for å prøve en annen frekvens på radioen, sendte de bare opp fly. Det var kanskje i overkant, sier kommunikasjonssjef Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til expressen.se. - Dette var å overreagere litt, for hadde de forsøkt på en annen kanalfrekvens så hadde de trolig fått kontakt, mener hun. Dangens pisspreik!
August 19, 201014 yr Er det noen som har en anelse om hva som egentlig har skjedd her? Når de tuner feil frekvens på vei inn i Frankrike og ikke får kontakt, svitsjer de vel tilbake til den frekvensen de var på og sier "no contact on.."? De kan vel ikke ha fløyet gjennom hele Frankrike uten å ha oppnådd kontakt, og ikke være ubekvem med at de aldri fikk kontakt? Og hva med Tyskland, de kan vel ikke ha fløyet også inn i tysk luftrom uten å kommunisere med noen, og uten å finne det ubehagelig..? Lurer veldig på hva som har hendt - hva som ligger bak denne merkelige historien. Skulle nesten tro at begge har sovnet eller noe. Å ikke savne ATC-kontakt gjennom tre-fire land er vel helt sprøtt?
August 19, 201014 yr Enig Tore, når man ikke får kontakt på neste frekvens så går man jo bare tilbake til forrige og spør etter frekvensen igjen? Og får man av en eller annen grunn ikke til det, ja så er man da vertfall på guard og/eller squawker 7600.
August 19, 201014 yr Trudde de hadde enroute kart med seg som kunne gitt dem en frekvens for så å få handoff til rett enhet. Jaja, får håpe det blir undersøkt av den rette instansen (og ikke luftfartstilsynet på fs.no) sånn at muligheten for at det skjer igjen blir minimal.
August 19, 201014 yr Har allerede skjedd med Norsk fly før, Braathens ble interceptet av Nederlansk Luftforsvar 16 Feburar 2006, Loss Comm, da også fra Spansk til Fransk luftrom, de prøvde å få kontakt med fransk ATC flere ganger, før de så skiftet over til Maastricht, de ble, og rapporterte så Situation Normal på 121.50 da de ble interceptet, og forklarte hva som hadde skjedd. http://atcarchive.dyndns.org/_files/DM_20060216_19%20QRA%20AJ21.mp3
August 19, 201014 yr Det har skjedd, og skjer ikke så helt skjelden at noen dropper av frekvensen, men at noen flyr fra Spania til Sverige uten å snakke med noen tyder på at de var så borte at man kan mistenke dem for å ha sovet. Vi snakker om et par timer, så dersom de var våkne så ville de helt klart reagert på at de ikke snakket med noen.
August 19, 201014 yr .wallop :whistle: Fra spøk til revolver, jeg synes det skurrer meget at et crew kan være av radioen i så lang tid, og være tilfreds med det.. Er det en ting man vet så er det jo at det er en drøss med frekvensbytter neover, og at det da plutselig blir stille gjennom 3 land burde få ei varsellampe (figure of speech, ikke en faktisk warning-light, selvfølgelig) til å lyse.
August 19, 201014 yr Uansett selskap bør slike hendelser undersøkes grundig.. flyvernee har vært uten kontakt med ATC på oppmot 3 timer i ett av verdens mest trafikkerte luftrom.. ingen ATCchatter på øret, eller oppkalling på oppmot tre timer bør vekke en viss mistanke til noen. Disse to bør også igjennom ett lite oppdateringskurs på radiobruk..
September 20, 201014 yr " flyvernee har vært uten kontakt med ATC på oppmot 3 timer i ett av verdens mest trafikkerte luftrom.. " Følgende notis i Luftfartstilsynets postjournal i dag viser vel hvor lenge man var uten kontakt med flyet: Dok.dato: 14092010 Fra: Bundesaufsichtsamt für Flugsicherung Sak: Violation of Air Traffic Regulation by Pilot-in-Command of flight NAX3812 on 13 july 2010 between 11:21 and 12:38 UTC from Palma de Mallorca LEPA to Stockholm ESSA Dok: Violation of Air Traffic Regulation by Pilot-in-Command of flight NAX3812 on 13 july 2010 between 11:21 and 12:38 UTC from Palma de Mallorca LEPA to Stockholm ESSA
September 23, 201014 yr Tja, hva skal man si om denne utviklingen: http://flyger.no/vis_artikkel.php?id=437
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.