Kent-Ruben Johansen Skrevet 16. august 2010 Skrevet 16. august 2010 Tar meg selv i og undre på dette ganske ofte. Jeg har aldri opplevd noe som jeg kan definere som uvanlig eller uidentifiserbart, så jeg er naturlig nok ganske skeptisk. Men, ved nærmere ettertanke virker det ulogisk for meg at vi er alene i universet. De fleste har vel også sett "beviser" på at vi ikke er alene på bilder og videoklipp. Hvorfor ser vi som oftest merkelige UFO'er i forskjellige former og farger? Jeg har ikke sett noen "beviser" av en alien i "kjøtt og blod". Jeg går ut i fra at en eventuell utenomjordisk livsform er teknologisk langt foran oss mennesker. Hvorfor ser vi bare deres farkoster, hvorfor tar dem ikke direkte kontakt (Kontakt av 3. grad)? Det kan jo tenkes at mennesket ikke er klar for slik kontakt, men hvorfor viser dem frem sin flyvende skip/fly da? Dette skremmer jo vannet av mange. Med deres teknologi bør det ikke være noen problemer å kamuflere eller kanskje til og med usynliggjøre seg selv? Dette høres vel ganske "far out" ut, men det er tanker som har svirret endel mellom ørene... Hva tenker du om emnet? Finnes det noe der ute? Eller er det et menneskeskapt hysteri? Edit: Dagens tankevekker var en dokumentar på YouTube, . Siter
TOS Skrevet 16. august 2010 Skrevet 16. august 2010 Siterer Tommy i "Tommy og tigern": Det beste bevis på at det finnesintelligent liv i verdensrommet, er at de ikke har tatt kontakt med oss". Siter
Magnus F. Meese Skrevet 16. august 2010 Skrevet 16. august 2010 I universets evige størrelse og kompleksitet er det vel bare dumt å gå utifra at Tellus er den eneste befolkede planeten. Men det betyr ikke nødvendigvis at jeg tror på kornsirkler, marsboerer og flyvende tallerkener. Jeg har litt vansker for å tro at vi en dag plutselig kan hoppe fra planet til planet i hyperfart, à la Star Wars, Haikerens guide til galaksen(som er en jævli bra bok, forresten! (filmen suger)), eller andre sci-fi-fortellinger. Nei, jeg tror nok ikke på utenomjordiske besøk til Jorden før jeg ser 100% håndfaste bevis. Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 16. august 2010 Skrevet 16. august 2010 Dette er et tema som har fascinert meg lenge, og ja, jeg tror det finnes liv andre steder, noe annet ville forbauset meg. Jeg er derimot ikke sikker på om jeg tror at uidentifiserte objekter som sees verden over er besøkende fra andre planeter. Selv om det teoretisk sett er mulig å reise mellom galakser så er det så mange problemer forbundet med det at jeg har litt vanskelig for å se det for meg. Dessverre blir dette temaet altfor ofte dominert av idiotiske historier og påstander, noe som fører til at de fleste tror at alt bare er tull. Men det er faktisk hendelser som får meg til å lure på hva som egentlig foregår. F.eks "Phoenix Lights" hendelsen i 1997, hvor tusenvis av øyenvitner så noe de har beskrevet som et enormt v-formet skip over Arizona og Nevada. Og også "Rendlesham Forest" hendelsen i 1980, hvor vakter og offiserer ved RAF Bentwaters så lys som beveget seg mellom trærne utenfor basen, og et større metallisk objekt som hovret over skogen. Det er ikke dermed sagt at dette har noe med utenomjordiske å gjøre, men jeg syns likevel det er spennende. Siter
Oddvar Johan Martinsen Skrevet 16. august 2010 Skrevet 16. august 2010 Hei Torstein, der var ikke Tommy og tigern først ute, men jeg;). eller var det noen andre.. Men Tommy og Tigern har ett godt poeng. Tross alt er denne planeten ganske ubetydelig, og vår lille sivilisasjon ikke akkurat betydelig ennå. Vi har jo ikke kommet lengre en til Månen... Og en sivilisasjon som kan reise mellom stjernene, må ha klart og kolonisere i alle fall sitt eget solsystem:) Oddvar Siter
Premium Medlem Ragnar Egeland Skrevet 16. august 2010 Premium Medlem Skrevet 16. august 2010 Dette blir jo opptil hvordan hver enkelt tenker og resonerer. At det finnes UFO'er er jeg overbevist om, men jeg er også temmelig overbevist om at det ikke er individer fra en annen planet. Jeg tror det er et fenomen som vi en gang finner en annen forklaring på. At vi ikke vet hva det er, betyr ikke at det ikke eksisterer. På den andre siden er jeg overbevist om at det finnes mye liv der ute i universet selv om vi ikke har sett noe til det. Men hvorfor regner alle med at det må ha kommet lenger enn oss i utvikling, Sansynligheten er like stor for det motsatte. Ragnar Siter
Kent-Ruben Johansen Skrevet 16. august 2010 Forfatter Skrevet 16. august 2010 Men hvorfor regner alle med at det må ha kommet lenger enn oss i utvikling, Sansynligheten er like stor for det motsatte. Universets alder (ca. 13,7 milliarder år). Liv på Tellus oppsto for ca 3,5 milliarder år siden. Arkeologer regner med at det moderne mennesket har eksistert på jorden i 200.000 år. 0,2 mill. år sett i forhold til hvor lenge universet har eksistert er en VELDIG kort periode. Man kan jo da spørre seg, hvor lenge kan en sivilisasjon eksistere? Jeg vil tro dette tallet vil overstige 200.000 år ganske markant. La oss si gjennomsnittlig levetid for en sivilisasjon er en millioner år. Dvs at mennesket har 800.000 år igjen. Dette er ganske ungt. Med dette eksemplet kan man se matematisk på spørsmålet. Hvis en utenomjordisk sivilisasjon eksisterer samtidig som oss mennesker er sjansen for at dem har kommet lengre enn oss 80%. Men en million år er jo ingenting i forhold til universets alder, så hva er da sjansen for at en annen sivilisasjon eksisterer samtidig som oss? Siter
Mads Hjemmen Skrevet 16. august 2010 Skrevet 16. august 2010 Tror det ikke før jeg ser det Enig! Selv om... Det virker lite sannsynlig at vi er de eneste i universet! Om det ikke finnes intelligent liv, så finnes det hvert fall noe form for liv... Universet er tross alt uendelig Siter
Lars B. Frostad Skrevet 17. august 2010 Skrevet 17. august 2010 Synes denne kommentaren, beskriver ganske godt hva jeg mener om dette: - Dad, do you think there’s people on other planets?- I don’t know, Sparks. But I guess I’d say if it is just us… seems like an awful waste of space. Fra filmen. "Contact", 1997 Siter
Andrew Thomsen Skrevet 17. august 2010 Skrevet 17. august 2010 Hva om de andre der ute er oss? En gang i tiden var vi høyt utviklet og hadde romskip. Så kom en kataklystisk katastrofe. Et fåtall kom seg unna, et fåtall ble igjen, og ble til hva vi er i dag. De andre kom siden av og til på besøk (kanskje hjalp de oss i gang igjen), og derfor gamle hint om himmelvogner, Gud, osv. I dag kommer de ikke på besøk, for de har et "primary directive", som sier de ikke kan blande seg opp i laverestående kulturer (hvilket jeg daglig ser alle verdens tegn på at det er) :whistle:. En skal heller ikke se bort fra de selv sliter så mye...at de ikke har tid til noe annet enn å sørge for å overleve. Siter
Magnus F. Meese Skrevet 17. august 2010 Skrevet 17. august 2010 tusenvis av øyenvitner så noe de har beskrevet som et enormt v-formet skip over Arizona og Nevada http://www.airforce-technology.com/projects/b2/images/b2_6.jpgvakter og offiserer ved RAF Bentwaters så lys som beveget seg mellom trærne utenfor basen' date=' og et større metallisk objekt som hovret over skogen[/quote']http://robotics.mem.drexel.edu/mhsieh/Courses/E58_S08/images/HarrierSideView.jpg Med dette eksemplet kan man se matematisk på spørsmålet. Hvis en utenomjordisk sivilisasjon eksisterer samtidig som oss mennesker er sjansen for at dem har kommet lengre enn oss 80%. Men en million år er jo ingenting i forhold til universets alder' date=' så hva er da sjansen for at en annen sivilisasjon eksisterer samtidig som oss? [/quote']Er ikke helt enig i utregningene dine. Alt startet samtidig i det vi kaller Big Bang. Hva er da sansynligheten for at enkelte (eventuelle) planeters samfunn utviklet seg raskere enn andre? Spørsmålet er jo om alt skjer likt i hele universet, siden vi starter fra den samme mølja, eller om alt foregår helt annerledes. Gi meg en sansynlighetsutregning som fikser de faktorene Siter
Kent-Ruben Johansen Skrevet 17. august 2010 Forfatter Skrevet 17. august 2010 Magnus: Det er ingen formel på hvordan man skal komme frem til et logisk svar på dette. Det var bare en tanke jeg hadde der og da. Tilfeldighetene styrer nok litt mer enn hva vi mennesker liker og tro. Mattematikk og evolusjon går nok veldig dårlig sammen. Men jeg tror det er tilfeldig at vi eksisterer på jorden, og jeg tror det er tilfeldig hvis en annen sivilisasjon eksisterer et annet sted i universet. En planet har sin livssyklus, og hvordan den er plassert i forhold til en stjerne har også betydning for evt. liv på planeten. En planet kan også ha oppstått og gått til grunne før Tellus ble dannet. Derfor mener jeg at kriteriene for liv i universet kan ha eksistert lenge før her på jorden. Og disse kriteriene kommer nok til å oppstå flere ganger lenge etter liv på jorden er utdødd. Frank Drake har utviklet en formel for å regne ut et potensielt antall utenomjordiske sivilisasjoner i vår galakse. Selv om denne formelen er høyst teoretisk og kanskje temmelig spekulativ, setter det en pekepinn på nettopp hvor mange sivilisasjoner som eksisterer der ute. Les mer: Wiki "Fermi Paradox" er også en interessant teori for dem som ønsker å lese litt om dette. Definisjon på Fermi Paradox (Sitat Wiki): The apparent size and age of the universe suggest that many technologically advanced extraterrestrial civilizations ought to exist. However, this hypothesis seems inconsistent with the lack of observational evidence to support it. Les mer: Wiki Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 17. august 2010 Skrevet 17. august 2010 http://www.airforce-technology.com/projects/b2/images/b2_6.jpg look like any B-2 Ive ever seen... Og hadde det bare vært en B-2 så kunne jo USAF lett ha debunket hele greiene. http://robotics.mem.drexel.edu/mhsieh/Courses/E58_S08/images/HarrierSideView.jpgJeg vil tro at militært personell stasjonert i England vil klare å se forskjell på en Harrier og noe annet... Ligger en interessant dokumentar fra History Channel om hendelsen på Youtube, og beskrivelsene der minner ikke mye om en Harrier. Siter
Magnus F. Meese Skrevet 17. august 2010 Skrevet 17. august 2010 Kent-Ruben: Exactly Jeg tror absolutt at det eksisterer andre livsformer der ute, men jeg tror dog ikke på alt UFO-hysteriet. Fredrik: Jeg skal ikke fortelle deg hva du skal tro, men jeg tror nødvendigvis ikke det samme som deg Det hører også med til historien at når USAF rundt den kalde krigens tidsepoke, i ly av nattemørket, testet ut sine nye prosjekter, så passet de alltid å bygge opp rundt lokalbefolkningens teorier om utenomjordisk aktivitet. Heller det enn at de kommunisitiske spionene, eller media for den saks skyld, skulle oppdage at det var hemmelige millitærprosjekter på gang. Man sier jo den dag i dag at US både Military, US Inteligence, og NASA har teknologi tilgjengelig og under utvikling, som i forhold til hva vi vanlige sivile er vant til, ligger ca 20 år fram i tid. Jeg tror mer på den historien enn på kommunikasjon via borføring og kornsirkler Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 17. august 2010 Skrevet 17. august 2010 Vi er nok ikke på så forskjellige planeter likevel Magnus, jeg tror ikke nødvendigvis at slike hendelser har noen sammenheng med aliens, men at det foregår noe som den vanlige mannen i gata ikke er ment å vite om er tydelig. Mange ufo sightings har vært hemmelige militære prosjekter, og det tror jeg også at mange av dagens sightings er. Jeg har ingen tro på folk som sier at de har blitt bortførte, kornsirkler osv., men visse hendelser fascinerer meg, selv om det sannsynligvis er en veldig "down to earth" forklaring på det heler. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.